Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehtaisitko opiskella työkkärin rahoilla, kun (OV)

Vierailija
07.04.2008 |

...tilanne on tämä.



Kaksikin ammattitutkintoa on, mutta en ole koskaan työskennellyt kyseisellä alalla. Kaipaan tämän oman työni ammattitutkintoa. Olen ollut kotona hoitamassa lapsia ja viimeisen vuoden ajan tukiperhe- ja kehitysvammaisen aikuisen hoito on työllistänyt minun lasten kanssa ihan hyvin, palkkiotkin ovat olleet sellaiset että kotihoidontuen lisänä ollaan saatu hyvin leipää ja vaatteita.



Perhehoitotyö ei oikeuta aikuisopintorahaan, vaikka kymmenen vuoden työhistoria täyttyy. Kelan opintotuki on aivan onneton ja oon peruskoulun jälkeen seitsemän vuotta sillä opiskellut. Aiomme kuitenkin jatkaa perhehoitoa opiskelun ohessa JOS VAIN JAKSAMME. Miehellä on vakituinen päivätyö, joten tuleehan tuosta kuviosta aika raskas.



Koulutuspäivärahaan on mahdollisuus (saman suuruinen kuin työttömyyspvraha). Mutta mun pitää käydä ilmoittautumassa työttömäksi työnhakijaksi vähintään 65 pv ennen opiskelun alkua, jotta saan sen! Edellisen vuoden aikana pitää olla vähintään tuo määrä maksettuja päiviä. Ja sitten pitää kädet ristissä toivoa että kukaan hullu ei tarjoa mulle työtä, koska en oikeasti aio enkä vaoi ottaa sitä vastaan - jos otan työn vastaan, en saa koulutuspäivärahaa.



Kehtaisitko?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia, joita työvoimatoimisto järjestää. Ei sitä rahaa mistä vain koulutuksesta makseta.

Vierailija:


...tilanne on tämä.

Kaksikin ammattitutkintoa on, mutta en ole koskaan työskennellyt kyseisellä alalla. Kaipaan tämän oman työni ammattitutkintoa. Olen ollut kotona hoitamassa lapsia ja viimeisen vuoden ajan tukiperhe- ja kehitysvammaisen aikuisen hoito on työllistänyt minun lasten kanssa ihan hyvin, palkkiotkin ovat olleet sellaiset että kotihoidontuen lisänä ollaan saatu hyvin leipää ja vaatteita.

Perhehoitotyö ei oikeuta aikuisopintorahaan, vaikka kymmenen vuoden työhistoria täyttyy. Kelan opintotuki on aivan onneton ja oon peruskoulun jälkeen seitsemän vuotta sillä opiskellut. Aiomme kuitenkin jatkaa perhehoitoa opiskelun ohessa JOS VAIN JAKSAMME. Miehellä on vakituinen päivätyö, joten tuleehan tuosta kuviosta aika raskas.

Koulutuspäivärahaan on mahdollisuus (saman suuruinen kuin työttömyyspvraha). Mutta mun pitää käydä ilmoittautumassa työttömäksi työnhakijaksi vähintään 65 pv ennen opiskelun alkua, jotta saan sen! Edellisen vuoden aikana pitää olla vähintään tuo määrä maksettuja päiviä. Ja sitten pitää kädet ristissä toivoa että kukaan hullu ei tarjoa mulle työtä, koska en oikeasti aio enkä vaoi ottaa sitä vastaan - jos otan työn vastaan, en saa koulutuspäivärahaa.

Kehtaisitko?

Vierailija
2/15 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on tietyt edellytykset, eli ei ole kaikille edes mahdollista ja erikseen pitää hakea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos koulutus täyttää tietyt kriteerit, jotka tässä tapauksessa täyttyvät. Ja minä puolestaan täytän ne minulle asetetut ehdot, joista merkittävin on kymmenen vuoden työhistoria ja työttömyys. Oman koulutusalani töihin en myöskään enää ole kelvollinen hakija, valmistuin yli 10 v sitten enkä ole niitä töitä tehnyt.



Työvoimakoulutukset ovat eri juttu.



Lähinnä mua itseäni hirvittää se että kesällä tulisi olemaan aivan sikahyvät tulot, kun saisin sekä ansiosidonnaista, kotihoidontukea että normaalit palkkiot perhehoidosta eikä kuitenkaan vielä menisi päivähoitomaksuja. Tuntuu väärältä nostaa rahaa, jota ilmankin pärjää. Mutta ehtoihin kuuluu se että pitää olla ollut työttömänä työnhakijana :/



Niin ja noi perhehoitopalkkiot ovat työkkärissä kummajainen. Niitä ei sovitella. Sitä joko kelpuutetaan työttömäksi työnhakijaksi niistä huolimatta tai sitten ei. Ja mun on vaan pystyttävä osoittamaan että pystyn tekemään työtä perhehoidosta huolimatta.



ap.

