Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohta alkaa Yle Teemalta dokumentti koeputkilapsista, jos jotakuta kiinnostaa.

Vierailija
13.04.2008 |

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkin melkein koko dokumentin ajan, sillä odotan esikoistamme, joka sai alkunsa ivf-hoidolla. Nuo ihmiset, jotka kehittivät tämän menetelmän, olisivat ansainneet Nobelin lääketieteen palkinnon. Ei ole olemassa toista hoitoa, joka toisi niin paljon iloa ihmisille.

Vierailija
2/22 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita se ei hetkauta pätkän vertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua kyllä hetkauttaa, vaikken itse ole kärsinyt lapsettomuudesta, olen seurannut sitä läheltä. Ja se hetkauttaa.

Vierailija
4/22 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella harvassa. Iso kiitos heille siitä! :)

-PP11-

Vierailija
5/22 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ajattelee eräs, joka ko hoitoja ei ole koskaan tarvinnut, mutta moni läheinen on.

Vierailija
6/22 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

no minä olen seurannut useammankin syöpäsairaan taistelua läheltä. Ja syöpähoito hetkauttaa paljon syvemmin.

4

Vierailija
7/22 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koeputkihoidosta, ei syöpähoidosta.

Koeputkihedelmöitys todella mullisti maailman. Upea asia, sillä monella

oma lapsi on maailman tärkein asia.

Itse luomusti raskautunut, kummilapsemme on ivf-lapsi.

Vierailija
8/22 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totesin vain että ei se koeputki-asia nyt niin tärkeä koko maailmalle ole. Vain niille on, joille on. Ei kaikille. Ei edelleenkään voisi vähempää kiinnostaa.

4

Vierailija
9/22 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin, että täällä keskustellaan siitä ohjelmasta otsikon mukaisesti. Ei kummin kaimoista ja nobeleista...

Kommentoin vain sitä, olisiko ko. keksintö Nobelin arvoinen. Ei minusta, kuten olen jo monesti todennut. Se ei keksintönä hetkauta koko ihmiskuntaa, se ei edes ole varsinaista sairaudenhoitoa.

4/10

Vierailija
10/22 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran kuitenkin kiinnostaa, että pitää ketju avata ja vielä jopa kommentoida sitä. Eihän ne syöpähoidotkaan tuo iloa muuta kuin niille, jotka niitä tarvitsevat.

3

Vierailija
11/22 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sentään aika lailla laittoivat oman ammattinsa ja tulevaisuutensa likoon pelkästään sen takia, että voisivat auttaa lapsettomia. Minusta se osoittaa sellaista pyyteettömyyttä ja epäitsekkyyttä, että sellaista ei nykypäivänä löydy.

3

Vierailija
12/22 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä opettaa, tulet sen vielä huomaamaan.

Vierailija
13/22 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhaista saavutuksista, ei isoimmista uhrauksista.

Ja niinhän minä juuri totesin, että minua hetkauttaa syöpähoidot, koska se on asia, jota olen itse seurannut. Kuten jotakuta kiinnostaa koeputkihoidot tai jotakuta juurihoidot, aina sen mukaan, mitä kenelläkin lähipiirissä on. Ei se että jotain seuraa läheltä, tee juuri siitä sen kummempaa asiaa.

4

Vierailija
14/22 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin sen koska se tuntui mielenkiintoiselta ja avasin ketjun, koska ajattelin että täällä keskustellaan otsikosta. Pahoittelen. Täällä märehditään nyt kaikki omat ongelmat ja kumminkaimojen rasitukset. Ihan vapaasti sitten.

Pieni pyyntö silti: Otsikoikaa selkeämmin ja pysykää niissä otsikoissa!

4

Vierailija
15/22 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinua saa syöpähoidot hetkauttaa, koska olet seurannut asiaa läheltä, mutta sama ei saa mielestäsi päteä ivf-hoitoihin...

Vierailija
16/22 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytännössä siksi, että se yksi naistutkija päätti lopettaa homman ja muutti miehensä työn vuoksi muualle silloin 1940-luvun puolivälin jälkeen.

Vierailija
17/22 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluat jauhaa läheisesi syöpähoidoista keskustelussa, joka ei edes kosketa syöpähoitoja. Mitäpä jos itse yrittäisit keskustella otsikon mukaisesti? Muiden kommentit ovat liittyneet täysin otsikon aiheeseen.

3

Vierailija
18/22 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

käytännössä siksi, että se yksi naistutkija päätti lopettaa homman ja muutti miehensä työn vuoksi muualle silloin 1940-luvun puolivälin jälkeen.

Ja ps. yleensä suuret keksinnöt vaativat myös suuria uhrauksia, ihan vain neloselle tiedoksi. Ei niitä syöpähoitojakaan ole 8-16 -duunilla kehitelty...

Vierailija
19/22 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun heidän alkio tuhottiin ei enää yrittänyt uudestaan lapsettomuushoitoja.

Vierailija
20/22 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Le Fanun mielestä kaksitoista tärkeintä lääketieteen saavutusta ovat aikajärjestyksessä:

- penisilliini (1941)

- kortisoni (1949)

- kontrolloitu kliininen koe (streptomysiinin tehon osoittaminen 1950)

- psykiatristen sairauksien lääkehoito (klooripromatsiini, 1952)

- tehohoito (Kööpenhaminan polioepidemia 1952)

- avosydänkirurgia (1955)

- lonkkaproteesikirurgia (1961)

- elinsiirrot (munuaisensiirto, 1961)

- kroonisten sairauksien ehkäisy (verenpaineen lääkehoito, 1964)

- syövän lääkehoito (lasten leukemian hoito, 1971)

-

koeputkihedelmöitys (1978)

- helikobakteerin ja mahahaavan yhteyden selvittäminen (1984)

Ivf lasketaan lääketieteen merkittävimpien saavutusten joukkoon. ETTÄ REVI SIITÄ, NELONEN!