Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***MARRASMURUT VIIKKO 14***

31.03.2008 |

Huomenta Suomi!

Uusi viikko, Uudet kujeet!

Mitä kuuluu tällä viikolla skorppioni-vauvojen odottajille?

Itselläni aikainen herätys niinkuin aina...aamuhuuto kuuden jälkeen.

Kahvia juon ja tällä kertaa dippaan täysjyvämuroja kahviin, kun en tuota juustoa jaksanut kaapista esille ottaa. Pikaisen Suomen reissun kävin heittämässä eilen, " rasvareissulla" , kuten sen voi kauniisti ilmaista. Eli ruokaa ruokaa ruokaa; Presidentti kahvista Aamupala-juusto viipaleisiin....

" Vellosen väki" on vielä pysynyt poissa, eli aika hyvä olo on, jopa aamuisin. Niin kauan kuin vain aamukahvi pysyy vatsassa on kaikki hyvin...

Tänään on ennustajalle meno, eikun siis povarille. On tosi taitava nainen joka lukee korteista. Minä kun uskon kaikkeen tuollaiseen ja siitäkin ilosta saan maksaa itseni kipeäksi...Katsotaan siis mitä tuleman pitää. Back to the future...hih.

Kaikille ihanille Suomenneidoille oikein hyvää maanantai-aamua ja tätä viikkoa!

Riesa ja pien'

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahtava sää ulkona. Lasten kans tulin justiinsa pyörälenkiltä, käytiin mummolassa leikkimässä ja syömässä.

Isommalle ostettiin uusi pyörän ja pitihän sitä lähteä kokeilemaan. Hienosti sujui ajo liikenteessä isommallakin pyörällä.

Ja lujempaakin päästiin 20" vaihdepyörällä, nyt on kiva käydä pyöräilemässä. Ei noihin lenkkeihin mene enää niin tolkuttomasti aikaa kun ei tarvi hikihatussa toisen polkea.

(.) Olo ehkä vähän helpottamaan päin jo. Toki väsymystä ja pahoinvointia on vieläki. Mutta suurin on varmasti jo takanapäin, näin ainaki uskoisin..

Energiaa ei vielä mitään suuria määriä ole, mutta ajoittain huomaa pikku energiapuuskan tulleen. No se menee kyllä nopeasti ohikin.

Kun odotin esikoista nukuin 12-14 tuntia yössä! ja 2-4 tuntia päikkäreitä;) ja silti väsytti.

Nyt ei tarvi enää uneksia noin mahtavista unista, siitä pitää nää ipanat kyllä huolen.

Tänääkin sai " pirteänä" nousta aamulla vähän jälkeen viis!! Mies ei ollu vielä kerenny yövuorosta tulla, ku meillä kuopus alko pyörimään sängyssä..ja hetki sen perään oli isompiki ylhäällä.

Hoh, hoijaa:( Ei noista aamunukkujia saa tekemälläkään, onneks ne sit simahtaa illalla ajoissa.

Onneks sitä on jo tottunu vähiin uniin, niin pakko jaksaa nytkin. Ja onni on et illalla sitä simahtaa itekki aiemmin kuin ennen.

Päikkärit kutsuu;) Mies valmistautuu juoksulenkille, saan koisata ihan rauhassa niin pitkään ku lapset nukkuu.

Ipan@ rv 10+0

Vierailija
62/79 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ensimmäinen neuvolassa käynti on niin paikkakunta kohtaista. Ja saattaa vaihdella samalla paikkakunnalla eri neuvoloidenkin mukaan aikalailla.

Ite kävin neuvolassa 7+ viikolla jo ekan kerran ja neljättä muksua odotan. Noilla viikoilla olen aina käynyt ensimmäisen kerran neuvolassa. Toinen neuvola on reilun viikon päästä.

Ultrissa taitaa moni käydä omaan piikkiin yksityisellä. Sitten jos on riskiraskaus jne.. julkinen puoli huolehtii ainakin täällä meillä todella tarkkaan raskauksista.

