~¤~ Neliapilat ~¤~
Tässäpä tämä uusi pino neljättä lastaan odottaville, jota ainakin tuolla kuumeilevien pellossa on jo kaivattu =-) Katsotaan miten alkaa juttua syntymään ja sen mukaan sitten tehdään viikko- tai kuukausipinoja. Uuden pinon alkuun voidaan koota esittelylista tuon Suurperheellisten pinon tyyliin, niin ei tarvita uutta aloitusta esittelyille ja ovat sitten helposti tuossa alussa aina kerrattavissa, raskaus kun ainakin meikäläisen aivot pistää pysyvästi narikkaan...:D
Nämä tiedot jos arvon mammat kirjottaisivat, niin päästään hyvään alkuun!:
Laskettuaika, nikki, ikä, edelliset lapset, paikkakunta/sairaala
Ja tässäpä omani:
02.07.09, Miksuliinu, 32v, p00t02t07, Keski-Suomi/K-S KS
Meillä siis ennestään simpsonit, joista maggie vasta 1v3kk ja nyt neljättä ja luultavasti viimeistä odotellaan. Minulla oli tähän alle kaksi keskenmenoa putkeen, joten pelko persuuksissa on tätä alkua menty, mutta vauva on ultrassa jo nähty ja perjantaina olisi seuraava neuvola ja ultra. Nyt kun kaikki olisi ok, niin voisi taas huokaista vähän syvempään... Oireita on onneksi melkein kaikki mahdolliset mitä vain voi olla pahoinvoinnista ja hajuyliherkkyydestä kipeytyneisiin sormiin ja lisälyönteihin. Tämän projektin lisäksi menossa on taloprojeksti, mutta valmista tulee ehkä parin vuoden päästä, joten Rexonalla eletään siihen asti x-)
Kipin kopin tänne nyt plussanneet neliapilat: äitix3, sani, nelkku, joma ja kaikki aikaisemminkin plussanneet!! Paljon apiloita taitaa kuulua suurperheellisiinkin, tulkaa käymään edes kylässä täälläkin pinossa! Itse en koe neljää vielä mitenkään suureksi perheeksi, siksi en ole osannut tuonne pinoon kirjoittaa, mutta saapa nähdä miten se totuus aikanaan iskee...
Toistaiseksi yksinäinen apila, peltoa odotellessa
Miksuliinu 9+5
Kommentit (53)
tulin näin aamusta heti kirjoittamaan,kun vanhemmat lapset läksivät kouluun ja poika vielä nukkuu. tolla 5veellä on niin kauhee uhmaikäe et huh huh! joka asia on yhtä vääntöä=(no kai se ohi menee..
meillä ei oo täällä vielä edes sairastettukaan,ihme kyllä no kyllä täs ehtii.
Jotenkin outo tää oma olo, tietää olevansa raskaana mutta mitään suuria oireita ei kyllä ole vieläkään ainoastaan se rintojen kasvu,jatkuva vessahätä ja mielen herkkyys..eilenkin itku tuli jo siitä kun telkkarissa syntyi vauva=) niin ja tuo ukko väittää että olen kireämpi=)(just joo..)
olen alotellut siivoilua pakko kun joka paikka pursuaa tavaraa..viikonloppuna jos tekis porkkanalaatikkoa pakkaseen jo valmiiksi. mites muiden masut ja joulun valmistelut etenee?
nelkku rv 5
Laiskana kopsaan tammimasuihin laittamani viestin tännekin.
Ja heti tuoreisiin neuvolakuulumisiin. Taas oli sama terkan sijainen, joka viimeksikin (en olisi välittänyt..) ja seuranaan vieläpä joku opiskelija. No, opiskelija sitten kattoi ekaks pissan, sanoi, et "olisko hiukan proteiinis värjäytymää, mut ei edes yhden plussan verran..", merkkasivat korttiin proteiinin kohdalle +. Sit mittasivat verenpaineen, 115/78, mulle korkeahko (ollut jotain 110/60 alussa). Eli kuulemma jos tulee päänsärkyä (ihan normaalia kyllä, et mulla on raskausaikana päänsärkyä silloin tällöin, välillä 2vk putkeen), tai ylävatsakipuja, niin pitää ottaa yhteyttä - jos on raskausmyrkytys! Huoh, se tästä puuttuisi. Olen jo nyt ihan kyllästynyt olemaan raskaana.
Onko kenelläkään täällä kokemusta raskausmyrkytyksestä? Itselläni ei ole kolmessa aiemmassa raskaudessa ollut mitään sellaiseen viittaavaakaan, joten tuntuu hassulta, jos sellainen nyt tulisi (vaikka ei varmaan mahdotontakaan olisi). Jos todettaisiin raskausmyrkytys, niin mitä sitten? Sairaalaan makaamaan? Se olisi yksi painajaisistani. Olisiko mahdollista, että synnytys voitaisiin jo käynnistää (nyt siis rv35+1)? Olen ihan hermona nyt tuon takia.. =(
No, muut seikat oli ihan ok - painoa tullut +300g/vk (yht. 9kg), sf 31cm (tasainen käyrä), syke 130 ja rt.
