***ENSKAT viikkoon 16***
Tässä viime viikon jorinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=60&m=12855803&p=1&tmo…
Kommentit (47)
Ida katseli juuri tuttiritarin ja jaksoi tällä kertaa katsoa ihan kokonaan. RentoReginana tuolla omalla sohvatuolillaan istui toinen koipi käsinojalla.
burde oli päässyt perheen kanssa tuttiritarin konserttiin. Mä just miehelle sanoin viime viikonloppuna et pitäiskö katsoa netistä koska ne on tulossa tänne päin. Mut unohdin tietenkin ja ohi meni jo...
Kiitos haravavinkeistä. Juuri sopivasti kun Amyltä siitä kysyin, osui mainos silmiini että tuossa meidän lähellä on lasten haravia hintaan 1,60e :)
Amyn pillerinhakureissu kuulosti kyllä todella osuvalta :)
Ossen typy on saanut olla jo kesähatussa. Meillä paistaa koko päivän tuonne leikkipuistoon aurinko ja vaikka olen mielestäni laittanut Idalle aika vähän vaatetta niin iltapäivä-auringossa neidin sormetkin oli ihan hikiset. Päällä oli vain sisävaatteet+kosteussuojahousut+tuulitakki+minitec-välikausirukkaset ja keväthattu ja ne eccon ensiaskelkengät. Alkoi siinä kyllä omiakin poskia kuumottamaan. Idan päikkäriaikaan olen hetken ottanut nyt aurinkoa ja mittari on näyttänyt +26-28 astetta :)
PottailuG: Me alettiin Idan kanssa pottailemaan siinä puolen vuoden iässä heti kun neiti oppi istumaan potalla. Melkeinpä alusta asti pottailtiin 2-6 kertaa päivässä usein kestojen vaihdon yhteydessä. Ida tajusi heti mikä se potta oikein on ja jos ei ollut juuri tullut vaippaan pisut niin lähestulkoon aina pisut tuli pottaan. Kakat meillä on tehty 80% pottaan siitä puolen vuoden iästä alkaen. Me ollaan aika paljon pidetty Idaa kotona ilman vaippaa pepun punoituksen takia huolimatta siitä että tiedettiin pisujen ja usein kakankin tulevan matolle ;) Ei siis lattialle vaan aina matolle :D Ei taida yhtäkään mattoa löytyä tästä kämpästä mihin Ida ei olisi päästellyt. Kun neidille tuli ikää sen 1v2kk ja oli yksi ilta taas kotona ilman vaippaa niin yhtäkkiä neiti katosi silmistä ja oli mennyt itse potalle pisulle ja luulin sen olevan vahinko. Mut eipä ollutkaan. Siitä lähtien neiti on ollut päiväkuiva. Aluksi sen jälkeen saattoi vielä kakat tulla pikkareihin mutta siinä 1v3kk neiti oppi tunnistamaan kakkahädänkin. Myös siinä 1v3kk Ida oppi sanomaan " kakka" aina kun on hätä. Sitä ennen piti aina kytätä ettei Ida mene housut päällä potalle. Tosiaan sitä neiti teki aluksi paljon kun oppi tunnistamaan hädän muttei kuitenkaan osannut sanoa sitä ääneen. Pari päivää sitten Ida oppi vihosta ja viimein sanomaan myös pissa eikä aina hoe vain kakkaa. Päikkäreillä meillä ei käytetty vaippaa 3kk mutta nyt Ida taas pissii välillä päikyillä kun on niin sikeässä unessa ja päikkäreillä meillä on taas käytössä kestot ihan varmuuden vuoksi ettei tarvitse ppäiväpeittoa pyykätä 3-4 kertaa viikossa.
Tulipas stooria... Meillä on vähän tylsää kun minä olen saikulla ja mies menikin viikonlopuksi töihin :) Täytyy kohta lähteä ulos. Tänne maalle muuttaa koko ajan uusia lapsiperheitä, eilenkin olin taas ihan uuden ihmisen kanssa leikkipuistossa. Kiva kun on aikuista seuraa :) Kuulin juuri että esim eskari-ikäisiä on vissiin ollut kuluvalla kaudella vajaa 20 ja ensi syksynä niitä on jo 47!! Kasvava lapsiperhekylä ;)
Milolla on taas korvatulehdus ja kova kuume. Tosi kiva tänään on meidän muutto.