Itse olen jo 2kertaa ultrassa " joutunu" käymään. Läpi raskauden kahden -neljän viikon välein lääkärissä/ultrassa käyn.

Annevin ihmettelyyn neuvolassa käynneistä sekä ultrauksista:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ultrassa käyty ja ihana pieni vauva siellä mahassa kölli:)

Viikot vastas ihan samaa ku olin laskenu ja yksi kipale niitä vain olikin:)

Mutta kyllä meinas silmät kostua ku kaiken ressin jälkeen kuuli sen äänen, pum,pum,pum syke oli vaavilla 158:)ja ku näki että siellä tosiaan on joku.. saatiin kaks kuvaaki ja sitte tuo taulukko:)tuntu että nyt sitä vasta tajus että raskaana sitä ollaan:)kahdet mammahousut ostin ja yhden paidan, sali/kotihousut ja sitte sellaset fiksummat että voi käydä kaupungilla tai kahvilla:)

Tinsku:koska sulla ultra??mie ainaski oon jännäyksessä mukana:) ja mulla kyllä vaivaa tämä sama " panetus" ..esikon aikana ei ollu puhettakaan mistään sellasesta:)

AIHAlle onnittelut häääpäivän johdosta, vähän myöhässä mutta kuiten:)

poika nukkuu ja mies on vielä töissä niin sain rauhassa istahtaa tähän ja kertoa kuulumiset:)

Mites muilla päivä?

simppu rv9+3

Vierailija
64/79 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt minäkin uskaltaudun tänne:) (osaankohan mä käyttää tätä:))

No nyt minäkin vihdoin uskaltaudun tänne. Tänään oli ensimmäinen neuvola ja oli niin ihanaa kuulla kuinka pieni sydän löi tuhatta ja sataa:) Mulla on raskausviikoja vasta tasan 9, eli aika aikaisin ne jo kuuluu...LA on 7.11. Tämä on meidän perheessä toinen maha-asukki tai napavauva niinkuin esikoinen (2v poika) sanoo:) Kun esikoista odottelimme lähes vuoden ennenkuin onnisti, niin tämä kaveri natsasi heti ja olin ihan ihmeissäni. Nyt vasta olen saanut tietää mitä on raskauspahoinvointi ja miltä tuntuu kun huimaa. Ensimmäisestä ei ollut kertakaikkiaan mitään tuollaisia tuntemuksia. Huh ja niin terve kun yleensä olen, niin nyt olen tämän odotuksen aikana käynyt läpi jo kaksi vatsatautiakin, yöks! Vaikka en halua valittaa, ihanaa tämäkin odotus on! Keväistä viikonloppua kaikille!!!

Vierailija
65/79 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pyörryttää aamuisin. Kun ennen aamupalan syöntiä yrittää laittaa veskissä hiuksia yms. niin tuntuu, että ei jaksa seistä vaan pitäisi päästä istumaan. Onneksi aamupalan jälkeen aina helpottaa. Iltapäivisin iskee ällötys, joka voi jatkua pitkällekin iltaan kuten tänään... ei taida loppua lainkaan...

Vierailija
66/79 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin laittaa, että tänään menossa rv 6+5 :)

Vierailija
67/79 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko ajan öklöttää ja väsyttää. mullakin välillä sitä huimausta ja kaiken vapaa ajan oksennan.- töissä kyllä pystyy käymään :)

mulla tulossa 3. lapsukainen, pojat on jo 7 ja 8 vuotiaat, lisäksi miehellä 10 vuotias tytär joka siis meillä joka toinen vkl. ensimmäistä yhteistä odotellaan ja huomaan kyllä jännittäväni huomattavast enempi kun noitten edellisten raskauksien aikana. joten eilen käytiin ensimmäisessä ultrassa yksityisellä, en malttanut odottaa pidempään. pikkuinen sydän sielä sykki ja viikkojakin..tai päiviä oli arvion mukaan muutama enemmän kun mitä laskurin mukaan, eli 7+5 vaihtuikin 8+1 viikoiksi. ´mies kovasti koittaa vahtia mun syömistä ja touhuumista. salmiakkia ja maksalaatikkoa tekee mieli ja meillä on muutto isompaan tulossa, joten ahkerana pakkailen.

nyt iltapalan laittoon.