Liikkumisen kanssa on vähän vaikeuksia, nivusiin ottaa välilillä niin pirusti. Eilen istahdin sohvalle, ja iski ihan hirvee kipu (puukko) toiseen nivuseen, hyvä ettei taju lähtenyt ja piti pikaseen nousta ylös, että meni ohi. Liikkeelle lähtemiset on vaikeita noitten kipujen takia - ei tällaista aiemmissa raskauksissa ole ollut (kai nyt on paikat niin löysät, et johtuu siitä?). Tukivyön kaivoin taas kaapista, toivottavasti se toisi helpotusta.
Joku jo mainitsi, että näillä viikolla ei enää esteltäisi, jos synnytys käynnistyisi. Onko vauva nyt siis jo "valmis", eli ei enää muuta kuin kasva pituutta ja painoa? Olen kokoajan toivonut, että tämä syntyisi vasta ensi vuoden puolella, mutta nyt kyllä toivon syntyväksi jo mahd. pian! Siis siten, että olisi kuitenkin jo sen kokoinen ja vointinen sitten synnyttyään, että ei tarvitsisi keskoskaappia, ja pääsisimme kotiinkin vieläpä parissa päivässä synnytyksestä. Huoh, huoh.
Lääkärineuvola pitäisi olla rv36-37, mutta täällä ei tunnu oleva hajuakaan lääkäriajoista. Lupasi tämä sijainen sitten soitella, JOS saa mulle ajan vaikka jo ensi viikoksi (nlalääkäripäivä vain keskiviikkoisin, tuskin jouluaatoksi aikaa saa, joten toiv. ensi viikolla sitten).
Palailen myöhemmin kommentoimaan muuta, tuli nyt vaan omaanapaa..
Minnikki ♥ tutteri 35+1 (näillä fiiliksillä todellakin viimeinen raskaus)
että noilla viikoilla vauvalla on jo melkein samat lähtökohdat kuin täysaikaisella... mutta itse toivon kuitenkin, että pääsisin pidemmälle... noilla viikoilla esim. lämmönsäätelyssä voi vielä olla ongelmia ja luultavasti tarvitsisi enemmän tai vähemmän valohoitoa kuten yli 99% keskosista. Siis noillakin viikoilla on vielä kyse keskosesta, täysaikainen vauva on vasta viikolla 37+. Vastustuskyky on huonompi kuin täysiaikaisena syntyneillä. Vielä ei välttämättä jaksa syödäkään itse ja silloin kyllä tarvitsisi keskolaa...
Itsehän olen synnyttänyt yhden lapsen viikolla 31+1 ja täytyy sanoa, että elämäni rankin kokemus tähän asti - vaikka kaikki loppujen lopuksi meni olosuhteiin nähden loistavasti ja poika kotiutui sairaalasta samana päivänä kuin rv36 olisi täyttynyt. Kun seuraava raskaus sitten vuodelevon avulla eteni viikolle 37+3 ja sain tytön heti vierihoitoon, tunnelma oli todella voitonriemuinen... Nyt olen selvinnyt jo kakkosta pidemmälle ja vielä toivoisin noin seitsemän lisäviikkoa...
Osittaisessa vuodelevossa olen ollut rv23+ alkaen ja kaiken maailman ongelmia ja vaivoja on tämänkin raskauden kanssa ollut... myös nuo liitoskivut yhtenä, joten ymmärrän kyllä tuskasi, mutta kannattaa kuitenkin asennoitua niin, että pienelle on vielä parasta kasvaa masussa muutama viikko. Kyllä ne vaivat sitten loppuvat ja tosiaan parhaat lähtökohdat on täysiaikaisella lapsella.
Raskausmyrkytyksestä ei omakohtaista kokemusta ole ainakaan toistaiseksi (onneksi...) Mutta, viime raskaudessa makasin sairaalassa kuusi viikkoa, ja vaikka alkuun tuntui kamalalta moinen niin loppujen lopuksi kyse on lyhyestä ajasta ja sairaalassa tunsi olonsa turvalliseksi, kun oli tarkassa seurannassa ja apu oli koko ajan lähellä, jos/kun ongelmia tuli. Nyt makaan kotona yhdeksättä viikkoa ja onnellinen olen, ettei vielä ole tullut sairaalaan lähtöä. Mieluummin muutama viikko itse sairaalassa kuin sydän huolesta murtumaisillaan keskoskaapin vieressä!