Niin ja mulla epäillään kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kaikki oireet löytyy jopa keskenmeno useasti johtuu siitä. Mä oon aika rikki tästä asiasta, mutta toisaalta tosi onnellinen että vihdoin ehkä ratkesi että mikä mua vaivaa. Mä oon vuoden aikana yhtäkkiä lihonnut 10 kg ja muutenkin joka paikka tosi turvoksissa jopa naama. Ja väsymys on ihan järkyttävä jatkuvasti.
Noh, torstaina otetaan kokeet, sitten varmaan nähdään mikä on jatko.
Nyt muuttohommiin..
Hermione ja Milo 1v2kk
On tää ihanaa tää tietokoneaika! Taas katosi pitkät stoorit bittiavaruuteen!!! Ärrr...
No täytyy yrittää uudelleen. Enpä oo pitkään aikaan kirjoittanutkaan. Elikkäs ensiksi onnittelut Burdelle pikkuprinsessasta! Ihanasti meni sun synnytys ja ihan toiveiden mukaankin vielä. Kiva juttu! Ja Osselle onnea työpaikasta! Kiva että olet viihtynyt ja typykin viihtyy hoidossa. Kai meidänkin pitäis jotain hakemusta alkaa väsäämään, jos aion töihin elokuussa. Olikohan uusia plussanneitakin, onnea joka tapauksessa!!!
Mekin muuten ollaan ihan kotosalla ainakin kesän yli eli Burde, meistä saisit seuraa...
Potta-G: Meillähän tuo pottahomma on hiukan hakusessa. Neiti kyllä istuu nykyään jo hiukan pidempään kuin sen max 3 sekuntia, mutta tulosta ei oo näkynyt vielä. Matoille meilläkin tykätään kyllä pissiä.
Ai niin, pottahommista tuli mieleen. Helmillä on ollut nyt jo melkein kaks viikkoa vatsa ihan sekaisin. Alkuun oli löysää ja limaista kakkaa. Nyt se on ollut jo kiinteempää, mutta haju on aivan hirveä vieläkin. Lisäksi sitä tulee noin 4-5 kertaa päivässä. Ja usein aamuyöstä. Aloitin vajaa viikko sitten baby-probiootin, mutten oo ainakaan vielä huomannut apua. Etkös sä Burde anna Heidille tuota samaa? Annatko puolikkaan vai kokonaisen pussin? Mä oon antanut puolikasta. No, ens viikolla on neuvolalääkäri, joten jospa siellä sitten puhuis tästäkin.
Helmi nukahtaa ihan itsekseen nykyään. Tuntuu, ettei osais nukahtaakaan jos me oltais vieressä. Ainakin aktivoituu aina kun mennään vierelle. Joskus tietty huutelee sieltä, mutta lopettaa aika nopeaan. Yöllä heräillään vielä pari kertaa yössä. Silloinkin kuuntelen aika pitkään ennenkuin meen katsomaan. Omaa laiskuuttani tietty, kun Helmi nukkuu omassa huoneessa. Mut oon kyllä aika tyytyväinen näihin meidän öihin ja nukahtamisiin nykyään.
Meillä on ollut oikea kenkäreissu. Me ollaan siis täällä mamman ja pappan luona. Ensin oltiin kuokkimassa taas mun kaverin perhekerhossa, jossa sattui olemaan kirppis. Sain sieltä vaatteiden lisäksi tosi siistit Vikingin core-texit kokoa 24. Toivottavasti mahtuvat sitten syksyllä. Tai eipä tuo kyllä hirveesti harmita vaikkei mahtuiskaan. Maksoivat meinaan vitosen. Sit oltiin mun äidin kanssa ostamassa kevätkenkiä Helmille. Raukalla kun on ainoastaan saappaat ja kuomat (nekin kirpparilta) ja ainakin täällä rannikolla on jo ihan kevät, kuivaa ja lämmintä. Tiedä sitten mitä Tampereella, lähtiessä oli ainakin nilkkoihin asti lunta ;) Ostettiin Eccon kävelykengät kokoa 22, myyjän opastuksella. Tarjouskorissa oli vielä 22 Eccon sandaalit, joten ostettiin sitten nekin. Myyjän mukaan mahtuvat hyvin koko kesän. Äiti tarjoutui maksumieheksi, joten oli halpa reissu. Ainakin sandaalit on tykätyt, kun ne pitää olla sisälläkin jalassa :) Lisäksi ostettiin Lindexiltä niitä kesäretro-vaatteita. Shortsit ja muutama hellepaita. Nyt vaan odotellaan niitä helteitä...
