Onkohan muita, joilla ei ole ketään ketä pyytä lastenvahdiksi synnytyksen ajaksi?
Kauhistuttaa ja surettaa tilanne ja että yksin joudun menemään.
Kommentit (53)
Vierailija:
Kun kaveri synnytti, hän oli jakanut ajan 2-5 tunnin vuoroihin ja sopinut " päivystäjät" jokaiseen aikaan. Minullekin tuli muutama vuoro ja kuinka ollakaan, synnytys käynnistyi juuri " vuorollani" (totta kai molemmin puolinen yhteisymmärrys oli asiassa). Olin tällöin töissä, mutta koska työni on joustavaa esimiestyötä kävin huikkaamassa pomolleni, että olen muutaman tunnin poissa " synnytysvahtina lapselle" ja pomoni (äiti myöskin) oli ihan innoissaan.Homma meni tosi nätisti. Kaveri oli organisoinut miehensä kanssa asian hienosti.
Montako viikkoa päivystitte?
Ehkä olen outo, mutta en kehtaisi jakaa kavereille päivystyslistoja... Olenkin kyllä myös sitä sorttia joka ei edellyttänyt häissä kaasolta ja bestmanilta osallistumista häiden ennakkovalmisteluihin...
jotka ei voi jeesaa frendii tai ei kehtaa pyytää joltain apuu. Ei ihme jos lapset voivat nykyään huonosti, jos vanhemmillakaan ei ole ystäviä tai kahden keskistä aikaa kodin ulkopuolella ilman lapsia..
Vierailija:
Vierailija:
Kun kaveri synnytti, hän oli jakanut ajan 2-5 tunnin vuoroihin ja sopinut " päivystäjät" jokaiseen aikaan. Minullekin tuli muutama vuoro ja kuinka ollakaan, synnytys käynnistyi juuri " vuorollani" (totta kai molemmin puolinen yhteisymmärrys oli asiassa). Olin tällöin töissä, mutta koska työni on joustavaa esimiestyötä kävin huikkaamassa pomolleni, että olen muutaman tunnin poissa " synnytysvahtina lapselle" ja pomoni (äiti myöskin) oli ihan innoissaan.Homma meni tosi nätisti. Kaveri oli organisoinut miehensä kanssa asian hienosti.
Montako viikkoa päivystitte?
Ehkä olen outo, mutta en kehtaisi jakaa kavereille päivystyslistoja... Olenkin kyllä myös sitä sorttia joka ei edellyttänyt häissä kaasolta ja bestmanilta osallistumista häiden ennakkovalmisteluihin...
Synnytit siis viidennen lapsen ja jätit neljä pientä yksinään nukkumaan?? Tostahan saa jo lastensuojelun peräänsä. Voi herranjumala mitä touhua. Eikö tullut mieleen esim SOITTAA TAKSIA?
Ajattele jos jotain olisi käynyt, tulipalo, joku lapsista oksentanut tms.
Kannattaiskohan miettiä ehkäisyä kun ei pysty hoitamaan olemassaolevia lapsiaankaan..
Vierailija:
Tulin sairasteluni lomassa ihan vaan kurkkaamaan tänne, normaalisti olisi työpaikalla tähän aikaan...mutta pakko laittaa meidän kokemus tähän...että näinkin voi käydä...Asumme kaupungin kupeessa ja meillä oli hyvissä ajoin kyselty useampi vaihtoehto neljän lapsemme seuraksi viidennen synnytyksen koittaessa...oli naapureita parikin, sinkkukaveri ja toinenkin, entinen työkaveri...
Synnytys käynnistyi aamuviideltä ihan kuin salama kirkkaalta taivaalta ja oli pe-la -välinen yö parhaaseen kesäloma-aikaan. Toiveikkaana aloimme kysellä lupautuneita, jotta saisimme jonkun tänne kotiin nukkuvien lasten turvaksi.
Yksi oli reissussa, toinen oli sulkenut yöksi puhelimen (sinkku varmaan ;)) jne jne eli KUKAAN LUPAUTUNEISTA EI OLLUT TAVOITETTAVISSA/ PÄÄSSYT OIKEASTI HUONOJEN YHTEENSATTUMIEN VUOKSI TULEMAAN!!Kokemuksesta tiesin, että aikaa ei enää ollut jäädä asiaa miettimään enkä olisi itse kyennyt ajamaan autoa ja niinpä lähdimme mieheni kanssa varttitunnin matkan päähän sairaalaan. Kaikki neljä lastamme jäivät kotiin nukkumaan (huom! vanhin oli 6v). Mietimme matkalla, että soittaisimme sitten varmaan parinkymmenen kilsan päässä asuvalle veljelleni ja pyytäisimme häntä hakemaan sairaalasta avaimet ja menemään lastemme luokse...
Tilanne eteni niin vauhdilla, että vielä salilla ehdin miettiä hetken asiaa ja sitten vauva syntyikin. Synnytyksen kestoksi merkittiin 1h 28 min alkaen kotoa aamuviidestä.
