***MARRASMURUT VIIKKO 14***
Huomenta Suomi!
Uusi viikko, Uudet kujeet!
Mitä kuuluu tällä viikolla skorppioni-vauvojen odottajille?
Itselläni aikainen herätys niinkuin aina...aamuhuuto kuuden jälkeen.
Kahvia juon ja tällä kertaa dippaan täysjyvämuroja kahviin, kun en tuota juustoa jaksanut kaapista esille ottaa. Pikaisen Suomen reissun kävin heittämässä eilen, " rasvareissulla" , kuten sen voi kauniisti ilmaista. Eli ruokaa ruokaa ruokaa; Presidentti kahvista Aamupala-juusto viipaleisiin....
" Vellosen väki" on vielä pysynyt poissa, eli aika hyvä olo on, jopa aamuisin. Niin kauan kuin vain aamukahvi pysyy vatsassa on kaikki hyvin...
Tänään on ennustajalle meno, eikun siis povarille. On tosi taitava nainen joka lukee korteista. Minä kun uskon kaikkeen tuollaiseen ja siitäkin ilosta saan maksaa itseni kipeäksi...Katsotaan siis mitä tuleman pitää. Back to the future...hih.
Kaikille ihanille Suomenneidoille oikein hyvää maanantai-aamua ja tätä viikkoa!
Riesa ja pien'
Kommentit (79)
Meille tulossa todellinen yllätys vauva, vaikkakin iloinen yllätys näin kun alkujärkytyksestä on toivuttu. Ehkäisy siis petti joten ei voinut mitenkään osata odottaa tälläistä... näin se elämä vaan yllättää :)
Oireita ei ole juuri muita ollut raskaudesta, kun järjetön ruokahalu koko ajan.
Neuvolaan ens viikolla, kuukautisten mukaan laskettuna nyt olis rv7+3.
Oireita ei ole juuri muita ollut raskaudesta, kun järjetön ruokahalu koko ajan.
Sama täällä. Masu alkaa vieläpä kurista tosi syyllistävästi, ellei muista syödä normaalia tukevammin (tai useammin).
Muuten pahimmilta oireilta on toistaiseksi vältytty, kun pahoinvointikaan ei ole vielä alkanut. Rinnat ovat olleet pari viikkoa todella arat, nyt näihin hinkkeihin alkaa jo tottua :-)
ihan älyttömästi. Farkut ahdistaa istuessa töissä, mutta kun ei oikein kehtaa verkkareitakaan laittaa ;). Musta tuntuu että mulla turvotus on enemmänkin ylä-ja keskivatsalla kuin alavatsalla, mites muilla? Myöskin heräilen yöllä aika usein ja oon nähnyt tosi pahoja painajaisia. Ruoka maistuu täälläkin vähän liiankin hyvin...Vaikka tää kuulostaakin taas valitusvirreltä, niin on silti niin ihanaa olla raskaana :).
t: Nasse rv5+6
Martan ilmoittautuu mukaan joukkoon. Viikolla 9+1 mennään ja oireina tosi kipeät rinnat, pahoinvointi ja karmee väsy. Esikoista siis odotellaan. Eilen oli ensimmäinen neuvolakäynti ja kuultiin miehen kans sydänäänet!! Ehkä vihdoinkin alkaa tajuamaan että sieltä on oikeasti joku tulossa. Ja eikun odottamaan että millon pääsee ultraan.
Taala nayttaa olevan enemmankin turvotuksesta karsivia! Vaikka minulla nyt ei tuo massu ole niin hirvean littana muutenkaan, niin kylla nyt naytan silta kuin olisin 5 kk raskaana, etenkin iltaisin :D Voi olla etta jos sois pienempia annoksia useammin, niin helpottais...
Mies on kipee, ja mina oon nukkunut sohvalla ettei tarttuis muhunkin! Voi olla etta paasin palkahasta talla kertaa, toivottavasti! En haluis kauheeta rakatautia nain alkuraskaudessa...
Vielakaan ei tunnu oikein todelliselta tama koko raskaus, taytyy varmaan vaan odotella ensimmaista ultraa... Sitten sita varmaan ihan oikeasti tajuaa etta asukki siela masussa on :) Meilla on jo kerrottu molempien vanhemmille, ja nyt mies olis jo kertomassa kaikille, mutta itteeni viela mietityttaa kun on niin aikanen viela. Onko taala ketaan jotka on jo ihan avoimesti kertoneet raskaudesta?