Vierailija
68/79 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla ett jotain toistaki oksettaa...

Mä oksennan aamulla, päivällää töissä ja illalla otan sit sen vatsahuuhtelun ja istun vessan lattialla 2h pää pöntössä.... great!!!!!

*Vali vali*

Ainoo mikä auttaa on mehujää ja senkin vain iltasella ja vain makuuasennosa... kiva kiva....

Torstaina ois neuvolaa ja pojan hammaslääkäriä. Jändee mennä molempiin.. mitenkähän sitä ite viel osaa olla odottaja ja toisekseen miten 2v pojan su saadaan auki ku hampaidenpesukin on taistelua... Odotan siis innolla =D

AH ja 9viikkoinen masukki

Vierailija
69/79 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa uusille ja onnea masuasukeista:)

Täällä taas aamu halailtu pönttöä:(

esikon isä tuottaa mulle päänvaivaa niin tulee huono oloki..

luulin että tämä pahoinvointi olis jo lopunu ku pari päivää ollu niin hyvä olo sen osalta, muuten kyllä ollu hirveä väsy, mutta enpä valita, tietääpä ainaki että kaikki on kunnossa..huonosti tuli eilen syötyä ja juotua lähinnä frissiä(jotaki vissyn tapasta juomaa) niin olipas kiva sitä oksentaa..esikko on jo niin tottunu tähän äitin oksentamiseen ettei enää välitä mitään, juttelee mulle vaan samalla ku oksennan:D

Joku muukin oli kuullu sykkeen:)onnea!

Ja oliko joku muuki käyny jo ultrassa(anteeksi mun pää ei nyt oikeen muista mitään)että onnea hällekin:)

Tänään kelkkakisoihin..saas vaan nähän että mitä pistän päälle ku toppahousut ei mee kiinni..täytyy keksiä jotain..

No pönttö kutsuu taas.. joten hyvät päivän jatkot

simppu rv 9+4

Vierailija
70/79 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa kirjotan.. Olen kyllä taustalla yrittäny pyöriä--

Onnea kovasti uusille ja tarrasukkia kaikille!!

Mie kärsin hirveästä pahoinvoinnista, yleensä aamulla on ihan hyvä olo kyllä mutta sitte se iskee ja pilaa mun päivän, mie itken ja halaan pönttöä ja itken ja nauran jne.. Syömisetki on jääny vähemmälle

ku kertakaikkiaan ei oo haluja työntää oikee mitää suuhun ja välillä jo pelkkä ruuan kattominen lautasella riittää ja juoksen taas ystäväni pöntön luo.. välillä kuiten on parempiakin päiviä..

Ihmisten ilmoille mulla ei paljoa kiinnosta ees lähteä ku mulla ahistaa ajatus läheteä jo kauppaanki ku pelkään et laatta lentää kesken reissun ja sit minulla huippaa aika paljon...

Sitten mulla paleltaa ja väsyttää törkeesti sekä kaiken huipuksi ummetus vaivaa jonka takia vatsa on usein kipeä ..

Voi luoja musta tuntuu välillä et mä teen kuolemaa..

Mie vaan toivon että tämä alku ois pian takana ja pahaolo jäis..

maanantaina pitäs mennä neuvolaan taas, otattaan verikokeet ja samalla katsotaan kuuluisko sydänäänet..

nyt telkun ääreen hetkeksi vielä ja sitte nukkuun..

mie 855 ja rapu 9+3

Vierailija
71/79 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toivon että päivällä tapahtuva pyöräretki vähän sitä parantaa.

Oon huomannut, että makaaminen pahentaa ja pienikin liikkuminen (joka kieltämättä ajatuksenakin välillä etoo) auttaa kummasti. Sohvalta on vaan pakottauduttava ylös, niin hetken kuluttua onkin jo ihan siedettävä olo. Onneksi on tuo aktiivinen ei-enää-ihan-sika-uhmaikäinen, joka pakottaa tähän sohvan jättämiseen tasaisin väliajoin..

