Teinihirviö terrorisoi joulun?
Voinkohan vaan käskeä vanhinta tytärtäni viettämään joulua lähinnä omassa huoneessaan? Tällä hetkellä tilanne on se, ettei suostu mihinkään yhteistyöhön: ei osallistu pipareihin, siivoukseen, ostoksiin, pakentointiin, kuusen laittoon tai mihinkään. Ei varmaan suostu edes pukemaan lökäreitä siistimpiä vaatteita... Eikä voi mennä ulos, koska on lunta, enkä päästä pikkutennareissa. Ja raivoaa ihan kaikesta. ÄH! Harmittaa, kun pikkusisarukset pahoittaa mielensä tytön hangoittelusta ja raivoamisesta. Itse olen aika hyvin pystynyt olemaan huutamatta, tiukasti vaan todennut, mitä seurauksia on tulossa, kun ei ole mukana. (kännykkä otettu takavarikkoon, kuukausiraha tauolla, tv-aika päättynyt)
Kommentit (191)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:24"]
Siinäpä on teini löytänyt äidistä kipeän paikan! No, nyt on pallo äidillä. Kuinka aiot jatkaa tästä?
[/quote]
Äiti on jo menettänyt pallon. Säälittävää valtataistelua aikuiselta ihmiseltä.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:08"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:55"]
Mä potkisin pihalle jouluksi tollasen 15 vuotiaan. Ei kyllä ton ikäinen käyttäytyisi meillä noin, kun ei käyttäydy nuoremmatkaan. Ja nää kommentit täällä?! Ei ihme, että kaikenmaailman teinipissikset hyppii silmille kun kotona annetaan käyttäytyä miten sattuu! Voi hyvä Jumala minkälaisia nuoria te kasvatatte!
[/quote]
Jaa, että heitteillejättöä suosittelet ap:n lapselle ja vielä jouluna? Missä on sinun lähimmäisenrakkautesi? Iskikö dementia ja unohdit, millainen riivinrauta olit itse teiniaikana?
Minä kyllä muistan omat teiniangstini, ja se on auttanut kovasti ymmärtämään teinejäni. Kuten joku jo täällä kirjoittikin, kannattaa valita viisaasti omat sotansa. Teinien kuuluu kapinoida, jotta napanuora vanhempiin katkeaisi. Jos kapinavaihetta ei olisi tullut lapsilleni, olisin ollut kovin huolestunut.
Minua ei ole yhtään haitannut se, että kuohuntavaiheen aikana olen kohdellut teinejä eri tavoin. Olen antanut löysää ja olen jaksanut myös ymmärtää.
Teinikuohut menevät myös aikanaan ohi. Ne menivät minulla ja ne laantuivat myös omilla teineilläni. Niistä ei näy enää jälkeäkään.
[/quote]
todellakin saisi painua pihalle tuolla tavalla käyttäytyvä 15 vuotias. Kun saa painua 12 vuotiaskin jos huutaa ja mesoaa niin että pienemmillä sisaruksilla tärykalvot puhkeavat. Meillä ei muiden tarvi kärsiä siitä, että esiteinillä sattuu olemaan huono päivä. Menköön pihalle kiukuttelemaan. Ja ei, en todellakaan ole itse käyttäytynyt noin teini-iässä. Olen kunnioittanut vanhempiani. Ja niin tulevat kunnioittamaan omat lapsenikin, hyvällä tai sitten pahalla. Meillä ei lapset hypi silmille. Ja tämä ei nyt tarkoita väkivallalla kasvattamista niinkuin joku kohta sieltä varmaan lässyttää.
[/quote]
Miksi lapsesi pitäisi kunnioittaa sinua? Vain koska olet hänen äitinsä? Joo kunnioitan kyllä itsekin vanhempiani, mutta joudun kyllä monesti olemaan se perheen "aikuinen". Molemmilla kun taitaa olla eriryisen hankalat vaihdevuodet meneillään. :/ (myös
isälläni) He itse saavat kiukutella ja huutaa ja paiskoa ovia mutta meillä lapsilla ei tunnu edes olevan oikeutta omiin tunteisiimme.
t. 14v
[/quote]
Juuri niin, siksi koska olen hänen äitinsä. Ja meillä kaikilla lapsilla on oikeus tunteisiinsa mutta myös pienemmillä sisaruksilla on oikeus omassa kodissaan olla rauhassa huutavalta esiteiniltä, varsinkin 2kk vauvalla. Meillä ei kukaan huuda eikä paisko ovia, en minä eikä teinit. Piste. P.S olen alle 30v joten vaihdevuosia minulla ei vielä ole.