Sinapsi rv 7+0
Hei kaikille!
Olen muutaman kerran aiemmin pyörähtänyt täällä palstalla ja nyt vihdoin viimein uskaltauduin liittyä porukkaan. Lueskelin aiempia viestejä ja hain neuvoja... Itseäni kovasti ihmetyttää jo hieman pyöristynyt vatsa. Taitaa olla tavallista, että toisilla vatsa alkaa pömpöttää jo näinkin varhain. Pientä nipistelyä ja kipua myöskin ollut parin päivän ajan alavatsalla ja olen hieman säikähtänyt näitä oireita. Aiemmin olen kokenut kolme keskenmenoa ja nyt toivoisin kaiken menevän hyvin loppuun saakka.
Onko marrasmurujen odottajissa muita yksin lastaan odottavia minun lisäkseni? Vaihtaisin mielelläni ajatuksia. Hieman jännittävää ja yksinäistä tämä odottaminen.
Tsemppiä kaikille väsymyksestä, pahoinvoinnista tai muista raskausoireista kärsiville! Oma pahoinvointini onneksi loppui viikko sitten ja väsymyskin on pikkuhiljaa väistymässä.
Terkuin Elli ja nuppu
rv 9+2, la 3.11.
Pitkästä aikaa tänne kirjoittelen. Täällä oireita riittää ihan kiitettävästi! Pahaa oloa, väsymystä, pissalla juoksemista, tissikipuja, kärttyisyyttä ja mahan turvotusta. Olen tyytyväinen, että oireita riittää. On jotenkin varmempi olo, että kaikki on hyvin ainakin toistaiseksi.
Mieskin on alkanut innostua asiasta. Edellisistä keskenmenoista johtuen ei kumpikaan uskallettu ihan alussa kauheasti vielä riemuita... Mies juttelee " lapsellisen" kaverinsa kanssa viikoittain, millä raskausviikolla meillä nyt mennään yms. :) Tänään mies epäröi, että uskaltaako sinne alkuraskauden ultraan mennä, ettei se vaan vahingoita pikkuista mitenkään. Vuosi sitten ehdittiin juuri käydä alkuraskauden ultrassa ja nähdä sydämen syke... seuraavalla viikolla alkoi keskenmeno. Mutta ei kai ultrasta voi olla haittaa, eihän voi...?
Essi78 (rv 6+2)
..Niin tosiaan onko marrasmuruissa yksin vauvaa odottavia??Itse olen sellanen välimalli :) eli ukkokulta on mutta emme asu virallisesti yhdessä, mutta on siis tulevan vauvan isä. Mulla edellisestä liitosta 2 ihanaa lasta. Mies on vauvatouhuissa innoissaan mukana eli en voi sanoa odottavani yksin..kuitenkaan. Mut voin kyllä kuvitella että se on mieltä myllertävää ja tunteita herättävää. Toivottavasti saat tarvittavan tuen joltain muulta läheiseltä, koska uskon että kaikki etenkin raskaana ollessa tarvitsee sitä että on joku jonka kanssa jakaa asioita, jos nyt en kamalan väärässä ole!?
Ollaan sitten yksin tai yhdessä niin tärkeintähän on se että voidaan nauttia siitä pienestä ihmeestä, joka tuolla kasvaa!!!:)
Onko muita joilla valkovuotoa tulee reilusti??Ite jo luulin keskenmenon tulevan kun kävelylenkillä lorahti oikeen kunnolla jotain...kiiruusti kotiin tarkistamaan tilanne, onneksi ei ollut verta, huh, kyllä sitä säikähtää pahan päiväsesti!!!!:/
Aamulla työt kutsuu joten täytynee tästä piakkoin nukkumaan mennä... johan se kellokin on pian kymmenen...;)
palailemisiin,
tinsku ja piitu
Saako tulla mukaan? Minä oon kyllä käynyt lukemassa paljonkin teidän kirjoituksia, mutta nyt ehkä uskallan mukaan juttuihin.
