Citymarket mokasi
En hyväksy huonoa asiakaspalvelua enkä ala-arvoista kohtelua joka kohdistuu lapsiin.
Oikeasti käsi sydämelle. Miten on mukamas hyväksyttävää että lapsi heitetään kaupasta ulos vain koska on vasta harjoittelemassa normien mukaista käyttäytymistä. Virheitä kun sattuu ihan aikuisillekin vielä.
Siispä en halua missään tapauksessa kannattaa kauppaketjua joka on noin selvästi lapsivastainen.
Me aiomme boikotoida Citymarkettia totaalisesti toistaiseksi.
Kommentit (319)
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 22:21"]
Mulla on 9 lasta. Heistä YKSI on saanut jonkun tason itkupotkuraivarit kaupassa tähän mennessä. Turhaa juoksentelua ovat tässä lähes 20 vuoden aikana harrastaneet joitakin kertoja.
Silti olen sitä mieltä, että kauppiaan ja myyjän pitäisi esittää julkinen anteeksipyyntö, enkä aio ihan hetkeen mennä cittariin
[/quote]
Minne olet survonut lapsesi kaupassa käynnin ajaksi? Vai onko lastesi kasvaessa kiireessä jo ehtinyt unohtua, minkälaisia vanhemmat lapsesi olivat pienempinä? Vai oletko niitä ihmisiä, joka laskee jokaisen rakkaan lemmikin lapseksi?
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 22:21"]
Mulla on 9 lasta. Heistä YKSI on saanut jonkun tason itkupotkuraivarit kaupassa tähän mennessä. Turhaa juoksentelua ovat tässä lähes 20 vuoden aikana harrastaneet joitakin kertoja.
Silti olen sitä mieltä, että kauppiaan ja myyjän pitäisi esittää julkinen anteeksipyyntö, enkä aio ihan hetkeen mennä cittariin
[/quote]
Minne olet survonut lapsesi kaupassa käynnin ajaksi? Vai onko lastesi kasvaessa kiireessä jo ehtinyt unohtua, minkälaisia vanhemmat lapsesi olivat pienempinä? Vai oletko niitä ihmisiä, joka laskee jokaisen rakkaan lemmikin lapseksi?
[/quote]
Ihan ovat mukana olleet kaupassa. Ei tosin varmaan ikinä kaikki 9 kerralla.
Isot oli pieninä arkoja ja pysyivät mun lähellä. Muistan kun ihmettelimme aina, että kukaan ei oo huutanu edes karkkia kapan lattialla. nro 6 sit avas tämän tilin. Nuorimmat lapset on muutaman kerran 'meinanneet karata käsistä' mut ne on muutenkin hiukan pilalle lellittyjä. =)
ja ihan ne on tietääkseni ihmisen lapsia kaikki =) minä ne ainakin oon synnyttäny.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 09:50"]
Pakkoko niitä rääkyviä lapsia on viedä kauppaan ollenkaan. Jos on varaa hankkia lapsia niin sitten on myös varaa hankkia kauppareissujen ajaksi lastenhoitaja jos lapset ovat sellaisia etteivät osaa käyttäytyä. Ottaa ihan helvetisti päähän kökkiä kassajonossa jos joku Ilpo-Irmeli 3v huutaa turpa punaseina eivätkä vanhemmat saa äpäräänsä hiljaiseksi.
[/quote]
Miten lapsi, jolla on vanhemmat ja kaupassa mukana, voi olla äpärä?? Taidat itse olla katuojassa nussittu emakko.
[/quote] Onhan se äpärä jos se rääkyy naama punaisena ja paita kuolassa keskellä kauppaa. Just sellanen tyypillinen wt-lapsi jonka vanhemmat ovat "minä minä" -asenteellaan lykkineet tähän maailmaan välittämättä ollenkaan meistä muista jotka joutuvat kestämään pikku Ilpo-Irmeliä ja sen huutoa ja paskan hajua.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 22:35"]
Kauppias saa vetää käteensä minun puolesta tuossa tilaneessa. Onneksi on kauppoja jotka ovat yhteisöllisempiä paikkoja. Liikennekasvatukseenkin tarvitaan käytäntöä. Ei lasta voi opettaa liikenteeseen neljän seinän sisällä :D
Onko teillä oikeasti nintendo wiille joku simulaattori jolla opetatte lapselle citymarketissa käyntiä???
