+++Toukotuhisijat vk 16+++
Linkki viime viikon keskusteluihin:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12857692&p=1&tmo…
Kommentit (64)
Täällä tylsistynyt possu kirjottelee!
Oon yrittänyt kehitellä kaikkea tekemistä joka päivä, mutta ideat alkaa loppua. Tänään kävin TAAS kirppiksellä ja löysin käyttämättömän äippäpakkauksen kestovaipan kolmella eurolla. En tiedä onko se käytössä hyvä, mutta mun mielestä vaikuttaa ainakin hyvä laatuselta. Ei siis kovin suuri sijoitus. Eilen siivosin koko luukun, tuntuu että kaikki kylän katupöly ja kivenmurikat kulkeutuu meille koirien tassuissa. Ärsyttävää tulla suihkusta, kun tuntuu että kävelis soratiellä paljasjalkasin=) Oon myös käyny kaikilla mahdollisilla sukulaisilla piipahtaa, kun aikaa on. Mä tarvitsisin sen vauvan jo kohta syliin!!!! Tunne on kun pikkulapsena venas lintsille pääsyä tai jotain...
Ens viikolla ois se lääkärin neuvola. Se on hassu nainen, tuntuu että sitä " hävettää" alapään tsekkaus enemmän kuin itse potilasta. Se sanoo suurinpiirtein " hyvältä näyttää, kaikki ok" , ennenkuin pääsee edes siihen laverille makaamaan. Ihan asiallinen se on, mutta sangen ujo ja hiljainen. Ja kaikille se tuppaa sanoa kuulemma että " 3.5-3.8 kiloa varmaan painaa kun vauva syntyy" . Hyvähän se on veikata tota suomalaisen vauvan keskiarvo painoa=) No meistähän on moneen veneeseen...
Mulla tuppaa olee vauvalle kaikki muut valmiina, paitsi tutit ja tuttipullot vois keittää ja sairaalakamat pakat sit lähempänä hoo-hetkeä. Tai voisinhan mä tietty vaihtaa lakanat pinnasänkyyn, eiköhän ne kerkee pölyttyy ennen ens kuun loppua=) Mä oon malttamaton pahainen pikkukakara...
Sohvalle lähtee Masunasu mahoineen 34+3
Eipä mulla mitää kummempia juttuja oo kerrottavaksi, kunhan nostan pinoo...
Öttinenkös oli tänään menos ä-polille ja epäili jäävänsä sille reissulle?? Tsemppiä vaan käynnistykseen, jos sitä ny sitte aloittelevat! Onnea matkaan!
Mulla oli eilen neuvola, ja kaikki taasen ihan ok. Paino oli viime viikosta jopa vähä laskenu, ohhoh! Nyt sit sovittiin, että soittelen sen synnytystapa-arvion jälkeen, et mitä sielä päätetään, ja katotaan sit, vieläkö neuvolaan meen. Joops. Pieni oli asettunu mukavasti " lähtöasentoon" , pääki jo painunu melko syvälle lantioon (viime viikolla keikku vielä ihan ylhäällä). Oon kyllä huomioinu sen, kävellessä ku välillä vihloo alapäähän niin tottavie kipeesti, että autsautsauts!
Että semmosta.
Meinasin saada tänään tyrjättyä talvikamat komeroihin ja kaivaa loput kevätvaatteet (lähinnä siis lapsien vaatteita) esille... Sais samalla tehtyä vähä inventaariota, tarviiko esikoinen jotain uutta kenties. Takin varmaan ainaki.
Palataan taas! Aurinkoista päivänjatkoa!!!
KK ja AlmaElmeri rv36+
Olipas kiva ku oltiin heti etusivulla :))
Aurinkoinen päivä tulossa, ihanaa. Vaikka vielä aika koleaa tuolla ulkona kun yöllä ollut pakkasta. Kuopuksen kans pihalle kunhan ehdin vähän siistiä paikkoja. Esikoisella kerho aamupäivän. Iskä saa sitten hakea töistä sen. Neuvola olisi tänään, ja saas nähdä miten käy kun nuo kaksi SAA ottaa mukaan :) Kyllä ne ihan nätisti yleensä on, mutta eivät vaan meinaa lähteä pois kun pitäisi. Terkka tykkää ku ovat mukana, vaikka mieluiten sitä menisi sinne yksin. Kauhistuttaa ajatus, että kohta saa mennä neuvolaan kolmen kanssa :S
Täällä mahaa/selkää jomottaa, ja eilen illalla supisteli aika kiitettävästi. Ei mitenkään hirmu kipeitä (ne OIKEAT supistukset saavat kyllä vielä odottaa) mutta niin että piti hengittää syvään ja yrittää rentoutua. Nyt niitä supistuksia tulee päivälläkin. Pitää tänään sairaalakassi saada pakattua, olen vain survonut laukkuun mitä nyt ensimmäisenä olen löytänyt kaapista. Ja laukku osoittautui liian pieneksi. Taidan laittaa kamat tuohon hoitolaukkuun, se on aika iso. Pitää käydä kaupassa ostamassa vielä hammasharja, tahna ja uudet samppoot ja suihkusaippuat. Jotain mietoa ettei sit myrkytä koko osastoa :D
Nyt kattomaan onko tuo poitsu saanu aamupalansa syötyä vai onko se pitkin lattioita...