Tsemppiä muillekin pöntön halailijoille, olen kuullut että tämä helpottaa viimeistään marraskuussa.. ;)

-zel & z, 10+1 (mitä mitä?!)

Vierailija
72/79 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mie 855, ihan kun olisit kertonu mun elämästä tällä hetkellä. pönttö ihan kiva kaveri, vesikään ei pysy sisällä. kaupassakäyn vaan pakosta ja karttelen kaikkia osastoja millä vähänkään voimakkaammat hajut. väsyttää ja paleltaa. kun ei saa syötyä niin huippaa tosi helposti. pitäs kuulemma syöddä sano lääkäri, mutta ei tee mieli laittaa suuhun mitään kun tietää että se tulee kohta samaa kautta uloskin. eilen vihlo alavatsaa ihan huolella. ei oikein pystyny kääntymäänkään kunnolla(siis sohvalla löhötessä) ja kävellessä sattu välillä. vali vali. mutta ihana olla raskaana :) vielä kun masu vähän alkais kasvamaan, niin sen ehkä ymmärtäis paremmin.

Vierailija
73/79 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kovasti huonosti voivillle!!! Itse taas toivoisin, että olis edes jotain oireita, jotta uskoisi olevansa raskaana. Ultraan olisi vielä 2 viikkoa ja sekin aika tuntuu ikuisuudelta.

nasse rv6+4

Vierailija
74/79 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittelen nyt itsestäni, kun on kerrankin mahista istuu hetki rauhassa koneella... Esikko nukkuu, ja mies kattoo töllöö.

Täällä ei oo ollu pahoinvointia, mutta väsymystä senkin eestä, voisin vaan pitää silmiä kiinni ja nukkua! Rinnat on vähän arat ja muita oireita ei oo, joten tuntuu etten raskaana ookkaan, mitä eniten pelkään... Mulla on nyt ens viikko yks etappi, mun kaks edellistä raskautta on alkaneet vuotamaan juuri viikolla 7 (mikä siis alkaa ens viikolla), ekassa tuli pois kokonaan ja tokassa tuli toinen pois, josta siis esikko synty -06, joten hiukan huolestuttaa, josko samanlailla kävis... Menkkakipuja on välillä, lähinnä tuolla alavattalla vihlasee ja sattuu välillä tosi epämukavasti ja selkä on kanssa toisinaan tosi kipeä, joten siksikin pelkään että kesken menee taas...

Viime raskaudesta vielä, mä satuin sillon olemaan kesälomalla juuri nuo väsyttävimmät viikot, joten sain viisi viikkoa nukkua... Mutta nyt on eri asia, kun käyn töissä, ja loma alkaa vasta 14.7, joten sinne asti on vaan sinniteltävä, ja sittenhän tää väsymys on jo ohi! Ja eipä sinänsä tuon esikon kanssa ei juuri kerkee muutenkaan lepäilemään!

Perjantaina soittelin neuvola-aikaa ja sain sen 17.4... Vähän jännittää, saa nähä joudunko sen keskiviikon ultran jälkeen perumaan...

Yritän nyt vähän päästä juttuihin mukaan, musta vaan tuntuu että kaikki menee ihan sekaisin, mutta pikkuhiljaa hyvä tulee... Ja kiva kun oli muutama tuttu nimimerkkikin mukana, ainakin Koralli73 ; )

Ensiksi, onko täällä kukaan muu Hämeestä? Mä en ollu ainakaan bongaavinani tuolta esittelypinosta muita...

Päänsärystä oli joku kyselly, mulla oli ihan mieletön päänsärky tällä viikolla kaksi päivää, mutta onneksi helpotti, ja suurin syy tais olla siinä koiran lopettamisessa...

Ikävää ettei zelin lapsen (etä)isä saa pitää isyyslomaa, hölmöä!

