Kuka maksoi synnytyksestä tulleen sairaalalaskusi?
Kommentit (75)
tulen ihan todella surulliseksi kun luen näitä viestejä. Miten joku 500 euroa voikin olla ylivoimainen summa maksaa?! Ja nyt siis en todellakaan sano tätä ilkeilläkseni, vaan ihmettelen. Tosi kurjaa että maassamme on perheitä joilla menee näin huonosti :(
Sairausvakuutukseni korvasi suurimman osan sataprosenttisesti suoraan sairaalalle. Oman lääkärini ja kinesiterapeuttini laskut maksoin itse ja sain niistä korvaukset jälkeenpäin. Vauvanvaipoista, puhelimen käytöstä, vesipulloista ym. tilpehööristä tuli sairaalalta lasku jälkikäteen ja sen maksoin itse. (Niin, vaipatkin maksavat erikseen. Vaihtoehtona on viedä paketti itse mukana. Vauvan ja omat vaatteet pitää tietysti myös viedä itse.)
Hyvaa julkista terveydenhoitoa ei varmaan osaa arvostaa kuin vasta kun sita ei ole. Ensimmainen lapsi synnytys 8000EUR, toka 3000EUR, kahdessa eri Aasian maassa, enka ole ollut missaan luxussairaalassa, ihan "normaali" yksityinen sairaala molemmissa tapauksissa.
Summa oli jotain 200e eli pikkuraha. Surullista, jos se joillekin on iso raha. Mietityttää miten silloin selviää lapsiperheen muista menoista.
Itse olemme mieheni kanssa maksaneet synnytyksestä aiheutuneet sairaalalaskut, jo kolme kertaa, ja neljäs tulossa vuoden alussa. Hyvinkään seudulla (Loppi, Riihimäki) ei ainakaan kannusteta millään tavalla kunnan puolesta, että maksaisivat synnyttäjän sairaalamaksut. Tosi hienoa Turun kaupungilta, että tällä tavalla osallistuvat perheen kustannuksiin.
Laskun määrähän riippuu siitä, miten kauan sairaalassa joutuu olemaan. Mutta voi siis kohota aika korkeaksikin tietyissä tapauksissa.
minä tai mies, en muista kumpi, mut sama se ku yhteisillä rahoilla mennään.
Sais kyllä muuallakin olla tommonen turun systeemi.
Entäs kun hajoaa pyykinpesukone, imuri, jääkaappi? lapselle pitää ostaa sukset,luistimet? Sossuun vaan...jep,jep.
kaikki suuret maksut per kk kuten just sairaalamaksu ovat hankalia.. peruselämiseen kyllä rahat riittää.
t: se joku jonka sairaalamaksun maksoi sossu
Itse maksettu kaksi kertaa ekalla kerralla 4x 26€ ja tokalla 3x26€, että ei tuo nyt ollenkaan paha hinta maksaa. Siellähän saa ruuat ja kaikki.
Summa oli jotain 200e eli pikkuraha. Surullista, jos se joillekin on iso raha. Mietityttää miten silloin selviää lapsiperheen muista menoista.
Miksi joillakin on isovanhemmat maksaneet? =O
Loput kolme maksoi Turku (itse halusi :-)).
Ekaa ei Turku maksanut kun mä olin eri osastolla vauvan kanssa (vauva oli teholla). Lasku oli suuri kun molemmista meni ja ihmettelenkin miksei siitä Turku maksanut edes osaa? Mutta en valita.
Niin ja Turussa maksetaan siis "vain" 3 vrk, mutta se on riittänyt mulle uudelleensynnyttäjänä vallan mainiosti.
ja vuokralla kun asutaan, niin esim jääkaappi kuuluu vuokraan. enkä nää mitään järkee ostaa yli 100 euron imuria, kun halvempiakin löytyy..
Entäs kun hajoaa pyykinpesukone, imuri, jääkaappi? lapselle pitää ostaa sukset,luistimet? Sossuun vaan...jep,jep.
kaikki suuret maksut per kk kuten just sairaalamaksu ovat hankalia.. peruselämiseen kyllä rahat riittää.
t: se joku jonka sairaalamaksun maksoi sossu
Itse maksettiin, tai minä maksoin, kun opiskelijamiehellä ei silloin ollut varaa maksaa n. 400 euron sairaalamaksua. Olin siis ensin yksin sairaalassa jonkin aikaa ja vauva lastenosastolla reilun viikon.. Eihän se "perussynnytys" Suomessa paljoa maksa, mutta heti kun sairaalassa vietettyjä viikkoja kertyy, niin nousee se maksukin suureksi.
