Hääparin ahneus ällöttää!!
Minulla ei periaatteessa ole mitään lahjalistoja vastaan, mutta minusta on aivan törkeää laittaa listalle vain älyttömän kalliita tavaroita, joita ei ole mahdollista edes ostaa osissa tyylillä 4 kpl tiettyjä lautasia. Meille tuli miehen kaverilta ja lahjalista ei kyllä oikeasti ole ihan tästä maailmasta kaikki listan jutut ovat alkaen 60 euroa. Löytyy Marimekon lakanasettiä, Villeroy & Boch aterinsarjaa jne....Kyseessä ei ole edes mikään läheinen ystävä, joten ei kiinnosta yhtään panostaa älyttömiä summia lahjaan etenkään kun itse kituuttaa kotihoidontuella.
Kommentit (51)
Vierailija:
Vierailija:
Tarkoitus ei ole juottaa vieraita ILMAISEKSI ja syöttää nälkäinen possulauma buffetissa.Hääpari on päättänyt mennä naimisiin ja kutsuu ystävänsä kanssaan juhlimaan tätä onnellista tapahtumaa. Hääpari TARJOAA vierailleen syötävää ja juotavaa ILMAISEKSI.
Tapana on, että hääveiraat vievät hääparille lahjan, mutta se ei TODELLAKAAN ole maksu syömisitä tai juomisista.
olin jo ostanut häälahjan (42e) kaverilleni (häät tulossa vasta ) ennen kuin saimme kutsukortin jossa hääpari pyysi rahaa lahjaksi . kehtaanko antaa " vaan" 20 e kun olen jo ostanut tuon lahjan ? vai pitäisikö pienestä tuestani repiä väh . 40 e ? tiedän tuon ostamani lahjan olevan todella mieluisa , ja tulee täytenä yllärinä parille , ovat jo kauan toivoneet sitä .
Monenhintaisia lahjoja vain täytyy laittaa. Ihan hyvin voi ostaa kaksi lautasta tai vaikka yhden lautasen. Listassa näkyy, mitä on vielä ostamatta, ja seuraava voi ostaa taas muutaman lautasen.
Kyllä mielestäni on piheyttä, jos esimerkiksi keskituloinen pariskunta vie häälahjaksi esimerkiksi sokerikon lahjalistalta (takoitan nyt jotain Pentikiä tai Arabiaa, Villeroysta en tiedä...) On täysin selvää, että työtön tai opiskelija ei voi panostaa lahjaan, mutta tuntuu lähinnä vitsiltä, jos lahjana työssäkäyvältä pariskunnalta on 20 euron kippo. Se on PIHEYTTÄ. Osa ihmisistä vain ei haluaisi antaa mitään muille. Joka ikinen penni lasketaan, ja usein nämä laskijat ovat niitä, joilla ei rahasta ole pulaa. Nämä samat ovat kokemukseni mukaan niitä, jotka matkustavat Karibialla, ostavat itselleen kahden sadan euron saappaat ja keittiöön uuden Mielen pesukoneen, mutta jos toiselle pitäisi jotakin.... Ei. Sitten tämä piheys verhoillaan siten, että puhutaan materialismista, siitä, että meille henkiset arvot ovat tärkeimpiä.
Ahdistivat ennen omia häitä ja ahdistavat edelleen. Erityisesti rahan toivominen lahjaksi on minulle " punainen vaate" , vaikka ymmärtäisinkin sen takana funktionalistisen ajattelun (" emme tarvitse mitään" ). Se päättelyketju kuin ontuu; jos ei tarvitse mitään, voi jättää lahjat kokonaan toivomatta. Tai jos ei ole varaa matkaan, remonttiin tms., kannattaa harkita myös niitä kalliita häitä uudelleen, sillä vieraiden tehtävä ei ole kustantaa hääparin tulevaisuudensuunnitelmia.
Juuri tästä syystä meillä ei kutsuissa ollut minkäänlaista mainintaa lahjoista. Ne EIVÄT olleet meidän syymme mennä naimisiin! Lisäksi valtaosa vieraistamme oli opiskelevia ystäviämme, joista moni osallistui hääjärjestelyihin. Olisi tuntunut kertakaikkisen kamalalta ajatella, että häihimme valmistautuessaan nämä ihmiset sitten pohtivat, millainen lahja olisi riittävä.