Meille tämä raskaus on kolmas (eka raskaus päätty km vuonna -02) ja toisesta saimme ihanan (apuna käytettiin clomeja + menogon=menopuria) esikoispojan 02/06 (toinen meni pois kesällä -05), ja tätä raskautta yritimme esikoisen syntymästä saakka, noin vuosi sitten palasimme hoitoihin, ja nyt kun piti seuraavassa kierrossa mennä inssiin, niin sitten tapahtui ihme ja tässä sitä ollaan! Erittäin iloisina siis!
Mulla on ens viikon ke (tasan viikon päästä) eka ultra, ja sitten nähdään onko siellä mitään tai ketään... Hiukka jännittää moinen.
Mutta kohta täytyy lähteä viemään poikaa hoitoon ja koiraa hoitoon... Meillä nukkui eilen toinen koirista pois, joten täytyy viedä tuo toinen nyt hoitoon, ettei tuhoa koko huushollia meidän poissa ollessa...
napero ja pikkutonttu 6+2
Tervetulemas uusille:)
Tänään olis tuo esikon neuvola, mietin tässä että uskaltaisinko pyytää kuuntelemaan sydämenääniä samalla.. kun on meillä tosiaan sama neuvolatäti..Mitäs olette mieltä?
viikkoja on 9+1.. ja vaikkei kuuluiskaan vielä niin onhan mulla perjantaina se ultra, ettei kauaa tarvis ressata:D
Tinskulle sattunu hassu homma, josko mullekin selviäis tuollane perjantaina, kun meilä on se valemenkka epäily..
Perjantaina sen ultran jälkeen kerrotaan kaikille, ei kertakaikkiaan enää pysy salassa, ja sitte sen ultran jälkeen(jos kaikki ok) käyn ostamassa mammahousut, yhdet on jäljellä esikon ajalta mutta ne on rikki niin ei voi käyttää muutaku kotosalla..
Mutta minä tästä lähen käymään suihkussa.. Hyvät päivän jatkot:D
Simppu rv9+1?
Olen lueskellut teidän juttuja ja nyt kai uskallan mukaan itsekin. Toista siis odotellaan meille, esikko on kohta 5 vuotias. Aikasta on pitkä väli, mut uskoisin sen olevan helpotus myös. En ole niitä ihmisiä jotka jaksavat touhottaa monen pienokaisen kanssa. Esikko osaa jo pukea ja syödä ja vessailla jne itse, joten nyt on aikaa keskittyä pienokaiseen.
En tosin ole testiä tehny. Oireet on kuitenkin aikasta selvät; pahoinvointia, väsymystä, palelua. Enkä ole vielä neuvolaan soitellu, viikkoja on noin 6.
Moikka kaikille ja erityisesti tervetuloa uusille!
Neitikuu: meillä myös isompi sisarus (koululainen jo) ja ikäero haluttiin tietoisesti samasta syystä :-) Mikäs tässä, minä ainakin nautin raskaudesta ja mies on ihan innoissaan myös. Luulen, että jaksaa monta juttua eri tavoin kun on pitkä ikäero. Ja esikoinen on myös ihan innoissaan. Heti kertoi kavereilleen ja miettii nyt kumpi mahtaa tulla :-) Pyysi itse päästä neuvolakäynnille mukaan joskus. Lupasin, että sitten pääsee kun kuunnellaan sydänääniä. On se niin tärkeää, että on oma sisko tai veli! Aivan ihana tilanne kokonaisvaltaisesti ja tosi rennosti otetaan. Kerrottukin on aika monelle, jos menisi kesken niin sekin kerrottaisiin joten minusta on luontevaa näin.
Eilen kävin tarkistusultrassa kun ensimmäisessä raskauden kestoarvion takia tehdyssä ei mitään näkynyt. Ja ylläri ylläri: nyt näkyi ja lääkäri olikin sitä mieltä, että raskaus on ehdottomasti paljon pidemmällä kun pikkuolio oli niin kookas ja liikkui jo mallikkaasti. Viikot siis korjautuivat nyt 8+4 (oma arvio 7+4). Saa nähdä miten muuttuu jatkossa. Missä lie ollut piilossa siinä ekassa ultrassa vai oliko kohtu sellaisessa asennossa, ettei näkynyt (on vähän takana). Sitä lääkäri vähän epäili.
Vielä vähän omaa napaa: yökötys senkun lisääntyy. Ja väsymys. Keksin, että appelsiinimehu auttaa vähän. Ja ruisleipä.
Mukavaa viikkoa kaikille!
