Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysely: narsistien puolisot, miten moni lähipiiristänne tietää perheenne tilanteen?

Vierailija
07.04.2008 |

Miten jaksatte? Eikö harmita, kun narsisti saa käännettyä asiat nurinperin ja tehtyä sinusta syntipukin ongelmiinne? Narsistihan pystyy vakuuttavasti kääntämään syyn toiseen ihmiseen. Vai pitävätkö muut sinua hankalana ja narsistia hurmaavana ihmisenä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tiennyt kokoaikana mistään mitään.

Luultavasti häpesin omaa rumuuttani, tyhmyyttäni ja heikkouttani niin paljon etten edes itsekään tiennyt totuutta.

Mutta kun itselleni valkeni kauheus, kerroin heti omilleni. Isäni seisoi vahdissa kun exä haki tavaroitaan, vaihtoi minulle lukotkin.

Kyllä minua jonkun aikaa syyteltiin siitäkin että olin sellaista sietänyt, ja varsinkin mummut kauhistelivat, kun oli niin herrasmies ja sellaisen jätin. Mutta läheiseni tiesivät ja uskoivat ja tukivat minua.

Älkää ihmiset antako narsistin tuhota itseänne. Siitä kärsivät myös lapsenne. Minkälaisen kuvan parisuhteesta annatte heille?

Narsisti ei koskaan muutu, koska hänessä ei ole mitään mitä pitäisi muuttaa, vaan kaikissa muissa.

Vierailija
22/37 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkäävät narsismista kärsivää vanhempaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...hyvittelyn kierre...sitä luulee, että se katkeaa

...todellisuudentaju alkaa heiketä, kun ei tiedä mikä on totta ja mikä valhetta...

Vierailija
24/37 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

...hyvittelyn kierre...sitä luulee, että se katkeaa

...todellisuudentaju alkaa heiketä, kun ei tiedä mikä on totta ja mikä valhetta...

Vierailija
25/37 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen todella monia, jotka jatkuvasti nolaavat ja vähättelevät miestään muiden kuullen. Kuuluu ehkä meikäläisten kulttuuriin?

Vierailija
26/37 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vaikeaa, sillä vaikka miehen edesottamukset olivatkin meidän eromme syynä, hän aika taitavasti onnistui saamaan mut syyllistymään. Yritin vuosia (!) hyvitellä, kunnes tosiaan tajusin ettei tie vie minnekään - ja että ei mun tarvitse kantaa harteillani pahaa oloa asioista, jotka eivät ole olleet mun syytä. Onhan hänelläkin ollut osuutensa.

Meni kyllä 5v suhteen päättymisestä ennenkuin olin siitä kokonaan irti. Sen jälkeen olin aivan paniikissa, että osaanko tunnistaa vaaran merkkejä. En luottanut itseeni lainkaan.

Tapasin sitten miehen, jolla edellisessä suhteessa (avioliitossa) paljon samoja kuvioita kuin minulla ja exälläni. Olemmekin käyneet yhdessä terapiassa puhumassa näistä kokemuksista ja olemme onnistuneet rakentamaan yhdessä elämää, johon ei kuulu valtapelejä, kieroilua, syyllistämistä tai henkistä väkivaltaa. Olemme molemmat uskomattoman onnellisia siitä, että parisuhde voi olla stressitön ja peloista vapaa. (Tai ei se aivan voi olla, mutta sanotaan ettemme me pyri lisäämään kumppanin taakkaa, vaan puhumme asiat selviksi.) Lisäksi molemmat arvostamme korkealle sitä, että kaikesta puhutaan ja että molemmat tekevät aidosti töitä suhteen eteen. Me olemme edellisessä suhteessa nimittäin molemmat olleet vastuunkantajia. Suhteemme on tietysti erilainen, eli olemme opetelleet sitä, ettei kaikesta tarvitse kantaa vastuuta, koska toinen osapuoli on luottamuksen arvoinen.

Vierailija
27/37 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka se oma poika tai tytär olisi kuinka kamala narsisti, eivät omat vanhemmat, sisarukset ja muut sukulaiset enää jaksa muistaa, ettei se hän siinä suhteessa se pulmunen ollut.

Narskun kanssa nimittäin sen toisen pienimmätkin rikkeet kerrotaan potenssiin miljoona - ja kun häntä on jo miljoonin eri tavoin nöyryytetty matkan varrella, olisi turha minusta sanoa enää jälkikäteen, että " no niin kaksi sitä riitaan aina tarvitaan!" Se vain ON epistä. Vaikka relevantti kysymys tosin on, miksi olla masokisti.

