Paskan paskatauti. Kiitos rakkaan siskoni, joka tartutti sen meihin. ov
Käytiin siskon lapsen synttäreillä viikonloppuna ja vasta lähtiessä siskoni viitsi sanoa, että onneksi ei tarvinnut perua synttäreitä, vaikka tuo " Matti" oksensikin koko eilis illan + ripuloi viime yön. Ja " Martti" oksensi toissapäivänä. Mutta eihän se mitään mahatautia kyllä ollut.
Minä ja mies saadaan harvoin mahatautia (itse olen ollut viimeeksi rotaviruksessa viitisen vuotta sitten, sitä ennen olen ollut tavis mahataudissa joskus lapsena). Lapset eivät vielä ole olleet mahataudissa.
Esikoinen alkoi viime yönä oksentamaan, oksensi yli 5 kertaa, sitten alkoi ripuloimaan. Kuopus alkoi oksentamaan ja ripuloimaan aamuyöllä. Pyykkikone lauloi koko yön, esikoinen osasi kyllä tähdätä vatiin, mutta tuo kuopus puklasi mihin tahansa. Jopa matoille.
Itse heräsin aamulla siihen, että maha oli hemmetin kipeä. Parin tunnin päästä sitten oksensin. Aamupäivällä olen oksentanut 8 kertaa, joista loppu kerroilla pelkkää vihreää sappinestettä. Olin myös kunnon horkassa, paleli niin, että hampaat löivät loukkua. Sen lisäksi mulla oli aamupäivällä 38.6 astetta kuumetta, nyt kuume on laskenut n. 37 asteeseen. Ja olen myöskin ripuloinut varmaan kymmenen kertaa päivän aikana.
Esikoisen makasi koko päivän sohvalla ja katsoi Puuha Petea, Postimies Patea, Disneyn leffoja ym. Kuopus katsoi vähän aikaa ja sen jälkeen energiaa riitti, vaikka muille jakaa.
Itse olen maannut koko päivän ja olo on heikko. Kun nousee ylös, niin heikottaa. Olen juonut tänään pelkästään vettä, lapset joivat meidän kaikki mehut ja limut ja söivät meidän kaikki vatsaystävälliset ruuat, koska en ole uskaltanut laittaa suuhun mitään. Suuta kuivaa koko ajan ja silmät tuntuvat kuivilta. Vatsa tuntuu vieläkin aralta, ei kuitenkaan sellaiselta, että oksettaisi. Mieluimmin tuo olisi ehkä nälkäkipua.
Mies soitti työmatkalta, että hänellä oli ollut erittäin mukava lento; hän oli alkanut oksentaa pari tuntia nousun jälkeen ja oksentanut koko matkan Nykkiin asti. Ja hotelliin päästyään hän on tehnyt tuttavuutta vessan pöntön kanssa.
Onneksi tuo pöpö taisi hellittää lapsilla, ainakin kuopus oli normaali itsensä nukkumaan mennessä. Esikoinen valitteli vielä vähän vatsaansa, että masu on pipi. Täytyy toivoa ettei hän enää yöllä oksenna. Ja itse toivoisin, että tuo vatsa tuosta rauhoittuisi.
En voi sietää mahatautia. EN todellakaan, mikä tahansa muu tauti on paljon parempi.
Laitoin siskolleni tänään todella kiukkuisen viestin, missä sanoin, että olisi ollut kohteliasta ilmoittaa ja kysyä, halutaanko me tulla. Olishan ne synttärit voinut pitää esim. ens viikonloppuna! Mutta siskoni on lellinyt lapsensa pilalle, jotka saavat melkein kaiken haluamansa ettei vaan tule pahamieli. Toisenkin lapsen pitää saada toisen synttäripäivänä pieni lahja, ettei tule pahamieli. Ja jos toinen saa uuden paidan, niin toisenkin pitää saada jotain, vaikkei olis tarviskaan just sillä hetkellä.
Kommentit (26)
minä olen jo 35v ja en ole saanut kenestäkään vatsatautia. Muutaman kerran olen oksentanut jos olen syönyt pilaantunutta ruokaa. Ja nekin oksennukset ovat jääneet 1-2 kyökkäykseen. Samaa sarjaa taitaa olla lapset ja puolisokin.
vesirokkotartunnan. Kolmen lapsen kanssa meni seuraava kuukausi sairastaessa. Nuorin oli vasta 10 kk ja sai kaikkein rajuimman tartunnan, rakkuloita oli joka paikassa, suussa, kielessä jne.
Emme siis tienneet että ko. synttäreillä oli vesirokkovaara, meille vain sanottiin poislähtiessä että " Matilla" on ollut aamulla pari näppylää. Vesirokon saivat kaikki lapset (n. 20 kpl), jotka oli kutsuttu synttäreille.