Katjalah&nelonen rv31+3
NELIAPILAT:
14.12.08.....Menninkäinen.....................................................Pirkanmaa
13.01.09.....minnikki.............25v.....p03/03, t07/04, p02/07..... Satakunta/SatKs
08.02.09.....Katjalah.............33v.....p01/97, p12/02, t01/05......Pirkanmaa/Tays
14.02.09.....Helmikukka75....33v.....t97,p00,p07.....................Pohjois-Savo, KYS
06.04.09.....adelia...............33v.....p00, t02, p04...................Hki/Nkl
10.04.09.....-mani-.................26v.....p02, p05, p07....................Pirkanmaa
02.07.09.... Miksuliinu..........32v.....p10/00,t03/02, 08/t07........Keski-Suomi/K-S KS
18.07.09.....Joma_...............25v.....t02, p04, t07.......................Oulun läänin etelä-osa/OAS
31.07.09......sani-74.............34v.....t01,t03, t07.....................Pohjanmaa/Seks
31.07.09......äitix3................28v.....p01, t05, p06..................Pk-seutu/Kätilöopisto
12.08.09......Nelkku.............27v.....p99, t01,p03...................Keski-suomi/K-S KS
¤¤¤¤NELIAPILAT¤¤¤¤
14.12.08.....Menninkäinen............................................................Pirkanmaa
13.01.09.....minnikki.............25v.....p03/03, t07/04, p02/07.....Satakunta/SatKs
08.02.09.....Katjalah..............33v.....p01/97, p12/02, t01/05....Pirkanmaa/Tays
14.02.09.....Helmikukka75...33v.....t97,p00,p07.......................Pohjois-Savo, KYS
06.04.09.....adelia..................33v.... p00, t02, p04.....................Hki/Nkl
10.04.09.....-mani-.................26v.....p02, p05, p07....................Pirkanmaa
02.07.09.....Miksuliinu...........32v.... p10/00,t03/02, 08/t07......Keski-Suomi/K-S KS
18.07.09.....Joma_................25v.....t02, p04, t07......................Oulun läänin etelä-osa/OAS
31.07.09.....sani-74...............34v.....t01,t03, t07........................Pohjanmaa/Seks
31.07.09.....äitix3...................28v.....p01, t05, p06.....................Pk-seutu/Kätilöopisto
12.08.09.....Nelkku................27v.....p99, t01,p03.....................Keski-suomi/K-S KS
eilen soittelin sit jo neuvolaan, malttamaton kun oon=) sain ajan tammikuun puolivälille viikkoja sillon jotain 9+ ja sit samalla viikolla on ultra joka varattiin myös jo nyt. On se niin jännää ei vaan jaksais oottaa=)
katjalah:
mulla on noi edelliset raskaudet ollu talvella poika ja tyttö syntynyt helmikuussa molemmat toinen 5 ja toinen 7 pvä ja mä ite 6 pvä=)joten meillä on aina kova synttäriputki! vanhin poika on sitten kevään lapsi eli toukokuussa syntynyt.
minnikki:
koita jaksaa vielä=)loppusuora häämöttää!
Oon koittanu siivoilla, eilen raivasin lastenhuoneen komeron, ja jätesäkillinen lähtoi tavaraa roskiin. kyllä väsyttikin sen jälkeen, nukuin 2 tunnin päikkärit. tänään ois käytävä vielä työkkärissä näyttää työtodistus et saa korvauksii. kirjotan koko ajan väärin=)kai se äly alkaa jo tässä vaiheessa laskee=) missäs kaikki muut luuraa? on niin kiva aina lukea teidän kuulumisia, oma paras ystävä kun asuu niin kaukana ettei nähä aina kun muutaman kuukauden välein. on tietty muitakin kavereita mutta ei ne tiedä vielä tästä masuasukista,kun vasta tosta joulun maissa meinattiin sukua järkyttää=))
nelkku rv 5+1
Ilmeisesti lepo on ainut, millä saisi verenpaineen alenemaan(?). Sijainen eilen neuvolassa katseli näitä kolmea leikkimässä (kun jouduin muksut ottamaan taas mukaan), ja kyseli, että saanko päivisin yhtään levättyä. Vastasin rehellisesti, että "en". Ja se siitä sitten. Osaako joku sanoa, että voiko esim. mies saada sairaslomaa, jos mun olis pakko levätä, ja tosissaan se ei onnistu kun olen yksin kotona kolmen vauhdikkaan muksun kanssa? Tai voisiko mistään saada mitään siivous-/kodinhoitoapua? Mies on niin pihi, että moisesta ei maksa, mutta voiko tuollaista apua saada mistään tällaisissa tilanteissa?
Minnikki ♥ tutteri 35+2
täällä yks jolla esikoisesta raskausmyrkytys (lievänä) ja siitä asti seurannassa ollu kaikki raskaudet mukaan lukien tämä.
HEti ekasena.. noi sun verenpaineet ei oo ollenkaan pahat vielä. Alkulukemista niiden pitäis nousta tommonen 20-30 että olisi mitään myrkytyksen riskiä.
Paineet tosiaan saa levolla laskeen, mutta joo helpommin sanottu kun tehty.. täälläkin sitä hoetaan koko ajan ja just.. teen 3vuorotyötä hoitajana ja kotona vielä 3 poikaa riehumassa + sihen vielä norm kotihomman koska ei mies voi kotio jäädä sen takia että mun pitäis levätä...
