Kohta ajankohtaista kiinteiden alotus; miten keittää ja säilöä pottua alun maistiaisiin?
... eli miten olette käytännössä pelanneet sen keitetyn potun kans? Oletteko keittäneet aina yhen per pvä kuorineen/kuorittuna, möyssänneet ja sekaan äidinmaitoa/korviketta/vettä ja tarjonneet vauvalle teelusikallisen tai pari ja seuraavana päivänä taas uus pottu vai säilyykö pottu muussattuna jääkaapissa muutaman päivän? Olis hyvä et se pottu ois aika nopeesti vauvelille tarjottavana ku nälkä iskee ku sen nälän ennakoiminen on aika vaikeeta ku rytmit on vielä miten sun sattuu että vois olla parempi et potun ois jo voinu keitellä ennakkoon valmiiksi ja lämästä sit mikrossa ku syönnin aika koittaa...
Kommentit (7)
mutta olen kuullut jostain sellaisen niksin että keittää kerralla isomman satsin, muussaa maidon sekaan ja sit pakastaa jääpala-astiassa, niin siitä on näppärä sitten annostella kerralla tarvittava määrä. Vois kuvitella että muuten menee hermo ainaisen yhden perunan keitämiseen ja valmistamiseen ja jäähdyttämiseen...
Eli itse olen juuri vähän aikaa sitten aloittanu soseiden annon. Aloitin sen maissilla (kaupan) ja nyt siirrytty perunaan ja porkkanaan. Perunasoseen olen tehnyt itse, keitin perunat ja muussasin (jätin hieman keitinvettä), sitten pakastin jääpala-astioihin. Aloitin ensin yhdellä " jääpalalla" , seuraavana päivänä kaksi, sitten kolme jne. Sulatin lautasella ja siihen lisäsin korviketta (saa olla aika paljon jotta tulee tarpeeksi löysää). Maito kivasti myös jäädyttää. Nyt olen alkanut lisäilemään perunasoseen sekaan hieman porkkanasosetta(tällä hetkellä vielä kaupan). Olen kuullut että toiset pakastaa myös pilttipurkeissa omatekemää sosetta.
Kyllä pilttipurkkeihinkin voi pakastaa, mutta lasi pakastamisessa on aina vähän riskialtis astia. Itse ostin halpakaupasta 1 dl muovipurkkeja. Niihin oli helppo pakastaa ja kannetkin pitäviä. Esim kun jatkaa lihasoita, niin noihin 1dl purkkeihin sai sopivasti päivän lihakasvissoseen ja keitti sitten perunat erikseen. Peruna itsessään ei niin kovasti pidä pakastimesta, vetistyyilman käsettelyä. Pakasteena on muuten myytävä teollisesti tehtyä pakastettua muusia, jota monet käyttää vauvalle.
Pakastin soseen rasioissa ja jääpalat pistin pusseihin. Pakastimessa oli monia erilaisia jääpaloja.
Peruna ei suinkaan ole välttämättä paras mahdollinen aloitus. Aiheuttaa monille masuvaivoja (perunan tärkkelys ei ole kovin masuystävällistä). Meillä herkkämasuinen sai perunaa vasta vuoden ikäisenä.
Aloitimme bataatilla, porkkanalla ja parsakaalilla. En sekoittanut sosetta mihinkään. Heti perään aloitin GLUTEIINITTOMAT viljat (quinoa, riisi). Velli ei koskaan kelvannut, puuro kylläkin
pelkkä peruna kun menee nimittäin helposti liisteriksi, mutta kun suurustaa (ns. osanestesuurustus) maissitärkkelyksellä (esim. maizena) saa soseesta tasajakoisempaa ja enemmän kaupan soseita muistuttavaa. Samalla tavoin voi suurustaa myös sekakasvissoseet ja lihasoseet - sose kestää silloin mielestäni paremmin löysentämisen esim. äm:llä /korvikkeella /vedellä.
Tällaisen soseen voi vetää sauvasekoittimella todella hienojakoiseksi.
Käytin tätä kikkaa paljon keskosvauvani kanssa: pikkukeskoset ohjeistetaan yleensä aloittamaan kiinteät varsin varhaisessa vaiheessa (meillä aloitusikä oli 4kk eli vajaat 2 kk korjattua ikää), eivätkä suun motoriikka, saati sitten nielemistaidot olleet valmiita ottamaan vastaan kovinkaan karkeita soseita.
Taisin yleensä tehdä valmiiksi parin päivän soseet: toinen syötiin, toisen säilytin jääkaapissa.
Lihat taisin keittää ja hienontaa erikseen ja pakastaa jääkuutiorasioissa.
Ja suosinkin aikoinaan vauvan kanssa tuoretta perunaa joka päivä. Perunan saa kypsäksi mikrossa helposti ja nopeasti. Pistele haarukalla kuoreen reikiä, laita peruna kulhoon vesitilkan(!) kanssa, kansi päälle ja kypsennys. Mikrosta riippuen aika, muistaakseni pari minuuttia ja parin minuutin vetäytyminen päälle. Jos liian kauan antaa olla mikrossa menee kumiseksi, mutta oikean ajan oppii testaamalla.
Meillä ei kumpikaan innostunut pelkästä perunasoseesta, mutta kun mukaan porkkanaan, niin johan kelpasi. Näillä aloitin ja sitten lisää kaikki kasviksia (kukkakaali, herne, maissi, bataatti ym) mitä keksin. Näistä erilasia sekoituksia. Peruna säiluu muusattuna pari päivää ja noita muita kasviksia kannattaa keittää isompia annoksia ja pakastaa vaikka jääpalarasioissa annoksiksi. Niitä voi sitten ottaan mielialan mukaan perunan kaveriksi.
Ruokamäärät ovat muuten varsin yksilöllisiä. Meillä yritin aloittaa makupaloilla, mutta molemmat tykkäsivät soseista tosi paljon ja ensimmäinen maistatus päättyi itkuun, kun äiti ei antanut enempää. Parin kerran jälkeen meni jo pikku purkki (tai saman verran itse tehtyä) ja jälkiruuaksi vielä hedelmäsosetta päälle. Joten ei siitä perunasta kovin paljoa jää seuvaavaan päivään.