Maria80 ihanaa että näitte sykkeen : )

Mutta eipä tällä kertaa muuta. Palaillaan.

napero ja pikkutonttu 6+6 laskurin mukaan (tai 6+4 neuvolan mukaan)

Vierailija
75/79 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui,miten huonosti monet voivat...paljon voimia ja tsemppihalit teille kaikille pöntön halaajille!!!!

Toiset taas odottavat että tulis jotain oireita et tietäis olevansa raskaana...on tää hassua!:) Voi kun tilanteita vois hiukka tasata, moni oksentava varmasti antais muutaman vessakeikan sitä " kaipaavalle" !;)

Ite kuulun tuohon välimaastoon eli etovaa oloa on joka päivä, mut oksentaa ei ole tarvinnut, muutama sellainen tilanne on kyllä tullut et oon jo miettiny josko pönttö kutsuis, mut ei onneksi!!:)

Aamul kun makoilin sängyssä tuntui sektioarven kohdalla oikealla puolella sellasta kuplintaa hetken aikaa, loppui nopeasti. tod.näk. oli vaan ilmaa mut jotenki erilaiselta kyllä tuntui...;)

Tiistaina on ultra(JÄNNITTÄÄ!) ja sit selviää nuo raskausviikot, niissä kun ollu epäselvyyttä. Kohtu on isompi kuin mitä menkoista laskettaen tulis olla eli mulla on menkat tullu vaikka oon ollu raskaana.

On muuten totta et ku pakottaa ittensä ylös sohvalta ja ulkoilemaan niin olo kyllä helpottaa ainakin hetkeksi!!!!:)

oksentamisen helpottumista kaikille sitä toivoville ja raskausoireita niitä kaipaaville!!!

Aurinkoista sunnuntaipäivän jatkoa...

tinsku ja piitu rv?

Vierailija
76/79 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva nähdä Napero sua täälläkin :)

Täällä jäi eka kerta nyt aamukahvi keittämättä. Parina aamuna on maistunu jo villasukalta ja tänä aamuna päätin että miksi kiusata itteäni. Oon vaan iänikuisuuden syöny aina samantyyppisen aamupalan, kupillisen kahvia ja pari ruisleipää erilaisin päällystein. Minäkö kaavoihin kangistunut...no söin sitten danonen rahkan ja banaanin. Esikoisen raskausaikaan ei ollu mitään ruoan suhteen rajoituksia, kaikki maistu. Mut nyt näemmä menee eri lailla. Ei varsinaista pahoinvointia, mut ehkä sit kuitenkin aavistuksen on huono olo, kun ruoka ei maistu. Kaupas käytiin eilen ja nyt eka kerran kuvotti ne hajut siellä, oikein tajus, kuinka voimakkaasti siellä lemuaakin kaikki ruoat eri osastoilla. Nenä on siis oikein herkistynyt.

Mies lähti nyt sit viikon reissulle *huokaus* Tuli jo ikävä, vaikka just äsken lähti. Tulee vasta pe-iltana.

Ultra-aikakin lähenee, no on siihen yli viikko vielä, mut kumminkin. Mä oon jo mielikuvituksessani käyny siellä vaihtelevin tuloksin, välillä " täällä on kaksoset" , tai " täällä ei kyllä näy mitään" tai " täällä on ollut jotain mutta ei enää" ja " kyllä täältä syke löytyy" . Pirskatti kun pitäs vielä jaksaa oottaa. Mä uskon, että jos kaikki on kunnossa niin sen ultran jälkeen alan vähä relata tämän raskauden suhteen. Meinaan pahimmat riskiviikot on sitten ohi. Tietty mitä vaan voi sittenkin vielä tapahtua, mutta on kuitenkin epätodennäköisempää. Ja ei sitä nyt kaikkea voi murehtia.

Kaivoin kaapista esiin turvavyönalentimenkin taas. Pitäs kai huomenna ottaa se käyttöön. Niistä on kai ristiriitaista tietoa, että onko ne avuksi vai ei, mut jos ees pieni mahdollisuus on, että siitä olis apua, niin aion käyttää sitä uskollisesti synnytykseen asti. Mä kuitenkin autoilen joka päivä kaupungissa.