[/quote]
Meillä on sellainen simulaattori, jossa ruokapöytään tullaan, kun pöytä on katettu ja ruoka valmis vaikka leikki olisi kesken. Aamulla noustaan ylös ja puetaan ne vaatteet, jotka sopivat säähän ja tilanteeseen. Muutenkin ollaan perheenä yhdessä ja vanhemmat lapset näyttävät nuoremmille mallia. Nintendot, Xboxit ja ipadit saa sitten ottaa esille, kun on niiden käytön aika, jos asiat on sujuneet mallikkaasti, mutta aika harvoin ne on pienempien lasten kiinnostuksen kohteina, ennemmin leikkivät ja askartelevat.
Enpä ole törmännyt liikkeisiin, jonne toivotaan lapsia kiukuttelemaan ja jos kiukuttelua on omasta takaa, eiköhän siitä yritetä suoriutua eteenpäin, ei muiden tarvitse olla sen uhrina. Jos sinua ei kiinnosta kauppias, ei henkilökohtaiset välisi kauppiaan kanssa ole minun asiani, mutta minä kunnioitan isäntää tai emäntää ja hänen oikeutta päättää tilojen käyttötarkoituksesta, oli se sitten kauppias tai kuka tahansa muu.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:14"]Jos lapsen kantaa pois kaupasta niin lapsi oppii että huutamalla voi päästä eri tilanteista pois.
Vanhempi on silloin lapsen ehdoilla eikä lapsi aikuisen.
Miksi opetatte lapsellenne että on vaihtoehtoja?
Ainut vaihtoehto kaupassa on että ostokset hoidetaan loppuun. Se on ainut vaihtoehto. Huutakoon vaan, mutta ostokset hoidetaan loppuun. Ei se huuto lopu, jos Viljamille huutaa että turpa kiinni. Viljami huutaa entistä enemmän. Ehkä joidenkin hiljaiset lapset hiljenevät, mutta ei meidän Viljami. Minä olin pienenä ihan samalainen ja kunnon mies minusta kasvoi. Minulle sopii tulla avautumaan lapseni käytöksestä. Ignooraan teidät kuten Viljaminkin ja ostokset jatkuvat, sitä ei estä edes vartija tai myyjä. Koska tämä isä on päättänyt hoitaa ostokset päätökseen.
- Päättäväinen roteva isäntä
[/quote] Et sitten muista asiakkaista juuri välitä? Mieti nyt millainen meteli kaikkialla olisi jos kaikki toimisivat samalla tavalla kuin sä. Jos Viljamisi alkaa rääkyä niin viet sen hetkeksi pihalle ja sanot lujasti että turpa kiinni tai et saa kotona ruokaa, kengät takavarikoidaan ja joutuu ulkoilemaan ilman, joutuu kotiarestiin omaan huoneeseen eikä pääse sieltä viikkoon pois edes vessaan yms. Eiköhän opi olemaan hiljaa.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 09:50"]
Pakkoko niitä rääkyviä lapsia on viedä kauppaan ollenkaan. Jos on varaa hankkia lapsia niin sitten on myös varaa hankkia kauppareissujen ajaksi lastenhoitaja jos lapset ovat sellaisia etteivät osaa käyttäytyä. Ottaa ihan helvetisti päähän kökkiä kassajonossa jos joku Ilpo-Irmeli 3v huutaa turpa punaseina eivätkä vanhemmat saa äpäräänsä hiljaiseksi.
[/quote]
Miten lapsi, jolla on vanhemmat ja kaupassa mukana, voi olla äpärä?? Taidat itse olla katuojassa nussittu emakko.
[/quote] Onhan se äpärä jos se rääkyy naama punaisena ja paita kuolassa keskellä kauppaa. Just sellanen tyypillinen wt-lapsi jonka vanhemmat ovat "minä minä" -asenteellaan lykkineet tähän maailmaan välittämättä ollenkaan meistä muista jotka joutuvat kestämään pikku Ilpo-Irmeliä ja sen huutoa ja paskan hajua.
[/quote] Lisään vielä että ei white trashin lisääntyminen haittaa mua pätkääkään kunhan en joudu kuuntelemaan wt-äpäröiden rääkymistä julkisilla paikoilla joissa pitäisi osata käyttäytyä. Jos kersa ei osaa olla ihmisiksi niin se pitää yksinkertaisesti jättää kotiin ja jos kotiin jättäminen ei onnistu niin sitten niitä lapsia ei hankita. Kuten sanoin, jos on varaa hankkia lapsia niin sitten on myös varaa palkata joku vahtimaan niitä kauppareissujen ajaksi.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 22:25"]Kerrankin maalaisjärkistä toimintaa lapsen tuottaman melusaasteen suhteen. Siinä huudossa on varmasti olleet desibelit jo haitallisissa lukemissa, joten on erittäin hyvä, että mielipuolisesti kirkuva lapsi vanhempineen ohjattiin ulos kaupasta. [/quote] En usko pätkän vertaa tuohon. Myyjä mokasi, that's it ja minä maksavana asiakkaana päätin juuri etten suosi kauppaa joka heittää lapsiasiakkaitaan ulos. En aio ottaa riskiä, vaikkei kukaan lapsistani ole saanut tuollaista kohtausta, kerta se olisi ensimmäinenkin. Ja en aio tulla heitetyksi kaupasta.