Neuvolakuulumiset tulen laittamaan myöhemmin.
amaria 36+6
Sieltä, minne ei aurinko paista, oli tämän aamuinen synnytystapa-arvio.. Joo, tulihan tuo vaavi ultrattua (normi kokoa ja raivotarjonnassa, painoarvio 3050g). Mitään muuta ei sit tehtykään.. Eli alapää on tarkistettu viimeks viikolla 29+ ja lantioo ei oo kukaan kattonu ku ulkonäön perusteella. Eikös toi lantion sisämitta oo just yks asia, mitä tuolla ois pitäny kattoo? oli tosi ihana lekuri. Kysyin tosta kohdunsuun tilanteen tarkistamisesta, ni se totes vaan, että ei sitä enää näillä viikoilla tarkasteta (neuvolalääkäri on kait yleensä viikolla 35-37 ja siellä katotaan, mulla tää vikä lääkärikäynti jää pois just Jorvi-käynnin takia). Lantiostakin sano, että näkeehän sen päältä päin että mahtuu vauva läpi. (niin mistä? Onko sillä röntgenkatse? oikee superlääkäri..) Jos sen sisämitan näkis silmin, ois meen äiteeltä leikattu kaikki lapset, niin kaponen se on ulkomitoiltaan! Taidan soittaa neuvolantädille ja kysyä siltä, että onko syytä varata se viimeinen neuvolalääkäri nyt kuitenkin?
Alateitse lähdetään tuota yrittämään, jollei se lääkäri nyt jotain kummallista keksi ton ekan sektiosta. Ei olleet sitten hankkineet niitä papereita Kättäriltä etukäteen, joten Jorvista soittelevat vielä ensi viikolla. (esikoinen jäi päästään kiinni ja joutuivat leikkaamaan kohdun haavaa suuremmaksi, ei ollut kotiin saaduissa papereissa ainakaan mainintaa, että vaikuttais seuraavaan synnytykseen)
Muuta..Eilen oltiin kaverin kanssa " shoppailemassa" ja ai että tuntu illalla lantiossa ja selässä.
Aamulla näytti puntari melkein -2kg, kumma juttu vaikka oon syöny ihan samalla tavalla ku ennenki.
Tunteet on pinnassa. Illalla pääs itku, ku piti nukkumaan mennessä vaihtaa petivaatteet (toi meen ah niin ihana elukka oli päättäny pissiä sängylle.. kodinvaihtajakoiralla välillä siisteys hakusessa) Ketutti liikaa ni tuli itku. :S Ja oon välillä maailman kamalin äiti ja puoliso. Kiukuttelu tuntuu olevan jokapäivästä, huomaa vaan hetkittäin että käyttäytyy ku teini-ikänen, eikä voi ku nauraa omalle käytökselleen. On tullu muutamaan kertaan pyydettyä mieheltä ja pojalta anteeks tässä viikon aikana.
Kiva kuulla, että jollain muullakin (kyrk@lla ainakin, peukutellaan muuten huomisen tarkastuksen puolesta, josko molemmat oikein päin) saman suuntaisia ajatuksia sektiosta, ku itellä!
Sairaalakassista. Moni tuntuu jo pakanneen. mutta... Mitä te ootte sinne laittanu? Musta tuntuu, etten saa kassiin ku parit vauvalehdet :) Ja perusteluina, että hammasharja ja muita hygienia-tarpeita on vaan yhdet, enkä aio hankkia niitä tuplina eli ei voi pakata valmiiks. Vaatteita, öö mähän tarviin niitä päällekin.. " eväät" ei säily (viinirypäleet yms mitä ajattelin pakata itelle ja miehelle jos tulee pitkä urakka) ja musiikkia en saa mp3:een ennen h-hetkeä (vain yksi laite talossa ja se kulkee miehen työmatkaseurana) Kamera, tarvitaanhan sitä tässä lähtöä odotellessakin. Eli mitä jää jäljelle? Vauvan vaatteet, mut ne kerkee mies tuoda sairaalaan myöhemminkin..
Imetysliiveistä vielä. Noita jonkun mainitsemia carriwellin liivejä kattelin ja täytyy ainakin ne " pehmoversiot" käydä hankkimassa ennen jakautumista. Muutamat liivit on jo olemassa, mutta haaveissa oleva pitkä imetys varmaan vaatii useammat liivit. Tai ainakin ne helpottaa, kun ei tartte joka päivä liivejä muistaa pestä.. Eli varmaan synnytyksen jälkeen hankin vielä parit lisää. Kunhan toi kuppikoko vakiintuu..
