Yhteisestä asuntolainasta miehen kanssa kysymys!!
Tämä tällainen asia, mitä olen miettinyt: jos ottaa puolison kanssa yhteisen asuntolainan puoliksi, niin miten käy, jos vaikkapa nainen päättääkin jäädä esim. kotiäidiksi (taloudellisesti on mahdollista elää vain miehen tuloilla)? Eli mies maksaisi sitten myös sen naisen osuuden siitä lainasta? Miten verottaja katsoo? Katsotaanko se jotenkin sitten lahjaksi, josta pitää maksaa lahjaveroa, vai onko se perheen sisällä ihan ok, että kuka vaan voi maksaa mitä vaan, jos toisella ei ole tuloja? Miten tuo menee?
Kommentit (5)
siitä en tiedä, oletko oikeutettu saamaan asuntolainan vähennykset verotuksesta jos et maksa niitä.
tää mun tuttu on työtön, ammatiton, kotiäiti. Mies maksaa koko lainan. Nainen perusteli sillä, että mies saa sitten seuraavaan asuntoon ensiostajan edun. Ne on eri naisia jotka pärjää.
Mies maksaa sen kokonaisuudessaan, koska on töissä ja mä kotona lasten kanssa.
Molemmat ovat oikeutettuja saamaan verovähennykset lainan koroista, myös suhteessa 50/50.
Eli jos laina jäisi maksamatta vapaaehtoisesti, pankki voisi periä sen pakolla pelkästään toiselta. Tästä syystä verottajakaan ei voi puuttua siihen, jos toinen velallisista maksaa yksin koko lainan. Verovähennykset tulevat kuitenkin automaattisesti 50/50.
Pankille taas on sama, kuka lainan maksaa. Omistusuhteenne asunnossa säilyy myös alunperin sovittuna.
Voitte neuvotella lyhennysvapaasta vuodesta, jolloin maksatte pelkkiä korkoja tai tehdä niin, että mies maksaa lyhennykset.