Sinä, joka olet mielestäsi köyhä?!? paljonko saat yht rahaa kuukaudessa
Kommentit (69)
- kotihoidontuki
- neljän lapsen lapsilisät
- kokous- ja luentopalkkioita 0-100 euroa kuussa
Opintolainaa on varmaan keskimääräistä enemmän, asuntolainaa taas melko vähän (valitsimme asumismuotomme niin, ettei jouduta ongelmiin ison lainan kanssa ja pystymme hoitamaan pienet lapsemme kotona). Asuinpaikasta johtuen auto pitää olla, mutta autolainaa on melko vähän (verrattuna vaikka kavereihin).
meillä kulutetaan noin 10e viikossa ruokaan (minä ja koululainen). Mielellään kokkailisin, mutta rahat ei riitä. Vuosien köyhyys on kyllä opettanu keksiin vaikka mitä halvalla ja taas kerran alennuksia kierretää ruokakaupassaki.
Tarkoitit varmaan 100e viikossa ruokaan?
Onhan sitä monenlaista rahatilannetta,mutta tuollainen jonka mies vaikka ansaitsee 3000e tai 4000e tai itse ansaitsee sen verran,niin ei ole kyllä köyhää nähnytkään. Itsekkään en voi sanoa meitä köyhiksi vaikka rahaa on vaatteisiin aika vähän. Mies ei tienaa 3000e kuussa vaan vähemmän. Itse olen kotona lasten kanssa. Ruokaan menee 400e kuussa ja vaatteisiin yms. muihin matkustamisiin tai herkkuihin tai lahjoihin jää yleensä joku 50-100e.Kaikki muu menee laskuihin ja lainoihin.Ei ole rahaa liikaa mutta koska miehellä on kuitenkin palkka niin ei olla ihan köyhiä kuitenkaan.Ja tuo on ihan totta että joissain perheissä jää esim. vaikka 30e viikossa ruokaan että olkaa vaan onnellisia että rahaa ruokaan yleensä ees on.
Kyllä 3000 kuussa jo pärjää. Me ainakin pärjätään ihan hyvin, no tulot yhteensä pari sataa päälle 3000 euroa. Ja lapsia kaksi, eikä muita tukia saada kuin minä tuon kotihoidontuen ja kuntalisän sekä tietty lapsilisät. Olen siis hoitovapaalla nyt, joten tuloni ovat nettona noin 600 euroa (sisältää lapsilisät). Tällä hetkellä minä olen köyhä, mutta mieheni ei. Tosin tämä on minulle vain väliaikaista köyhyyttä.
Ja vielä meillä on kyllä auto, jota maksetaan joka kuukausi, eikä vaatteita osteta kirppareilta (en jaksa niissä kierrellä). Eli on taloudenpidossa jotain pahasti vialla jos ei 3000 eurolla kuussa tule toimeen. Tosin meillä ei osteta juurikaan valmisruokia vaan tehdään itse, ja vaatteita yms. tavaraa ei turhaan osteta (inhoan kaikkea ylimääräistä rojua).
Jos perheen tulot ovat alle 1000 euroa kuussa, niin nostan kyllä hattua niille jotka sillä pärjäävät. Tosin noi pienet tulot eivät kerro kaikkea, sillä jos saa asumistuen ja ilmaisen päivähoidon, niin kyllä pienilläkin tuloilla pärjää. Me ei tuollaisia saada (yrittäjäperheelle tukien saanti paljon hankalampaa kuin muille).
ja työtön ei joudu karenssiin jos ei kieltäydy tarjotusta työstä tai hanki tahallaan potkuja
Saat 4200 € ja siitä noita maksuja oli 2100 € eli teillä jää 2100 euroa kaikkeen muuhun! Miten ihmeessä et pärjää? Noilla tuloilla tekee jo monta ulkomaanmatkaa vuodessa, taidat olla aikamoinen tuhlaaja jos ei nuo rahat riitä.
Meillä nettotulot ovat noin 4000e + lapsilisät 200e
Asuminen vie 1300e, auto 300e, pk-maksut noin 300e, muut lainat noin 200e
Lopuilla pitäisi maksaa laskut ja syödäkin jotain. Köyhäksi koemme itsemme, aina kuun lopussa rahat ovat loppu. Ei puhettakaan mistään säästämisestä. Kaksi lasta meillä on, toinen harrastaa jalkapalloa ja toinen tanssia, niihin menee joitakin satoja vuodessa. Ulkomailla ei ole varaa käydä, hyvä jos Ruotsin laivalla pari kertaa vuodessa.
ps. Helppoahan se on sossueläteillä, jos raha loppuu, uutta saa aina!
ja varmaan maksavat myös asumisestaan ja syömisestään?
Minun palkka 1700
lapsilisä alle 300e.
Tukia en saa koska täysi-ikäisten iltatyöt lasketaan tuloiksi.
Olen aika tiukilla.
aika hyvin ilmi, että kyllä se työnteko kuitenkin kannattaa. Kaikkien pienmmillä tuloilla sinnittelevät ne, jotka elävät pelkillä tuilla - taisi jäädä alle tonnin kaikkien tulot. Työssäkäyvillä tuloja näyttäisi olevan säännönmukaisesti enemmän.
Uskomattoman pienillä tuloilla te jotkut sinnittelette. ja uskomattoman hyvätuloiset kokee olevansa köyhiä; mä saan kuussa käteen 1800 e ja se on hyvä palkka minulle, oman alan hommissa olevalle maisterille. Mies ansaistee vähän enemmän, ja me koetaan olevamme hyvin toimeen tulevia. On velaton asunto, auto, varaa matkustella ja käydä ulkona...
