Työtön: miksi et perusta omaa yritystä?
Olen aina ihmetellyt, miksi työttömät eivät työllistä itseään ja ryhdy omiksi pomoikseen. Tietääkseni Suomessa on edelleenkin saatavilla jopa starttirahaakin oman yrityksen perustamiseen. Joka tapauksessa sillä tavalla voisi olla oma pomonsa. Ja viimeistään siinä vaiheessa kannattaisi hankita oman yrityksen perustamista, jos tulisi hylsy kerta toisensa jälkeen työnhaussa.
Kommentit (247)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:35"]
No niillä vitun valinnoilla, ettei vaivauduta hankkimaan muuta koulutusta kuin lukio. Jo 20 vuotta sitten (eli 1990-laman aikaan) tiedettiin, ettei pelkkä peruskoulu/lukio riitä. Toki koulutuskaan ei takaa työpaikkaa, mutta sen puuttuminen ei ainakaan edesauta työllistymistä. Numero 1 on jo sen ikäinen, että koulutuksen hankkiminen nyt saattaa olla jo myöhäistä. Kannattaa sitä kuitenkin harkita.
[/quote]
Et sitten ole itse seurannut tilannetta sen vertaa, että tietäisit pitkälle koulutettuja ihmisiä olevan pilvin pimein työttöminä? Ylikoulutus on eräs Suomen suurimmista ongelmista! Siis se, että aivan liian moni on uskonut koulutuksen tuovan työtä ja kouluttautunut suorastaan hampaat irvessä, vain huomatakseen että se koulutus todellakin voi olla este työllistymiselle. Ylikoulutettua ei palkkaa kukaan, koska on pelko että tämä lähtee parempaan työhön heti sellaisen paikan avautuessa, ja että vähintään motivaatiossa on ongelmia vaikka ei parempaa paikka saisikaan.
Olet yksiselitteisesti väärässä siinä, että enemmän koulutusta olisi aina parempi. Jos jäisit nyt itse työttömäksi (mikä on aivan mahdollista meistä jokaisen kohdalla!), voisit sanoa itse itsellesi että "omilla valinnoillasi" olet itsesi siihen jamaan ajanut. Aivan järkyttävää syyllistämistä, ignoranssia ja yksisilmäisyyttä väittää, että nykyisessä tilanteessa työttömyys olisi ensisijaisesti työttömän omaa syytä (pl. ne todelliset lusmuilijat, joita toki jokaisessa maassa on, mutta niin pieni määrä ettei kannata erikseen mainita).
Jos jokin syyllinen tähän tilanteeseen on, se on AY-liike, joka luulee että rahat palkkoihin ja sivukuluihin putoavat työnantajille taivaasta ja siis vain taivas on rajana sille, mitä kaikkea voi lakon uhalla vaatia. Suurin osa maan suuryrityksistä on AY-liikkeen voimin ajettu jo tuhoon, tai vähintäänkin tilanteeseen jossa työpaikat on ollut pakko siirtää halvemman kustannustason maihin. Minun mielestäni sellainen vaihtoehto olisi parempi, jossa palkat ja edut olisivat pienemmät, mutta vastaavasti töitä olisi tarjolla useammalle. Vielä jos työn vastaanottaminen ja oma aktiivisuus olisi aina kannattavaa ja palkitsevaa, pääsisimme jo pitkälle! Mutta AY-liike on estänyt järjestelmällisesti kaikki tuohon suuntaan menevät pyrkimykset, kuten esim. Sata-komitean ehdottamat uudistukset sosiaaliturvaan.
Otapa asioista hieman selvää niin häpeät näitä puheitasi palstalla.
[/quote]
Tämä on kyllä totta. Olen samaa mieltä AY-liikkeen osallisuudesta suurtyöttömyyteen, vaikka toki koko maailmanlaajuinenkin taloustilanne vaikuttaa omalta osaltaan. Mutta työ on ylihinnoiteltua Suomessa. Mieluummin työtä voisi olla useammalla ja palkat hieman pienempiä. Toki sen myötä myös yleinen hintatasokin laskisi Suomessa.
