Onko taapero autisti?
Luettelen tähän nyt vaan mitä olen pistänyt merkille tasas 2v taaperossani, olemme menossa lääkäriin mutta olisitteko huolissanne.
-maneereita ollut 1v eteenpäin. Eli pyörii, heiluttelee käsiä silmien edessä, räpyttelee, katsoo tavaroita välillä silmäkulmasta. Nykyään todella harvoin tulee muita kuin käsien heiluttelua.
-tavaroita heiluttelee, ei osaa rakentaa palikoilla. Halailee nalleja ja ajelee autoilla. Katselee kirjoja ja piirtelee välillä "sotkua".
-ottaa paljon kontaktia, on kiinostunut muista lapsista ja on todella läsnä myös pyöritellessään käsiä.
-kaikki pyörivä ja pyöreät esineet kiinostavat.
-tanssii musiikin tahtiin ja on sanonut tarkoituksellisesti 8 sanaa. Höpöttää kokoajan omaa kieltään.
-hakee huomiota, osoittaa, katsoo silmiin
Kommentit (83)
Ja välillä lasta selvästi ahdistaa vaatteet. tahtoisi repiä ne aina vaan pois. :( mun mielessä tässä on vaan niin kauheen monta yhtäläisyyttä netissä oleviin oirekuviin. :/
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 19:49"]
Ja välillä lasta selvästi ahdistaa vaatteet. tahtoisi repiä ne aina vaan pois. :( mun mielessä tässä on vaan niin kauheen monta yhtäläisyyttä netissä oleviin oirekuviin. :/
[/quote]
Meillä lapset tykkäävät olla vähissä vaatteissa. Ja mitä olen tuttavien kanssa puhunut niin muidenkin. Eli ei hätää. kuulostaa normaalilta.
Jos asia kovin mietityttää niin käy ensimmäisenä uttelemassa terveydenhoitajalle neuvolassa.
Mä riisuin lapsena aina itseni alastomaksi. Ja mieluiten nykyäänkin. Eikä mulla ole mitään diagnoosia, mies, 2 lasta, kotieläimiä, omakotitalo ja vastuullinen työ. Mulla oli ja on vaan mukavampi olo ilman vaatteita:)
Ap, mistä huolestumisesi alkoi? Et kai vaan ole lukenut liikaa aiheesta? Minäkin löydän itsestäni kaikenlaista vikaa, jos luen lääkärikirjaa tai vastaavaa. Todennäköisesti aika monet meistä.
Hyvä kuitenkin, että olette menossa lääkäriin, niin ei tarvitse arvailla.
Tämä ei ole oikea foorumi kysellä lapsestasi, koska emme tunne häntä, emmekä ole häntä tavanneet. Sinun kirjoitustasi saattaa värittää oma epäilyksesi, joten sovitaanko, että rauhoitut ja odotat asiantuntijan mielipidettä.
Tule sitten palstalle kertomaan, mitä mieltä lääkäri oli. Kaikkea hyvää teille, halaus pikkuisellesi:)
Aistiyliherkkyys voi olla ilman autismiakin ja myös tic oireet mihin mm räpyttely kuuluu. Autisti ei ota kontaktia ihmisiin eikä katso silmiin. Katsoo ohi eikä ole kiinnostunut ympäristöstään.
Siis noin vuoden olen aina kausittain tätä epäillyt johtuen juuri noista liikehdinnöistä. Esim toi pyöriminen oli jossain vaiheessa tosi häiritsevää. Ja tuo käsien räpytys ja heiluttelu. :( ja välillä pyöri niin että katsoi samalla silmäkulmasta pyörimissuuntaan. Oon lukenut tästä ihan hirveesti netistä ja oon ihan vainoharhainen kohta. Musta tuntuu että masennun tän asian takia.
Pelkään niin hirveesti että lapsessa on joku vikana koska hän on rakkain asia mulle maailmassa. Mitä jos hän ei koskaan opi esim askartelemaan mulle ihania asioita päiväkodissa, entä jos hän ei koskaan tule sanomaan mulle että "äiti rakastan sua." Tai entä jos hän ei koskaan saa tyttöystävää. Kuolen tähän huoleen ja mun äiti ja mies hokee mulle kokoajan että sulje se netti! Mutta netin mukaan oireet ovat päivänselvät! Mä en kestä jos jotain todetaan olevan vialla!!!!! Itkin tänään kun lapsi oli hereillä, ja lapsi tuli istumaan hiljaa syliini.
Minäkin sanon, että sulje se netti. Nyt heti. Saat avata vasta lääkärissäkäynnin jälkeen.
Ymmärrätkö, että toimillasi sairastutat koko teidän perheen.
Mitä mieltä äitisi on lapsestanne?
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 20:06"]Siis noin vuoden olen aina kausittain tätä epäillyt johtuen juuri noista liikehdinnöistä. Esim toi pyöriminen oli jossain vaiheessa tosi häiritsevää. Ja tuo käsien räpytys ja heiluttelu. :( ja välillä pyöri niin että katsoi samalla silmäkulmasta pyörimissuuntaan. Oon lukenut tästä ihan hirveesti netistä ja oon ihan vainoharhainen kohta. Musta tuntuu että masennun tän asian takia.
Pelkään niin hirveesti että lapsessa on joku vikana koska hän on rakkain asia mulle maailmassa. Mitä jos hän ei koskaan opi esim askartelemaan mulle ihania asioita päiväkodissa, entä jos hän ei koskaan tule sanomaan mulle että "äiti rakastan sua." Tai entä jos hän ei koskaan saa tyttöystävää. Kuolen tähän huoleen ja mun äiti ja mies hokee mulle kokoajan että sulje se netti! Mutta netin mukaan oireet ovat päivänselvät! Mä en kestä jos jotain todetaan olevan vialla!!!!! Itkin tänään kun lapsi oli hereillä, ja lapsi tuli istumaan hiljaa syliini.
[/quote] autisti ei myöskään tule syliin
Meidän pojalla on lievä autismi. Hän on kympin oppilas koulussa. Askartelee ihania juttuja ja sanoo rakastavansa ja hällä on jo nyt tyttöystävä. Joten älä huoli. Kaikki lapset ei edes diagnosoidut ole samanlaisia.
Äitini sanoo että "se nyt vaan tykkää pyöritellä käsiä." Mutta yhessä vaiheessa kun pyöriminen oli pahimmillaan niin hänkin oli hetken huolissaan. Olimme 4 päivää äidilläni ja lapsi ei tehnyt mitään outouksia kertaakaan. Sen jälkeen äitini on vannottanut että lapsessa ei ole mitään vikana.
Siis miten pyörittää, kädet suorana, sormilla, kämmenillä, naaman edessä, sivuilla, ylhäällä,, en tajua..
Eniten tässä surettaa se että mä oon oikeesti tehnyt _kaikkeni_ lapsen eteen. Sain häney nuorena, olen ollut hänelle parempi äiti kun kukaan muu olisi ikinä voinut olla. En ole ikinä tehnyt mitään näin antaumuksella kuin kasvattanut häntä. Jos hänellä todetaan autismi, syytän siitä ikuisesti itseäni, ja sitä että join energiajuomia ollessani raskaana.
Yleensä pyörittää vasenta kättä niin että käsi on suorana ja oikeen ottaa voimaa siihen pyöritykseen. Sitten välillä pyörittää ikään kuin korvansa ja poskensa ympärillä, ja välillä räpyttää kuin lintu molemmilla käsillä.
On autisteja jotka ottavat kontaktia ihmisiin, sekä katsovat silmiin.
13, kyllä autistinen lapsi tulee syliin.
Autismia ei käsittääkseni voi vielä noin nuorella edes diagnosoida. On totta, että monet ap:n mainitsemat asiat ovat joillekkin autistisille lapsille tyypillisiä, mutta odota vaan vielä sitä lääkäriaikaa ja mitä siellä sanotaan.
Ja jos diagnosoidaan pelkkä autismi, asia on ihan eri, kuin esim. autismi + kehitysvamma.
No kuulostaako lapseni sitten autistilta ? ^ & ^^
Autistinen lapsi ei katso silmiin juuri koskaan, ei ole kiinnostunut muista lapsista.
Itse kuvailisin syvästä autistisesta lapsestani, vauva-ajasta,
oli kuin lasi olisi meidän välissä, ei saanut yhteyttä lapseen.
heijaamiset ja toistot kylläkin voittaa johonkin autisminkirjoon.
Hei ap,
Minuakin kiinnostaisi mikä tilanne on nyt? meillä hyvin samanlaisia juttuja.
Mitä sitten voisi olla? Tein netissä seulontalomakkeen jonka mukaan lapsella on "medium risk". :/
On tuon lapsen kanssa kyllä välillä muutenkin raskasta, on hyvin omaehtoinen. :(