Lapseni ei opi yökuivaksi! Ikää 3,5 vuotta..
Eli lapsi on ollut jo vuoden päiväkuiva. Nyt on opeteltu yökuivaksi, mutta joka aamu on sänky märkänä. Lapsi ei siis herää pissahätäänsä. Hän ei kittaa iltaisin liikaa juomista ja käy pissalla viimeiseksi ennen nukkumaanmenoa. Täytyy varmaan tänään ostaa taas vaippoja.. Ennen tätä vaipatta nukkumista oli muutamana aamuna vaippa säilynyt kuivana yön yli. (kolme yötä vaipattomuutta vasta takana ja joka yö kastellut)
Kyseessä on tyttö. Perheen kuopus. Esikoinen oppi yökuivaksi kaksivuotiaana (myös tyttö). Samat menetelmät ovat olleet kummallakin käytössä. Tällä 3,5-vuotiaalla on uhmaikä paraikaa päällä.
Kommentit (27)
puoliunessa on silti, ja nukahtaa poikkeuksetta helposti taas. Meillä toimii, ja tiedän muitankin joilla on toiminut, eli eipä kannata yleistää.
14
Ja toimi meillä, hyvin nopeasti vieläpä. Varsinaisesta " herättämisestä" ei kyllä voi puhua, koska tosiaan aluksi vietiin nukkuva lapsi potalle -> pissa tuli -> takaisin sänkyyn. Tietenkin vältettiin turhaa puhumista jne. Ei mennyt kuin muutama viikko kun poika rupesi itse käymään pissalla yöllä. Ja tämä siis oli lähempänä 4 v. ikää.
Ei meillä kyllä ole mitenkään tehty isompaa numeroa yökastelusta. Itse olisin antanut tytön olla vielä vaipoissa, mutta mieheni halusi kokeilla, josko lapsi kävisi yöllä pissalla. Joissain kulttuureissa on ihan normaalia herätellä lasta yöllä vessaan. Meillä Suomessa kai mielummin pidetään vaipoissa pitkään. Itse en kyllä rupea tuota uhmaikäistä herättelemään, kun hän kiukkuaa nykyään niin herkästi. Hän saisi raipparin yöllä eikä sitten kukaan enää voi nukkua meillä eikä naapurissa.
Taidan tänään ostaa vaippapaketin ja antaa lapsen olla öisin rauhassa. Kesälomalla sitten kokeillaan uudestaan. Ei tuossa lakanoiden pesussa ole mitään järkeä - ekologisuudesta puhumattakaan. Pyykkiä tulee hetkessä koneellinen: aluslakana, patjansuojus, pussilakana, peitto, yöpuku... ja pahimmillaan vielä pehmopupukin, jota kaipaillaan pitkin päivää, kun se on kuivumassa.
ap
se on fyysistä, ei henkistä, rauhotu, ihmiset kypsyy eri aikataululla.
aamulla ensimmäisenä äkkiä pisulle. Jos vaippa on lämmin niin pisu on tullut vasta aamulla ja on sekin jo jatain. älä stressaa asiasta.
Satunnaisesti on vaippa ollut kuiva, mutta ei vielä riittävän usein eikä peräkkäisinä päivinä.
Mulla ei tulis mieleenkään alkaa herättämään yöllä pissalle. Päivälläkin on ihan riittävästi tappelua vessassa käynnin kanssa, jos on käytävä " pakolla" esim. ennen ulos lähtöä. Yöllä poika laittaisi vastaan varmasti vielä hanakammin.
Oon kyllä aatellu katsella tilannetta ihan rauhassa vielä. Joskus poika on sanonut illalla, ettei halua vaippaa. Silloin on selitetty, että kun vaippa alkaa olla aamuisin kuiva, niin sitten ei enää tarvi laittaa yövaippaa. Siihen selitykseen on suurin piirtein tyytynyt.
Jos itsestään herää ja menee pissalle, hyvä niin, muttei todellakaan kannata herätellä lasta esim. aikuisten nukkumaanmenoaikaan, että kävisi siinä vielä pissalla (tai muuhun yöaikaankaan).
Jos lapsi herätetään käymään pissalla, hän oppi nimenomaan [u]heräämään[/u], ei käymään yöllä pissalla.