Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raskausdiabetes - neuvoja kaivataan

Vierailija
26.03.2008 |

Sokerirasituksessa olivat kaikki 3 arvoa hieman koholla ja nyt mulle on laitettu lähete äitiyspolille vuorokausitarkkailuun.

Esikoinen vaati huomiota, joten en ehtinyt neuvolan tädin kanssa juttelemaan pidempään. Mitä se raskausdiabetes käytännössä tarkoittaa ja ollaanko siellä vurokausitarkkailussa tosiaan koko vuorokausi sairaalassa?

Kiitos vinkeistä ja neuvoistanne, kohtalotoverit.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse sain puhuttua iltaloman itselle. Ideana on että syöt sairaalan tarjoaman dieetin mukaisesti ja sinulta otetaan verikokeet aina aamulla ensimmäiseksi, lounaan ja päivällisen jälkeen ja olikohan vielä illalla.

Vierailija
2/10 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, etten osannut auttaa, mutta sen vielä totean, että lapsukaiseni tuli terveenä maailmaan, no problem.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ekalla kerralla vain päivän, mutta hankalammat tapaukset olivat yön. Niille opetettiin insuliinin pistämistä. Minä selvisin dieetillä.

70 prosentille muuten tulee sitten se tavallinen diabetes. Ole varuillasi.

Vierailija
4/10 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja terve lapsi täälläkin.

Vierailija
5/10 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin sanoen söin vähän 4h:n välein.

Ja vauva oli syntyessään 2,5kg =)

Mun " sokeri" vauva !!

Vierailija
6/10 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaikissa kolmessa raskaudessa ollut sokerin kanssa ongelmia. Ensimmäisellä kerralla selvisin ilman sen ihmeempiä, toisella kerralla kävin osastolla asti seurannassa (dieettiohjeet mukaan), kolmannella kerralla olisivat taas halunneet sokerirasituksen jäkeen (nyt kaikki kolme arvoa koholla) seurantaan osastolle. Tästä kieltäydyin, joten sovimme diabeteshoitajan kanssa seuraavani sokereitani kotona, tiedot laitoin mailina hänelle toimitettavaksi lääkärille. Ja jälleen kerran raskaus sujui hyvin, eikä insuliinin käyttöönottoon ollut mitään syytä.

Paino laski raskauden aikana kylläkin reilut 10kg...

Vierailija
7/10 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten lapsi, otettiinko siitä syntymän jälkeen verinäytteitä/annettiin glukoosia tms? Kyllä tässä itse jaksaa vaikk amillä dietillä ei siinä mitään, kunhan selviää mitä homma tarkoittaa, mut lähinnä vauvan ensihetkistä olen huolissani..

Vierailija
8/10 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun 2h välein ja sitten lopuksi 12 h välein eli 2 kertaa vuorokaudessa. Ja jos sokerit on matalia niin sitten annetaan esim lisämaitoa, että saadaan sokerit nousuun.

Mun kummallakaan vauvalla (joiden aikana oli raskausdiabetes) ei ollut mitään ongelmaa syntymän jälkeen sen johdosta. Sokerit ok ym.

Se tieto tuli vähän aika sitten uutena, että raskausdiabeteksestä voi johtua myös se, että vauva on pienipainoinen. Aina vaan toitotetaan sitä, että suuria vauvoja suuria vauvoja.. Minun kuopus painoi n 2600g ja sitä diabeteshoitajalle ihmettelin (edelliset siis reilusti isompia) ja sanoi, että rd johdosta voi olla vauva myös pieni. Mitään syytä pienipainoisuudelle ei mistään lääkärien mukaan löytynyt, ei istukasta tms. Mutta eivät mainnieet silloin kyllä tuotakaan, että voisi johtua raskausdiabetesksestä, tiedä häntä sitten...

Vierailija
9/10 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikkumaan monta kertaa päivässä. Niinpä söin vain ruisleipää ja näkkäriä ja muita sellaisia tosi kuitupitoisia hiilihydraatteja. (ei makaronia, sokerimässyjä tai edes perunaa, niillä sokerit sinkosivat taivaaseen)

Kävin aamiaisen, lounaan ja päivällisen jälkeen vartin kävelyllä. Se leikkasi verensokerin äkkijyrkän nousun, enkä sitten joutunutkaan insuliinipiikeille kun olin tarkkana siitä mitä söin. Ja varsinkin liikunta on ihan olennaista.

Se vaikuttaa verensokeriin kuin insuliini. Ilmaista insuliinoa raikkaassa ulkoilmassa, kyllä se aina piikittämisen tunkkaisissa huoneissa voittaa.

Vierailija
10/10 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä tiedänkin, miten sokerit käyttäytyivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän