Mies mukana neuvolassa?
Onko teidät miehet olleet mukana raskausajan neuvolatarkastuksissa (th, lääkäri) ja muissa tutkimuksissa? Miten miehenne on huomioitu näissä?
Kommentit (11)
ap:n ja miehensä kohtelu.. Meillä mies ollut sekä raskausaikana että lapsen kanssa 90% mukana käynneillä, ja ollaan koettu se täysin luontevaksi. Molemmille on terkka jutellut, mies ottanut kantaa mm. imetykseen ja muuhun, mitä voisi äkkiseltään pitää mun juttuna.. Ja tuollaiset " onko toivottu" -kysymykset kuulostaa vähän ikävältä..
MIssäpäin Suomea olet? Jossain pohjoisessa-idässä pikkupaikalla, jossa miehet ei niin paljoa käy mukana?
Ja meillä on nyt kolme lasta.
En oikeastaan edes ymmärrä miksi isän pitäisi olla mukana, varsinkin jos puhutaan äitiysneuvolasta.
Ja mieheni on oikeasti hyvä isä, joten kyse ei ole siitä, että miestä ei kiinnostaisi tms.
Muutoin olen käynyt ultrat ja äitipolikäynnit itsekseni.
Lastenneuvolassa mies on ollut joskus mukana, joskus ei. Joskus sitten kun olen ollut takasin töissä, mies on käyttänyt lapsia ihan itsekseen neuvolassa tai lääkärissä tai hammashoitajalla. Ihan kumpi vain ehtii.
tais se tulla kyllä toisen kerran kun muutettiin ja neuvola vaihtui. Todella hyvin ottivat miehen vastaan, kyselivät asioita siinä missä minultakin. Myös kotikäynnillä yrittivät tentata miestäni joka on varsin ujo.
meillä nyt takana pari neuvolaa. Miestä ei kauheasti ole huomioitu ja tukiverkkoja kysellessä th tenttasi minun sukulaisiani ja missä asuvat ja ei huomioinut ollenkaa mieheni perhettä, joka asuu lähempänä (minun kaukana) ja ovat meille myös läheisiä. Tuntui jotenkin loukkaavalta ja ikävältä mieheni kannalta. Onko jossain sanottu, että tukiverkko = äidin sukulaiset?
Sairaalassa myös km yhteydessä veivät minut erilleen keskustelemaan ja jäi sellainen tunne, että minulla olisi ollut mahdollista avautua, jos en mieheni kuullen olisi jostain uskaltanut puhua. Kysyivät mm. että onko lapsi toivottu jne ja haluanko todellakin mieheni mukaan tutkimushuoneeseen (=ultraan). Tämä oli ollut jo aiemmin puheena ja olimme sitä toivoneet (olimme siis jo keskustelleet etukäteen, että tottakai tulee).
noh, saa nähdä mitä tuleman pitää. Mieheni kuitenkin haluaa olla mukana ja itsekin kannustan häntä tähän, jotta olisi täysillä mukana raskausajassa, koska jää kuitenkin vähän sivuosaan.
ei muuten. Minusta ei ole ollut tarpeen eikä mieskään työkiireiltään ole oikein päässyt. Halutessaan ilman muuta olisi voinut tulla mukaan. Ihan sitoutunut isä silti on tullut.
Olisi liian monimutkaista sovitella meidän molempien työaikataulut neuvolakäynteihin, kun niiden sisältö on kuitenkin yleensä aika arkinen: punnitaan, tunnustellaan maha, todetaan että kaikki menee normaalisti, ja ulos.
Rakenneultrassa mieheen ei kiinnitetty mitään erityistä huomiota, suhtauduttiin neutraalin ystävällisesti siis. Kuten myös minuun. Päähuomio oli sikiössä.
Omistautunut isä :). Ja hyvin häntä onkin kohdeltu.
ja lisäksi synnytystapa-arviossa.
Oli myös molemmissa raskauksissa mukana yhdellä neuvolakerralla.
Lisäksi mieheni on käyttänyt lapsia neuvolassa kun minä olen ollut töissä. Hyvin on hänet otettu vastaan, on myös häntä noilla neuvolakäynneillä ja synnytysarviossa neuvottu ja opastettu.
eikä ole mitenkään erityisesti huomioitu.