Vierailija
28/37 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hyvä ystävä tekee hiljaista ja hidasta kuolemaa narsistimiehen kanssa. Hän on jo muuttanut omaa luonnettaan (!!) jotta sopu säilyisi. Mies ei suostu menemään terapiaan, nainen käy ja luulee, että se auttaa. Mitä ihmettä voin ystävänä tehdä, että saan naisen pois siitä suhteesta?? Hän on jo nyt todella masentunut, on vaikea valita sanoja jotka eivät masentunutta loukkais. Haluaisin auttaa mutta saan vaan vittuilua niskaani. Nainen hajoaa tohon, eihän tuollaista sikamiestä kestä eikä tarvikaan kestää.

Apua, neuvoja, vinkkejä teiltä kokeneilta? Narsistia ei voi parantaa, tämän on ystäväni sanonut mulle! MIKSI hän sitten ei lähde suhteesta, jossa on aivan onneton? Millä voin estää, että ystävän elämä ei mene hukkaan sen miehen kanssa? :-(

Vierailija
29/37 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan nimittäin joitakin piirteitä itsestäni edellisestä suhteestani, Mies vain ärsytti minua, ja yritin jostain syystä pakottaa häntä toimimaan siten, ettei minun tarvitsisi hävetä jatkuvasti. Lisäksi hän loukkasi minua usein. Näin jälkeenpäin tajuan, että me emme vain sopineet yhteen, eikä kummassakaan varsinaisesti ollut mitään vikaa. Kahden seuraavan miehen kanssa kun ei ole ollut mitään vastaavaa.

Lisäksi kolmosen listassa on hyvin paljon " normaaliin" aikuisten väliseen kanssakäymiseen kuuluvia asioita. Minun tunteitani on vähätelty, niille on naureskeltu, jne. jne., ja jos olen loukkaantunut, on joko naureskeltu lisää tai sitten loukkaannuttu, kun puolustaudun. Ja ulkopuoliset eivät ole olleet minun puolellani _ikinä_, joten olen tulkinnut, että kaikki tuo on täysin normaalia, ja että minä vain olen yliherkkä.

Narsisteja en liene tavannut koskaan. Tavallisia kiusaajia vain, joista tosin parilla on kyllä selvästi ollut persoonallisuudessa jotain häikkää.

Vierailija
30/37 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

narsistinen nainen on oma lajinsa

yleensä hän vaihtaa miestä useiin-

eikä jää suhteeseen

Vierailija
31/37 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän varten kaikki sosiaalituet on, että ihmiset pystyisi elämään huonoina aikoinaan.

Vierailija:

Olen antanut mennä kaiken niin huonoon jamaan. Ei työtä, ei säästöjä, vanhentunut koulutus. Minulla ei ole mitään, joutuisin ihan tyhjän päälle lähtemään. Toinen mitä pelkään, että menettäisin lapset juuri em. syistä. Mies kun ei aio lapsia antaa mukaani. Miehellä on työ, talo ja varallisuuttakin.

Vierailija
32/37 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miten jaksatte? Eikö harmita, kun narsisti saa käännettyä asiat nurinperin ja tehtyä sinusta syntipukin ongelmiinne? Narsistihan pystyy vakuuttavasti kääntämään syyn toiseen ihmiseen. Vai pitävätkö muut sinua hankalana ja narsistia hurmaavana ihmisenä?

Suhteen aikana kerroin parhaalle ystävälleni asioista, mutta hänkin yritti nähdä mieheni parhaat puolet vain kun " on muuten aina niin mukava" . Onneksi onnistuin pitämään kaveripiirini miehen erotusyrityksistä huolimatta, kaverit eivät sanoneet mitään vaikka ihmettelivät, lopullisesti ero tuli kun tapasimme miehen tyttöystävän (!) kanssa, pieni maailma, oli kaverin kaveri ja yhdessä pääsimme eroon ko. tyypistä. Jälkeenpäin on ollut helppo ihmetellä miten kestin sitä käytöstä, " olet hullu" , " ketä varten meikkaat" , " se on vain minun kaverini" ...

On tosiaan kaikkien mielestä todella siisti, hauska ja hyväkäytöksinen kaveri, ei juo eikä ole fyysisesti väkivaltainen. On tällä hetkellä naimisissa ja kaksi pientä lasta, sääliksi käy vaimoa vaikka en häntä tunne.

Vierailija
33/37 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kuulla, nro 5, että sinun miehesi on päässyt isästään yli. Niin myös minun, ja joskus tuntuu, että mieskin on oikein helpottunut, kun hän saa olla oma itsensä ilman painolastia. Tai on sitä painolastia vielä hänellä itsellään, mutta hän ei ole enää vuosikausiin purkanut sitä minuun tai muihin ihmisiin eikä ikinä meidän lapsiin. - 8 -

Vierailija
34/37 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

on piittaamatta sinun tunteistasi?