Amaria: meillä oli käytössä rengasliina sellasena pika-koti-liinana eli sai nopsaa ylle ja muksun kyytiin vaikka kesken siivouksen. On tullu joskus napattua ruokaa laittaessa kitisevä poika liinaan, eikä ennättäny sapuska palaa virittelyn aikana pohjaan. Vastasyntyneen kantamisesta ei kokemusta, mutta oletan, että rengasliina on toimiva siihen. On ainakin nopea ja saa kiristeltyä helposti (tosin liinasta riippuen saattaa vaatia vähän opettelua)
Voikahaan kaik hyvin ja pikkuhiljaa saadaankin jo alkaa toivottelemaan supistusrikkaita päiviä!
JN + masukaveri 37+4
Tänään oli taas neuvola ja jännä paikka kun terkka yritti metsästää sydänääniä. Niitä ei meinattu mistään ensin löytää. Terkka etsi joka puolelta mahaa ja niiden etsiminen kesti ja kesti. Kyllä siinä kerkesi vähän " kylmä hiki" nousemaan. Ajattelin kauhuissani, että näinkö tästä vielä äippäpolille lähdetään...
Onneksi, lopulta, sydänäänet löytyivät todella ylhäältä, melkein rintojen alapuolelta. Oli poitsu taas vaihdellut asentoaan, koska viimeksi ne kuuluivat aivan eri paikasta.
Kyllä siinä taas kerkesi kaikkea kamalaa ajattelemaan, vaikka olin tuntenut poitsun potkuja siinä tutkimushuoneessa ollessanikin. Oli tosi inhottava tunne kun liikkeitä ei juuri sillä hetkellä tuntunut yhtään, eikä doppleri löytänyt muuta kun istukan suhinaa. Onneksi kaikki oli kuitenkin lopulta hyvin, vaikka kyllä se vähän säikäytti.
Sitten muihin asioihin. Täällä ikkunanpesu-urakka on makuuhuoneen ikkunoita vaille valmis. Kyllä on ihan eri asia katsoa tuota auringonpaistetta puhtaiden ikkunoiden läpi. Onneksi ne pesin, vaikka välillä tuntui siltä, ettei millään jaksaisi.
Täällä on kaikki muutenkin vauvaa vaille valmista. Kovasti jo odottelen sitä 29.4, jolloin saan, toivon mukaan, nähdä pikkuisen. Terkkarille juuri valittelin, että nyt kun oikein odotan tuota sektiota niin tämä poitsu tietysti kääntyy raivotarjontaan ja mut passitetaan vielä kotiin odottamaan. Sanoin sille, että silloin kyllä tulee itku kun olen vauvan näkemistä/kohtaamista niin odottanut. Mun historialla se tietää sitten ainakin kahden viikon lisäodotusta, enkä usko, että tämä itsekseen lähtee tulemaan. (Alatiesynnytys on mun toiveissa, mutta tuo kahden viikon lisäodotus ei). No, joka tapauksessa sen näkee sitten vasta 29.4 kun sinne Jorviin mennään. Olipa asia miten tahansa niin enköhän mä siihenkin sopeudu. Tärkeintä on kuitenkin saada lapsi terveenä ulos tavalla tai toisella.
Nyt täytyy mennä syömään jotakin kun en ole aamiaisen jälkeen mitään suuhun laittanut.
Oikein mukavaa päivänjatkoa kaikille toukotuhisijoille!
Pikkupapu, esikko 2v 2kk ja perätilapoitsu rv 38+3
Oon mä nyt jo tovin ollut hereillä, mutta pitkään nukutti kyllä. Vaikka viikot menee mukamas hitaasti, niin johan se on taas viikonloppu eessä. Ihanaa, niin on mieskin enemmän himassa.
Jettaneito: Mua hymyilytti kun luin sen että elukkasi lirkki punkkaan. Samasta aiheesta on vuodatettu krokotiilin kyyneleita meilläkin=) Toinen meidän koiruuksista kusee lattioille ja mielellään matoille aina silloin tällöin. Se on pari vuotias eli ei pentu eikä vanhus, joten pitäis opit olla jo perillä. Se on tosi luupää ja tekee mielenosoitus tarpeita(?) No tässä tovi sitten laitoin siivouspäivän päätteeksi ikeasta ostamani uudenkarhean hapsumaton olkkarin lattialle ja kas`kas aamulla oli kunnon kuset siinä. Mä oon jo kerran pessyt sen maton pesutuvassa ja sitä on lähes mahdoton huuhdella hyvin... Sanoin rakastettavalle miehelleni, että ole ystävällinen ja kanna koko paska (siis matto ei koira) roskakatokseen. Matto oli aika iso, enkä viittinyt mahani kanssa sitä repiä pitkin pihoja. No mulla oli koko päivän menoa ja kun illalla tulin kotiin ja avasin oven, niin eteiseen asti haisi pistävä, lämmin koirankusi. Mies oli painunut nukkuu ja se sama matto nökötti edelleen olkkarissa... Itkuhan siinä tuli ja lähin tietty apinanraivolla kantamaan mattoa rokeen yö myöhillä. Mua sapetti että joudun asumaan niin surkeiden yksilöiden kanssa samaa taloutta. Mieheni osaa olla todella laiska halutessaan ja aina tällasissa tilanteissa se muistaa kysyä " että kukahan nää rakit tänne halusi" . Joopa-joo.