Mitäs muuta?! Helmi on oikea tättähäärä nykyään. Juoksee ympäri kämppää ja höpöttää sekä juottaa matkalla kaikki pehmot ja nuket ja valokuvatkin... Kaipa sieltä kohta alkaa sanojakin tulemaan, kun puhe on jo puheenomaista eikä enää niin jokellusta. Ihanassa iässä!!!
Ens viikolla onkin kivaa ohjelmaa; rokotetutkimuksen vika rokote, sit mennään mun entiselle työkaverille, sitten on vielä neuvola ja lauantaina meen mun kaverin kanssa kestovaippahulinoille! No, joo Helmi taitaa olla eri mieltä tuon rokotteen kivuudesta. No, musta on aina kivaa kun on ohjelmaa. Tänään lähdetään kotiin isiä katsomaan.
Jepsis ja Helmi 1v6kk
Kiitos meidänkin puolesta treffiseurasta! Oli tosi piristävää nähdä teitä. Olis kyllä kiva joskus nähdä ilman lapsiakin. Vaikea keskittyä juttelemaan, kun saa juosta ton höyryjunan perässä jokapaikkaan :) Vaikka on ihana nähdä lapsineenkin. Kaikkien taaperot niin ihania persoonia, että. Ja AA toi puremisrepimisvaihe on kaikilla ollut jossainvaiheessa, joten kyllä se menee ohi. Ei teidän Aino mikään kauhukakara ole ;)
Ja vitsit, kun mä en aluksi tunnistanut Kandia ja Noelia ((nolo)). Siitä vaan on yli vuos aikaa ja ollaan vaan kerran nähty ja Noel oli sillon ihan pikkuvauva. En tajuu, miten mulla voi olla näin huono muisti. Sun murteesta vasta varmistu, että oot sä :)
Auroralle unohdin sit antaa yhteystietoni vaikka piti. Mä nimittäin oon kyllä kirjautunut sinne naamakirjaan, mutta oon unohtanut salasanan ja mun sähkis on jumissa, joten en saa sitä nyt millään auki. Äh! Mitenkähän saatais yhteystiedot vaihdettua? Mulla ei nyt muuta sähkistä, kun työsähkis käytössä ja sitä en haluu täällä antaa.
Sellanen kyssäri olis, jos jollain olis kokemusta: Me ollaan lähdössä kesäkuussa Puolaan miehen siskon luokse autolla. Eli lautalla Viroon ja siitä autolla Puolaan. Miten saada touhukas taapero viihtymään autossa? Jonsku ei nimittäin oikein jaksa istua enään autossa. Ennen jaksoi. Onko mitään vinkkejä? Mua muutenkin jännittää hirveesti lähteä sinne jo oman jaksamisenkin takia. Ja sit mä pelkään, että saan varmaan jonkun veritulpan siitä istumisesta. Silti haluttais hirveesti lähteä.
Hermione oli saanut huonoja uutisia. Toivottavasti saat pian alotettua hoidon, jos tosiaan kyse on tosta kilpparin vajaatoiminnasta.
AA:lle tsemppiä yäkköoloon!
Naperon Eetulle pikaista paranemista. Kurjaa, kun teillä ollaan niin usein kipeinä.
Sai mullakin hymyn huulille toi Amyn apteekkiepisodi. Vaikka ei tainnut sua kauheesti siinä tilanteessa naurattaa. Oli kyllä aika osuva käynti :)
Ääh, nyt ei muista pitkästä pinosta muuta. Meen hommiin. Huomenna vietetään Jonskun synttäreitä. Maanantaina sitten virallinen synttäripäivä. Mun pikkusesta tulee jo iso poika :)
pesukarhu, Jonksu melkein 2-v ja Kirppu 21+2
Täytyy nyt koittaa rustata jotain kun tyttö nukkuu, sitten lähdetäänkin kummitytön synttäreille.