ELi jos sulle tulee puristava tunne rintojen alapuolelle, päätäalkaa särkeen niin ettei siihen esim. panadoli auta niin sitten sun pitää mennä lääkäriin samaa vauhtia!! Noilla viikoilla ei oo enään mitään hätää, mutta tosiaan että noilla viikoilla käynnistettäis pitäis tosiaan olla pro. 2-3+ verran pisassa, paineet noussu alkuluvuista sen 30 yksikön verran. Mulla on kaikki käynnistetty ja paineet olleet sillon 150/100 luokkaa.
Toivotaan että säästyisit tuolta myrkytykseltä..
vaikka omalla kohalla, välillä tuntuu että pari päivää osastolla tekis niiiiiiiiiiin hyvää tästä hullun myllystä..
mani rv 22
Helpotti oloa viestisi. Tosiaan, ja ihan järjelläkin ajatellen, niin onko ihme, että verenpaine hiukan normaalista koholla, kun aamusella tapellen kolmen muksun kera lähtee kiireessä neuvolaan, pukemiset ja riisumiset näissä talvitamineissa jne.. Ja eikös valkovuotokin voi aiheuttaa, että pissassa näkyy hieman proteiinia? Muistelisin näin jonkun sanoneen jossain aiemmassa raskaudessa, ja mulla ainakin on tosi runsas valkovuoto, joten vaikka pesun suoritankin, niin en ihmettelisi jos valkovuotoa silti mukaan pääsisi. Turvotusta ollut nilkoissa ihan hiukan, muualla en ole huomannut. Nilkoissakin vain sukkien varren kohdilla pienet painaumat, on aiemmissakin raskauksissa ollut näillä viikoilla.
Toinen nilkka on kyllä ihan järkky kipeä! Oli koko eilisen päivän jo, ja nyt taas sama jatkuu. Ihan kuin nuorena kasvukipuja! (Toivottavasti ei jalka nyt kasva.. ;)
Pitää yrittää vaan olla stressaamatta, ja koittaa levätä, vaikka mahdottomalta tuntuukin.. Nytkin muksut vinkuu ulos, ja kerrankin olis ihan kiva ilmakin, hiukan jopa lunta maassa, mutta kun mä en millään jaksais!! Ja arvatkaa onko huono omatunto, jos pidän ne vaan sisällä taas koko päivän.. =( Voi kun olis JOKU, kenet sais viihdyttämään/vahtimaan näitä muksuja päivisin kun mies on töissä.
Minnikki taas
Huoooh...
Oltiin tänään pienempien kanssa kerhon joulujuhlissa, oli hyvää puuros (joka oksetti minua) ja torttuja (ne myös), Joulupukkia ja joululauluja. Kivaa oli,mutta koko ajan ajattelin että päästään pian hakemaa esikoinen koulusta ja sitten kotiin lepäämään. Ihan tajutonta tämä väsymys.
Soittelin eilen lääkärikeskuksia läpi, ja varasin ultra-ajan itselleni ens torstaiksi,hui! silloin on viikkoja 7+6 joten eiköhän jotain pitäisi jo näkyä. Kun en malta odottaa. Ja ei mua jännitä vaa mua oikeesti PELOTTAA! mitä jos kaikki ei olekaan hyvin? pilata sitten joulu sillä... tai tietty parempi kuin että jouluna alkaisi vuodot tms... Mutt oletetaan että kaikki on hyvin!
Ja sitten näistä raskautumis ajan kohdista.: meillä on aika hauskasti että pojat on syntyneet 1.12 ja 1.11. ja tyttö sitten 2.7. Olenkin tässä itekseni nauranut että jospa nyt tulisi toinen tyttö joka syntyy 2.8. menis sitten aika sopivasti...
pojat 1.päivä ja tyttö 2.pv.
Mies tekee meillä kans pitkää päivää näin joulun alla ja mullakin olis kiirettä töissä, mutta kun ei kykene niin ei. Pari iltaa olen kyllä viikossa tehnyt ja viikonloput kans. Onneksi kohta on joululoma, myös minulla.
Ai joo, meinasi ihan unohtua. Mä sitten laitoin aamulla äitiys farkut jalkaan sinne joulujuhlaan ja ihana olo kun ei kiristä mistään. Mutt kolmet housut meni santien kirppis laatikkoon, ei mahtunut edes nyt päälle, kiva! On se kiva että olen lihonut reisistä ja takamuksesta niin paljon... Harmittaa!
Nyt oikeesti lepäämään ja sitten ruokaa laittamaan. Ja tiskaamaan, se astianpesukone on edelleen rikki!!!! GRRR!