Niin eipä sulla jettaneito tosiaan nappiin menny se arviokäynti. Musta tuntuu että useilla lääkäreillä on niin paljon hommia ja ns. samanlaisia käyntejä, että ne turtuu siihen hommaan ja sen takia tekee tutkimukset vain vähän sinnepäin. Sama niinku itse kirjoitin eilen, että neuvola lääkäri on hippusen outo. Toivottavasti kaikki menee sulla nappiin ja pyydä vaan lääkärinaika neuvolasta jos siltä tuntuu. Sitä varten ne siellä on! Ei oo kiva jos jää epävarma olo!
Imetysliiveistä myöskin on kovasti keskustelua, mä en aio ostaa ennen synnytystä vaan sen jälkeen, jos tarviin. Mulla ei ole mitään takeita että imetys onnistuu ollenkaan, tissit ei välttämättä pelaa niinku pitää. Mulla ei siis ole mitään silikooneja, jos jollain tuli mieleen, mutta en myöskään jaksa selittää koko hommaa... Ja niinkuin joku oli kirjoittanut että laittaa miehen ohjeiden kanssa kauppaan, meillä on kyllä niin, että jos itse en pääse kauppaan niin olen ennemmin ilman=) Mun mielestä tissiliivien kanssa on muutenkin niin arpapeliä onko ne hyvät, niin en viitsi haaskata rahaa, mies ei ikinä ostaisi mulle ns. hyviä liivejä. Kauniita ja seksikkäitä kyllä, mutta ei käypiä imetysliivejä. Ja ei se musta ole reilua laittaa miestä pyörimään jonkun post-it tarralapun kanssa pitkin kauppoja...=)
Nyt rupes peppua pakottamaan, ehkä lähden ulkoilemaan!
T: Mä ja masu 34+4
Täälläkin ollaan neuvolasta palauduttu.Ai kun tekee tosi kipeetä jo se masun mittaus siinä pöydällä,on niin hellänä tuolta alhaalta se häpyluun alue auts...Suppareita ei ole kyllä pahemmin ollut,siis semmottii kipeitä! Sf-mitta oli 35,5 cm eikä edelleenkään plikka laskeutunut voi ei:(...Minäkin taidan semmoinen " hautoja" olla niinkuin Pikkupapu hauskasti joskus kirjoitti! Ensimmäinen tytär syntyi rv 42+2,toinen 41+5 ja kolmonen 41+1...Tämä tapaus vetää tietysti enkat ja syntyy 43+0 mun tuurillani;)...
Kiitoksia kaikille jotka kommentoivat brion vaunuja koskevaan kysymykseeni! Varmasti ovat hyvät kiesit meilläkin kun ne tulevat aikasta kovaan käyttöön kävellen kun mennään melkein paikkaan kun paikkaan! Hyötyliikunta kunniaan:)...
Imetysliiveistä sitten minäkin ostin yhdet, Triumph mamabel-merkkiset. En tiedä ovatko hyvät ?!! No käytössä näkee! Ja liivinsuojuksia ostin kans paketin.Tarviiko sairaalaan ottaa liivinsuojukset mukaan vai saako sieltä?? Synnytän Tayssissa!
Nimistä taisi täällä kanssa olla joskus juttua...Meillä isäntä päätti tytön nimen jo siinä vaiheessa kun alettiin vauvantekoa miettimään! Oli jo ihan varma että tyttö tulee:)...Saas ny nähä sitten kun vaavi on syntynyt sopiiko nimi kantajalleen ollenkaan;)...Kai siinä meikäläiselläkin on jotain sanottavaa luulisin...Nimi on venäläinen mutta sopii " suomalaiseen suuhun" ,enkä ole kyllä pahemmin kasteilmoituksissa siihen nimeen törmännyt!
Nyt on kyllä ihan pakko ulos lähtee pienelle kävelylle,tuo arska tuolla taivaalla oikeen kutsuu ulkoilemaan! Oikein kaunista ja lämmintä loppuviikkoa kaikille toukomammoille!!!
T: Miiu ja Tyyne-Tellervo rv 38+0
Oli mukava pitkästä aikaan kun " oma" terkka oli paikalla. Lapsetkin saivat jäädä naapurin kanssa pihalle siksi aikaa. On tänään ollut semmoinen hulabaloo päivä, että ihan kiva oli päästä yksin. Ja supistanutkin ihan kiitettävästi, että en olis jaksanut noita kitiseviä kullannuppuja raahata mukaan :)
Painoa tullut viime kerrasta (viikko sitten)233g, verenpaine 112/72, sf-mitta 36. Raivotarjonnassa on ja pysyy. Pää syvällä jo lantiossa eikä sieltä mihinkään enää nouse, kuulemma. Syke vaavilla 146. Poikaa kuulemma veikkaa ja painoksi arvioi n. 3,5kg. Ja uskoi että ei viihdy masussa laskettuun asti. Molemmat lapset meillä syntyneet viikkoa aiemmin, tosin sektiolla ja toinen käynnistetty. Mutta synnytys oli molemmilta lähtenyt jo osittain käyntiin.