[/quote]
tuo nyt on tyhmää..
vähän kuin välttelelisit maantiellä ajamista sen takia, että saatat itse ajaa ylinopeutta ja jäädä kiinni. mikset vaan aja oikeaa nopeutta?
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:14"]Jos lapsen kantaa pois kaupasta niin lapsi oppii että huutamalla voi päästä eri tilanteista pois. Vanhempi on silloin lapsen ehdoilla eikä lapsi aikuisen. Miksi opetatte lapsellenne että on vaihtoehtoja? Ainut vaihtoehto kaupassa on että ostokset hoidetaan loppuun. Se on ainut vaihtoehto. Huutakoon vaan, mutta ostokset hoidetaan loppuun. Ei se huuto lopu, jos Viljamille huutaa että turpa kiinni. Viljami huutaa entistä enemmän. Ehkä joidenkin hiljaiset lapset hiljenevät, mutta ei meidän Viljami. Minä olin pienenä ihan samalainen ja kunnon mies minusta kasvoi. Minulle sopii tulla avautumaan lapseni käytöksestä. Ignooraan teidät kuten Viljaminkin ja ostokset jatkuvat, sitä ei estä edes vartija tai myyjä. Koska tämä isä on päättänyt hoitaa ostokset päätökseen. - Päättäväinen roteva isäntä [/quote] Et sitten muista asiakkaista juuri välitä? Mieti nyt millainen meteli kaikkialla olisi jos kaikki toimisivat samalla tavalla kuin sä. Jos Viljamisi alkaa rääkyä niin viet sen hetkeksi pihalle ja sanot lujasti että turpa kiinni tai et saa kotona ruokaa, kengät takavarikoidaan ja joutuu ulkoilemaan ilman, joutuu kotiarestiin omaan huoneeseen eikä pääse sieltä viikkoon pois edes vessaan yms. Eiköhän opi olemaan hiljaa.
[/quote]
Noinko sinut on kasvatettu? Voi raasua :( Olen pahoillani. Kamalaa kohtelua.
Itselläni on vaikeaa autismia sairastava lapsi. Ja olen kyllä huomannut, että Citymarketeissa on kaikista huonoin sietokyky erilaisuutta kohtaan, niin asiakkailla kuin henkilökunnallakin. Prismassa on taas paras. Muut kaupat sijoittuvat näiden kauppojen välille. Välttelemme Citymarkettia viimeiseen asti. Kukaan ei ole onneksi koskaan puuttunut tilanteisiin, mutta todella pahasti kyllä tuijotetaan ja ilmeillä ilmaistaan paheksuntaa. Lapseni ei pidä kovaa ääntä, mutta käytös on muutoin poikkeavaa.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 00:40"]
Joo, Cittarin myyjän olisi pitänyt mennä avuksi lapsen rauhoittamiseen. Aika avutonta kaupalta laittaa ostaja pihalle, voi toivotonta.
[/quote]
Miten? Antamalla lelun lapselle, vaikka isä kieltää? Ei työntekijä voi mennä lasta rauhoittelemaankaan. Kun toinen vanhemmista on paikalla ja raivo kohdistuu häneen, kuten jutussa lukee, viedään vanhemmalta niitä pieniäkin auktoriteetin rippeitä lapsen silmissä.
Ainoa mahdollisuus kauppiaalla on katkaista tilanne ja huolehtia molemmat pois. Eiköhän lapsi nyt oppinut, että hänen huonosta käytöksestä seurasi liikkeestä poistaminen. Pahimmillaan vanhemmat eivät vaan hyödyntäneet tuota lapsensa kasvatuksessa, jos lapsen kuullen pitävät liikkeen tekoa pahempana kuin sen aiheuttajaa.
Se, että tuosta on syntynyt lehtijuttu antaa kuvaa, että äiti on lohdutanut poikaa, kun iso-paha liike on poistanut heidät vaikka lapsi on vain kiukutellut. Seuraavan kerran isä ei kehtaa olla ostamatta, kun ilmiselvästi ei ollut nytkään ymmärtänyt viedä lasta pois tilanteesta.
