Muovikassi varkaat !!
Että ottaa oikeasti päähän ne asiakkaat jotka oikein salakavalasti yrittävät ottaa mukamas salaa muovikassin jota ei tarttisi maksaa.
Eihän se maksa kuin 10-15 senttiä kaupasta riippuen. Ja sekin kun on VARASTAMISTA jos sen sieltä ottaa eikä siitä ilmoita myyjälle.
Eihän se ole minulta pois juu ei, mutta periaatehan se on että mitään ei viedä kassan ohi maksamatta!!! Silloin se on varkaus.
Kerrankin sattui sellainen tapaus että pariskunta lappasi kamalasti tavaraa kassalle ja ottivat pokkana muovikassit kärryynsä. Kun sitten nätisti kysyin et montako kassia teillä on niin katsoivat minua ilmeellä: " kuinka-kehtaatkin-kysyä-meiltä-sitä" ??!!!
Eilen kaupassa taas sattui niin että eräs perhe osti ruokaa ja perheen äiti antoi mukamas salaa lapselleen kaksi muovikassia että ei vaan tarttisi niistä maksaa. Näin ne kuitenkin ja lisäsin laskuun!!!
-Kassatäti-
Kommentit (42)
Se on kassassa työskentelevälle todella noloa ja epämukavaa,kun haluaisi olla mukava eikä sanoa pahasti mutta jatkuvaa varastamista en kuitenkaan aio sietää.
Moni tuntuu ajattelevan, että " sehän on vain muovipussi jonka otan" , eikä edes miellä sitä varastamiseksi. Miten ihmeessä lapsi pystyy käsittämään, että varkaus on väärin jos vanhemmat opettavat siihen, että on omassa päätäntävallassa mitä haluaa maksaa ja mitä ei? Se muovipussi on myytävänä siinä missä esim. perunatkin.
Sitten opetetaan lapselle, että varastaminen on väärin ja ihmetellään, kun lapsi kuitenkin joskus varastaa haluamansa karkin. Aikuisen tehtävä on näyttää lapselle esimerkkiä ja toki noudattaa myös laki, jossa varastaminen kielletään.
Tuo varastaminen on myös todella väärin kuuliaisia asiakkaita kohtaan, jotka mukisematta maksaa kaikki ostoksensa.
Aloin miehelle kertomaan tästä aloituksesta ja hän sanoi heti, että häntä ärsyttää myös tämä asia. Meillä mies hoitaa 90% kaupassa käynnin ja sanoi, että tuolla meidän Prismassa aina näkee jonkun tekevän niin, joko edellinen asiakas tai seuraava. Ja kuulemma kuljettavat ne kädessä ihan pokkana ja menevät suoraan pakkaamaan. Siis häh?
Siis eikö ole varaa maksaa muutama kymmenen senttiä pusseista, kun ruokaa ostetaan kuitenkin melkein 100¿.
Ja aika huonoa esimerkkiä näytätte lapsille! Mä en edes kehtaisi varastaa muovipussia, mulla on varaa ostaa se.
Ostakaa kauppakassi, niin ei tarvii ollenkaan niitä muovipusseja!
Vielä niin että hedelmäpussi jossa oli hedelmiä oli jonkun 2 penniä ja ilman hedelmiä otetut kassit olivat 5 penniä.
En ole tehnyt sitä tahallani, vaan siellä kun on se tapa, että tavaroita täytyy täytyy laittaa kassiin heti, kun ne on maksettu, niin olen luullut, että kassa huomaa, että minulla on kassi. Joskus sitten huomasin, että maksua ei ole otettu kassista. En ole mennyt kysymään, oliko se tarkoitus vai vahinko. Muissa kaupoissa laitan aina kassin hihnalle, koska siellä pakataan tavarat rauhassa.
Vierailija:
Aloin miehelle kertomaan tästä aloituksesta ja hän sanoi heti, että häntä ärsyttää myös tämä asia. Meillä mies hoitaa 90% kaupassa käynnin ja sanoi, että tuolla meidän Prismassa aina näkee jonkun tekevän niin, joko edellinen asiakas tai seuraava. Ja kuulemma kuljettavat ne kädessä ihan pokkana ja menevät suoraan pakkaamaan. Siis häh?
!
En väitä etteikö varkauksia tapahtuisi, mutta minä esim. nappaan muovipussit ennen kassaa, kuljetan ne kädessäni kassan ohi ja sanon matkalla, että kuinka monta kassia otin (kassa kuittaa ilmoitukseni yleensä nyökkämällä tai sanomalla esim. ok) ja menen pakkaamaan jotta en osaltani aiheuttaisi ruuhkaa perääni. Kassakuitistani kyllä näen onko muovipussit veloitettu vai ei. Toivottavasti miehesi hyvän kuulon lisäksi omaa erityisen hyvän huomiokyvyn, ettei yksikään muovipussi pääsisi kassan ohi hänen tietämättään :-)) Ja minusta on erikoista, että miehesi jaksaa jäädä kyttäämään vielä takanaan tulevaakin :-O Siis HÄH?!?
Miksi kauppiaan pitäisi antaa jotain ilmaiseksi?
Minä ainakin nykäisen muovikassit hihnalle ensimmäisenä ennen kuin lappaan muut tavarat siihen ja ne ovat odottamassa minua kassan jälkeen valmiiksi aukaistuna. Pääsen ihan yhtä nopeasti pakkaamaan kuin että olisin vienyt muovikassit sinne itse.
Mutta tietenkin kerron kassalle montako kassia otan, ja huolehdin myös että kassa varmasti kuulen tuon (yleensä nyökkää tai sanoo ok tms.) Tuossa nyt varmaan ei mitään erityisen tuomittavaa ole, ei ainakaan miehen äidin mielestä joka on marketin kassalla töissä.