Imetystyynyäkin rupesin nyt miettimään. Mulla ei esikoisen aikaan sitä ollut, mutta en sitten koskaan oppinutkaan oikein istuen imettämään, imetin aina makuulla. Mulla on pitkä selkä ja se ehkä hankaloitti vähän asennon löytämistä. Mietin, että imetystyyny vois sittenkin olla ihan hyvä juttu. Varsinkin kun ei nyt niin paljoa muuta vauvakamaa tarvii hankkia, kun esikoisesta on kaikki tallella.

Eipä täs kummempia. Oikein paljon tsemppiä kaikille ja erityisesti pahoinvoinnista kärsiville. Toivottavasti pian helpottaa ja pääsette nauttimaan raskaudesta todenteolla. Voin kuvitella kuinka kurjaa on kun oksu lentää monta kertaa päivässä :( Kyllä se voimia vie.

Mukavaa sunnuntaita kaikille!

Koralli & Aarre 6+2

Vierailija
77/79 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä on vähän porukka kadonnu, mihis lie, onkohan kiire vkl ollu:)

Ite olin tänään äitin luon ja sitte siskon tykönä kylässä ennen ku poitsu tuli kotiin.. onessaan hiplasivat mun mahaa vuorotellen:)

On se ilkeetä ku poika tulee isänsä tyköä niin se itku, ku isiä itkee.. no onneksi se menee nopeesti ohiki..

Täällä muitaki huono vointisia, mullaki hirvittää kauppaanki meno ku tuntuu vähän väliä että taju menee ja laatta lentää..

Tiistina olis se neuvola, saapa kaikki kysymykset kysyä mitä mielessä pyörii..

Korallikohan se sano että ultran jälkeen relais vähän; mie ainaki olen paljon rauhallisempi nyt ultran jälkeen, oli mukava kuulla että kaikki hyvin:D

Tinskulla ti ultra:)jännätään yhessä että kuis on viiikoja...

Mutta mie lähen esikon kans touhuamaan joten hyvät illan jatkot:)

simppu rv9+5

Vierailija
78/79 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusen ollut taukoa kirjoittelussa, on ollut sen verran kiireinen loppuviikko/viikonloppu, ettei ole oikeesti ehtinyt nettiin.

No, kuulumisisa: Joo, olen myös yksi niistä, jotka peräänkuuluttivat jotain oireita. Nyt niitä sitten on... Olen kokenut nyt 3-4 pv aikamoista kuvotusta ja pahaa oloa. Vielä en ole pönttöä halaillut (vaikka mies halailikin --> oli eilen oksutaudissa!), mutta vähän väliä ällöttää. Ei pelkästään aamulla, vaan pitkin päivää.

Tänään on ollut myös aikamoista turvotusta, en viittinyt laittaa farkkuja niskaan vaan laitoin väljemmät housut.

Välillä vihloo myös mahaa aika kivasti, kun nousee vaikka vähän liian nopeesti tai tekee jonkun muun liikeen.

Myös väsymys on rantautunut tänne. Perjantaina pääsin töistä jo ennen yhtä, tulin kotiin ja makasin käytännössä koko illan sängyssä. Ei vaan jaksa mitään. Tänäänkin oon nukkunut 2 h päikkärit. Olis pitänyt siivota jne, mutta en vaan ole jaksanut.

Rinnat ei enään juuri arista, eli se on ohi.

Eli, normaalissa tilanteessa mennään näillä viikoilla, näemmä. :)

Fiilis on muuten aika hyvä, eli tyytyväinen ja odottava olo... Eka ultra (joo, yksityiselle varasin. Mehiläiseen, hinta kuulemma n. 80-100¿) on 17.4 ja eka neuvola 21.4. Niitä odotellessa...

tiutiu 6+2

Vierailija
79/79 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ultra 16.4. ja neuvola 21.4. Ja viikkoja kasassa menkoista laskettuna 6+2. :)