Coltsfoot mietti tota nukkumishommaa, meillähän on siis myös ollut toi nukkuminen ongelma ihan alusta asti ja vasta vuoden jälkeen alkoi yöt tulla ehjemmiksi, tyttö nukahtaa edelleen niin että äiti tai isi silittelee ja mun täytyy myöntää etten oo edes ajatellut että siitä täytyis päästä eroon ja tytön nukahtaa itsekseen, vielä pari kuukautta sitten nukhatamiseen saattoi mennä parikin tuntia mutta nyt tyttö nukahtaa ilman itkuja ihan parissa minuutissa, tosin heti jos päivärytmi on vähänkin ollut erilainen, päiväunet pidemmät tai kello ei ole tasan yhdeksän mikä on nykyään tytön nukkumaanmenoaika niin unen etsiminen vie kauemmin. Mutta tosiaan näillä silittelyillä mennään jatkossakin jos tytölle vaan sopii, mekään ei missään vaiheessa edes yritetty lempeää tassuttelua kummempia unikouluja koska koettiin että ne ei vaan ole meidän juttu.
Pottailusta: Meillä asui pieni pottavirtuoosi 6kk-1v+ ikäisenä kun kaikki kakatkin tulivat pelkästään pottaan mutta sitten joitakin kuukausia sitten tytölle tuli se taaperoripuli eikä pottaan tullut enää kuin muutamat pissat päivässä, no nyt tytön maha on ollut taas kunnossa reilun viikon ja kakkojakin on taas alkanut tulla pottaan, tyttö on jopa ihan itse ilmoittanut monta kertaa " kakka" ja " mennään" . Meillä on pottailu-uran alusta asti käyty potalla aamulla, ennen ja jälkeen päikkäreitä sekä illalla ennen yöunia. Meidän neiti pissaa 5minuutin sisällä lattialle jos on ilman vaippaa ja sen jälkeen tiristelee pissaa pitkin poikin heti kun vaan saa jotain taas tulemaan..mikä ei ole ihan kauhean kivaa;)
Liia juo ihan kauheasti maitoa, aamulla 2-3mukillista, välipalalla ja lounaalla mukilliset ja illalla vielä pari mukillista, eli litra voi hyvinkin mennä päivän aikana ja sen lisäksi vielä vettä, muuten tyttö ei kyllä maitotuotteista perusta, joskus suostuu syömään juustoa ja välillä jugurttia.
Pesukarhu mietti taaperon viihtymistä autossa, me nyt ei yleensä kovin pitkiä matkoja autoilla mutta tyttö tykkää autoillessa ainakin piirtää sellaisella magneettitaululla ja sitten katsella muumeja sellaisesta kannettavasta dvd-soittimesta mitkä ei mun käsityksen mukaan tänä päivänä hirveän hintaisia enää ole ja sen saa kiinni auton niskatukeen.
Meillä toi soitin oli aluksi miehellä töissä mutta nyt on sitten ollut autossa pidemmillä matkoilla.Sun varmaan kantsii hommata tukisukat/sukkikset automatkalle niin ei jalat ole niin kovilla.
Amy oli saanut verottajalta mukavaa postia, mä kanssa ihan yllätyin kun sain ihan hyvin palautuksia, ainakin mun mittapuussa:)
Täällä on ollu ihan huippu ihania ilmoja ja lumetkin on jo sulaneet, eilen siivottiin piha ja terassi ja tänään mies öljysi sen + putsasi grillin jos vaikka vappuna sitten olisi ilmoja grillailla..musta kyllä tuntuu että mies grillaa silloin vaikka satais lunta vaakatasossa:) Ensi viikolla tyttö saa omaan pihaan hiekkalaatikonkin, meillä on kyllä taloyhtiön leikkipaikallakin hiekkis mutta päätettiin kuitenkin hommata omaan pihaankin niin on mun helpompi ulkoilla tytön kanssa raskauden loppumetreillä ja sitten vauvankin kanssa..niin ja oon huomannut että yhden mummelin kissa käy pissalla tuolla taloyhtiön hiekkiksella..
Nyt syömään jotain ennen kun tyttö herää!