äitix3 rv. 6+6
On se kumma kun ikinä ei ehdi kirjoittamaan, vaikka melkein päivittäin käynkin lukemassa. Nyt on kyllä ollut kaikkea mahdollista ristiäisitä joulujuhliin, joulusiivouksenkin olen melkein tehnyt, töissä on pakko käydä ja jonkun lapsetkin on pyöritettävä. Ja tietysti kuopuksen mielestä pahinta on, kun äiti istuu koneella, oksat pois... Lisäksi olen ihan järkyttävän väsynyt, yölläkin tulee valvottua väsymystä :-p, joten yritän nukkua neidin kanssa päiväunia jos ehdin.
Tosi hienostihan tänne on porukkaa löytynyt! Voisi tehdä jatkossa vaikka parin viikon pinot, tuskin ovat vielä liian isoja, ainakaan nyt joulun aikaan, kun kaikilla on kiireensä.
Nelkku, muistaakseni joskus jossain noita neuvolan tarjoamia ultria mietit, saitko nyt neuvolaan sen ultra-ajan? Keskussairaalahan tarjoaa tällä hetkellä sen verikoe-niskaturvotus-yhdistelmän yli 30 vuotiaille ymmärtääkseni, minäkin sinne pääsen, ensi vuonnahan jossain vaiheessa tulee kaikille, kai. Sinä taidat olla vielä liian nuori, mutta hyvä kun ultraan kuitenkin pääset! Onkohan täällä myöhemmin muuta ultraa Jyväskylässä? Unohdin kysyä neuvolassa kuten sata muutakin asiaa (osaan kyllä toisen läänin käytännöt, mutta täällä kaikki on uutta). Ja minullakin on ollut maha sekaisin varsinkinaamuisin ekat viikot, edellisissäkin raskauksissa, nyt onneksi ei juurikaan enää.
Kivaa kun muillekin on tullut paha olo, sani, äitix3 ja nelkku, vahingonilo on paras ilo:) Ei vaines, hyvä merkkihän se on että hormoonit jyrää! Minulla on pahin onneksi ohi, joskus 9-10 viikon paikkeilla oli kyllä kovaa olla olemassa, nyt enää harmittaa, että kaikki syöminen tekee etovan olon, ei ole vieläkään 'tavallisia' hetkiä juuri ollenkaan, mutta etukäteen ei syöminen inhota ja kaikki on lievempää muutenkin. Minua on aina kiinnostanut, helpottaako oksentaminen siihen hirveään oksetusoloon? Itse kun en koskaan oksenna muutenkaan..
Aika monella tuntuu neljäs jäävän viimeiseksi, ainakin Helmikukalla ja Menninkäisellä, mukavaa kuulla teidän ajatuksia asiasta. Itselläkin on samanlainen olo, varsinkin nyt kun potee näitä raskauden ihanuuksia, aika kova kuume täytyy olla, että enää uusintaan lähdetään. Oletteko ajatelleet muuta ehsäisyä sterilaation vaihtoehtona? Itse olen ajatellut, että jos pari vuotta käyttäisi ensin jotain, että olisi ihan varma päätöksestä ja sitten vasta, tai jotenkin niin, tai ei hajuakaan...
Adelia, meillä on nyt Zafira, mutta siinä jää matkatavaroille aika vähän tilaa, kun takapenkit on käytössä. Lapset niihin mahtuu tosi hyvin, aikuiset ehkä ei. Muuten tosi hyvä auto ajaa ja olla, mutta tavaroiden paikka on ongelma, varsinkin rattaiden. Jos käytössä on vain 6 paikkaa ja yksi piilossa, se tietysti helpottaa. Kulutus on tosi pieni kuten Opeleilla yleensä.
Katjalah, koitapas nyt levätä :) Onko sulla paikat auenneet ilman supistuksia, kivuttomilla vai kiepeillä supistuksilla? Oliko siinä keskosraskaudessa selvästi eroa muihin? Mietin vain tulevaa, kun itsellä on kaikista alkanut supistelemaan 15-17 viikoilta lähtien, aika kivuttomasti tosin, mutta kuitenkin joka päivä ja aika paljon. Nyt olen onnistunut tuudittautumaan ajatukseen, etteivät ne minulla mitään tee, ainoastaan kakkoselta tapahtui pientä kehitystä aikaisemmin ja neiti syntyi vähän ennen LA:aa, muut menneet pari viikkoa yli. Mutta toisinaan se mietityttää, miten tämä menee..
Meillä lasketut ajat ovat olleet maaliskuussa, elokuussa ja syyskuussa (joka venyi lokakuuhun), nyt olis heinäkuussa. Itse olen syntynyt heinäkuussa ja mies elokuussa, joten loppukesään meillä juhlat kasautuu.