Sirilii 8+4
Siriliikin päässy etiäkäsin melkein kuin varkain.. onnea että pienokainen näkyi:D:D:D:D
Oletteko käyneet lukemassa kotiäitiys puolelta mitä noloa väsynyt äiti tekee (tai joku vastaava)??????
Vitsi että sai hyvät naurut:DSilmät kyyneleissä luin ja kikatin.. ja huomashan sitä että onhan sitä itelleki sattunu väsyneenä vaikka mitä hassua:D
Käykää ihmeessä lukemassa, piristää päivää..
... hyviä juttuja tuolla tosiaan :D :D
Meillä mies muuten enempi tokkuroinut: kirosi kerran kun yritti saada esikoiselle haalareita ylle. Ei mennyt vetskari kiinni vaikka mitä teki. Heh... syy oli se, että oli tunkenyt jalat hihoihin ja kädet lahkeisiin. En ihan tajunnut, että miten se ei huomannut, että huppu on pyllypuolella...
Tai synnytyssairaalassa kun pyysin tuomaan kaapista pesulappua, toi ne sellaiset venyvät verkkoalushousut. Naapuripedin keisarinleikattu emo ajoi mieheni ulos huoneesta. Oli hajottaa leikkeleensä nauraessaan.
Kävitkö Simppu muuten jo neuvolassa?
Sirilii
Tais olla uusia marrasmurun odottajia, tervetuloa mukaan kaikki!!!!
Mites simpulla kävi neuvolassa?
Meillä oli töissä koulutuspäivä ja voi huhhuh, istua nyt 8h kovalla tuolilla...kyllä pirun tiukkaa teki, puoli päivää väsytti niin et pelkäsin nukahtavani ja sit ku se helpotti ni sitten maha alkoi painamaan ja oli tukala olo, noin pitkät koulutuspäivät pitäis lailla kieltää raskaana ollessa!!!!:) Ekaa kertaa oli todellakin sellanen olo et ökä lentää,niin oli olo huono kotiin tullessa mutta nyt helpottaa kun voi löhötä sohvalla hetken, ihanaa!!! Vaik nyt marisen oloani niin raskautta en valita vaan tuota et täytyy töis käydä, eikä saa rauhassa nauttia mahan kasvusta, höh!:)
Mites teidän muiden päivä on mennyt???;)
tinsku ja piitu
Joo neuvolassa käytiin mutta en mie sitte rohjennu kysyä niitä sydänääniä..odotan perjantaihin että näkee sitte ultralla:)
Eipähän tarvii ressailla turhia jos ei ois kuulunukkaan..
Esikko oli kasvanu hyvin..
Miten muilla päivä?
Täällä niin kauhee väsy että nukahdin sohvalle, tuntu ettei jalkaa jaksa nostaa..aivan hirveetä:)sais tämä väsy loppua, ku ei pojan kans jaksa touhuta niinku normaalisti. Mutta kai tämä tästä pikkuhiljaa:)
Maha on yhä iso, ei laske, tänään kävin katteleen mammahousuja ja löysin, mutta ostan vasta sen ultran jälkeen..
söin eilen mausteista riisipataa ja aamun oksensin sitä ulos, ei nyt vissiin sovi mausteinen mulle:/
Jaksamista teille muillekin:)
simppu rv9+1?
...niin hemmetisti, että... ja töissä istuminen teki täälläkin hallaa. Sattuu suoraan sanottuna. Tekis vaan mieli nyt kotiuduttua nukkua, mutta toisaalta vois käydä kävelemässä jos helpottais.
Simppu: peukut pystyssä perjantaihin!
Sirilii
Mulla on kans sellanen tilanne että mies on mutta ei asuta yhdessä. Mun kaks lasta on edellisestä liitosta. Tulevan isä on kyllä mukana tässä vauvan odotuksessa, ja innolla odottaa vauvaa. Onhan tämä kuitenkin vähän outo tilanne, ainakin mulle, kun edelliset lapset on syntyny niin että asuttiin silloisen miehen kanssa yhdessä. Tässä suhteessa vaan päätettiin olla pitämättä mitään kiirettä....tosin tällä pienokaisella taisi olla joku kiire, kun sitten yllättäen ilmoitti tulostaan :)
Mulla on tänään ollu ensimmäistä kertaa jonkunlaisia raskausoireita (ton hirveän syömisen lisäksi), koko aamun oli töissä tosi huono olo ja jotenkin vähän heikotti ja oli voimaton olo, se kyllä meni sitten itsellään ohi päivän mittaan.
rv7+4
ja neuvolan täti oli tosi mukava! Ei edes yritetty kuunnella sydänääniä eikä mitään, en kyllä olisi halunnutkaan vielä. Istuttiin vaan ja keskusteltiin ja saatiin tsiljardi erilaista lappusta.