[/quote]
Ajattelin vain sanoa että ei se teini nyt yksikseen ilman syytä ala huutamaan että kannattaa vähäsen katsoa peiliin, ja jos sitä syytä ei löydy itsestä niin antaa lapsen olla rauhassa. Joillakin murrosikä on vaikeampi, toisilla helpompi. Ja kiva juttu ettei vaihdevuodet ole vielä alkaneet.
Entäs jos vaikka kysyisit teiniltäsi ihan rauhassa, että miksi hän käyttäytyy tällä tavalla? Onko hänellä jotain omia suruja tai muita huolia, joita purkaa teihin muihin? Onko hänellä joku syy olla pitämättä joulusta? Huutamalla, riitelemällä ja raivoamalla se teini ei ainakaan tottele, kaivat vaan omaa kuoppaasi kaikilla niillä rangaistuksilla. Koita päästä samalle aaltopituudelle, anna vähän aikaa ja juttele. Ennen kaikkea, kuuntele.
Lähde siitä edetä päästät kesätennareissa ulos lumen sekaan, siinä voi olla avaus ja oivallus, teini aattelee että onpa makee mutsi, ton kanssa vois jopa joulun viettää :)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:23"]Entäs jos vaikka kysyisit teiniltäsi ihan rauhassa, että miksi hän käyttäytyy tällä tavalla? Onko hänellä jotain omia suruja tai muita huolia, joita purkaa teihin muihin? Onko hänellä joku syy olla pitämättä joulusta? Huutamalla, riitelemällä ja raivoamalla se teini ei ainakaan tottele, kaivat vaan omaa kuoppaasi kaikilla niillä rangaistuksilla. Koita päästä samalle aaltopituudelle, anna vähän aikaa ja juttele. Ennen kaikkea, kuuntele.
[/quote]
juuri näin, mutta jos teini ei ole juttutuulella, älä nyt vaan ap suutu ja laadi lisää rangaistuksia, vaan sitten jätät teinisi rauhaan.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:07"]
Eikä voi mennä ulos, koska on lunta, enkä päästä pikkutennareissa.
(kännykkä otettu takavarikkoon, kuukausiraha tauolla, tv-aika päättynyt)
[/quote]
Niin miksi ei voi mennä ulos tennareissa? Jalat kastuu, mutta mitä siitä? Et kai tosissasi väitä, että jaksat tällaisesta(kin) tapella teinisi kanssa ja komentaa hänet jäämään kotiin tennareiden takia? Vaikuttiko tämä kenties kännykän takavarikointiin tai kuukausirahan menetykseen tai TV-ajan päättymiseen? Voi jeesus.
Mitä jos alkaisit hyväksyä tyttösi (teini-iän puutteineen päivineen) ja lopettaisit olemasta natsi. Ehkä se luottamus sinua kohtaan vähitellen palaisi. Ehkä. Nyt näyttää siltä, että olet sössinyt jo riittävästi. Relaa ja rakasta lastasi.
T. kolmen kohta jo täysi-ikäisen pojan äiti
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:09"]
Kuulostaa vähän siltä, että viettää joulun vapaaehtoisesti huoneessaan. Minkä ikäinen hän on?
[/quote]
Minäkin viettäisin, jos äitinä olisi tuollainen monsteri.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:32"]
Kyllä teininkin pitää osallistua joulun laittoon esim siivoamalla ellei sitten niitä pipareita huvita tehdä...meillä ei ainakaan suvaita vapaamatkustajia ja jos ei jouluna osaa pukeutua kuin verkkareihin niin toki saisi pysyä huoneessaan. Tosin sitten jäisi kyllä ne lahjatkin saamatta...piste! Jos ei pysty muuhun kuin kiukkuámaan ja siten pilaamaan toisten tunnelmaa niin ei muuta kuin huoneeseen vaan.
[/quote]
Selekästi huomaa, mistä oppinut tapansa. Piste!
Ap kuinka helposti itse mukaudut toisten toiveisiin? Niinpä. Et mukaudu. Sinä laadit teidän perheen säännöt ja odotat, että kaikki muut noudattavat niitä. Muuten iskee rangaistukseksi laatimasi sanktiot.