[/quote]
Ei, myyjä olisi voinut jutella. Ei siinä mikään auktoriteetti vanhemmalta sen kummemmin katoa. Ylireagointia oli kun pyydettiin poistumaan. En olisi myyjänä kehdannut sitä tehdä, enkä olisi tehnyt, vaikka joku asiakas olisi pyytänytkin.
[/quote]
Sitten olisit saanut potkut. Muiden asiakkaiden tyytyväisyys on kkista tärkeintä eikä jonkun lapsen mielipaha
[/quote]
Luulenpa, että cittarille on tärkeää asiakkaat, jotka heiltä eniten ostavat. Eli perheelliset. Sinkut ja lapsettomat ostavat mitättömän vähän verrattuna perheellisiin. Tässä ei ole enää kyse mistään lapsen mielipahasta, vaan siitä imagosta mikä on mennyt rikki, kun cittari noin toimi. He ovat profiloituneet suurkuluttajiin ja nyt saavat nähdä mitä tapahtuu, kun nämä asiakkaat siirtyvät muihin lapsiystävällisempiin paikkoihin. Meillä on prisma ja cittari ihan vierekkäin, eikä ole enää vaikea valita kumpaan rahamme viemme.
Te lapsettomat voitte sitten valita cittarin. Helpompaa kaikille, kun asiakkaat ovat siinä paikassa, jossa heitä kohdellaan sellaisina millaisina he pystyvät olemaan. Vanhemmat ovat muutenkin kovilla lasten kanssa, ei helpota yhtään tuollainen typerä nillittäminen jostain lapsen itkusta, mikä on maailman luonnollisin ja harmittomin asia. Enemmän minua haittaa ja häiritsee juopot ja nistit, jotka voivat häiritsevyytensä lisäksi olla myös vaarallisia. He voivat teidän seuraksi valita cittarin.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:39"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:14"]Jos lapsen kantaa pois kaupasta niin lapsi oppii että huutamalla voi päästä eri tilanteista pois. Vanhempi on silloin lapsen ehdoilla eikä lapsi aikuisen. Miksi opetatte lapsellenne että on vaihtoehtoja? Ainut vaihtoehto kaupassa on että ostokset hoidetaan loppuun. Se on ainut vaihtoehto. Huutakoon vaan, mutta ostokset hoidetaan loppuun. Ei se huuto lopu, jos Viljamille huutaa että turpa kiinni. Viljami huutaa entistä enemmän. Ehkä joidenkin hiljaiset lapset hiljenevät, mutta ei meidän Viljami. Minä olin pienenä ihan samalainen ja kunnon mies minusta kasvoi. Minulle sopii tulla avautumaan lapseni käytöksestä. Ignooraan teidät kuten Viljaminkin ja ostokset jatkuvat, sitä ei estä edes vartija tai myyjä. Koska tämä isä on päättänyt hoitaa ostokset päätökseen. - Päättäväinen roteva isäntä [/quote] Et sitten muista asiakkaista juuri välitä? Mieti nyt millainen meteli kaikkialla olisi jos kaikki toimisivat samalla tavalla kuin sä. Jos Viljamisi alkaa rääkyä niin viet sen hetkeksi pihalle ja sanot lujasti että turpa kiinni tai et saa kotona ruokaa, kengät takavarikoidaan ja joutuu ulkoilemaan ilman, joutuu kotiarestiin omaan huoneeseen eikä pääse sieltä viikkoon pois edes vessaan yms. Eiköhän opi olemaan hiljaa.
[/quote]
Noinko sinut on kasvatettu? Voi raasua :( Olen pahoillani. Kamalaa kohtelua.
[/quote] Ei ole kasvatettu ihan noin mutta melkein. Ihan järkevä aikuinen musta tuli vaikka en saanutkaan huutaa ja riehua miten halusin.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:57"]
Niille jotka pitävät tätä lapsivihamielisyyden ilmentymänä: oletteko ulkomailla näissä ns lapsiystävällisissä maissa joskus törmänneet samanlaiseen tapaukseen. Niin, en minäkään. Näissä maissa kasvatetaan lapset niin etteivät ne huuda suoraa huutoa missään julkisella paikalla kymmentä minuuttia. On se kumma kun jossain etelämpänä jo pienikin lapsi istui rauhassa paikallaan ravintolapöydässä ja syö sen sijaan että juoksisi ympäri paikkaa huutaen ja läästien jotain suklaamoussea pitkin seiniä.