Niin ja tervetuloa mukaan kaikki uudet odottelijat!
Meidän lapsen (etä)isä rupes neuvolassa puhumaan, että haluaisi ottaa isyyslomaa kun hänelle sattuu tosi tiukka työputki juuri lapsen syntymän aikoihin eikä ehdi nähdä vauvaa alkuun juuri lainkaan. Mutta harmiksemme huomasimme, ettei sitä voi pitää jos ei asu samassa osoitteessa lapsen äidin kanssa. (Byrokraattisista syistä ei voi muuttaa kirjojakaan samaan paikkaan.) Mikä idea tässäkin säännössä nyt sitten taas on? Epäileekö Kela tosissaan, että joku ihan tuntematon ukkeli alkais pitää meidän lapsesta isyyslomia? Omituinen juttu. Viime lainuudistuksen yhteydessä antoivat sentään etävanhemmille oikeuden tilapäiseen hoitovapaaseen eli voivat etävanhemmatkin jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta..
Olo on täällä tosi aaltoileva, välillä parempi mutta myöhään iltaisin ja aikaisin aamuisin aika heikko. Olen aloittanut fillarikauden toissapäivänä ja se kyllä virkistää oloa, vaikka ylämäet on kyllä hiukka hengästyttäviä. Nähtävästi vaikuttaa myös fyysiseen suorituskykyyn tämä tila. Mutta on se kevätauringossa pyöräily vaan hulppeeta, soittimeen Jukka Poikaa, letkeä meininki ja lapsikin kulkee päiväkotiin nopeasti ja kätevästi turvaistuimessa. :) (Ja huolestuville tiedoksi, että en siis kuuntele musiikkia kun poljen lapsen kanssa..)
-zel & z, 9+5
Tinskullahan oli hauskasti käyny, itseasiassa mun kaverille tais käydä justiinsa samallalailla:) Tälläviikolla pääsee hän ultraan ja näkee millä viikolla menee.
Täällä kans yks pallomaha, joka ei salassa raskautta enää pysty edes pitämään.
Vanhin lapsistakin 5.v sanoi jo pariinkin otteeseen viimeviikolla et äiti tuo sun masu ei oo enää littana, onkohan siellä vauva..?ja tais muuten sanoa jo ekan kerran sitä edellisellä viikolla.
Ollaan sitten lapsille kerrottu et kyllä siellä vauva köllii. Pitkä odotus aika niille tulee, vaan ovatpa alusta asti innolla ainakin mukana.
Et voitte kuvitella ettei tätä mahaa peitellä aikuisiltakaan sitten enää.. joo järkiään kaikki ketkä mut sisävaatteilla näkee arvaa. Ja ollaankin sitten kerrottu mitäpä sitä salailla ja valehdella.
Turvotustahan se vielä on, mutta selvä raskausmaha joka turpoaa ja turpoaa. (ylikilojakaan ei ole, ettei siitä voi johtua 166cm/55kg,mahakin oli ihan littana ennen raskautta)
Ei olla silti ihan vieraammille kuitenkaan asiaa toitotettu, ihan omalle lähiperheelle: vanhemmat, sisarukset ja lähimmät ystävät tietää.
Esikoinen hienosti osannu pitää salaisuuden, kun sanottiin ettei ihan kaikille tarvi asiaa vielä ilmoittaa:)
Olo on aaltomainen, välillä vointi loistava, yhtäkkiä taas sitten todella pahoinvoiva. Vaan en valita, ihanaa kun tietää et jotain tapahtuu mahassa.
Väsymys myöskin jatkuu, vaan onneks lapset nukkuu päiväunet niin saa itekki nukkua ja kaiken kukkuraks alkavat illallakin nukkumaan ajoissa:) Rinnat on kasvanu aavistuksen, tullut sellaista uhkeutta lisää.
Nyt kutsuu päikkärit!
-Ipan@- rv 9+4