Äitix3, veikeä kuulla noita pahoinvointieroja eri raskauksissa. Tuostahan voisi melkein päätellä teidän tulokkaan sukupuolen! Minulla on aina ollut aika samanlaista, mitä nyt kykenen viime viikkoa kauemmaksi muistamaan, ainoastaan pojalta olen oksentanut kerran, muuten olen ollut vain aina vihreä. Nyt tuntuu että on ollut rankinta, mutta toisaalta ika voi kullata muistot. Tai sitten olen niin vanha, että kaikki kärsimykset pahenee. Mutta voimia pahaanoloon, sympatiat ovat puolellasi bd bd
Kävin viime perjantaina ekassa oikeassa neuvolassa ja ultralla varmistettiin laskettuaika olevaksi 2.7. Toukka huiteli niin ettei meinannut kuvassa pysyä, pituutta 25mm. Verenpaine ja hemppa olivat kuulemma hyvät, oikeasti surkeimmat mitä multa koskaan mitattu. Kuopus oli tosin mukana karkailemassa, joten paineet varmaan siitä 129/78, ja keskenmenoilla saattaa olla vaikutuksensa hb:iin, joka oli 122 (tavallisesti lähes 150). Mutta eipä tuo ainakaan mun tappoväsymystä auta. Niskaturvotusultra on jo ens viikon tiistaina ja seuraava neuvola tammikuun 8, jossa otetaan kolmoisseulan viimeinen verikoe.
Nyt täytyy lähteä yösyönnille :)
Miksuliinu 11+1
jos kuopus sallii ;)
Sterilisaatiosta: olemme siihen ratkaisuun miehen kanssa päätyneet, koska kaikki lapsemme ovat syntyneet sektiolla ja niin tulee nytkin tapahtumaan. Eli synnytystavan vuoksi emme enää tule lisää lapsia hankkimaan, turhia riskejä välttääksemme. Olen tämän asian moneen kertaan miettinyt ja siitä täysin varma. Tosin melko varmasti jossain vaiheessa, ajan kuluessa, tulee vielä surua ja haikeutta kun lapsia ei enää tule. Eli tämän vuoksi heti sterilisaatioon, ei kannata muita menetelmiä väliin ottaa.
Syntymäpäivistä: Esikoinen ja minä ollaan syksypuolen ihmisiä, kakkonen kesän, mies ja kuopus talven ja tämä nelkku liittyy siihen sarjaan. Että useimmat synttärit vietetään meillä alkuvuoden puolella.
(.) Iso on maha ja ahdasta hengittää. Kumartelu lähes mahdotonta. Vointi noin muuten hyvä, tuntuu vain ettei mitään jaksa tehdä. Ja herkästi närästää. Vauva vilkasliikkeinen ja se on hyvä asia se. Ensi viikko olis viimeinen täysi työviikko, jouluviikolla vain maanantai töitä. Sitten alkaisi taas kestoltaan etukäteen määrittämätön kotonaoloaika. Tulevaisuus näyttää milloin työelämään sitten palailen. Niin ja neuvolassa menen tiistaina käymään, tsekkaus ennen joulua. Jokohan ne sitten alkaa ne kahden viikon välein käynnit?
Joulua on laiteltu vielä melko vähän, mutta selvät suunnitelmat on tulevalle viikolle. Stressiä en kyllä revi. Lahja-asiatkin ihan mallillaan. Joulu tulee kyllä ihan maltillisellakin järjestämisellä.
Vaan nyt kotihommien pariin, ne ei kyllä tekemällä lopu.
Helmikukka rv 31+1
Viikot tuntuu taas vierivän ihan älyttömän nopeasti. Toisaalta hirveän hitaasti.
Kovasti odottelen että vikkoja alkaisi olla jo hiukan enemmän jotta kriittisimmät viikot olisivat ohi, ja salaisuuden voisi jo kertoa muillekin.
Kovin jännitän jo sitä torstain ultraa ja lääkäriä. pahoinvointi kasvaa, joten oletan sen vuoksi että kaikki on masussa hyvin. Aamull apiti käydä muutamaan otteeseen oksentamaassa sappinesteet pihalle ja nyt on ihan kamala olo. Ja väsymys, mukuin yöllä 11 tuntia ja voisin mennä jo päikkäreille. ei taida vuorokaudessa tunnit riittä meikäläisen nukkumiselle. Jos lapset vaan antaisivat nukkua päivisin...
Töissä oleminen ei ole ollut mitenkään kivaa, kun kaikki hajut oksettavat ja seisominen ei tee hyvää. ja pitäisi asiakkaille hymyillä nätisti. Onneksi teen vain ne 3 päivää viikossa mutta, sekin tuntuu olevan liikaa. Pomo tietää raskaudestani joten onneksi hänelle ei tarvitse teeskennellä yhtään mitään..
Anoppi katseli vatsan seutuani silläsilmällä eilen kun kävimme glögillä ja pipareilla. Taitaa jo arvata mutta osaa siis olla asiasta hiljaa.
Ja Joulu tekee kovasti tuloaan. Stressiä saan väännettyä kyllä muutenkin joten nyt on ihan mieletön stressin paikka. Arrrrghh... Parit lahjat pitäisi vielä ostaa, jo ne joulukortiti ovat vielä ostamatta ja kirjoittamatta. Siinähän tämä aika sitten meneekin.