- vaikka surisin omaisen kuolemaa, käskee jo päästä yli eikä märehtiä

HÄN EHKÄ LOUKKAANTUU SIITÄ ETTÄ SUN HUOMIO ON JOSSAIN MUUALLA. EHKÄ HÄN EI HALUA NÄYTTÄÄ OMIAKAAN TUNTEITAAN, NE TUNTUVAT KIUSALLISILTA.

naureskelee sinun uskomuksillesi, uskonnollesi, rodullesi, taustallesi tai asemallesi?

- vitsailee lasten kuullen neekereillä, juutalaisilla yms.

TÄÄ EI KUMMISKAAN OLE SAMA ASIA KUIN ETTÄ MENIS SUN OMINAISUUKSILLA VITSAILEMAAN, ELLET SIIS OLE JUUTALAINEN TAI NS. NEEKERI

kohtelee mykkäkoululla?

- aina kun ei saa periksi

HÄN EI OSAA KÄSITELLÄ LOUKKAANTUMISTAAN.

lähtee pois vastaamatta sinulle?

- aina jos haluan keskustella

TOISET TEKEVÄT TÄTÄ IHAN HUVIKSEEN MISTÄ TAHANSA AIHEESTA, VAIN NÄYTTÄÄKSEEN ETTEI VITTUAKAAN KIINNOSTA. VOI KÄVELLÄ POIS VAIKKA KESKEN KYSYMYKSEN " OSTITKO MAITOA" . TAVALLISEMPAA ON JOS KÄVELEE POIS VAIN KUN TOINEN HALUAA KESKUSTELLA HANKALISTA ASIOISTA.

on sosiaalisia kuvioitasi (ystäviäsi tai sukulaisiasi) vastaan?

- ei pidä perheestäni eikä siellä käydä koskaan yhdessä, ei ole myöskään ystävieni kanssa tekemisissä lainkaan, jos joku tulee kylään mies istuu olohuoneessa ei tervehdi tai puhu mitään

EPÄSOSIAALINEN, EHKÄ MYÖS EPÄVARMA ITSESTÄÄN. EI TOTTUNUT IHMISTEN KANSSA KANSSAKÄYMISEEN.

näyttää varmistavan, että et saa juuri sitä mitä oikeasti haluat?

- haluaisin kouluun tai työhön, koulu ei käy kun ei ole varaa, työ ei käy kun on pitkä matka

AIKA OUTOA, TAI EHKÄ HÄN ON MUSTASUKKAINEN " PERINTEISELLÄ" TAVALLA

satuttaa sinua erityisesti silloin kun olet alamaissa?

- mitä märehdit, pääse jo yli siitä

antaa maailmalle hyvän kuvan itsestään ja on ulkopuolisten arvostama?

- oi kun hoidan lapsia niiiin paljon, kyllä minä sitten teen kaiken

vääristelee sanojasi, kääntäen omat sanasi sinua itseäsi vastaan?

yrittää kontrolloida päätöksiä, rahaa, ja jopa tukkasi ja vaatteidesi tyyliä?

- yrittänyt saada lopettamaan lehtitilaukset, nettiyhteyden, auton pois, pesulla käyminen pitäisi vähentää että säästäisi rahaa, hiuksia ei tarvitse leikata tai värjätä, tyhjää sotkemista

TYYPILLINEN SUOMALAINEN METSÄSSÄ KASVANUT MIES

valittaa kuinka pahasti sinä kohtelet häntä?

- aina nalkutan

KS EDELLINEN

uhkaa lähteä tai heittää sinut ulos?

- jos sanon etten enää jaksa, haluan lasten kanssa pois, minä saan lähteä ja lapset jää. PISTE

PELKÄÄ ETTÄ NIIN TAPAHTUU, ETTÄ JÄTÄT HÄNET. EI OSAA KOHDATA PETTYMYKSIÄ TAI PELKOJA

sanoo asioita, jotka tuntuvat hyviltä, mutta tekee tekoja, jotka tuntuvat pahoilta?

- en juo enää, parin päivän päästä täys kännissä. ensi lomalla mennään koko perhe, loma tulee " ei sinulla ole mikään loma" , käyttää omiin juttuihin lomat

TÄÄ EI IHAN TARKOITA SITÄ, MITÄ TUOSSA TARKOITETAAN. SUN UKKOS ON LIIAN SUORAVIIVAISESTI SIIS VAIN TYMPEÄ, TUNNEKYLMÄ, EPÄSOSIAALINEN METSÄLÄINEN, JOLLA ON ITSEKESKEISTÄ KÄYTÖSTÄ, MUTTA JOKA EI KUITENKAAN OLE NS. NARSISTI

on joskus lukinnut tai jättänyt sinut jonnekin?

- jätti kerran talvipakkasella yksin odottamaan taksia joka ei tullut

lupaa toistamiseen, ettei koskaan enää loukkaa sinua?

syyttää sinua kuvitelluista syrjähypyistä?

