En voi sietää uskonnon opetusta esikoulussa
Kommentit (33)
Itse olen miettinyt asaa siltä kantilta. Että lapsen pitäisi itse saada valita osallistuuko vai eikö osallistu.. Siitä ei mitään katastroffia tapahdu vaikka ei oallistukkaan uskon opetuksen.
14, Jokainen usko mihin usko. Mutta lapselle pakko opettamin on kyllä väärin. Ei se maailma kaadu vaikka lapset eivät uskonnon opetusta saisikaan.. Onnenksi on kuitenkin vapaus valita. :)
Vierailija:
estäkö heitä, sillä heidän kaltaisten on taivasten valtakunta" . Hyvä, että nykyajan lapset edes jossain kuulevat kristinuskon sanomasta.
Laulettiin mekin koulun aamunavauksessa ala-asteella joka aamu virsi ja sitten kuunneltiin kasvattavia tarinoita ja lopuksi rukoiltiin. Ei oo traumoja tullut, mutta monet RAAMATUN (kirosanakirosana, sensuuriin!!) opetukset on kyllä jääneet mieleen, luojalle siitä kiitos.
Meidän pph-lapset käy joka keskiviikko hoitajansa kanssa " kirkolla" , lapset odottavat sitä aina hullun lailla. Laulavat siellä lasten lauluja, sekä hengellisiä että muitakin, ja kerran kuussa on pyhäkoulu, jossa jutellaan kirkkovuoden tai muuten ajankohtaisista asioista, ja ainaki meidän 5-vuotias kertoo niistä usein. Ohjaaja osaa esittää asiat niin, että niistä jää ne tärkeät jutut lapsille mieleen, moraaliasiat, lähimmäisten huomiointi jne. En voi valittaa. Kristillinen kasvatus jää meillä iltarukoukseen ja lauluhin. Lauletaan toki paljon ja joukossa on hengellisiäkin, etenkin iltalauluina.
19, Nyt ei ymmärrä. Sanotaan näin että ei millään pahalla mutta kyllä sinne taivaiseen varmaan pääsee muutenkin. Vaikka ei kristinuskoa opetettaisikaan.. Pakko tuputtaminen on vaan väärin. Enkä sitä hyväksy.
kerran kuussa pidettävään pyhäkouluun tai muihin uskonnollisiin tapahtumiin?" . Ja siitä voi ihan kohteliaasti keskustella henkilökunnan kanssa eikä täällä vittuilla.
Mun mielestä uskonnonopetus kuuluu ihan perusarvoihin;ei siinä vaiheessa ketään käännytetä. Lapsi uskoo jos uskoo;kyllä se aikuisena tietää mihin uskoo.
juu kyllä lapsi itse tietää mihin usko sitten isompana.. Jokaisella meillä on omat mielipiteemme. sekä vapaus valita tässäkin asiassa.
kuin jossain Helsingissä. Meidän kylällämme on iso 500 oppilaan yläaste ja lukio, eikä koulussa ole yhtään et-oppilasta, eikä myöskään niitä muslimeja. Alaluokilla käydään kirkossa, ja seurakunnasta käy milloin minkäkinlaista vierailijaa, eikä kukaan koskaan ole valittanut. Samat arvot ovat sitten tuolla päiväkotien puolella. Ei ihmiset täällä erityisen uskonnollisia ole, mutta enemmän ehkä sellaista koti-uskonto-isänmaa-henkistä.
uskonnon opetuksen lopettamista kouluista ja tilalle kaikille et. Eivätkä ymmärrä, että Suomessa on olemassa paljonkin alueita joissa kaikille sopii kristinuskon opetus.
Vierailija:
kuin jossain Helsingissä. Meidän kylällämme on iso 500 oppilaan yläaste ja lukio, eikä koulussa ole yhtään et-oppilasta, eikä myöskään niitä muslimeja. Alaluokilla käydään kirkossa, ja seurakunnasta käy milloin minkäkinlaista vierailijaa, eikä kukaan koskaan ole valittanut. Samat arvot ovat sitten tuolla päiväkotien puolella. Ei ihmiset täällä erityisen uskonnollisia ole, mutta enemmän ehkä sellaista koti-uskonto-isänmaa-henkistä.
Vierailija:
Eivätkä ymmärrä, että Suomessa on olemassa paljonkin alueita joissa kaikille sopii kristinuskon opetus.
ihan turha aine... ja mitään kokeita niistä ei edes tarvittaisi
Minusta on silti niin, että minä en välttämättä omaa ainoaa oikeaa totuutta, enkä pidä hyvänä sitä, jos eri uskontokuntia ja ajattelutapoja jyrätään luterilaisella uskolla. Uskonnonharjoitus on mielestäni kotien päätäntävaltaa, eikä päiväkodin tätien kuulu mestaroida ainakaan vanhemmilta kysymättä tässä asiassa.
Vierailija:
Saako kysyä Xandris, mihin uskontokuntaan sinä kuulut? Itse kuulun väestörekisteriin, samoin lapsemme, mies puolestaan on tapakristitty.
Sitä on päiväkodissa kyllä tosi vähän, mutta kuitenkin asia on selvitetty. Pääsiäishartaus, joulukirkko. Eipä taida olla muuta vuoden mittaan... Saisi olla enemmän.