Mies meni puolen tunnin kuluttua vauvan syntymästä takaisin kotiin ja onneksi kaikki lapset nukkuivat edelleen!! Huh!
Eli: mies pääsi mukaan synnytykseen ja lasten hoitokin järjestyi omalaatuisella tavalla. Loppu hyvin, kaikki hyvin!
En silti suosittele muille!! ;)
En ikinä, ikinä jättäisi.
Ambulanssin voi soittaa kotiinkin jos on noin avuton ettei taksia saa. Kyllä ne ambulanssi-miehet sut ois sairaalaan vieneet.
Hui!
Esikoinen oli 2 vuotias, en halunnut jättää sen ikäistä puolitutuille. Olimme muuttaneet 3 vkoa ennen synnytystä ja naapurit olivat vasta hyvän päivän tuttuja (nyt kuka vaan heistä hoitaa lapsi ja vastavuoroisuus pelaa). Tutummat ystävät olivat töissä.
Mies ja tytär heittivät minut sairaalaan ja samaan aikaan lähti eläkeläismummi 150 km päästä meillepäin. Vauva syntyi alle tunnissa ja kun mummi saapui, isä tuli vauvaa katsomaan.
Ei ollut olenkaan kamalaa synnyttää ilman miestä.
en vaan voi pyytää ketään koskaan lastenvahdiksi. Ja on muuten eri asia viekö hoitoon yhden tai kaksi lasta kuin esim 10.
MLL-hoitajat ovat itsekin lapsia, ei ne pysty huolehtimaan suurperheen arjesta.
KAVERIN lasta hoitamaan. Tai saisihan siksi ajaksi varmaan palkatonta vapaata joku kaveri, tai sitten pitäisi kesälomiaan. Mutta ihan aikuisten oikeasti; onko teillä kavereita joka voi töissä sopia että mä nyt pidän kesälomapäiviä joko sillon tai tällön, riippuu vähän millon se kaverin lapsi syntyy? Ei tuommoista touhua missään työpaikassa katsota hyvällä.
että onpas tullut paljon kirjoituksia ja varmaan ap:llekin hoitoapu järjestynyt sinne Helsinkiin muista kirjoittelevista av mammoista.
Mitä vielä.
Kunhan muita morkataan, että menkää turvaverkottomat
muualle.. Luulin, että jos on itse apua saanut, auttaa myös muita.
ei ole aina niin yksinkertaista. Oltiin juuri muutettu uudelle pienelle paikkakunnalle ennen kolmannen lapsen syntymää. Jäin äitiyslomalle ja kysyin kunnasta et voisko saada kodinhoitajan sille aikaa kun synnytämme. Vastausoli että isovanhemmat on sitä varten. Onneksi yksi ystävällinen naapuri lupautui tulemaan meille.
Minullakaan ei ole täällä ketään ja suurinosa suvusta asuu maailmalla tai monensadan kilsan päässä ne venhemmat henkilöt joita ei kyllä viitti vaivata. Otin omaan sosiaalityöntekijään yhteyttä ja saan sieltä apua sen aikaa kun saan lapseni ulos masusta ja on kotona olevalle tenavalle kaitsija ettei tarvii tulla sairaalaan....vain nukkumaan perhehuoneeseen, mutta saa päivät jotain puuhaa kun itse olen kiireinen kahden vauvani kanssa.....on niintä avuliaita paikkoja josta saa avun hätään...
toinen on pelastakaa lapset ry, siellä on vapaaehtoisia ja ei maksa mitään.
MLL:llä on maksullinen mutta hyvä sekin...
Miten käytännössä sen olette toteuttaneet? Ei kai sitä hoitajaa voi tilata " varauksella" että la on 18.4., että viikko siitä johonkin suuntaan on aika todennäköistä että tarvitaan puolen vuorokauden vahtia? Vai oletteko siis sopineet jo aiemmin teillä töissä olleen hoitajan kanssa suoraan, että hänelle voi soittaa, kun synnytys käynnistyy?
Meidän tutuista monella on pari pikkulasta itsellään -> ei tunnu reilulta tuupata omaa 3-vuotiasta sinne keskellä yötä, kun tietää lasten sairasteluista, allergiavalvotuksista jne. Sukulaisia ei paikkakunnalla ole. Ja niistä tutuista, joilla ei ole ihan pieniä lapsia, osa on töissä ja osalla taas ei ole mitään tajua lapsista. En väitä, etteikö heistä löytyisi tarvittaessa vahtia - hätä keinot keksii - mutta pitäisi varmaan aika pitkään miettiä ja sopia hyvissä ajoin etukäteen, että nuo sinänsä mukavat poikamiehet tulisivat kutsusta apuun :)
ainakin tilanne se, että jos lähdetään yö aikaan niin olis kiva että joku voisi tulla meille. Ja siis lapsiperhe tutuilla omat lapset kotona, että ei voi oikein pyytää meille..
että mies lähtee sinne synnytykseen mukaan.