Minä haluaisin perustaa yrityksen sivutyökseni. En tarvitsisi siihen kuin nettiyhteyden, kirjekuoria, postimerkkejä ja mustekynän. Starttirahan voisin käyttää mainostamiseen. Voisin käyttää omaa asiantuntemustani hyödyksi muuallakin kuin melko huonosti palkatussa päätyössäni ja tienata muutaman ylimääräisen lantin. En kuitenkaan osaa perustaa yritystä. Oletan, että starttirahan saamiseksi pitää käydä yrittäjäkurssi, johon minulla ei ole aikaa päätyöni takia. Olen välillä katsellut netistä noita "näin perustat firman" -sivuja, mutta ne vaikuttavat tosi kaoottisilta. En osaa tehdä kotisivua enkä tiedä, missä jamiten kannattaisi mainostaa. Pelkään, että verokarhu iskee kumminkin puukon selkään ja kaikki menee perseelleen ja joudun käyttämään pienet säästöni mätkyihin. Tekisin siis mielelläni työtä omassa yrityksessä, mutta se perustamisvaihe on minulle ylitsepääsemätön.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:42"]
Ei mulla ole mitään osaamista mistä joku suostuisi maksamaan. Voisin kyllä myydä valokuviani, käsitöitäni, tyylitajuania mutta ei noista kukaan kuitenkaan maksaisi. Ei ainakaan niin paljon, että eläisin sillä työttömyyspäivärahaa paremmin.
[/quote]
Tämäkin on toki harmillista ja tosiaan tässäkin auttaisi se perustulomalli. Noista valokuvista sekä käsitöistä tuli mieleeni sellainen, että tiettävästi häävalokuvaajille (hyville sellaisille) on edelleen kysyntää runsaasti ja ne kuvauskeikat ovat aika arvokkaita (kuvaaja saa reilun korvauksen).
Käsitöistä mieleeni tulivat myös potentiaalisina tuotteina erittäin eksklusiivisista materiaaleista (esim. kashmir) valmistetut huivit sekä itse kudotut lapaset, joissa on hauskoja/omaperäisiä kuvioita lapasen selkämyksessä. Olen itse nähnyt kyseisen tyylisiä lapasia muutamilla ihmisillä, mutta ne kaikki olivat olleet yksittäisten ihmisten kutomia.
Itse asiassa aloin googletella niitä mun mielestäni hauskan näköisiä lapasia ja tumppuja, niin niiden kaavoille olikin verkkokauppa olemassa (niitä itse valmiita lapasia siellä ei taideta myydä). Suomessa & käsinneulottuina versioina noista lapasista ja tumpuista voisi pyytää varmasti ihan mukavia hintoja ja noita kaavoja voisi hieman muutella siten, että saisi suunniteltua omia kuvioita.
http://www.joridweb.com/butikk/shop.html
[/quote]
Esim. näistä voisi tulla hittituote Suomessa: http://www.joridweb.com/butikk/bilder/rock.html Ja siis tuolla ko. webbikaupassa myydään vain kaavoja - ei valmiita tuotteita.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:02"]Liittyen mainittuihin yritysideaehdotuksiin, elektroniikkakomponenttien maahantuoja voisi erikoistua esim. harrastajille tarjottaviin komponentteihin. Ne voisivat olla esimerkiksi hieman kotoisammin ajateltuina vaikka tietokoneita itse kokoavillekin. Toinen aiheen läheltä liippaava ajatus olisi tuoda muusikoille tiettyjä laitteita, esim. midilaitteita ja niihin liittyviä komponentteja. Ideana olisi löytää sellainen kapeahko "niche", johon liittyviin tuotteisiin on kiinnostusta olemassa, mutta ko. tuotteita ei saa Suomesta kovin kätevästi ja joita joutuu harrastajat itse tilailemaan sieltä täältä.[/quote]
Miksi harrastajaa haittaisi tilailla sieltä täältä, kun takuulla halvemmalla saa suomalaiseen maahantuojaan verrattuna ja valikoima on käytännössä rajaton? Olen itse pienyrittäjä, ja joudun tilailemaan toimintaani varten milloin mitäkin tavaraa. Usein saman tavaran voi tilata joko suomalaiselta yritykseltä tai sitten ulkomailta. Arvaapa kumpi tulee SEKÄ halvemmaksi ETTÄ nopeammin perille? Vaikkapa Saksasta tai Italiasta sinänsä kalliilla kuriirilla tilattu tuote voittaa Suomesta Itellalla tilatun molemmissa kohdissa (siis hintakin jää halvemmaksi kuljetuskuluineen), vaikka Suomesta tilatussa on välimatkaa huomattavasti vähemmän. Miksi kukaan ostaisi saman tuotteen kalliimmalla kun vielä sen saapumista joutuu odottamaan kauemmin? Etkö ole kuullut, että isommatkin toimijat alkavat olla kusessa nettikaupan yleistymisen johdosta? Yritysideasi on suoraan 1980-luvulta, jolloin se ehkä vielä olisi voinut toimiakin.