Olimme sopineet, että äitini ja kaasoni tiedossa on joitain toiveitamme, jos joku kysyisi. Kävi niin, että useampikin kyseli listaa, jolta valita... Joten laadimme sellaisen, josta kävi ilmi, minkä tyyppisiä lahjoja meille voi ostaa - kuten jollain toisellakin täällä, listalla oli myös epämuodollisia toiveita, kuten teatterilippuja ym.
Saimme aivan valtavan ihania lahjoja! Ne, jotka olivat omin päin päättäneet antaa rahaa, olivat antaneet sitä ihmeellisen paljon. Ne, jotka olivat hankkineet meille lahjan, olivat todella panostaneet siihen, että lahja sopi meille pariskuntana ja henkilöinä! Rajaamalla valmiiksi, että " meille saa antaa vain tällaisia lahjoja" olisimme sekä pahoittaneet monen mielen että jääneet itse paitsi monesta ihanasta ajatuksesta ja oivalluksesta.
Mieluummin otan ystävän lämmöllä valitseman lahjan kuin kirjekuoren rahoineen ja hampaat irvessä väännetyt onnittelusäkeet, joita kirjoitettaessa on samalla ajateltu, miten ahne ihminen rahan pyytäjä on!
ja olin silloin köyhä, heh olen sitä vieläkin... mutta jos mun perhe saa kutsun niin alle 50 en laita mitään lahjaa... Viimeksikin olin pikkuserkun häissä ja meiltä oli siis mun veljen perheeltä ja meiltä 230¿
kerrankin kestitä heitä oikein kunnolla, lahjat saivat itse päättää.
Listassa oli toiveina mm. kahvipaketteja, pesuaineita ja siivousvälineitä...SAimme erittäin hyvät lahjat!!
Lahjalista on tilaus jostain tavarasta, mielestäni lahja on lahja silloin kun lahjan antaja on sen valinnut sen mukaan mitä haluaa antaa ja mihin on varaa.
Jos annan lahjan päätän mikä se on.
Omiin häihin en tietenkään ole listaa laatinut sillä se vaikuttaisi ahneelta.
Läheiset tietää ja tuntee joten osaavat ostaa mieleistä ja heillä on mahdollisuus kysyä toivetta niin halutessaan.
Tarkoitus ei ole juottaa vieraita ILMAISEKSI ja syöttää nälkäinen possulauma buffetissa.
Hääpari on päättänyt mennä naimisiin ja kutsuu ystävänsä kanssaan juhlimaan tätä onnellista tapahtumaa. Hääpari TARJOAA vierailleen syötävää ja juotavaa ILMAISEKSI.
Tapana on, että hääveiraat vievät hääparille lahjan, mutta se ei TODELLAKAAN ole maksu syömisitä tai juomisistaVierailija
Lahjalista on tilaus jostain tavarasta, mielestäni lahja on lahja silloin kun lahjan antaja on sen valinnut sen mukaan mitä haluaa antaa ja mihin on varaa.
häissähän pari kestii ystävänsä kerrankin pitkän kaavan mukaan, mikään lahja ei korvaa moista lämpöä ja vieraanvaraisuutta ja ystävistä ja läheisistä huolehtimista.
ehkä suurin ero on siinä (usa-suomi) että siellä nyt vaatteet eivät maksa mitään. Siksi niitä tuodaankin vauvan saaneille isot kasat. Halpahalleista saa merkkitavaraa halvemmalla kuin täällä kirpputoreilla. Ja tämä on tosi, viimeeksi tänään sen huomasin. Ja asun nyt kyllä suomessa, en usassa.
Tuskimpa kellään joka viikko tai kuukausi mitään juhlia ole ja
eihän se raha ratkaise vaan ele. Itsetehtyäkin voisi moni harkita, se vasta tunnearvoinen lahja onkin. Mutta kuten sanoin, lahjalistat ovat vain esimerkkejä, vaikka siellä olisi 12 kuppiparia, ei tarvi ostaa kuin yhden, jos ei ole oikeasti varaa.
Tämä keskustelu mielestäni vain osoittaa miten pihejä monet suomalaiset ovat. Ei tarvi mennä häihin, jos ei huvita laittaa rahoja häälahjoihin. Tuskin se hääpari sitten kovin rakas teille edes onkaan!