Nyt pipareiden tekoon
äitix3 rv.7+2
käytiin uimassa ja pizzoilla koko perheen voimin, ja nyt on kyllä aika väsy olo..
uinti oli muuten kivaa mutta alkoin palella niin paljon ettei sitä kauan voinut uida.
sain ultra ajan yksityiselle puolelle jo 30.12. sillon viikkoja ois 7+6 jospa siellä jotain näkyisi silloin..kun ei malttas oottaa sinne tammikuulle asti.
ei jaksa nyt kyllä oikein kirjottaa taidan lähteä huilimaan..
voimia kaikille tähän joulun hössötykseen!
nelkku rv5+4
Vuotoa ja vatsakipuja rv7+2...
Nyt pelottaa...
Eilen nukkumaan mennessä oli vata kipeänä ja vain kyljelleen pystyin nukkumaan. Aamulla oli sitten lorahtanut pikkareihin verta, varmaan pikkuhousunsuojallinen. Aamupäivällä tuli vielä rusehtavaa vuotoa, mutta vatsaa ei enää särkenyt.
Päivystyksessä käskettiin vain lepäämään jtulemaan jos kivut alkaa uudelleen tai vuoto lisääntyy.
No, niinhän se on jos on mennyt kesken niin eihän sille enään mitään voi.. mutta nyt on ihan kamala stressi kun miettii onko mahassa ketään. Mulla on onneksi torstaina aika yksityiselle ultraan, siellä saan sitten ainakin tietää... Mutta tuntuu aika pöljältä mennä sinne jos onkin mennyt jo kesken..
Huolettaa vaan kovasti... Kuinka tleistä nämä vuodot on näillä viikoilla? ja merkitseekä ne aina keskenmenoa tai tuulimunaa?
huolesta soikeana
äitix3 7+3???
Vastaa viestiin | Ilmoita asiaton
Mulla oli kahdessa ensimmäisessä raskaudessa aina vuotoja niihin aikoihin kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Esikoisesta viimeistä kertaa joskus viikolla 14 ja kakkosesta oli aika runsasta vuotoa juuri tuossa viikolla 8... Silloin pääsin heti seuraavana päivänä terveyskeskukseen ultrattavaksi ja kaikki oli hyvin. Maha oli myös kipeä molemmissa ja ainahan se pelotti kamalasti... Pidetään peukut pystyssä, että ei olisi keskenmeno kyseessä, äitix3.
Meidän allergikolla on nyt sellaiset oireet päällä, että pakko mennä rasvailemaan ja lääkitsemään, palaillaan myöhemmin.
Katjalah&nelonen rv32+1
Ihan ensin äitix3:lle kovasti jaksamista! Nuo vuodot kyllä säikäyttävät todella! Mulla niitä on ollu kahden vanhimman lapsen odotuksissa. Keskimmäisen lapsen aikana vuosin todella paljon ja olin jo välillä aivan varma, että kesken on mennyt. Jossain vaiheessa pääsin ultraan ja kaikki oli hyvin eikä vuodon syy koskaan selvinnyt. Vuoto loppui kuin seinään rv 13 paikkeilla.. Toivon todella, että sulla kans olis ihan harmittomasta vuodosta kyse! Ainakin sun voimakkaat oireet puhuu sen puolesta, että kaikki olis hyvin. Omalta osaltani voin siis ainakin sanoa, että alkuraskauden vuodot ovat yleisiä ilman, että mitään hätää olis..
Mulla oli neuvola viime viikon torstaina, taisin siitä käydä kertomassakin..?? En enään muista kävinkö. Sielä ei mitään ihmeempään, paitsi hb oli 111 ja sain rautatabut jo naposteltaviks.. Ja täti siis laittoi polille lähetteen 2005 olleen kohdunulkopuolisen, loppukesästä olleen keskeytyneen km:n ja silloin löytyneen myoman vuoksi (tuon polil lähetteen vuoksi kävin siis näin aikaisin neuvolassa). Ja eilen tuli aika postissa ja pääsen jo huomenna ultrattavaksi ja tutkittavaksi. Huh jännittää ja pelottaa, onko kaikki hyvin. Vaikka toisaalta tämän kurjan olon takia (joka tosin tänään ei ole ollut yhtä kurja) luulisin, että masussa elämää löytyy.. Mutta varmahan ei voi olla ennen kuin näkee.
sani rv 7+5 (neuvolatäti sai koneelta päivän aikasemmaks la:n kun nämä laskurit täälä eli 30.7.)
äitix3 koita jaksaa ja toivottavasti kaikki on hyvin vuodoista huolimatta, itselläni ei ole ollut vuotoja joten en osaa kokemuksesta jakaa.