Meillä myös on pienituloinen perhe, onneksi tayssilla kesti yli 6 kk lähettää lasku, niin ehti säästämään rahaakin sitä varten. ;) Pyykinpesukoneet, imurit yms. kalliimmat pystyy nykyisin ostamaan useista kaupoista onneksi osamaksulla!
Mä ymmärrän että ensimmäisen lapsen laskun maksaa sossu. Mutta sen jälkeen voisi jo vähän miettiä tuota perheenlisäystä vähän tarkemmin. Siinä vaiheessa jo tietää että kulut vaan tuosta kasvaa.
Ei ihme että täällä keskustellaan päivästä toiseen siitä että kotihoito on ihan vaihtoehto kelle tahansa, kyllä sitä aina pärjää. Juu, kun on tottunut alusta asti siihen että aina löytyy joku muu joka kaivaa kuvettaan kun laskuja tulee.
Helevatan kipeenä kyllä lähdin sairaalasta sektion jälkeen - pihi kun olen...
tai siis meillä on meidän perheessä ihan yhteiset rahat, joista on kaikki nuo 12 kertaa myös synntyssairaalamaksut maksettu:)
tiedän toki ettei raha tuo onnea :) Mutta itselleni olisi "kauhistus" jos joku 500 euron sairaalamaksu menisi ulosottoon, jollei itsellä olisi sitä varaa maksaa lainaisin vaikka isovanhemmilta, sisaruksilta, ystäviltä... joltain. Itse kammoan ajatusta että menisi laskut ulosottoon.
Itsekään en todellakaan rahassa kylve- olen 28v sairaanhoitaja, pienen pojan äiti. Mutta säästäväinen kylläkin. Olen lukiolaisesta saakka tehnyt töitä opintojen ohella ja SÄÄSTÄNYT. Aina elänyt niin, ettei tule päivää ettei ole varaa maksaa vaikka useamman tuhannen euron laskua jos niikseen sattuu. Äveriäästi ei siis meilläkään eletä - mutta ei velaksikaan.
tulen ihan todella surulliseksi kun luen näitä viestejä. Miten joku 500 euroa voikin olla ylivoimainen summa maksaa?! Ja nyt siis en todellakaan sano tätä ilkeilläkseni, vaan ihmettelen. Tosi kurjaa että maassamme on perheitä joilla menee näin huonosti :(
ei meillä mee huonosti, et älä turhaan murehdi :) ollaan paljon onnellisempia kuin monet tuntemani rikkaammat. kolmihenkinen perhe ja vuokran ja laskujen jälkeen käteen jää n 600€/kk. sillä sitten koitetaan pärjätä. ruoat, vaatteet jne.. eli joo joku 500€ olis aika mahdotonta laittaa vaikka sairaalamaksuun :D
ei meidän puolesta ainakaan tarvi olla surullinen, kun ei kerran itekään olla. ei raha tee onnelliseksi. ja ainut mitä sun lapsella on enemmän kuin meidän on tavara ja kuinka tärkeää se loppujen lopuksi on?
meidän tyttö on onnellinen pieni lapsi ja hän saa todella paljon rakautta vanhemmiltaan.tytön kanssa ollaan pian kirpparille lähdössä katsomaan löytyiskö äidille tai tytölle "uusia", hienoja vaatteita :D
koska miehen kanssa on suht yhteiset rahat, vaikka sen tili on 5 kertaa isompi kuin mun kusinen äitioysraha ja kohta kotihoidontuki...
En ole laskenut paljonko laskua tuli yhteensä. Olin sairaslomalla 6 kuukautta (koko ajalta ei makseta täyttä palkkaa). Sairaalassa olin yhteensä lähes 2 kuukautta ja perhehuoneessa olimme lapsen synnyttyä 10 vuorokautta.
Saimme terveen lapsen ja meillä oli onneksi varaa maksaa tuo kaikki.