Vierailija:
Miksi kauppiaan pitäisi antaa jotain ilmaiseksi?
Sehän ei ole kassalta pois. seuraavaksi kai pitäisi hyväksyä muidenkin tuotteiden varastaminen sillä eihän se ole
kassalta pois vaan kauppiaalta. Helpommallahan siinä kassa pääsee kun piippauttaa vaan puolet ostoksista ja asiakas tulee tyytyväisenä toisenkin kerran :))
kaupassa töissä ollessani, etenkään jos asiakkaalla jättisuuret ostokset. Ei pari muovikassia saa niin isoa konsernia kuin s-ryhmää vararikkoon. Aika pikkumaista alkaa nyhtään niistä ja nipottaan jos 150e ostokset. Kyllä tuommonen kassan tyyli näkyy helposti asiakasmäärissä. Jokainen käyttäköön maalaisjärkeään. Eihän tuo kyllä iso summa maksaakaan ole. Itse maksan kassit aina, mutta olen myös pannut merkille ettei kaikki kassat niistä muovikassimaksuista pilkun tarkkoja ole.
Siis jos mulla on kotoa otettu kassi, se on käsilaukussa rullalla ja otan sen esille kun pakkaan tavaroita. Olen siis kävellyt kassan ohi ja otan sen sitten omasta käsilaukusta. Ei ole tullut mieleenkään ilmoittaa kassaneidille, että mulla on oma muovikassi.
Olenkohan mä joutunut jonkun kassaneidin halveksumaksi, jos se on ajatellut, että olen ottanut kassin, rypistänyt ja taitellut sen ja tunkenut käsilaukkuuni ja sitten menen vaan kylmän viileästi pakkaamaan tavaroita varastettuun muovipussiin ;)
Oikeasti, mä en ole tiennyt, että ihmiset varastaa muovikasseja, huh huh!!
Olin edellisenä päivänä käynyt toisessa supermarketissa ja käytin samaa pussia. Kun huomasin asian ja pyysin hyvitystä, minulle hyvitettiin 17 sentin pussista 15 senttiä (kun Suomessa ei ole käytössä 1 ja 2 sentin kolikot). Minusta tuo meni väärin, kaupanhan se olisi pitänyt ottaa takkiinsa, kun oli heidän moka.
ja siis kyse ei ole tuosta pikkurahasta, vaan periaatteesta.
Ikinä en ole ilmaiseksi pussia ottanut.
Ajattelen asiaa näin päin: ne pussit eivät ole ilmaisia sille kauppiaallekaan. Ovat muuten yllättävän kalliita, ainakin jostain tukusta ostettuna, joten ymmärrän että niistä maksu peritään. Niistä kun tulee vuodessa kaupalle varmasti tuhansien eurojen maksut.
saan edes ne penteleen kassit ilmaiseksi. eli juu täällä kassivaras. otan myös yleensä hedelmäosastola muovikasseja vauvan kakkavaippapusseiksi ihan montakin kerralla.
En ole kovinkaan tarkka muovipussien rahastuksesta, vallankin jos asiakkaalla on isot ostokset ja on arvioinut kassien tarpeen liian vähäiseksi. Mutta nuo tahallaan ilmaiseksi pummijat ärsyttää ihan kamalasti, että sellainen ihminen saakin olon kassalla epämiellyttäväksi. Meillä on ainakin ketjun puolesta tullut kommentteja, että kasseja annetaan liikaa ilmaiseksi ja hävikkisummat on todella suuria.
Asiakkaat tosiaan jotkut laittavat muovikassin ensimmäisenä hihnalle, mutta sitten kassin päälle lapataan maitopurkit ym. ja näin ollen ei kassa ala sitä pussia sieltä alta ensimmäisenä repimään.
Ja sitten ne jotka jonossa huokailevat odottaessaan, argggh.... Kun oma vuoro tulee, ei kiirettä mihinkään. Joko kaivellaan kolikoita (antakaa ne vaikka kassan käteen, niin lasku käy nopeammin), tai sitten pankkikortit ja
etukortit on ties missä kassin pohjilla. Sitten syytetään hidasta kassaa...
Kaverini tokaisi, että ei ymmärrä miksi kaupassa pitäisi kiittää. Hänen mielestään kassan täytyisi vain pokkuroida, kun asiakkaat tuovat hänelle töitä... Ihme ajatuksia ihmisillä.
Vierailija:
saan edes ne penteleen kassit ilmaiseksi. eli juu täällä kassivaras. otan myös yleensä hedelmäosastola muovikasseja vauvan kakkavaippapusseiksi ihan montakin kerralla.
luuletko että kauppa on ne pussit ilmaiseksi saanut??? Ja luuletko, että niillä sun tekemilläsi ostoksilla joku rikastuu ihan hirveästi? Niillä sun maksamillas rahoilla maksetaan palkkoja ja muita kuluja, sekä joissakin kaupoissa vielä annetaan sulle takaisin bonuksina ja sä kehtaat vielä varastaa?
kannattaa tosiaan laittaa se muovipussi ekaksi hihnalle, eikä niin että laittaa puolet ostoksista siihen päälle ja sitten odottaa käsi ojossa sitä pussia. Ei myöskään kannata jättää sitä kassia vikaksi tässä tapauksessa, koska kassa ei todellakaan ala kurottelemaan vaan skannaa tuotteet siinä järjestyksessä kun ne on hihnalle pistetty.
Mä en ole koskaan nähnyt - en ole kyllä osannut seuratakaan sillä silmällä. Eipä ole tullut itselle koskaan mieleen. Kyllä ihmiset on säälittäviä, varastaa nyt jotain muovipusseja...