[/quote]
No se etelämaalainen lastenkasvatus on luku sinänsä. Kesällä olimme Turkissa ravintolassa. Viereiseen pöytään tuli kaksi nuorta pariskuntaa mukanaan pienet lapset. Toisen rouvan arviolta 2-vuotias poika alkoi yhtäkkiä kiukutella huutaen. Nuori rouva mätkäisi kädessään olevalla kirjalla poikaa suoraan naamaan. Itku loppui kuin seinään. Epäilen että tuolla tavalla saadaan "tottelevaisia" lapsia, mutta ongelmat ovatkin sitten myöhemmin aivan toista luokkaa. Joskus on kyse vain aikuisten omasta mukavuudenhalusta, ongelmat lakaistaan maton alle. Lapsi oppii, että vahvempi saa lyödä heikompaa. Lapsi oppii, että väkivalta on ratkaisu ongelmiin. Ja lapsi oppii tavan kasvattaa omat lapsensa samalla tavalla.
[/quote]
Jaa ja näitä maita kuitenkin ihannoidaan lapsikeskeisyydestä ja Suomi on ankea paikka, jossa lapselta nitistetään oma tahto. Koittakaa nyt päättää.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 00:40"]
Joo, Cittarin myyjän olisi pitänyt mennä avuksi lapsen rauhoittamiseen. Aika avutonta kaupalta laittaa ostaja pihalle, voi toivotonta.
[/quote]
Miten? Antamalla lelun lapselle, vaikka isä kieltää? Ei työntekijä voi mennä lasta rauhoittelemaankaan. Kun toinen vanhemmista on paikalla ja raivo kohdistuu häneen, kuten jutussa lukee, viedään vanhemmalta niitä pieniäkin auktoriteetin rippeitä lapsen silmissä.
Ainoa mahdollisuus kauppiaalla on katkaista tilanne ja huolehtia molemmat pois. Eiköhän lapsi nyt oppinut, että hänen huonosta käytöksestä seurasi liikkeestä poistaminen. Pahimmillaan vanhemmat eivät vaan hyödyntäneet tuota lapsensa kasvatuksessa, jos lapsen kuullen pitävät liikkeen tekoa pahempana kuin sen aiheuttajaa.
Se, että tuosta on syntynyt lehtijuttu antaa kuvaa, että äiti on lohdutanut poikaa, kun iso-paha liike on poistanut heidät vaikka lapsi on vain kiukutellut. Seuraavan kerran isä ei kehtaa olla ostamatta, kun ilmiselvästi ei ollut nytkään ymmärtänyt viedä lasta pois tilanteesta.
[/quote]
Ei, myyjä olisi voinut jutella. Ei siinä mikään auktoriteetti vanhemmalta sen kummemmin katoa. Ylireagointia oli kun pyydettiin poistumaan. En olisi myyjänä kehdannut sitä tehdä, enkä olisi tehnyt, vaikka joku asiakas olisi pyytänytkin.
[/quote]
Sitten olisit saanut potkut. Muiden asiakkaiden tyytyväisyys on kkista tärkeintä eikä jonkun lapsen mielipaha
[/quote]
Luulenpa, että cittarille on tärkeää asiakkaat, jotka heiltä eniten ostavat. Eli perheelliset. Sinkut ja lapsettomat ostavat mitättömän vähän verrattuna perheellisiin. Tässä ei ole enää kyse mistään lapsen mielipahasta, vaan siitä imagosta mikä on mennyt rikki, kun cittari noin toimi. He ovat profiloituneet suurkuluttajiin ja nyt saavat nähdä mitä tapahtuu, kun nämä asiakkaat siirtyvät muihin lapsiystävällisempiin paikkoihin. Meillä on prisma ja cittari ihan vierekkäin, eikä ole enää vaikea valita kumpaan rahamme viemme.
Te lapsettomat voitte sitten valita cittarin. Helpompaa kaikille, kun asiakkaat ovat siinä paikassa, jossa heitä kohdellaan sellaisina millaisina he pystyvät olemaan. Vanhemmat ovat muutenkin kovilla lasten kanssa, ei helpota yhtään tuollainen typerä nillittäminen jostain lapsen itkusta, mikä on maailman luonnollisin ja harmittomin asia. Enemmän minua haittaa ja häiritsee juopot ja nistit, jotka voivat häiritsevyytensä lisäksi olla myös vaarallisia. He voivat teidän seuraksi valita cittarin.
[/quote]
Mutta yllättävää tässä arvostelussa on se, että arvostelijoina taitavat olla myös ne perheelliset! Oikein kukaan ei tunnu ymmärtävän lasten metelöintiä. Itse olen lapseton ja olen hämmästynyt tästä keskustelusta. Ilmapiiri on niin kolkko, niin kolkko. Siispä toivotan siedätyshoitona enemmän lasten huutoa kauppoihin!