Vaatebisnes ei todellakaan työllistä alkuvuosina useampaa kuin yhtä henkilöä ja realistisesti arvioiden ei sitä yhtäkään kunnolla. Työtä sen sijaan on kolmen-neljän kokopäivätekijän edestä alusta asti, varsinkin jos omaa verkkokauppaakin ylläpitää. Et tajua selvästi lainkaan, kuinka äärimmäisen vaikean toimialan otit esimerkiksesi. Vaikka pystyisi kaiken yllä luetellun joten kuten hoitamaan (vaatteiden suunnittelu ja tuotanto + verkkokauppa kuvineen, alustoineen, varaston ylläpitoineen ja päivittäisine töineen), kukaan tai mikään ei takaa sitä, että ensimmäinenkään asiakas oikeasti ostaisi niitä vaatteita! Toki verkkokauppa tavoittaa teoriassa paljon kuluttajia ympäri maailmaa (kuinka monta eri kieliversiota muuten ajattelit verkkokaupastasi rakentaa ja mistä rahat siihen?), mutta niin tavoittavat satatuhatta muutakin vaatealan verkkokauppaa. Huomasitko, kuinka eräs suosittu blogisti perusti taannoin omansa? Hänellä sentään oli jo valmiiksi paljon näkyvyyttä blogin vuoksi, mutta miten kävi kaupalle? Ja siihen kuitenkin ne vaatteet ostettiin valmiina, sen sijaan että yrittäjän olisi pitänyt nekin vielä itse suunnitella ja toteuttaa jossain välissä.
Olet yksinkertaisesti aivan täydellisen pihalla siitä, miten paljon työtunteja mihinkin asiaan tarvitaan todellisuudessa, ja millä tasolla liikeidean täytyy olla ennen kuin siinä on vähäisintäkään järkeä. Anteeksi nyt vain, että sen suoraan sanon.
t. 91
Kunnioitan yrittäjiä. Mutta kaikista ei ole yrittäjiksi. Valitettavasti suurin osa työttömistä on sellaisia joille ei yrittäminen sovi syystä tai toisesta.
Todennäköisemmin yrittäjäksi sopivat ovat energisiä ja aktiivisia sekä kykeneviä riskinottoon ja he ovat useinmiten jo joko yrittäjiä tai jo töissä (koska luonteensa puolesta löytävät helpommin töitä kuin passiivisemmat).
Näille hyvää tarkoittaville neuvojille vielä sellainen vinkki että ei se riitä että perustaa yrityksen. Sen tuloilla pitäisi kyetä elämään. Eli ei auta että kaikki työttömät perustavat nyt sen kahvilan tai siivousliikkeen ja tekevät sitten konkurssin vuoden päästä. Eli pitää tehdä jotain uutta tai paremmin jotain vanhaa kuin muut. Ja se ei olekkaan niin helppoa...
Olen työtön ja olen harkinnut yrityksen perustamista. Mutta en uskalla. Eikä perhetilannekkaan siihen ihan nyt taivu hyvin (pieniä lapsia, sairas anoppi joka tarvii hoitoapua jne). Rahoitus olisi, osaamista olisi kohtuudella (ja vähin opisekelen lisää itsenäisesti tässä työttömänä) mutta realismi sanoo että ei kannata. Kilpailu alalla kovaa, monilla parempi osaaminen kuin minulla ja realistisena näen myös alan ongelmat joita ei ole helppo ratkaista jotta voisin tarjota parempaa kuin muut vastaavat yritykset. Suhteita olen luonut tukityöllistettynä tuossa aiemmin.
No ainakin vuoden olen vielä ennemmin työtön mitä yrittäjä. Harkitsen ensivuonna uudestaan jos en ole löytänyt työpaikkaa ennen sitä.
Ei mulla ole mitään osaamista mistä joku suostuisi maksamaan. Voisin kyllä myydä valokuviani, käsitöitäni, tyylitajuania mutta ei noista kukaan kuitenkaan maksaisi. Ei ainakaan niin paljon, että eläisin sillä työttömyyspäivärahaa paremmin.
