Kolesteroli lääkityksen aloitus
Lääkäri määräsi minulle kolesterolilääkkeen ja mietin onko syytä aloittaa.. painoa on tullut +6 kg lisää viimeisen kahden vuoden aikana mutta en ole lihava ja liikun säännöllisesti (painan 60 kg). Kokonaiskolesteroli arvo on siis 5,6, hyvä kolesteroli on 1,69 ja huono kolesteroli on 3,5. Non HDL on 3,9. Yritän saada painoa alas vähentämällä rasvan määrää (syön muuten terveellisesti).
Verenpaine on ihanteellinen ja ei ole mitään sydänsairauksia eikä diabetesta.
Kommentit (4)
Juu, ei tietenkään missään nimessä kannata noudattaa lääkärin ohjeita ja lääkemääräyksiä vaan kysyä konsultaatio trolleja ja idi**tteja kuhisevalta anonyymiltä nettifoorumilta. 🤦
Koska painoa on tullut lisää jonkun verran, on syömistä varmaan varaa tarkastella ellei siihen ole selvää syytä.
Sanotaan, esimerkiksi, että todennäköisyys saada sydäninfarkti seuraavan kymmenen aikana on 5%. Kvantifioidaan sen aiheuttama elämänlaadun alenema esimerkiksi miljoonaksi Euroksi.
Riskisi on 0.05 x €1,0000,000 = €50,000. Jos saat lääkityksellä pudotettua todennäköisyyden kahteen prosenttiin, niin riskisi putoaa €20,000:een.
Kannattaako riskin hallinta lääkityksellä? Minun mielestäni kannattaa, mutta sinä teet itse omat päätöksesi. Lääkitys ei myöskään sulje pois terveellisen syömisen tarpeellisuutta.
Miten tarkalleen ottaen syöt? Ehkä voit vielä viilata ruokavaliotasi ja pudottaa kolesterolia sillä tavalla.