Ensin en meinannut uskaltaa lukea tätä ketjua, kun oma lapsi ei ole vielä teini. Ajattelin, että täällä on jotain ihan järkkyä, mistä en halua vielä tietää, kun ei ole ajankohtaista.
Mutta siis teinihirviö, missä?! Natsimutsi bongattu ainoastaan. Miksi omalle lapselleen pitää aiheuttaa pahaa mieltä jonkun vitun pipareiden takia?
Jos menette joka tapauksessa sukulaisille joulunviettoon niin mistä se kaikki homma tulee? Etkö osaa ap suunnitella ja tehdä järkevästi?
Minusta muutat nyt ajatuksiasi siten, että laitat joulua sen verran kuin huvittaa, ja pienten kanssa. Kutsut teinin mukaan, muttet vaadi mitään. Ja unohdat ne rangaistukset ja käskyttämisen heti kättelyssä. Joulurauha teinillekin. Kokeile mitä tapahtuu.
Voi helvetin teini-ikäisiä imettävät av-pullamössömammat. Tää on jotain niin järkyttävää luettavaa.
Hei annas nyt "teinihirviön" olla ihan rauhassa ja palautta se helvetin puhelin. Mikään ei saa teiniä vihaisemmaksi, kiukkuisemmaksi ja yhteistyöhaluttomammaksi kuin rangaistukset jostain noin turhasta kuin "ei suostu pipareita leipomaan" Luulisi että sieltä perheestä löytyy lapsia jotka on valmiita niitä leipomaan, ja jos ei ole valmiutta leipoa niin ehkä niitä ei sitten kaivata? Ihan järkeä saa käyttää.
Muutenkin, olettaisin että teinillä on ihan syynsä käyttäytyä noin, kannattaisi ehkä herätä sieltä kuplastaan ja miettiä onko ollut äitillä vähän stressiä jota on sitten lähi päivinä/viikkoina tullut purettua teinihirviöön?
Varsinkin tuo sana teinihirviö saa hälytyskellot soimaan mun päässä, miksi ihmeessä kutsut lastasi moisella nimellä? mieti jos hän jokupäivä löytäisi tämän ja huomaisi että kutsut häntä hänen seläntakana (etkai suoraan lapsen naamaan lasta teinihirviöksi kutsu?) moisilla nimillä, varmasti heräisi oikea hirviö siinävaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:38"]Ensin en meinannut uskaltaa lukea tätä ketjua, kun oma lapsi ei ole vielä teini. Ajattelin, että täällä on jotain ihan järkkyä, mistä en halua vielä tietää, kun ei ole ajankohtaista.
Mutta siis teinihirviö, missä?! Natsimutsi bongattu ainoastaan. Miksi omalle lapselleen pitää aiheuttaa pahaa mieltä jonkun vitun pipareiden takia?
[/quote]
Älä osallistu tähän jos itselläsi ei ole teini-ikäistä. Vitun piparit? Taidat olla teini vielä itsekkin.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:01"]
Ihanko oikeasti kaikkien mielestä teini-ikä on syy antaa käyttäytyä ihan miten sattuu? Juuri tuossa iässähän se teini koettelee niitä rajoja ja sisimmässään kuitenkin toivoo, että joku ne hänelle laittaisi. Tottakai voi vaatia, että teini osallistuu esim. yhteiseen joulusiivoukseen ja pukeutuu siististi vierailua varten. Se on sitä kasvatusta ja onneksi on vielä ap:n kaltaisia vanhempia, jotka huolehtivat siitä.
[/quote]
Hei ap, rauhoitu. Kunnioita tytärtäsi, niin hänkin saattaa viimein joskus vielä kunnioittaa sinua. Tuolla natsimeinigillä et koskaan saavuta lapsesi arvostusta ja kunnioitusta.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:39"]Hei annas nyt "teinihirviön" olla ihan rauhassa ja palautta se helvetin puhelin. Mikään ei saa teiniä vihaisemmaksi, kiukkuisemmaksi ja yhteistyöhaluttomammaksi kuin rangaistukset jostain noin turhasta kuin "ei suostu pipareita leipomaan" Luulisi että sieltä perheestä löytyy lapsia jotka on valmiita niitä leipomaan, ja jos ei ole valmiutta leipoa niin ehkä niitä ei sitten kaivata? Ihan järkeä saa käyttää.