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:47"]
Ulos heitettiin vanhempi, joka ei halunnut auttaa lastaan millään tavalla. Se vaihtoehtohan annettiin tuossa.
Sitä paitsi: vartin huudattaminen leluhyllyllä ei ole mitään kasvattamista, vaan lapsen kiusaamista. Mitähän sillä haluttiin opettaa, olis kiva tietää. Epälien vahvasti, että joko isä on kuuro tai halusi juuri tällaista huomiota, mitä saikin. Aika paskamaista.
[/quote]
Kiusaamista? Siinä on tahtojen taistelu. Lapsi kokee pettymyksensä rauhassa huutaen ja vanhempi odottelee, koska tietää että lapsi suree aikansa ja alistuu vanhemman päätökseen. Ei lelua. Tiedoksi että temperamentiltaan sisukas kakara voi huutaa lelua tunninkin tai pistää vastaan yöunia tunnin ennenkuin nukahtaa. Vanhemman ei pidä antaa periksi ja pahinta on jos joku vartija tulee väliin ja antaa pennulle periksi. Lapsi oppii heti että vanhempi on väärässä kukkahattu vartijat ovat oikeassa. Tai kaupan kassa??
[/quote]
Eiköhän pahinta liikkeelle ole, että muut välttävät sitä leluosastoa ja kiirehtivät kaupasta ostamatta kaikkea. Paras kaupalle on puuttua, jos vanhemmat eivät hallitse tilannetta tai kuvaamallasi tavalla vähät välittävät muista ja liiketilojen tarkoituksesta.
Kauppias päättää käytetäänkö kauppaansa vapaan kasvatuksen tyyssijana, vai tehdäänkö siellä kauppaa, jolla työllistetään myös myyjät ja muu henkilökunta.
Jos isä ei ymmärrä, ettei hän voi tulla toisten työpaikalle kasvattamaan lastaan häiriöksi saakka, silloin on ihan paikallaan, että myyjät käyvät muistuttamassa siitä.
[/quote]
Ei mua ole koskaan huutava/kiukutteleva lapsi estänyt menemästä ja ottamasta sitä tavaraa, jonka haluaisin hyllystä ottaa. Eikä se huutava lapsi estäisi meitä menemästä lasteni kanssa leluosastolle ottamaan haluamme. Ennemminkin hyvä omienikin on nähdä muiden lasten "huonoa" käytöstä. Siitä saa sitten hyvän keskustelun myöhemmin aikaiseksi, että miksiköhän sillä lapsella oli niin paha mieli ja kannattaako niin käyttäytyä ja miten itse toimisi vastaavassa tilanteessa jne. Miten ihmiset voi ärtyä vieraan lapsen huutamisesta niin tolkuttomasti, sehän on vain osa elämää.
Ja turha puhua, että tämä on suomalaista wt-kasvatusta. Olen ulkomailla todistanut vastaavia itkupotkuraivareita ihan paikallisilla lapsilla. (Ja muuten nähnyt lapsia ostoskärryissä, vaikka joku ketju väitti sen olevan suomalaisten ilmiö.)
Taidamme mekin kantaa lapsiperheen rahat Prismaan, vierekkäin kun ovat...
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:30"]
Minä en oikein osaa sanoa onko tässä tehty oikein vai ei. Itseäni ei ole koskaan häirinnyt lapsen kitinä. Se on kuitenkin osa lapsen kehitystä. Jotkut kiukuttelee enemmän, toiset vähemmän. Ymmärrän kyllä että jotain se saattaa häiritä, mutta ihan oikeastiko noin paljon? Miksi suomalaisilla on näin paljon lapsivihaa? Tulee olo että uskaltaako sitä omaa lasta enää viedä mihinkään vai kannattaako vain lukittautua sisälle siihen asti kunnes voi olla varma että lapsi ei kiukuttele? Ihan kamalaa lukea näitä tekstejä. Joku käy huutamassa toisen lapselle, toinen huutaa äidille ja kiroaa. Missä on ihan oikeasti ihmisyys? Empatia? Toisista välittäminen? Voiko suomalaiset näin huonosti? Surullista todella...
[/quote]
Suomessa on kyllä paljon lapsivihaa. Voisiko osa selittyä sillä, että täällä tehdään niin vähän lapsia? Suurin osa ihmisistä on lapsettomia, sinkkuja, vanhuksia. Jos ei ole omaa kokemusta ollenkaan, esim lapsen itkusta ja eri kehitysvaiheista, niin ei sitä varmaan osaa ymmärtää miksi tuollainen episodi on kaupassa käynyt.