Kerrankin, kun mentiin synttäreille, niin oli vienyt nuoremman lapsen isovanhempien luo synttäreiden ajaksi, jottei oksentelullaan olisi pilannut juhlia. No arvatkaa, saatiinko tauti? Tietysti! Eihän kukaan voi kämppää niin tehokkaasti siivota, etteikö tautivirusta olisi jossain ovenkahvasssa. Lisäksi perheenjäsenistä osa on varmuudella taudin hiljaisia kantajia. Suututtaa tuollainen käytös, kun vauva on saanut jostain pahan oksennustaudin ja riutuu elämän ja kuoleman rajoilla. Oksennustaudit ovat vaarallisia vauvoille!!!
tauti saattaa tulla vaikka kaupasta jos on tullakseen eikä sille sitten mitään voi. mutta jokainen päättäköön itse lähteekö ehdoin tahdoin tautia kyläpaikasta hakemaan. varsinkin vatsatauti ja rokkotaudit kuuluvat ehdottomasti tällaisiin " etukäteen informoitaviin" tauteihin mutta kohteliasta on kertoa myös tavallisesta räkätaudistakin.
meillä on myös kokemusta vastaavanlaisesta kyläilystä :( miehen sisko ei edes poislähtiessä kerro mitään vaan vasta kun minä olen soittanut ja ilmoittanut että meidän lapset sitten sairastuivat teillä kyläilyn jälkeen niin vasta muistaa " joo niin on muuten meilläkin ollut oksennustautia juuri ennen juhlia" . että kiitti v*tusti vaan!
jotka jättävät kertomatta taudista.
Ollaan saatu kerran kunnon oksennustauti kyläilystä. Olin todella vihainen tästä ja toin sen ilmi myös. Sitten tämä ihminen kehtaa laittaa viestiä seuraavan oksutaudin aikana, että " tulisitteko meille loppuviikosta kylään, meillä on muuten nyt oksennustautia" . No tultaiskohan?!
Jumatsuikka, kun meillä oli oksutauti, kukaan ei saanut tulla meille kahteen viikkoon, vaikka desinfioinkin taudin jälkeen ovenkahvat ym. huolellisesti. Se todellakin voi tarttua 2 viikkoa siitä tilasta, missä on oksennettu.
näitä tartuttajia riittää.
Vituttaa kun saa rampata jatkuvasti lääkärissä erilaisten flunssien jälkitautien kanssa. Korvat, poskiontelot, pr*kele.
Ja pidetään pikkumatin kutsut. Nää kaikki lastenkestit on yksiä tautipesiä. Aina joukosta löytyy se yksi laiska äiti, joka vie " terveen" lapsensa viettämään syndejä.
Siihen " lapset eivät ole tartuttaneet minuun vatsatautia" kommenttiin sen verran, että lapset sairastavat aikuisia useammin vatsatauteja, kun ne vasta kehittää immuunijärjestelmiään. Eli aikuinen on voinut sairastaa jo kyseisen viruksen aiemmin.
Joo, ja toiset ei saa koskaan vatsatautia, niin mäkin sanoin 26v kokemuksella kunnes sitten viime keväänä sain niin rajun taudin että jouduin sairaalaan.
Olis hirveen kiva juttu, kaikki äidit ja isät, että pidettäis ne räkä ja ripulipäät kotona sen aikaa ettei tauti enää tarttuis.
Kiitos ja mukavaa keväänjatkoa!
ps. siihen valintakysymykseen vielä: FLUNSSA.
Et sitten ole kuullut vastustuskyvystä? Meillä on yksi tuttavaperhe, jossa sairastetaan koko ajan. Joulukuusta lähtien lapsilla on ollut kolme vatsatautia, parit flunssat + vesirokko.
Itse olisin nukkunut päivällä sohvalla, mutta koska tuo kuopus oli niin energinen, niin uskaltanut. Ties mitä hoopouksia se olis sillä välin keksinyt.
Toivottavasti tämä olo helpottuu yön aikana. Tämä on ihan perseestä. Koko ajan tuntuu, kun nousee ylös, että vintti pimenee. Onneksi vatsa ei ole kovasti sekaisin, tai siis ettei tarvitse koko aikaa ravata ripuloimassa. Se tästä vielä puuttuis.
Olisin pyytänyt äitini lastenvahdiksi, mutta hän oli oksentanut koko viime yön. Naapurin pappaa, joka joskus vahtii meidän lapsia, ei oikein kehtaa pyytää vahtimaan, en viitsi ehdon tahdoin tartuttaa toisia. Joten toivoa sopii, että meidän perhe olisi huomenna paremmassa kunnossa.