Ensi viikolla sitten vika neuvolalääkäri. Ja vielä se yksi ultra, jos lääkäri viitsii samalla katsoa ultralla koon. Pitää kyllä mennä terveyskeskukseen erikseen, mutta kiva nähdä vauva kuitenkin. Ihmettelen vaan, miksen pääse äitipolille kun heillä paremmat ultrat ja saisi siten tarkemman painoarvion.
Nyt hetkeksi sohvalle kun nuo kaksi näyttäisi leikkivän niin nätisti.
amaria 36+6
tuli käytyä polilla ja olipa aivan ihana lääkäri.Päätettiin maanantaina heti aamulla ottaa magneettikuvaus lantiosta ja sit käynnistetään,jos tilaa on.Painoa arviolta jo 3,9kg vaavilla,joten kiikunkaakun tuo synnytys alakautta.
Nyt mentävä laittamaan poika trio unille
koittakaa jaksaa
Mietein tässä että kun mulla on jotain jo tapahtunu tuola alapäässä eli se kohdun kanava lyhentyny ja suu pehmentyny meinaako se että se saattas tulla ajallaan vai mennä jopa yliki? eihän sitä nyt kukaan osaa sanoa koska se sieltä pullahtaa mut mahtaistko se enteillä sitä yhtää? konkarit?
Ootteko viel uskaltanu seksiä harrastaa? Ihan suoraan kysyn siis :)
Päätettiin tänään vielä kokeilla ja oli kuulemma muutos tapahtunu, siitä olin silti vaan iloissani. Odotan nyt vain sitä että pääsis tästä mahasta ja saisin mun oman kroppani takasi, sais miehenki kunnolla lähelle ettei tarttis halaillakki niin et se on tuol kilometrin pääs ku maha on tiellä joka kääntees.
Sairaalakassia oon alkanu pakkaileen. en kans meinaa kauheesti sinne mitää ihmeellistä. Kotiutumisvaatteet mollemmille, liivinsuojia otin sen verran että ne näytepakkaukset mitä tuli äitiyspakkaukses. tutista on viel kahden vaiheilla, hätätapaukses sen saa kyllä sieltäkin. Hygieniapussukka on valmiina vessassa jonka voi kokonaisuudessaan ottaa mukaan kassiin kun lähtö tulee. sieltä nyt käytän hammasharjaa jne. ja laitan samalla takaisin. pari lehteä, eväät ehtii myöhemminki, huulirasvaa ja imetysliivit. siinä se varmaan aikalailla onkin. samoilla housuilla ajattelin kotiutua millä sinne menenkin. ne carriwellin liivit tilasin netistä tänään :)
mitään ihmeellisiä suppareita ei oo tuntunu..kaikki alkaa olemaan jo aikalailla valmiina, kuten joku jo totesikin että vauvaa vaille ollaan =)
MussunMussun Rv 37+1
seksistä.. meillä mahdollista aika pitkälti vaan viikonloppusin, kun toi isäntä on yöt töissä. (vähänkö tylsiä, lauantaisin saunan jälkeen pimeessä :D ) Mutta joo, kyllä sitä vielä ollaan uskaltauduttu. Edelleen on tuntunu hyvältä eikä mahakaan sitten loppujen lopuks oo ollu kamala ongelma..
Mulla sellanen käsitys, että se kohdunsuun tilanne ei kerro oikeestaan synnytyksen ajankohdasta mitään. Eli että ihan kiinteestä saattaa lähtee yhtä lailla synnytys käyntiin siinä missä jo auenneestakin tilanteesta.. Mutta toisaalta on kait pikkusen todennäkösempää, että ihan kiinteellä kohdunsuulla menee raskaus pitemmälle.
Soitin päivällä neuvolaan. Oikeastaan vaan saadakseni mielenrauhan. Neuvolantäti tarjos lääkärikäyntimahdollisuutta, tuntee mut varmaan jo tarpeeks hyvin ja tietää että hötkyilen monesti ihan turhasta. Lohdutti, ettei oo vissiin lääkäri ihan kommunikoinu samalla tasolla. Ihmettelin vauvan tulevalle kummitädille, että miten vaikeeta on lekurin muistaa, että vaikka hoitavat useamman kymmentä tulevaa äitiä saman päivän aikana ja että raskauteen liittyvät asiat on niille täysin jokapäiväisiä asioita, ei tää raskaus ja synnytys oo mulle (tai kellekään odottajalle) ihan jokapäiväinen rutiinihomma.
Täällä elättelen toiveita jakautumisesta. Josko toi painon putoominen ja kärttyisyys antais jotain osviittaa h-hetken lähestymisestä. No, mun tuurilla (niinku moni muukin jo manailee) mennään sinne toukokuun puolivälin tienoille.