[/quote]
Tämäkin on toki harmillista ja tosiaan tässäkin auttaisi se perustulomalli. Noista valokuvista sekä käsitöistä tuli mieleeni sellainen, että tiettävästi häävalokuvaajille (hyville sellaisille) on edelleen kysyntää runsaasti ja ne kuvauskeikat ovat aika arvokkaita (kuvaaja saa reilun korvauksen).
Käsitöistä mieleeni tulivat myös potentiaalisina tuotteina erittäin eksklusiivisista materiaaleista (esim. kashmir) valmistetut huivit sekä itse kudotut lapaset, joissa on hauskoja/omaperäisiä kuvioita lapasen selkämyksessä. Olen itse nähnyt kyseisen tyylisiä lapasia muutamilla ihmisillä, mutta ne kaikki olivat olleet yksittäisten ihmisten kutomia.
Itse asiassa aloin googletella niitä mun mielestäni hauskan näköisiä lapasia ja tumppuja, niin niiden kaavoille olikin verkkokauppa olemassa (niitä itse valmiita lapasia siellä ei taideta myydä). Suomessa & käsinneulottuina versioina noista lapasista ja tumpuista voisi pyytää varmasti ihan mukavia hintoja ja noita kaavoja voisi hieman muutella siten, että saisi suunniteltua omia kuvioita.
[/quote]
Alkaisin heti myymään tuotteitani jos voisin olla varma, että en menetä työttömyyspäivärahaa sen takia. Se nykyinen vähän saa tienata työtönkin-juttu on niin epävarma, etten siihen luottaisi vaan jos jotakin möisin tekisin sen pimeänä.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:26"]
Minä haluaisin perustaa yrityksen sivutyökseni. En tarvitsisi siihen kuin nettiyhteyden, kirjekuoria, postimerkkejä ja mustekynän. Starttirahan voisin käyttää mainostamiseen. Voisin käyttää omaa asiantuntemustani hyödyksi muuallakin kuin melko huonosti palkatussa päätyössäni ja tienata muutaman ylimääräisen lantin. En kuitenkaan osaa perustaa yritystä. Oletan, että starttirahan saamiseksi pitää käydä yrittäjäkurssi, johon minulla ei ole aikaa päätyöni takia. Olen välillä katsellut netistä noita "näin perustat firman" -sivuja, mutta ne vaikuttavat tosi kaoottisilta. En osaa tehdä kotisivua enkä tiedä, missä jamiten kannattaisi mainostaa. Pelkään, että verokarhu iskee kumminkin puukon selkään ja kaikki menee perseelleen ja joudun käyttämään pienet säästöni mätkyihin. Tekisin siis mielelläni työtä omassa yrityksessä, mutta se perustamisvaihe on minulle ylitsepääsemätön.
[/quote]
Etkä tosiaankaan saisi mitään starttirahoja, jos sinulla olisi samaan aikaan tuloja muualta.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:26"]Esim. näistä voisi tulla hittituote Suomessa: http://www.joridweb.com/butikk/bilder/rock.html Ja siis tuolla ko. webbikaupassa myydään vain kaavoja - ei valmiita tuotteita.
[/quote]
Hittituote tai ei, niin mitään tekijänoikeussuojaa noissa ei ole. Siis jos joku alkaa tuollaisia myydä, hän saa laskutettua niistä lähinnä materiaalien hinnan + vähän korvausta työstään, jolla ei vielä yksikään yritys pysy pystyssä. Yritykseen sisään tulevasta rahasta kun maksellaan ensin kahdenlaisia veroja ja monenlaisia kuluja ennen kuin jäljelle jää se summa, jonka voi maksaa palkkana itselleen, ja siitäkin melkein puolet menee sivukuluihin. Palkasta maksat sitten vielä tuloveron.
Myymäsi tuotteen tulee siis olla sellainen, jota voit myydä huomattavalla katteella, jotta saat kaikki nuo kulut peittoon. Mikään neuletuote, jollaisen voi kuka tahansa valmistaa itse kotonakin, ei ole sellainen.
Olen pienyrityksessä töissä, vielä pari vuotta sitten aattelin, että tuostahan saisi kivan yrityksen itselleen sitten kun nykyinen omistaja jää eläkkeelle. Noh, nyt en enään mistään hinnasta sitä ottaisi, koska suomalaisten ostovoima on heikentynyt ja tilauskanta laskenut puoleen, ja tämä yritys on ollut olemassa kymmeniä vuosia, mutta tällä hetkellä näyttää jopa siltä että ensi kesää ei nähdä.