Vierailija:
Naapurin pappaa, joka joskus vahtii meidän lapsia, ei oikein kehtaa pyytää vahtimaan, en viitsi ehdon tahdoin tartuttaa toisia. Joten toivoa sopii, että meidän perhe olisi huomenna paremmassa kunnossa.
ei kehtaa pyytää ketään lapsenvahdiksi vaikka itseltä meinaa taju lähteä. lapsenvahti kun saisi takuuvarmasti taudin itselleen palkaksi hoitoavustaan :(
Luin sen aiemmin kirjoittamasi viestin ja ihmettelin syvästi miksi siskosi ei perunut synttäreitä.
Todella typerää!
Toivottavasti paranette pian!
Olisin vihainen minäkin, miksi tosiaan ei olis voiny sanoa että olivat olleet taudissa, tietenkin se tarttuu. Ja kiva tosiaan miehelles : (
Taidat olla niitä mammoja, jotka vievät kipeitä lapsia kerhoon ym.
Todella itsekästä häneltä jättää kertomatta heillä olleesta vatsataudista.
ja tiedän kyllä kuka olet kun kerroit miehesi matkansuunnan, joten kiitti vaan..
sys
Ja kun se on vielä itselläkin, on vaika hoitaa lapsia ja pestä sitä pyykkiä.
Mutta vatsataudit kuuluva lapsiperheeseen. ja usein ne tarttuvat kaikille perheestä. Myös aikuisille. On sinällään aika hyödytöntä miettiä mistä on taudin saanut, kun yleensä se tulee koulusta, päiväkodista, kerhosta, naapurin lapselta.
On totta, että siskosi olisi voinut perua juhlat. Mutta nyt hän ei niin tehnyt. Aina on ihmisiä, jotka eivät ymmärrä tai halua ymmärtää, että vatsatauti tarttuu helposti. Olet siskollesi vihainen.
Mutta kun sen taudin voi saada vaikka kaupan ostoskärrystä. Nyt vaan satut tietämään mistä saitte sen, ja kohdistat suuttumuksen siskoosi.
Ajattele, että se kuuluu lapsiperheen normaaliin tautikantaan, Ja that´s it. Älä jää märehtimään.
Vierailija:
ja tiedän kyllä kuka olet kun kerroit miehesi matkansuunnan, joten kiitti vaan..sys
Meidän perheessä ei mahatautia sairasteta helposti. Itselläni on ollut tuon rotan lisäksi 1-2 mahatautia lapsena. Miehellä on ollut saman verran mahatauteja lapsena.
Mä en tajua, että teidän mielestä on ok, että ei viitsitä ilmoittaa paskataudista? Flunssa ym. " pikku vaiva" on ok, mutta mahatauti, ei kiitos.
Minusta on äärimmäisen itsekästä kutsua ihmisiä kylään jos perheessä on juuri sairastettu jotain tarttuvaa tautia joka on muuta kuin ihan perusnuhaa.
No, ehkä ap:n siskolle käy joskus vastaava tapaus, ja sitten ymmärtää. Ikävä vaan että monet ihmiset ovat idiootteja eivätkä näe omaa napaa pidemmälle.
Kyllä mä mieluummin kahdesta pahasta valitsen mahataudin.
millään tapaa vähättelette ap:n siskon tekosia??? Kyllä pitää aikuisen ihmisen tajuta ettei ketään pyydetä eikä päästetä kylään jos perheessä vatsatautia. Eikä myöskään mennä mihinkään, korkeintaan kauppaan ja sinnekin vain se tervein. Ja jokaisella on mielestäni velvollisuus ilmoittaa että meillä on kovaa nuhaa, flunssaa, vatsista tai mitä vaan perusnuhaa kovempaa jos joku on tulossa kylään. Antaa vieraiden itse päättää ottavatko riskin että tarttuu. Ja vatsatauti tarttuu lähes varmasti. Mä olisin tosi vihainen jos joku mun lapsille tekis tollasen tempun. Eikä se ole mikään hyvä syy että saahan niitä tauteja mistä vaan. Joo, niin saa mutta tarviiko varta vasten tartuttaa toisia?
Ymmärrän kiukkusi täysin! Mun miehellä on kanssa tollanen ääliö-sisko joka tartuttaa kaikki taudit kun ei viitsi ilmoitella. Lisäksi omille lapsille " tulee paha mieli!" jos synttärit tms perutaan. Entäs muiden lapset? Ollaan aika nihkeesti niiden kanssa tekemisissä, paitsi sillon kun meillä on tauti niin käydään aina moikkaamassa ;)
Pointti on se, että ihmiset, jotka heittelevät näitä " lapsiperheen arkea" -kommentteja, ovat totaalisia urpoja ja uskoakseni vain provoilevat tällä asialla. Ei kukaan fiksu ihminen tartuta toisiin tahallisesti MITÄÄN tarttuvaa tautia, oli sitten kyse nuhasta tai vatsataudista.