Itse menen lapsien kanssa joka paikkaan ihan siksi, että harjoitellaan käyttäytymistä eri tilanteissa. Pääsääntöisesti kaikki menee hyvin, mutta kyllä joskus tapahtuu ylilyöntejä. Tyttäreni on rauhallinen, helppo ja hyvin käyttäytyvä, mutta yhden (ja todellakin koko elämänsä 5v ensimmäinen) kerran vetäisi semmoiset pultit, ettei ole tosikaan. Lapsi huusi ja raivosi lattialla maaten, enkä saanut häntä edes kannettua pois. Pelottavaa jos tuollainen vahinkotilanne tapahtuisi cittarissa, niin en tiedä mitä teen. En siis aio mennä sinne paikkaan, missä ei inhimillisiä lapsen reaktioita kestetä. Tämä on ihan hyvä juttu, cittari saa pitää kaikki lapsettomat, me siirrytään vaikka prismaan.
[/quote]
Samaa mieltä. Ja kumpikohan sinne kauppaan kantaa enemmän rahaa: se yksin asuva sinkku vaiko esim. nelihenkinen lapsiperhe? Me ostetaan ruokaa, leluja, vaatteita, kirjoja, herkkuja, kodin tavaraa neljän hengen tarpeisiin. Tokihan cittari voi pitää ne lapsettomat parit ja sinkut, jos kokee heistä hyötyvänsä enemmän...
[/quote]
Edes ne muut lapsiperheet eivät jaksa kuunnella sinun lapsesi rääkymistä. Kasvata se lapsesi ennen kuin tuot sen kauppaan
[/quote]
Sinulla ei taida olla lapsia? Ei lasta voi kasvattaa etukäteen kaikkia tilanteita varten. Lapsi oppii muutenkin parhaiten kun hän on oikeassa tilanteessa mukana. Oikeasti laittaa ruokaa, pyykkää äidin kanssa, käy kutsuilla, ravintolassa syömässä, kaupassa ostamassa ruokaa. Kasvatus on sitä, että tehdään asioita ja koetaan tunteita, elämyksiä, opetellaan miltä asiat tuntuvat, eletään elämää. Ei niitä voi selittää tai kirjasta lukea. Eli kasvatus ei vaan voi tapahtua kotona neljän seinän sisällä, vaan todellisissa tilanteissa. Siksi lapset ovat myös kaupassa "rääkymässä". Se, että haluaa jotain, eikä saa sitä on hirvittävän hyvä opetus lapselle. Sitä ei saisi keskeyttää, vaan se on mentävä läpi, vaikka se on vaikeata kaikille. Seuraavalla kerralla on jo paljon helpompaa.
Lapsettomat muutenkin ajattelevat nurinkurisesti itkevästä lapsesta. He ihmettelevät miksei vanhemmat tee mitään, vaan antaa lapsen vain itkeä. Mutta asia onkin toisinpäin, siinä on tehty jo paljonkin, lapselle on tehty selväksi, ettei jotain asiaa saa ja sitten ollaan pettymyksen harjoittelussa. Ulospäin se näyttää hallitsemattomalta itkukohtaukselta, mutta ei se sitä ole. Tietäisitte, jos teillä olisi lapsia, mutta siihen saakka voisitte vain itse kehittää omaa sietokykyä, sitä lapsikin harjoittelee kovasti.
Se kärsimys miksi te tuotakin episodia ap:n aloituksessa kutsutte on oikeasti hirvittävän lyhyt aika ja ongelmista mitättömän pieni. Sen luulisi pystyvän normaalilla tunteilla ja asioiden käsittelykyvyllä unohtamaan nopeasti. Elämä on nautittavampaa, jos ei jää kytemään johonkin hetkelliseen ohimenevään epämukavuuteen.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 23:23"]
Tässä ei ole enää kyse mistään lapsen mielipahasta, vaan siitä imagosta mikä on mennyt rikki, kun cittari noin toimi. He ovat profiloituneet suurkuluttajiin ja nyt saavat nähdä mitä tapahtuu, kun nämä asiakkaat siirtyvät muihin lapsiystävällisempiin paikkoihin. Meillä on prisma ja cittari ihan vierekkäin, eikä ole enää vaikea valita kumpaan rahamme viemme.