.
voi saada jos lapsi kotihoidossa
mies 900 aikuiskoulutustukea. Lapsilisät 340 eur. Vuokra ja vesi 960 eur maksetaan itse, kuten myös kaikki muutkin laskut. Ei olla haettu toimeentulotukea tai asumistukea. Lapsia kolme (2,3 ja 7v). Juuri ja juuri saadaan rahat riittämään. Visalla maksetaan parturit tmv. ylimääräiset menot.
on ihan normaalit tulot, siis etten ole äitiyslomalla tai muulla. lapsia on viis. rahasta on tiukkaa, laskut saadaan maksettua, laina lyhennettyä, mut ei me lomailla tai käydä ulkona tms. uusia vaatteita saa tosi tarkkaan harkita, vain pakolliset ostetaan. pärjätään mut ruokakaupassa joutuu aina ostaa halvinta ja sitä mikä on tarjouksessa, ei mitään tuoremehuja tai tuorejuustoja tms.
-äp-raha n. 800
-minun palkkani 200
-miehen opintotuki 250
-lapsilisät 220
-asumistuesta meillä ei ole päätöstä, mutta tullee olemaan 500-600 euron väliltä Kelan laskurin mukaan
Eli yhteensä noin 2000 euroa josta vuokraan menee 930 euroa. Tällä tulee kyllä nelihenkinen perhe ihan hyvin toimeen Helsingissä. Ainoa harmitus on se, että en pysty vain "lekottelemaan" äitiyslomalla vaan teen samalla myös töitä ja opiskelen kuten edellisenkin ä-loman aikana... Vaikka ei noita hommia kovin paljoa ole, olisi kuitenkin kiva voida vain keskittyä vauvaan...
ja jo pelkästään ruokaan, taloustavaroihin menee 600-700e /kk, joten en ymmärrä, miten joku voi tulla tonnilla toimeen.
Me emme ole köyhiä (netto n. 4 500-5 000), mutta silti yritän olla tuhlaamatta, ja siksi kai rahaa jääkin koko ajan säästöön + ostetaan rahastoja.
Asutaan Helsingin kantakaupungissa, eikä tosiaan leveillä.
Suunnilleen saman verran meilläkin menee ruokaan ja talouteen, siihen vielä laskut päälle. Jos vähän reilun tonnin saa kuussa käteen (tästä siis asuminen pois jo), niin jäähän tuosta silti sukanvarteen pikkuisen joka kuukausi, miten sillä nyt ei toimeen tulisi?
köyhien tarinoita lukee...
Olen nelivuotiaan yksinhuoltaja, opiskelija, ja jäin määräaikaisen sopimuksen päätyttyä vaille sivutuloja, eikä uutta paikkaa ole löytynyt vaikka pk-seudulla asutaan.
Tulot:
-opintotuki 250
-opintolaina 300
-asumistuki 420
-lapsilisä 145
-elatusmaksu 129
Menot:
-vuokra 625
-asuntolainan lyh. (ASO) 100
Kaikkeen muuhun jää siis kuukaudessa 519 euroa. Tästä summasta maksetaan opintojen takia pakolliset nettimaksut, osamaksu tietokoneesta samasta syystä, puhelinlasku, ruuat, vakuutukset, pakollinen bussilippu - jo tämä yksin 40 euroa kuussa... Yritän syödä pelkästään koululla niinä päivinä, joina siellä olen, kotona juon pelkästään vettä tai korkeintaan keitän kahvia tai teetä. Näin menee ainakin kolme-neljä päivää viikossa, ruokaan vain 1,20 päivässä. Lapsi syö onneksi päiväkodissa, ja pärjää puurolla ja maitolasilla ilta-ajan. Olen typeryyttäni ostanut jotakin pakollista osamaksulla, joita yritän lyhentää tiiviisti pois... opinpahan tämänkin kantapään kautta...
Miten te voitte tulla noin vähällä toimeen?! En ole koskaan tiennyt...
ja silti tulevat toimeen.
Meillä menee siis Prismaan toi 600-700e, lisäksi toki laskut ja lainat.
mutta ilmeisesti ollaan sellaisia.
Meitä on kaksi aikuista ja lapset 2v, 4v ja 6v
tulot
asumistuki n. 116€/kk
opintotuki x2 n. 450€/kk yhteensä
(opintolainat x2 600€/kk yht) En kyllä itse laske näitä tuloksi, vaan ovat välttämätön paha
lapsilisät n. 340€/kk
mun palkka nettona 300-700€/kk (riippuu paljon siitä, kuinka koululta jää aikaa ja paljonko lapset sairastaa)
Yhteensä tienataan siis n.1210-1810€/kk + lainat
Menoista löytyy sitten asuntolaina 180€/kk, muut asumiskulut (sähkö, vesi, jätelasku keskimäärin 400€/kk, kesällä vähemmän, talvella enemmän)
Pakolliset koulukulut sis matkat n. 300€/kk
Vähemmälläkin ollaan tultu toimeen. itse määrittelen köyhän niin, että se tahtoo aina lisää jotain, eikä koskaan ole tyytyväinen siihen mihin omat varat riittää. Rikas taas voi olla, vaikka tulot olisi pienetkin, jos vaan saa kaiken tarpeellisen, eikä kaipaa sen enempää. Tähän jälkimmäiseen joukkoon koen kuuluvani.