Queen, nukkuva Liia 1v8kk ja veikka rv 28+2
Jepsikselle piti tulla vastaamaan nyt, kun sekunti aikaa.. =)
Eli joo on meillä sitä Probiootti Babya. Alotin sen 1/3 osalla ja alun jälkeen oon antanu vaihtelevasti n.1/2-1 pussillista. Joka ilta en kyllä oo muistanu antaa.
Äh. Siinä se sekunti menikin.. Mies tuli vauva sylissä Heidin kaa välipalalle. :D Pitää siis alkaa imetyspuuhiin.
Burde, anni ~2vkoa ja heidi 1,5v
potta - (vakioaihe täällä :)) meillä istutaan potalla aamupuuron jälkeen, muulloin typy ei viihdy (ja tällä viikolla ei olla ehditty olemaan kotona juuri lainkaan, joten pottailutkin on jääneet). Nyt on muutamat pissat tullu aamulla pottaan, mutta siis aika harvoin vieläkin. Pph:lla eivät vielä harjoittele, katellaan sit kesällä/syksyllä asiaa uudelleen. Iltapuuron jälkeen typy haluaa suoraan kylpyyn, eikä siis suostu potalla istumaan, ei vaikka tänään yritin lahjoa AMO:n leluluettelolla, joka on tytön suurin aarre tällä hetkellä. Mitä ihmettä ne muuten siihen laittaa, kun tyttö suurin piirtein kaivoi sen lehtipinosta, istui lattialle, selaili lehteä ja alkoi solkottamaan omiaan isoon ääneen ja osoittelemaan leluja sivuilta??
öö... nukkuminen - meillä on ollut alusta asti sellainen tietyn määrän itkua sietävä asennoituminen, johtuen tietysti paljolti siitä, että typy ei itkenyt esim. öisin juuri lainkaan. Yösyötöistä vierotettiin ilman itkua, eli isä tassutteli ja tarjosi vettä omassa huoneessa, ja niistä heräilyistä päästiin parissa yössä. Tutista vierotus oli vielä helpompaa. Yksivuotiaana oli samanlainen hilluntakausi, johon sitten aluksi mentiin mukaan, eli siliteltiin, otettiin viereen jne., mutta kun se tuntui vain pahentavan asiaa ja lisäävän heräilyjä ja yövalvomista, kun tyttö halusi että joku istuu sängyn vieressä koko yön, niin lopulta annoin huutaa ja kävin vain säännöllisesti kippaamassa takas pitkälleen. Mutta tosiaan en oletakaan ,että huonosti nukkuvat ja herkästi itkevät lapset tottuu yhtä nopeesti ku toi meidän talviunilapsi, joka nukkui käytännössä ekat 3 kk koko ajan.
Haravasta - mä ostin typylle jollain 3¿ Cittarista.
Palapeleistä - meillä ne saa olla melko rauhassa vielä, joskus typy haluaa pelata ja saa ehkä yhden palan paikalleen, kun minä näytän mihin tulee ja käännän oikein päin. Mä itse olen ollut pienenä hulluna palapeleihin (ja olen vieläkin), joten koetan tietoisesti olla painostamatta niihin ja odottamatta liikoja typyltä. Siis en tarkoita että kukaan muukaan vaatisi, mutta pelkään, että odotan typyltä jotenkin liian aikaisin niiden osaamista ihan vaan sen takia, että ne on mulle itselleni olleet rakkaita ja helppoja leluja pienenä.
Sit omaa napaa - typyllä sujuu loistavasti hoidossa, ehkä hiukan turhan hektistä on meidän elämä tällä viikolla ollut, kun töiden jälkeen on ravattu autokauppoja läpi eikä typy oo saanut oikeestaan olla kotona muutamaa tuntia enempää ja se vissiin vähän kiukuttaa välillä. Kylvyn jälkeen istutaan sohvalla sylissä ja se on ihanaa. Tänään jäi ekaa kertaa täysin ilman itkuja hoitoon, ja olin tosi ylpeä tytöstä. Itse olen nauttinut edelleen täysin palkein töissä. Kaikki on siis kaikin puolin hyvin. :) Tänään siirryttiin ulkoillessa jo kesähattuun ja kesäkenkiin, kun aurinko lämmitti iltapäivällä ihanasti.
Mut nyt nukkumaan, huomenna jatkuu auton metsästys...
-Osse ja typykkä 1v5kk
ps. Viiperon kakkonen on näköjään meidän typyn odotusnimikaima :D