Eli tilanne alkaa olemaan sama kuin 90luvulla.
Ei niin mitään käsitystä minkä yrityksen perustaisin, en osaa markkinointia enkä ymmärrä mitään yrityksen pyörittämisestä.
Yritysideoita, joille markkinoita riittää hyvin:
-rakennusala, remonttien tekeminen
-häävalokuvaaja, hääsuunnittelija
-lastenhoito (joko perhepäivähoitajana tai päiväkodin perustaminen); esimerkiksi Helsingissä ja useimmissa isommissa suomalaiskaupungeissa on edelleen pulaa päivähoitopaikoista; vieraskielisiin tai kielikylpypäiväkoteihin on tungosta ja pahimmillaan monen vuoden jonot
-ravintola tai kahvila, joka myisi laadukasta ja hyvää suomalaista kotiruokaa melko edullisesti; ruokalistan ei tarvitsisi olla kovin pitkä (muutama, päivittäin vaihtuva ruokalaji riittäisi sekä kahvi ja päivittäin vaihtuva pulla/leivos) ja sijainti olisi tärkeä: ruokapaikan tai kahvilan olisi hyvä sijaita sellaisessa paikassa, jossa on paljon lounasruokailijoita isoista firmoista. Itsekin tässä mietin, että miten harvinaista on saada kahvikupposta, jonka kahvi ihan oikeasti maistuu hyvältä (ts. kahvi ei olisi tuntikausia seissyttä, laihaa tai kitkerää) tai esimerkiksi keittoa, joka on aidosti maukasta.
T. AP:n hengenheimolainen
Minä olen juuri valmistunut ekonomi ja perustan yritykseni Turun keskustaan nyt marras-joulukuun tienoilla. Isäni rahoittaa kaikki, myös minu elämiseni siihen asti kunnes yritys alkaa tuottaa, eli 3-4 vuotta jos kaikki menee hyvin. Olemme me kaksi työntekijää, minä ja isä, äiti on kuollut ja olen ainao lapsi, perin jo äitini ja niillä rahoilla olen saanut matkustella ja ostoksilla käydä vaikkapa Lontoossa ihan vain viikonlopun ajan. Hauskaa elämää, isä palvoo minua ja minä häntä.
Itse asiassa, jos käsityöalalla miettii yrityksen perustamista, niin valmiiden tuotteiden sijaan juuri noiden ohjeiden myyminen saattaa olla kannattavampaa. Harrastajia on paljon ja harrastajilla ei yleensä ole sellaista asennetta, että käsintehty ei saa maksaa yhtään enempää kuin kaupasta ostettu. Lisäksi yksittäisen ohjeen myyntihinta on selvästi pienempi kuin valmiin tuotteen, eli potentiaalinen ostajakunta on senkin vuoksi suurempi. Ohjeissa on sekin hyvä puoli, että ei tarvitse niin paljon alkupääomaa esimerkiksi materiaaleihin tai varaston ylläpitoon.
Tietysti valmiillekin tuotteille on olemassa markkinoita, mutta niitä on vähemmän. Vaikka tuote olisi miten hieno, niin ilman todella ammattimaista markkinointia tai hyvää tuuria on käsityöalalla (varsinkin jos puhutaan vaikka neulomisesta, kuten ylempänä viitattiin) todella vaikea päästä pinnalle. Tuotteiden valmistamiseen menee niin paljon aikaa, että jos käyttää laadukkaita materiaaleja ja työlle asettaa edes siivoojan tuntipalkan, jonka päälle laskee tietyn osan yrityksen juoksevista kuluista, niin hinnasta tulee iso. Toki on olemassa ihmisiä, jotka hinnan ovat valmiita maksamaan, mutta niiden ihmisten löytäminen voi olla vaikeaa. Ja niiden ihmisten löytämisen lisäksi pitäisi vielä löytää juuri heidän makunsa, mikä voi olla täysin erilainen kuin oma estetiikan taju.