Tänään oli kaikista huonoin olo mitä vielä tähän mennessä on ollut iltapäivällä alkoi väsyttää ja tuli tosi oksu olo,joka alkaa mennä ohi oikeastaan vasta nyt..tuskaa oli käydä kaupassakin. Toisaalta se taas on hyvä merkki myös. no katsotaan mitä huominen tuo tullessaan. Kävin tänään parturissa aamusella ottamassa vähän väriä ja uuden leikkauksen se mukavasti aina piristää=)
missäs kaikki muut? tulkaahan kertomaan kuulumisia?
nelkku rv 5+6
Äitix3 kärsivällisyyttä huomiseen! Kaikki on varmaan ihan hyvin! Mullakin oli vuotoa kahdessa ekassa raskaudessa parina päivänä joskus 7. viikon paikkeilla, ei täsmännyt edes menkkoihin. Ekalla kerralla säikähdin, mutta toisella en pitänyt sitä enää minään. Kolmonen olikin sitten eka vuodoton, vaikka istukka oli kohdunsuun edessä. Tuntemattomat ovat vuotojen tiet...
I.I Olin eilenaamuna niskaturvotusultrassa ja kaikki oli ok. Turvotus oli 0,6 mm ja pää-peppumitta 47mm. Viikkoja oli ultran mukaan vähän vähemmän, mutta en tiedä paljonko, kun eivät merkanneet äitiyskorttiin kallon halkaisijaa, kun siitähän se kai katsotaan, kun pituus voi jo tuossa vaiheessa heittää yksilöllisesti. Laskettuaika pidetään kuitenkin ennallaan (itsekin olen sitä mieltä, että siinä on muutama päivä liikaa, mutta eipä tuolla väliä). Pääsin opetustapaukseksi, kun sairaalassa koulutetaan kätilöitä tekemään tuota ultraa ensi vuoden lakia varten, kaikki mentiin tosi tarkkaan ja huolellisesti :) Näkyi jo aivot, sydän, vatsanpeitteet, ranka, nenäluu, luut, virtsarakko ja varmaan muutakin mitä unohdin jo. Sukupuoli ei vielä selvinnyt :D Haluaisin sen kyllä tietää etukäteen, toivottavasti kertovat sen rakenneultrassa 11.2., saisi sitten jo poistaa osan vääristä tavaroista lopullisesti, varasto meinaa pursuta yli muutenkin. Istukka ei ollut kohdunsuun edessä ja kohdunkaulaa oli pitkästi, vaikka alusta asti on vihlonut jonnekin sinne. Yhdistetyt ultran ja verikokeen tulokset saan joskus viikon parin päästä. Siinäpä ne tärkeimmät.
Töissä sitten työkaveri kysyi iltapäivällä olenko raskaana, jotkut olivat kahvipäydässä pohtineet, mutta eivät uskaltaneet kysyä. Meinasi vähän huvittaa, mutta tunnustin =) Olen sen verran laiha ja laiskuudesta vatsalihakseton, että maha näkyy jo hyvin, vaikea tuota on haudata, vaikka vaatteet vähän hämäävätkin. Täytynee kertoa nyt sukulaisille parin päivän sisällä, kun pienellä paikalla huhut kulkevat tuulen nopeudella...
Lohdutukseksi oksentelijoille voin sanoa, että luultavasti se helpottaa muutaman sietämättömän viikon jälkeen, vaikka epäusko välillä tuleekin! Minulla on enää siedettävää iltapainotteista etomista, vielä kun tuo iltanärästys ja turvotus edes vähän helpottaisi...
Miksu 11+6
Tuohon äit7x3 kysymykseen, misä kaikki ovat... Minä ainakin olin nukkumassa... Kuten nykyään melkein aina, ja raapimassa. Kävin eilen maksa- ja sappiarvokokeissa, kun tässä kehittelee kaikenmaailman huolet itselleen. Parempi katsoa kuin kuvitella pahinta. Luultavasti vain normaalia atoopikon kutinaa ja lisäksi kuviteltuja kihelmöintejä...
Maanantaina tuli täyteen itseasetettu rv31+1 rajapyykki, joka täten on saavutettu ja hienosti myös ylitetty. Eli ainakin kakkosta paremmille viikoille jo päästiin. Seuraava etappi onkin sitten 21.12 (silloin on kakkosen synttärit).
Miten teillä muilla on lasketut ajat yleensä olleet. Itse jostain kumman syystä aina raskaudun keväällä. Eli ykkösen la oli tammikuussa ja kaikki kolme muuta la:ta ovat osuneet helmikuulle... tosin noista jo ulkoistuneista odotetuista helmistä toinen sitten tuli jo joulukuussa ja toinen tammikuussa... Joskohan nyt sitten saa helmenkin. Eli siis siitä vain piti kysyä, ovatko lastenne synttärit lähekkäin vai tasaisesti ympäri vuoden?
Onnellisia odotuspäiviä kaikille! Ja pikaista helpotusta toivon pahoinvoinnista kärsiville, kurja ajatella, että joku joutuu viettämään joulua posliinia halaillen.
Katjalah&nelonen rv31+3