[/quote]
Juupa juu. Lapsiystävällisyydellä ja sillä, että odottaa vanhemmilta ymmärrystä käytöstavoista on vissi ero. Jos lapsen huutoa ei saa talttumaan, ei kyse ole lapsiystävällisyydestä, vaan kyse on asiakasepäystävällisestä lapsesta ja isästä. Jos sinä tai joku muu äiti vaihtaa vaippoja ravintolan pöydällä tai tuolilla, ei senkään kieltäjä ole yhtään vihamielinen lapsia kohtaan, vaan saattaa olla kyse muiden viihtyvyyden lisäksi hygieniasta.
Joka paikassa kuuluu kunnioittaa paikan omistajaa ja tarkoitusta. Marketin leluosasto ei ole hoplop, jonne lapset ja isät viedään hoitoon siksi aikaa, kun äiti käy asioilla. Kun isä ja lapsi eivät osanneet käyttäytyä ja joutuivat poistumaan sen takia, voisit kirjoittaa myymäläpäällikölle kirjeen, jossa pahoittelet, kun et ollut tiennyt, että miehesi kasvatus on noin alkutekijöissä ja lupaat, että jatkossa huolehdit hänestä. Uskon, että sen kirjeen jälkeen cittari toivoo sinut taas tervetulleeksi.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 12:47"]
Ohiksena, että eikö tuo kaupasta poistaminen kuulu vartijalle eikä myyjälle?
[/quote]
edelleenkään se myyjä ei ollut ajamassa niitä pois. saivat vaihtoehtoja. vartija olisi varmasti kutsuttu tarpeen vaatiessa paikalle
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 22:41"]
Mikähän siinä on, kun nykyään kuvitellaan, että voidaan mennä kenen tahansa tiloihin uhmaamaan yleisiä normeja? Ei lapsen kasvatus muuta yleisiä käytösnormeja. Jos on häiriöksi, silloin aikuinen, lapsi tai molemmat yhdessä voivat joutua poistumaan. Vanhemmat eivät päätä mitä sääntöjä toisten tiloissa noudatetaan. Ehkä omien vanhempiensa luona voivat päättää, jos heidän vanhempansa ovat samaa mieltä, mutta ei kenellekään mennä kylään ja päätetä häiritsevästi kasvattaa lastaan vastoin isäntien toiveita.
[/quote]
Tämä oli niin hyvin sanottu. Lisäksi on vaikea uskoa, että ketään olisi "heitetty ulos" niin kuin joissakin kärjistyksissä on väitetty, vaan todennäköisesti on vain todettu, että jos lapsi ei rauhoitu kaupassa, niin on syytä mennä rauhoittumaan kaupan ulkopuolella. Selkeää ja opettaa myös lapselle, että huono käytös johtaa siihen, että lelua ei saa, vaan joutuu vielä kauemmas siitä.
Ei mokannut hyvä Cittari ja kuten tätäkin ketjua lukiessa huomaa niin ihmiset ovat kyllästyneet riehuviin
ja kirkuviin kakaroihin joita vanhemmat eivät saa kuriin. Minua ainkin hävettäis jos joku ulkopuolinen joutuisi
puuttumaan lapsieni käytökseen. Häpeäisin kotona hiljaa.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 23:17"]Itselläni on vaikeaa autismia sairastava lapsi. Ja olen kyllä huomannut, että Citymarketeissa on kaikista huonoin sietokyky erilaisuutta kohtaan, niin asiakkailla kuin henkilökunnallakin. Prismassa on taas paras. Muut kaupat sijoittuvat näiden kauppojen välille. Välttelemme Citymarkettia viimeiseen asti. Kukaan ei ole onneksi koskaan puuttunut tilanteisiin, mutta todella pahasti kyllä tuijotetaan ja ilmeillä ilmaistaan paheksuntaa. Lapseni ei pidä kovaa ääntä, mutta käytös on muutoin poikkeavaa. [/quote] Todella harmillista asiakaspalvelua Cittarista siis saa. En hyväksy. Taidan oikeasti boikotoida Cittaria. :(
[/quote]
Samaa sitä tehdään muissakin kaupoissa. Ihmiset ovat kyllästyneet huutaviin kakaroihin joista vanhemmat ei pidä huolta
[/quote]
Jos lapsella on autismi, lapsen kättäytymiseen ei pysty vaikuttamaan samalla tavoin kuin terveen lapsen. Myös uhmaikäisen lapsen käyttäytyminen johtuu enemmän aivojen kehitykseen liittyvästä normaalista vaiheesta, ei siitä, että lapsi olisi tahallaan ilkeä.
Jos sinut on lapsena kasvatettu lyömällä "hiljaiseksi", otan osaa. Ehkä siksi sinun on niin vaikea kestää lapsen itkua?
[/quote]
Autistien kanssa pystyy strukturoinnin avulla ennakoimaan tällaiset tilanteet.