Ja tämän kirjoitan ihmisenä, joka perustaisi heti käsityöyrityksen, jos sen takia ei joutuisi luopumaan sosiaaliturvastaan. Olen tehnyt liiketoimintasuunnitelmia useilla eri laskelmilla, ja aina törmään siihen samaan ongelmaan, että vähintään pariksi vuodeksi pitäisi olla alkupääoma olemassa ennen kuin riskiä kannattaisi lähteä ottamaan. Asiakaskunta ei todellakaan kerry hetkessä, ja jos on itse aloittava yrittäjä, ei välttämättä osaa edes huomioida mahdollisia virheitä, joita saattaa markkinoinnissa tehdä.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:31"]
[/quote]
Etkä tosiaankaan saisi mitään starttirahoja, jos sinulla olisi samaan aikaan tuloja muualta.
[/quote]
No niin, sekin vielä. Jääköön sitten yrityksen perustaminen ja nekin verorahat valtiolle saamatta. Liian vaikeaksi tehty, vaikka Kokoomus johtaa maata. Luulisi, että nyt vasta olisikin helpoksi tehty pienyrittäminen ja sen aloitus, mutta vielä mitä. Jos olisi oikein ottanut tuulta alle, olisin palkannut pari kaveriakin tekemään noita hommia sivutyönä, mutta olkoon.
[/quote]
[/quote]
Käsitöillä voi ansaita, jos onnistuu iskemään oikeaan kohderyhmään: varakkaisiin ihmisiin, jotka todella arvostavat eksklusiivisia käsityötuotteita. Ihminen, jolla ei ole omaa kokemusta käsitöistä, ei voi käsittääkään, kuinka paljon aikaa yksinkertaisenkin tuotteen valmistaminen vie ja kuinka korkea hintalappu tuotteelle on laitettava, jotta tekijä saisi edes jonkinlaista tuntipalkkaa. Yleistä näkemystä hinnoista vääristävät halvat ulkomailla tehdastuotantona tehdyt tuotteet sekä villasukkamummot, joille neulominen on harrastus ja jotka myyvät tuotteitaan lähestulkoon pelkkien materiaalien hinnoilla.
Nuo linkkaamasi lapaset syntyisivät minulta kahdessa tai kolmessa työpäivässä koosta riippuen, enkä kyllä ole neulojana sieltä hitaimmasta päästä. Kuukaudessa saisin valmiiksi ehkä kymmenen paria. Jos yhdellä parilla olisi hintaa 100 euroa + alv 24 %, liikevaihtoni olisi 1000 euroa kuussa. Siitä sitten vielä pakolliset eläkemaksut, materiaalikustannukset ja tietysti tulovero. Minulle ei jäisi käteen juuri mitään, mutta hintaa lapasparilla olisi huikeat 124 euroa.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 09:46"]
Moni ei perusta yritystä siksi, että Suomessa yrittäjä putoaa välittömästi perusturvan ulkopuolelle. Jopa vuosia sen jälkeen, kun yritys on lopetettu, ihminen voidaan edelleen tulkita yrittäjäksi ja tuet evätä sen perusteella!
[/quote]
Eikös työttömyysrahaa makseta jos maksaa YEL-maksuja tms? Ja jos ei ole tuloja, niin kuuluuhan sitä perusturva sentään ihmisille, käsittääkseni jotkut yrittäjät hakevat sosiaalitoimistosta tukea jos ei välillä olekaan hommia mutta silti he ovat yrittäjiä. Ja jos yrityksen lopettaa, käsittääkseni karenssiaika on aika pieni jolloin alkaa taas saada työttömyysrahaa, eli jos yrityksen lopettaa niin miten voisi jälkikäteen väittää olevan yrittäjä? Voin toki olla väärässäkin. Minusta myöskään laki ei ole tasa-arvoinen yrittäjyydessä kun liittyy eriarvoista kohtelua siihenkin ovatko yrittäjät avioliitossa vai avoliitossa.
Mielestäni yrittäjyyteen liitetään turhan paljon kauhukuvia sekä että kaikki olisi niin vaikeaa. Toki paljon on asioita hoidettavana ja kuntien yritysneuvojat vaan kampittavat suunnitelmia eivätkä myönnä starttirahoja, mutta itse yrittäjyys niin ei siinä aina pahemmin ole riskejä, se riippuu siitä mitä tekee.
Jep, olipa huono provo tai aloittajan tyhmyys ja tietämättömyys paistaa pahasti.