Muutenkin, olettaisin että teinillä on ihan syynsä käyttäytyä noin, kannattaisi ehkä herätä sieltä kuplastaan ja miettiä onko ollut äitillä vähän stressiä jota on sitten lähi päivinä/viikkoina tullut purettua teinihirviöön?
Varsinkin tuo sana teinihirviö saa hälytyskellot soimaan mun päässä, miksi ihmeessä kutsut lastasi moisella nimellä? mieti jos hän jokupäivä löytäisi tämän ja huomaisi että kutsut häntä hänen seläntakana (etkai suoraan lapsen naamaan lasta teinihirviöksi kutsu?) moisilla nimillä, varmasti heräisi oikea hirviö siinävaiheessa.
[/quote]
Voi idiootti. Tässähän olikin kyse pelkästään pipareiden leipomisesta. Lue aloitus uudestaan ihan ajatuksen kanssa.
Voi idiootti nyt vain niin. Kyllä otin esimerkiksi ne helvetin piparit, mutta muutkin syyt oli niin typeriä etten viitsinyt ruveta jokaista luettelemaan. Koita nyt herätä sieltä kuplastasi ja ala ymmärtämään että tuolle "teinihirviölle" tulee aivan satavarmasti erittäin iloinen olo kun juuri ennen joulua äiti vain raivoaa ja valittaa mitä turhemmista asioista.
Kyseessä on 15-vuotias, olisit iloinen ettei ole raskaana tai huumeita vetämässä, sekun ei tuossa iässä mitään harvinaista ole.
Nyt siis ihan tosissaan, palauta se puhelin äläkä natseile. Kun jatkat tuota touhua tarpeeksi pitkään niin on ihan turha edes toivoa rauhauisaa kolmea vuotta ennenkuin se lapsi muuttaa pää kolmantena jalkana pois. Valitat teinin terrorisoivan joulua, vaikka itse terrorisoit teinin, ja samalla niiden muiden lasten joulua.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:52"] Juuri niin, siksi koska olen hänen äitinsä. Ja meillä kaikilla lapsilla on oikeus tunteisiinsa mutta myös pienemmillä sisaruksilla on oikeus omassa kodissaan olla rauhassa huutavalta esiteiniltä, varsinkin 2kk vauvalla. Meillä ei kukaan huuda eikä paisko ovia, en minä eikä teinit. Piste. P.S olen alle 30v joten vaihdevuosia minulla ei vielä ole.
[/quote]No niin, tulihan se totuus sieltä! AP on siis itse jo 14-15 vuotiaana jakanut pipariaan auliisti ilman rajoja ja sääntöjä ja synnyttänyt tämän esikoisensa samanikäisenä kuin mitä tytär nyt on. Tästäkö kumpuaa se hirveä vimma saada tyttö kunnioittamaan äitiä ja äidin rajoja? Pelkäätkö että tytöstä kasvaa samanlainen jakorasia kuin mitä itse olit teininä?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:39"]Hei annas nyt "teinihirviön" olla ihan rauhassa ja palautta se helvetin puhelin. Mikään ei saa teiniä vihaisemmaksi, kiukkuisemmaksi ja yhteistyöhaluttomammaksi kuin rangaistukset jostain noin turhasta kuin "ei suostu pipareita leipomaan" Luulisi että sieltä perheestä löytyy lapsia jotka on valmiita niitä leipomaan, ja jos ei ole valmiutta leipoa niin ehkä niitä ei sitten kaivata? Ihan järkeä saa käyttää.
[/quote]
Voi idiootti. Tässähän olikin kyse pelkästään pipareiden leipomisesta. Lue aloitus uudestaan ihan ajatuksen kanssa.
[/quote]
lue ite kuule, ei kino lukee tollast turhaa valittamista.
ps en oo nro 84
Voi hyvää päivää suurinta osaa näistä kommentoijista! Ei mikään ihme, että Suomen nuoriso on niin hukassa nykyään! Ap on toiminut ihan järkevästi, aplodit hänelle. Teinit kaipaavat rajoja ja rakkautta, eivät silkkaa anarkiaa. Sitä eivät nämä wt-äidit ainakaan tällä palstalla ymmärrä. Huoh.........
Miksette voi tehdä joulujuttuja pienempien kanssa? Totuus on, että joulujutut useimmiten ovat tärkeitä pienille ja innostus hiipuu isompana. Aikuisena on tyytyväinen kun saa hyvää ruokaa ja juomaa ja saa olla niin kuin haluaa.