Vierailija
4/15 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai itse käsitän niin, että jos saat ansiosidonnaista, et kai enää kotihoidontukea voi saada. Nehän menee ristiin ja tuki jää sitten pois. Ja samaten kai ne palkkiot pienentää myös tuota ansiosidonnaista?

Korjatkaa jos luulen väärin... Sitten voisin itsekin hakea tuollaista koulutustukea jos on mahdollista yhtä aikaa saada.

Vierailija
5/15 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli käytännössä kotihoidontuki jää pois! Mä unohdin :)



Saisin silti ansiosidoonaiset ja perhehoidon palkkiot molemmat lyhentämättöminä, sillä perhehoitopalkkioita ei sovitella (eikä ne kerrytä ansiosidonaisen päiviä). Ja niitä päivähoitomaksuja ei vielä menisi.



ap.

Vierailija
6/15 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaan ollut niin heikoilla aina tuo talous, että moinen rahavirta kuullostaa vääryydeltä.



ap.

Vierailija
8/15 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) tuo sun " 10 vuoden työhistoriasi" todella kelpaa koulutuspäivärahan haussa, kun se kerran EI kelpaa aikuisopintorahan perusteeksi. Voi olla, että se ei kelpaa. On mahdollista, ettei perhehoitotyötä lasketa.





2) myös että voit yhtä aikaa saada työttömyyspäivärahaa JA perhehoitopalkkioita. Työttömyyspäiväraha vaatii että on työmarkkinoiden käytettävissä. Monet perhehoitotyötä teettävät tahot (kunnat, mll, kela) taas edellyttävät, että sijaisvanhemmista ja lapsia pitempään kuin viikonlopun yli pitävät tukiperheista toinen vanhempi EI ole ansiotyössä.



Ainakin olisi epäloogista, että voisit saada perhehoitopalkkiota samaan aikaan kuin työttömyyspäivärahaa (eli perhehoitotyö ei " estäisi sinua olemasta työmarkkinoiden käytettävissä" ) JA KUITENKIN se laskettaisiin työhistoriaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossain Kainuussa/Lapissa, missä ei ole alan työpaikkoja. Mutta täällä Etelä-Suomessa työttömänä hoitoalan ihmisetkään eivät pääse kauan oleilemaan!

Vierailija
10/15 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan työhistoria on tullut täyteen ihan " oikeista töistä" . Asia on myös omasta liitosta tarkistettu. Aikuisopintotukea en saisi siksi, että perhehoitotyöstä ei voi jäädä virkavapaalle eikä se ole " oikea työsuhde" . Vaikka olen tehnyt perhehoitotyötä päätoimisesti yli vuoden, niin aikuisopintotukeen se ei tuo oikeutta.



Perhehoitotyötä voin jatkaa opiskelun rinnalla. Pitää vaan järjestää päivähoito ja tukilapset taas käyvät viikonloppuisin sekä koulujen loma-aikoina - en näe tuossa mitään ongelmaa jos vain jaksamme.



ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minun keksimäni sääntö että maksettuja tyttömyyspäiviä pitää olla 65 edellisen vuoden aikana. Jos tarkastelujaksoa voitaisiin venyttää hyväksyttävästä syystä, niin täyttäisin hakuehdot kirkkaasti ilman typerää kesäistä lojumista. Mutta kun sitä ei venytetä :/



ap.

Vierailija
12/15 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prhehoitopalkkiota ei sovitella, mutta koulutustuki sovitellaan ainakin palkkojen, palkkioiden ja sosiaalietuuksien osalta.

Vierailija:


Saisin silti ansiosidoonaiset ja perhehoidon palkkiot molemmat lyhentämättöminä, sillä perhehoitopalkkioita ei sovitella (eikä ne kerrytä ansiosidonaisen päiviä). Ja niitä päivähoitomaksuja ei vielä menisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ainakaan työttömyyspäivärahaa ei soviteltu, eikä sovitella edelleenkään. sitä joko ollaan työmarkkinoiden käytettävissä tai ei olla Vrt. joku hoitaa dementoitunutta isäänsä omaishoitajana mutta käy silti työssä (saa siis palkan että omaihoidontuen). työpaikka menee konkkaan alta ja henkilö käy ilmoittautumassa työttömäksi. Omaishoidontuki ei estä työttömyyspäivärahan saamista eikä sitä sovitella.



ap.

Vierailija
14/15 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuossa voi kyllä käydä niin ettet kaikesta säätämisestä huolimatta sitten sitä rahaa saakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko siis säätää, koska kelan opintotuki ei houkuta :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi