En ikinä silitä! Onko muita?
" Voit jättää vaatteiden silityksen väliin, kun laitat pyykit kuivumaan heti pesuohjelman päätyttyä, oikaiset vaatteet narulle laittaessasi ja asettelet ne kuivumaan siististi. Kuivat pyykit kannattaa jo narulta ottaessa laskostella tai ainakin laittaa ne kasaan rypistämättä niitä."
Vihaan silittämistä yli kaiken ja olen aina tehnyt ylä esitetyllä tavalla (ks. Helistinmen sivuilta kiireisen äidin ohjeet...)
Kommentit (19)
Ja mulla on oletuksena se että pyykit ripustetaan pikapuoliin ohjelman loppumisen jälkeen, ravistellaan ja oikaistaan suoriksi. En todellakaan jaksaisi silittää vaatteita! Ihan tarpeeksi siinä kun juhliin silittää omat vaatteet ja joskus miehen paidan. Usein mies kyllä huolehtii itse oman paitansa, onneksi. :)
Vie pesulaan niitä viikoittain. En silitä kyllä mitään muutakaan. Aikaa menee muutenkin lasten ja lemmikeiden hoitoon. Mies työmatkoilla 200pv vuodessa.
Silitän vain vauvan lakanat ja harsorätit sekä osan vaatteista. Omat ja miehen puserot laitamme kuivumaan ripustimiin, niin ei jää narun jälkiä.
Mies silittää meilläkin itse kauluspaitansa, kun niitä 1-2 krt vuodessa tarvitsee. Onneksi otin pitkään omillaan eläneen ukon ; )
Silittäminen onnistuu hyvin kun katsoo vaikka lempisarjaa telkkarista.
Vierailija:
Silitän vain vauvan lakanat ja harsorätit sekä osan vaatteista.
Onkohan meillä edes silitysrautaa...
kuin tarvittaessa juhlavaatteen tms. Mies käyttää kauluspaitoja töissä mutta silittää ne itse. En ole miehen paitoja ikinä silittänyt, joten hän ei edes olettaisi sitä. Onneksi :)
meillä ainakin lakanat rypistyy sen verran koneessa (vaikka heti laittaisikin kuivumaan), etten kehtaa niitä kaappiin sellaisina laittaa! omalle porukalle vielä välttäis, mutta jos tulee yövieraita niin noloa on laittaa lakanat jotka on tuhannen kurtussa!! en kyllä mitenkään rakasta silittämistä minäkään... mutta kaikkein ryppyisimmät nyt on vaan pakko silittää! aion kyllä hankkia lähiaikoina mankelin lakanoita varten! =)
anoppi silittää aivan kaiken, varmaan appiukon kalsaritkin!! =D
Vierailija:
etten kehtaa niitä kaappiin sellaisina laittaa!
en vaan halua laittaa vauvan sänkyyn ryppyisiä lakanoita. Harsot kun taas ovat usein unirätteinä, niin on mukavampi, että ovat sileitä ja mahdolliset pesuainejäämät palavat pois. (Lapsellani on aika herkkä ja kuiva iho.) Sitten tulee samalla silitettyä joitakin vauvan vaatteitakin, kun on sen laudan ja raudan jo ottanut esille.
Eikä ne meillä ainakaan missään tuhannen kurtussa silti ole, kun heti pesun jälkeen oikaisee ja laittaa kuivumaan. En ole koskaan elämässäni silittänyt lakanoita!
Vierailija:
meillä ainakin lakanat rypistyy sen verran koneessa (vaikka heti laittaisikin kuivumaan), etten kehtaa niitä kaappiin sellaisina laittaa! omalle porukalle vielä välttäis, mutta jos tulee yövieraita niin noloa on laittaa lakanat jotka on tuhannen kurtussa!! en kyllä mitenkään rakasta silittämistä minäkään... mutta kaikkein ryppyisimmät nyt on vaan pakko silittää! aion kyllä hankkia lähiaikoina mankelin lakanoita varten! =)
anoppi silittää aivan kaiken, varmaan appiukon kalsaritkin!! =D
Itse en ole ikinä silittänyt muuta kuin juhlavaatteet häihin ja vastaaviin. Kuivausrummusta lämpimänä ja kuivana nostetut vaatteet ovat sileitä ja pehmeitä joten se hoitaa silityksen puolestani. Jos vaatteet unohtuu rumpuun ohjelman päätyttyä niin silloin on ryppyistä vaatetta!
lakanoista kaikki bakteerit, jotka taas ovat tärkeitä lapsen immuniteetin kehittymiselle. Samoin pikkulasten vaatteita, jotka tulevat ihoa vasten, ei suositella silitettävän.
bakteereita muualtakin kuin lakanoistaan ja vaatteistaan. Mistäköhän tämäkin suositus nyt oikein on?
mutta kun näin äitiyslomalle ekan kerran, lopetin touhun vaikka aikaa olisikin ollut. Jotenkin homma jäi ja edelleen mies silittää itse paitansa aamuisin, hyvä ratkaisu. Hänestä on tullut nopea ja taitava paitamestari.
Hoitovapaalla ollessa ei itselle paljon silitettäviä vaatteita kerry, välillä muutama paitapusero kaipaa silitystä reissuun tai tuulettumaan lähtiessä. Lasten vaattet pääasiassa trikoota, ei kaipaa silitystä. Jaa, tytön juhlamekot tulee mieleen, mitä silitän muutaman kerran vuodessa.
Ja verhot ja pöytäliinat
jossa havaittiin ns. likaisessa sängyssä (ei-silitetyissä lakanoissa, joissa paljon mikrobeja) nukkuvien lasten olevan terveempiä kuin silitetyissä, steriileissä sängyissä nukkuvat. Ilmeisesti ajatuksena oli, että vauvojen vastustuskyky kehittyy paremmin mikrobeja vilisevässä ympäristössä kuin puhtaassa. Kyllä sekin tutkimus varmaan netistä löytyy.
on se, että jos lasta kasvatetaan steriilissä ympäristössä, niin immuniteetti ei kehity. Ihan niin kuin kotieläimet vähentävät allergioita niin myös pieni likaisuus vähentää sairastumista.
Uskon silti, että lapseni saa meidän ei niin putipuhtaasta kodistamme ja vaikkapa minun ja isänsä vaatteista sylissä ollessaan ihan tarpeeksi bakteereita, jotta voin hyvillä mielin silittää hänen unirättinsä ja lakanansa - vaikka niin hitosti silittämistä inhoankin : )
T. Se vauvan lakanoiden ja rättien silittäjä
Mies silittää kauluspaitansa ennen häitä ja hautajaisia.