- kenen autonjäljet on pihalla, kuka setä täällä on käynyt jos lapsi selittää vaikka lastenohjelman sedästä

TYYPILLINEN SUOMALAINEN METSIEN MIES

käyttäytyy epäkypsästi ja itsekkäästi, mutta syyttää sinua tällä tavoin käyttäytymisestä?

- kysyy sopiiko hänen mennä, vaikka ei juuri silloin sopisi, menee silti vapaalla menee vaikka olisin sairas ja jättää lapsien kanssa

KS EDELLINEN

keskeyttää jatkuvasti; kuulee, mutta ei kuuntele?

- ei vastaa, joten en tiedä kuuleeko edes

KS EDELLLINEN

käyttää huumeita tai alkoholia? ovatko asiat silloin huonommin?

- alkoholi, krapulassa on kauhea. syyttää minua juomisesta tai uhkailee juovansa vielä enemmän jos menen jotain sanomaan

KS EDELLINEN

saa sinut raivon partaalle, mikä " osoittaa" , että vika on sinussa?

yrittää vakuuttaa, että hän on " oikeassa" ja sinä " väärässä" ?

- juttu kuin juttu, vaikka tietäisin tasan olevani oikeassa, mies haastaa silti ja vääntää ja vääntää kunnes annan periksi

sanoo usein jotakin, jonka kieltää myöhemmin tai väittää sinun ymmärtäneen väärin?

- en ole luvannut olla juomatta...

kohtelee sinua seksiobjektina, ikään kuin seksin pitäisi olla riippumatonta siitä, miltä sinusta tuntuu?

- nyt pannaan kun minua haluttaa

Vierailija
35/37 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ohessa narsistin piirteet.. Kopioitu ylemmästä linkistä..

hän oli vielä meidän tavatessamme siinä uskossa, että hän on epäonnistunut olemaan sellainen, että hänen vaimosi hänet hyväksyisi. Kyselemällä olen osoittanut hänelle, ettei hänen kokemansa asiat ole normaaleita. Ei hän millään olisi halunnut esim. kertoa siitä kuinka vaimo häntä löi tai millainen sadistinen kuvio heidän suhteensa oli.

Se on noloa kun tajuaa tulleensa tossutetuksia vuosikausia, varsinkin jos on ns. fiksu ihminen. Vaikea vastata kysymykseen " mikset lähtenyt, vaikka teillä noin huonosti meni?"

Inhottavaa on, että ongelmat tulevat meidän kotiimme kuitenkin lasten oireilun kautta.

Vierailija
36/37 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen oli vaikea tajuta, että selvä fyysinenkään väkivalta oli väkivaltaa, koska hänhän olisi voinut nostaa vaimon pihalle milloin vain olisi halunnut.

Ja kyllä, tällainen ihminen jää vuosikausiksi vainoamaan ex-perhettään eron jälkeen. Saimme mieheni lapsen pelastetuksi meille asumaan, mutta vasta sen jälkeen, kun hänen tunne-elämänsä oli pahasti häiriintynyt.

Vierailija
37/37 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minun miehellä oli myös reilu vuosi sitten toinenkin suhde, mikä oli minun syytäni hänen mukaansa. Väkivaltaisuutta on silloin kun kerron hänelle miltä minusta tuntuu ja kuinka asiat on. Hänen mielestää vika ei koskaan ole hänessä vaan kaikissa muissa. Jos en ymmärrä ajoissa lopettaa " mäkättämistäni" nii rikki voi mennä ovi, seinä, kaljapullo jne ja sekin on minun syytäni koska ärsytän häntä...Tämän jälkeen hän pyytää anteeksi, kertoo kuinka paljon rakastaa, kuinka minä jalapset olemme tärkeintä maailmassa...

kun eihän hänellä tietenkään olisi muuten ollut, jos oma mies olisi ollut kunnollinen!

Samoin vaimo löi miestä, jos tämä sanoi olevansa tyytymätön heidän suhteeseensa. Miten kehtaa loukata häntä sillä tavalla! Mutta helppo tapa (lyömisen ohella) saada mies pitämään suunsa kiinni oli aina uhkailla, että " jos nyt sanot yhdenkin sanan, pakkaan tavarat ja lapset ja muutan vanhempieni luokse, etkä ikinä enää saa nähdä lapsia, ja saat uskoa että tulen tarvittaessa valehtelemaan jos yrität saada huoltajuuden"

Anteeksipyyntöä heillä ei koskaan ollut, mutta vaimo sai aina jonkun vian etsinnän kautta vieritettyä syyn miehen niskoille taas. Eli pakkohan heidän oli tapella, kun mies on niin paska, kelvoton ja mulkku - ja taas vaimo sai vain kärsiä ja kärsiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi