VAPPUSIMA!
Nyt parhaaksi havaitut reseptit ja vinkit kehiin, kiitos :)!
En ole ikinä itse tehnyt simaa, nyt haluan kokeilla, koska kaupan sima on niin mitäänsanomattoman makuista ja kukaan muukan ei kai minulle tule simaa tekemään ;)..
Mihin pullotatte simat? Onko kukaan tehnyt fariinisokeripussin ohjeella, tuleeko hyvää?
Kommentit (10)
ohjeen mukaan. Jos tekee siirapilla niin siitä tulee tummaa
että laitan muitakin sitruksia kuin sitruunaa: lime, appelsiini, greippi.. Hyvää tulee.
laitan vaan lisäksi myös appelsiinia. Hyvää on aina ollut!
ja vaikka se oli hyvänmakuista, sain siitä päänsäryn. Mikä meni metsään, kävikö se liian pitkään, vai mitä? Ihan ohjeiden mukaan tein.
laitoit luultavasti liikkaa hiivaa. Sitä laitetaan tositosi vähän.
mutta me ollaan ainakin ulkomailla juuri silloin.
Sitä voi kyllä säätää lämpötilalla: jääkaapissa tulee hitaammin, ruokakaapissa nopeammin. yleensä laitan pari pulloa molempiin niin on eri päivinä kypsää (sen tietää siitä kun rusinat nousee ylös)
truunaa viipaleina ja neljäsosa tl kuivahiivaa. Saa seistä vuorokauden lämpimässä, sitten pullotan muovisiin 1,5 litran mehupulloihin (+ tl sokeria pulloon) ja jääkaappiin. 10 vrk:n kuluttua on valmista.
mutta laitan sitruunamehun lisäksi vielä sitruunankuorisuikaleita. Niin ja siis puolet fariinisokeria ja puolet tavallista. Pussin kyljessähän vinkataan, että tummempaa saa, jos käyttää vain fariinisokeria.
Lisää saa vinkata, jos jotain vielä joku keksii :).
ap
itse olen muunnellut reseptiä laittamalla sitruunan sijaan esim raparperimehua ja karviaismehua tai jopa viinimarjamehua (vähän!). Jos näitten punaisen värin halua aesiin, kannattaa vähentää fariinisokerin määrää ja lisätä tavallisen sokerin määrää, kosk fariini värjää kaiken niin tummaksi.