Nyt nukkumaan, on toi uni niin katkonaista, että pakko myöntyä nukkumatin kaveriks normaalia aiemmin :)
JN + masukaveri edelleen 37+4
...että toivoisin teitillä olevan hermo kireällä, mutta kyllä lohduttaa kummasti! Eilen vedin sitten kaikkien aikojen pohjat tässä raskaushysterisaatiossa. Koko aamu oli tosi hankala ja äkkiä syötin kolmelle karjalanpiirakoita tk:ssa ennen pienimmän hammashygienistiä. No, se sitten alkoi urputtamaan aivan kaikesta, karkinsyömisestä, fluoritablettien anto ajankohdasta, hampaiden pesusta (ei joka päivä 2 kertaa) jne. Kaikki kulminoitui siihen, että sanoin tätille että:" Anna tulla vaan, kyllä kotiäiti kestää. Laita kaikki vaan listalle ja pistä tulemaan." Kun pääsin yhden uhmaikäisen ja kahden ACDC:n kanssa ulos huoneesta, niin mun silmissä välkkyi tähtiä. Kävelin suoraan äitiysneuvolaan(jossa ei luojan kiitos ollut muita) ja aloin itkemään hysteerisesti! Täti piti kädestä ja tuumasi, että uskoo mun tekeväni parhaani. Huh huh! Mulla on sentään vielä kuukausi jäljellä ja jo nyt olen tässä kunnossa. Taitaa meidän äiti olla " vähän väsynyt" .
Luultavasti mie sain lohduteltua aikaa monia teistä tuolla tapahtumalla. How low can You go? Pistän haasteen tulemaan!
Kukakohan kyseli niistä tissiliivinsuojista Taysissa? Ainakin pari vuotta sitten vielä piti olla omat mukana. Aion varautua, koska muuten sitä maitoa pursuaa joka paikkaan.
Maanantaina on se synnytystapa-arvio. Toivottavasti mut ottaa vastaan joku tähdellisempi tyyppi. Voi olla, että itku pääsee sielläkin...
Voimia teille kaikille viimeisiin päiviin ja viikkoihin.
Noora ja Taimi 36+3
Hei!
Täällä olisi uusi toukotuhisija ilmoittautumassa joukkoon mukaan, laskettuaika on vasta 29.5, joten rv 34+2 on vasta meneillään. Turvotusta ja selkäkipua esiintyy, mutta muuten vointi on ihan hyvä. Odotan esikoistani, joten kaikki on uutta ja jännittävää.. :-)
Oletteko te muuten hankkineet / hankkimassa kantoliinaa vastasyntyneelle? Olen netissä vertaillut eri kantoliinamahdollisuuksia, mm. rengasliinaa voi käyttää kuulemma jo vastasyntyneelle. Sellainen on näillä näkymin hankintalistalla ja ajattelin ottaa sen mukaan sairaalaan, jotta vauvaa voisi kantaa siinä heti..?
oli sitten TYKS kontrolli tänään ja itkien sieltä tultiin pois. Vauvat voi hyvin eli sikäli nou hätä. Se mikä on todella perseestä on se, että A-vauva oli parantanut perätilaansa eli siinä se muutos, jonka olen masussa tuntenut. Pari viime päivää olen sitä jo hljaa itsekseni epäillyt, mutta pahalta sen vahvistuminen kuitenkin tuntuu. Eihän siinä muuten mitään, mutta sektio ja sektiohaava + 4 lasta ei vieläkään ole edes lähellä top-10 listan kärkeä. Ei liene ylläri, että seuraava kontrolli onkin sitten puhtaasti sen tarkastelua, että missä asennossa ollaan (tuskin enää mahtuvat kääntymään kun ovat isoja mötiköitä) ja sovitaan minä päivänä leikellään. Mut joo. Lopetan tarinoinnin tähän kun on vähän nyt vitsit vähissä, vaikka asiat ihan kunnossa onkin.
Kyrk@&Tiitiäiset rv 35+4
Mun pitäis olla imurinvarressa, tai no, paremminki sen jatkeena, mut ihan kohta...mä lupaan...ainaki ennen iltaa... Plääh, jotenki toi imuroiminen tän mahan kans -jos muutenkaa- ei oikeen jaksa innostaa. Mut pakko vähä edes päällimmäisiä villakoiria koittaa pyydystää, ku huomenna vietetään niitä miehen muksujen synttäreitä... Ettei kakku saa kummallista kissankarvakuorrutusta :oP
Jopas täällä on ollu kärttyisiä naisia linjoilla ;o) Mitesmites, eikö ny pitäis olla kevättä rinnassa ku aurinkoki paistaa ja elämä hymyilee!?! Hehee, ei vaan, mä yhdyn aivan täysin noihin prakaamisiin... Tosin mulla ei nyt oo havaittavissa semmosta, täällä mennään ihan tasaiseen tahtiin suht mukavalla ololla, mutta muistan edellisistä raskauksista kans noi loppuvaiheen (ja alkuvaiheen ja jopa sen seesteisen??? keskiraskauden aikaiset) ärripurripäivät ja -yöt.
Nyt varmaan on siksi " helpompaa" , että en halua tän vauvan syntyvän ennen vappua... Ku vappuna olis tarkotus viettää esikoisen synttäreitä, ja olis kamala pettymys, jos niitä ei pystyttäiskää juhliin silloin. Et tämä ny on tämmöstä ittensä psyykkaamista. Tai jotain.
Mä kans muistelin, että Taysissa ei ollu liivinsuojia, ellei sit halunnu käyttää niitä sairaalan verkkoliivejä ja sideharsoo sielä täytteenä ;o) Että omat vaan mukaan!
Omaa napaa sen verran, että eilen illalla -nyt anteeksi ällö kuvaus- tuli pöksyihin hillitön limanuljake :oP Oliskohan se sitä paljon puhuttua limatulppaa (jota ei oikeesti ees oo olelmassa)??? En muista aiemmista raskauksista moista ilmiötä, että aina jotain uutta... Ja nyt aamulla veskireissun yhteydessä sitä niljaketta tuli lisää... Yäh. Onko kellää kokemusta moisesta?
Eilen tuli muutama ihan hengen-kiinni-ottava supistuski, piti oikeen keskittyä rentouttamaan itteensä, että sai olluksi. Kyllä vähä piti puhaltaa... Maanantaina toivottavasti synnytystapa-arvios katotaan varmuuden vuoksi toi alakerran tilanne.
Miehen lapset tulee tänään, ja mua ei oikeen jaksattais... Kaikkien satujen pahapahapaha äitipuoli!?!
Mukavaa viikonloppua kaikille!!!
KK ja AlmaElmeri rv36+
Jettaneito, mä kävin Kättärillä synnytystapa-arviossa ja ihan samalta kuullostaa kun sun Jorvi-keikka. Lääkäri mittasi ultralla vauvalta jonkun mitan, vissiin mahan ympäryksen, ja antoi sen perusteella kokoarvion, katsoi lapsiveden määrän ja napasuonivirtaukset ja se siitä. Ei sisätutkimusta eikä muutakaan kopelointia. Meillä on kyllä se ero, että mä olen menossa suunniteltuun sektioon, joten ei kai lääkäri sitten katsonut tarpeelliseksi tutkia mitään, mutta on aika kummallista, että jos sulla esikoinen on jäänyt jo päästä kiinni, niin lääkäri suhtautuu noin ylimalkaisesti.
Mä olen käyttänyt imetysliivejä jo useita kuukausia, kun kaarituet rupesivat painamaan. Mulla on Triumphin Mamabel comfortit ja jotkut Anitat. Carriwellejä kävin sovittamassa, mutta mun E-F-kupeille ne oli liian heppoiset. Ei noi Triumphitkaan juuri tue, mutta eivät ainakaan purista ja venyvät varmasti riittävästi, jos alkuun tissit vielä tästä paisuvat ennen kuin maidontulo tasoittuu.
Supistellut on viime päivinä ihan selvästi enemmän, mutta ei mitään tosisupistuksia. Vauva painaa välillä virtsarakkoon siihen malliin, että tuntuu kun joku katetrois eikä meinaa kävelemään pystyä. Edellisissä raskauksissa kävelin loppuun asti kuin Reima konsanaan.
Vuokko, mä kaivoin eilen vihdoin vauvanvaatteet esille ja pesin ensimmäisen koneellisen ja narulla roikkuu äkkiä laskettuna 13 50-60cm bodya ja yökkärit, kokohaalarit ja puolipotkarit päälle ja osa on siis vielä pesemättä. Et siis ole ainoa, jonka vauvan ei ainakaan tarvitse olla alasti :). Mulla oli edellisellä jo runsaasti pikkuvaatteita ja kun ne ovat palautuneet lainasta, niin mukana on tullut aina vähän lisää pikkuvaatteita.
Masunasu, muistan kun esikoista odottelin, niin loppuaikoina mulla oli varmaan ihan samanlainen olo kuin sulla nyt, jotenkin kärsimätön ja virkaheitto.
Kisukamelille limatulpasta, mulla se tuli edellisellä kerralla koko yön ja aamun kestäneiden säännöllisten synnytyssupistusten jälkeen rv41+6 ja vauva syntyi sektiolla samana iltana. Mutta se voi tulla ihan hyvin pari viikkoa ennen kuin mitään tapahtuu.
Joo, eikä tosiaan imuroiminen ole puhteiden aatelia tässä kohdassa eikä mikään lattialle kurkottelu tai eteenpäin taivuttelu.
Kyrko, harminpaikka, ettei A halunnut kääntyä tai B ruveta A:ksi.
Ankkis rv37+4
No onpas täällä yhdellä jos toisella vähän kurjat fiilikset. Voimahalitukset kaikille tasapuolisesti, onhan tämä loppuodotus sellaista tunteiden mylläkkää, että hyvä jos siitä selväjärkisenä selviää :) Mutta jokapäivä ollaan kuiten lähempänä h-hetkeä, itsekukin meistä. Kyllä me tästä selvitään mammat, pää pystyyn vaan!
Itse olen taas elämäni kunnossa, kun sain luvan alkaa liikkumaan ja kun pääsen puutarhaan möyrimään ;) Velatkin muuttuu saataviksi siinä vaiheessa, kun pääsee mullan tuoksuun kiinni...*hullu mikä hullu* :DD Mansikkamaat ja vadelmapuskat on siistitty, kasvihuone on jo puolillaan taimia, omenapuut ja marjapuskat leikottu ja kukkapenkkien siivous kovassa vauhdissa. Voi että mie nautin!! Vauva mahtaa olla ihmeissään, kun joutuu keikkumaan masussa ihme asennoissa äitin möyriessä tuolla milloin ylöspäin kurotellen, milloin taas nenä maata viistäen ;)
Ensi viikolla on se " viiminen" neuvolalääkärikäynti, mukava tietää missä mennään. Vaikka eipä taida mitään ihmeempää alakertaan kuulua, kun ei edes tuo ulkona touhuaminen aiheuta enää supistuksia. Joten pitänee varautua siihen, että toukokuun lopussa käynnistellään, eipä tuo olisi mitään uutta.
Sairalakassista on ollut puhetta, sitä jo pakkailin minäkin. Ostin Amarian tavoin uuden hammasharjan ja shampoot ym. Kyllähän nuita tarvitsee aina, vaikka tääl kotona käytössä olevat oliskin. Varsinkin kesällä, kun paljon reissataan, voi jättää ne matkakamppeet sit asuntovaunuun. Niitä Carriwellejä suosittelen minäkin, ovat tosi ihanat kun rinnat alkuun kivikovat ja kipeät!
Miiu kyseli onko taysis liivinsuojia, niin ei ainakaan tähän mennessä ole ollut, joten suosittelen kyllä niiden varaamista samoin kun just ne omat imetysliivit, ne taysin ovat ihan hirveitä ;)
Seksistäkin oli puhetta, täällä kyllä vällyjä edelleen pöllytellään, asentojen keksiminen vaatii mielikuvitusta, mutta eipähän tylsisty ;))
Kisukameli: Mulla on muistaakseni pari kertaa tullut (kuusi synnytystä takana) semmoinen limatulpan oloinen mötjäke, ekalla kertaa vauva syntyi samana päivänä, toisella kertaa parin päivän päästä.
Nyt syömään. Muksaa viikovaihdetta kaikille mahakkaille mammoille :)
Hönttä 36+ sekä taustakuoro
Mua ärsyttää ihan kamalasti kaikki ihmiset. Mietin että enteileekö tää synnytystä vai mitä! :) No, siis heti jos mä haukottelen niin kaikki on voivottelemassa, että voi voi, noi viimeiset viikot on varmaan raskaita. Ja mä sanon takas että itse asiassa ei ole ollut, kello on muuten vaan niin paljon illalla että väsyttää. Ja jos mä en heti vastaa tekstiviestiin tai puhelimeen niin kaikki luulee että mä oon synnyttämässä. Siis kaikki mitä mä teen tai en tee niin johtuu raskaudesta. Kyllä mä tiedän että ihmiset tarkoittaa vaan hyvää ja kyllä mä yritän niille ystävällisesti vastatakin, mutta sisällä kiehuu ja välillä ehkä tulee sanottua liian kärkkäästi takaskin. Mulla ei siis ole yhtään semmoinen olo että mä oisin viimeisillään raskaana vaan itse asiassa aika kevyt olo. Tää henkinen puoli alkaa vaan nyt vähän prakaamaan. Ja mä oon lopen kyllästynyt puhumaan koko ajan kaikkien kanssa raskaudesta, kaikki vaan voivottelee ja paijaa mahaa ja kyselee vointia. Onhan maailmassa muitakin puheenaiheita! Esimerkiksi olin kaverin synttäreillä ja kun saavuin paikalle niin kaikki synnyttäneet naiset rupes puhumaan synnytyskokemuksistaan. Siis tosi kiva kuulla " kauhutarinoita" pari viikkoa ennen laskettua aikaa. No pakenin keittiöön vähäksi aikaa.
Sorry tää vuodatus. Ehkä mun kohdalla toimikiin niin että kyllästyminen viimeisillään raskaana olemiseen tulee henkiseltä puolelta eikä niinkään fyysisistä vaivoista.
Joku kyseli kantoliinan käyttämisestä vastasyntyneellä. Itse olen hankkinut joustavan trikoisen liinan. Siinä kehtosidonnassa pystyy kantamaan ihan vastasyntynyttäkin ja parin viikon jälkeen vauvan voi laittaa jo lonkat auki pystyasentoonkin. Sitominen ei ole vaikeaa kun pari kertaa harjoittelee. Itse otan myös kantoliinan mukaan synnärille, jotta voin heti kantaa vauvaa liinassa. Näin vauva tottuu siihen heti ensi hetkistä lähtien.
maria7 & poitsu rv 38+1
kaikki hävis...
No, otetaan uusiks lyhyemmällä kaavalla. Eli aluksi kiitos kaikille lohdutuksen sanoista, ei vieläkään oikein ymmärrä että vasta 6v koiramme ei enää täällä ole, mutta päivä kerrallaan mennään ja tästäkin selvitään.
Tänään neuvolassa kaikki oli ok, terkkari meinas kyllä että saattais syntyä ennen laskettua aikaa, itse en niin optimistinen olis...
Sairaalakassi pakkaamatta, mutta eipä sinne viimekskään kovin paljoa tullut pakattua niin enpä jaksa siitä stressata...
CalZal rv38+1