Täällä yksi yksityisyrittäjä, jonka täytyi ottaa 20 000€ lainaa, että sai tarvittavat laitteet yms. toiminnan aloittamiseen. Sitten tein töitä ensimmäiset 3 vuotta, ennen kuin voi sanoa, että alkoi saamaan itselleen "palkkaaa". Viisi suotta lyhensin lainaa. Onneksi minä saqin takaajan,jotta sain lainan, kiitos kuuluu hänelle.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:31"]
[/quote]
[/quote]
No niin, sekin vielä. Jääköön sitten yrityksen perustaminen ja nekin verorahat valtiolle saamatta. Liian vaikeaksi tehty, vaikka Kokoomus johtaa maata. Luulisi, että nyt vasta olisikin helpoksi tehty pienyrittäminen ja sen aloitus, mutta vielä mitä. Jos olisi oikein ottanut tuulta alle, olisin palkannut pari kaveriakin tekemään noita hommia sivutyönä, mutta olkoon.
[/quote]
Joo. Itse en saanut starttirahaa siitä syystä, että minulla oli aiemmin ollut toiminimi samalla toimialalla. Uudessa yrityksessäni oli aivan toinen liikeidea, mutta silti se katsottiin toiminimitoimintani jatkamiseksi, joten kun yritys ei ollut enää "uusi" niin starttiraha evättiin. Minulla ei ollut mitään muita tuloja tuolloin.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 09:46"]
Moni ei perusta yritystä siksi, että Suomessa yrittäjä putoaa välittömästi perusturvan ulkopuolelle. Jopa vuosia sen jälkeen, kun yritys on lopetettu, ihminen voidaan edelleen tulkita yrittäjäksi ja tuet evätä sen perusteella!
[/quote]
Eikös työttömyysrahaa makseta jos maksaa YEL-maksuja tms? Ja jos ei ole tuloja, niin kuuluuhan sitä perusturva sentään ihmisille, käsittääkseni jotkut yrittäjät hakevat sosiaalitoimistosta tukea jos ei välillä olekaan hommia mutta silti he ovat yrittäjiä. Ja jos yrityksen lopettaa, käsittääkseni karenssiaika on aika pieni jolloin alkaa taas saada työttömyysrahaa, eli jos yrityksen lopettaa niin miten voisi jälkikäteen väittää olevan yrittäjä? Voin toki olla väärässäkin. Minusta myöskään laki ei ole tasa-arvoinen yrittäjyydessä kun liittyy eriarvoista kohtelua siihenkin ovatko yrittäjät avioliitossa vai avoliitossa.
Mielestäni yrittäjyyteen liitetään turhan paljon kauhukuvia sekä että kaikki olisi niin vaikeaa. Toki paljon on asioita hoidettavana ja kuntien yritysneuvojat vaan kampittavat suunnitelmia eivätkä myönnä starttirahoja, mutta itse yrittäjyys niin ei siinä aina pahemmin ole riskejä, se riippuu siitä mitä tekee.
[/quote]
Työttömyysturva kuuluu yrittäjälle, joka maksaa YEL-maksuja, mutta niitä voi maksella vasta sitten kun alkaa nostamaan yrityksestään palkkaa. Monessa tapauksessa menee viisikin vuotta ennen kuin tämä toteutuu. Sillä välin yrittäjällä ei ole mitään perusturvaa. Rahaa ei saa Kelalta eikä sossusta sen enempää ennen kuin lopettaa yrityksen ja odottaa karenssin umpeutumista. Ja tosiaan on tapauksia, joissa 10 vuotta aiemmin lopetetun yritystoiminnan perusteella henkilöltä on evätty perusturva, koska tämä on edelleen tulkittu yrittäjäksi. Tämä on vain yksi tuhansista ja taas tuhansista järjestelmämme vitsauksista! Oikaisua voi toki hakea, mutta senkään oikeudenmukaisuudesta ei tässä maassa ole minkäänlaisia takeita. Ja kun oikeasti se perusturva auttaa vasta silloin, kun sen saa vaatimatta, anelematta ja oikaisuvaatimuksia tekemättä, jolloin voi keskittyä elämässään olennaisiin asioihin - siis yrittäjän tapauksessa siihen yrittämiseen - systeemin rattaissa pyörimisen sijaan.
Ja oikeassa olet: myöskään yrittäjän puolisolla ei ole perusturvaa, koska hänet katsotaan automaattisesti puolisonsa yrityksen työntekijäksi, täysin riippumatta siitä, onko hän oikeasti ollut ko. yrityksessä päivääkään töissä. Tällä tavalla Suomi kohtelee yrittäjiään!
Vanhempien konkurssin kokeneena lapsena voin vain sanoa, etten ikinä perusta yritystä. En ikinä.