Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*** Tammitenavat vk 13 ***

24.03.2008 |

Uusi pino uudelle viikolle. Vanhat jutut tarjolla täällä: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12700909&p=2&mpage=1&tmod….

Pääsiäisreissusta selvittiin kunnialla. Ihan kiva oli reissata, mutta ihanaa olla kotona! Sain kahtena iltana tytsyn laitettua vaunukoppaan nukkumaan ja nukkui siellä ekat neljä tuntia. Pitää yrittää kotonakin järkätä pinnasänky paremmin käden ulottuville.

Sammermanni: Ilman muuta pitää järkätä tapaamista itäisillekin ihmisille sopivassa paikassa.

Ametisti: Tuollainen maatilalomahan voisi olla hyvä idea! Taloudellisesti, ekologisesti ja vaivannäöllisesti helpompi kuin joku ulkomaanreissu. Olikos kivaa?

Mantelihammas: Mulla on myös dementia tosi pahana. Suusta tulee ulos välillä hyvinkin eriskummallista puutaheinää... Onneksi muillakin. ;)

Allulla oli hienoja uutisia! Hyvä hyvä.

Frimmy: Niinhän se tuntuu olevan, että mitä pienempi ihminen sitä enemmän sille tarvitaan tavaraa reissuun. :) Tosin musta tällainen ihan pieni on vielä vähän helpompi kuin puoli vuotta isompi. Myöhemmin tarvitaan vauvalle omat ruoat, ruokalaput, unilelut ja ehkä jotain muutakin lelua. Nyt pärjää kun on vaippaa, vaatetta ja puklurättejä.

Kuolaavatko muut tammivauvat paljon?? Meidän neiti on alkanut kuolata liki solkenaan. En muista, että pojat olisivat näin aikaisin kuolanneet juuri lainkaan, kuolaaminen alkoi vasta lähempänä ensimmäisten hampaitten puhkeamista.

Strutsi ja neiti 31.1.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauskiloja on jäljellä muutama ja pari kiloa oli ylimääräistä jo lähdössä. Kiloja ei kamalasti ole, mutta enemmän harmittaa se, että vanhat farkut ei sovi jalkaan. Ainoat mukavat on kaksi numeroa isommat farkut, jotka ostin hätäpäissäni. Elän kuitenkin toivossa, että vielä mahdun vanhoihin. Bond-tyttö kunnossa en ole ollut ikinä.

Magda_lena: Juu, tottakai tunnen sut kuin vanhan ystävän. ;) Mä olen haaveillut pullosta siideriä jo pitempään, mutta aamuisin ei oikein maistu (kas kummaa) ja iltaisin tytsy syö tosi tiuhaan. Tuskin siitä mitään haittaa olisi, mutta jotenkin ei tuntuisi fiksulta imettää ja " ryypätä" yhtä aikaa...

Esikoiselle ostin suksipaketin seitsemälläkympillä eilen. Monot sovitin omaan jalkaani, joten ne kävis mullekin. Sukset ja sauvat tosin olis pahasti alamittaiset mulle.

Mulla on ollut kuparikierukka kaksi kertaa. Mitään hormonaalista ehkäisyä en enää ikinä huoli! Laitto ei tietysti ollut kivaa, mutta ei se yhtään sattunutkaan. Tosin molemmilla kerroilla oli synnytyksestä jo yli puoli vuotta ja menkatkin alkaneet.

Justus: Onnittelut hyvistä gynekuulumisista! Sulla on ollut jo riittämiin riesaa synnytyksen jäljistä.

Frimmy: Meilläkin nyt Dailyt käytössä, tosin vain öisin ja reissussa. Ihan hyvin toimivat. Aiemmin oli Pamperseja, jotka tosiaan paljon kalliimpia ja niissä on sellainen verkko, joka tarttuu vauvan takapuoleen. :(

Pajunkukka: Eipä näistä pienistä päälle päin sukupuolta näe. Kokeile joskus huviksesi arvata Hesarin syntyneitten kuvista arvata sukupuolta nimeen katsomatta. Mä kokeilin ja noin puolet meni väärin. Sama tulos siis kuin kolikkoa heittämällä. :) Mun poikia on silloin tällöin luultu tytöiksi kun on ollut kirkkaan punainen haalari päällä. Mua taas on vielä opiskeluaikoinakin tituleerattu " sedäksi" ja myös poikaystäväni pikkuveljeksi. ;) Mukavia ristiäisiä teille!

Sammermannille mukavaa tuulettumisiltaa!

Kaura: Mulla on aina tekstieditori auki samalla kun luen pinoa. Siihen sitten kirjoittelen sitä mukaa kun mieleen jotain tulee. Lopuksi sitten kirjaudun sisään ja kopioin tekstin vastausikkunaan. Tekstin voi tallettaa, jos tulee keskeytys, eikä selaimen kaatuminenkaan vie juttuja.

Tyttö on tässä sylissä mulla ja keskittyneesti huitoo käsillään mun hihaa. Suu on mutrussa ja ähinä käy. Hurjan nopeasti nämä pienet kasvaa ja kehittyy!

Strutsi ja neiti

Vierailija
42/47 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, montako viikkoa oon ollu pimennossa täältä! Kiva lukea teidän kuulumiset. Kiva, että toipumisia ja olon parantumisia tapahtunut. Tsemppiä kaikille meille väsyneille ja onkelmien kanssa painiville taas!

Samoja juttuja tuntuu täällä olevan kuin mullakin täällä kotona, eli kuolaava vauva ja lyhyitä unia =)

Meillä nukutaan öisin 1-3 tunnin pätkiä, ei sis liian pitkiä, mut onneks menee jo 21-22 nukkumaan ja nukkuu ysiin aamulla, aamun tosin potkutellen kovasti ja mökellellen.

Kamalan pitkä kaveri meillä kai on, kun oli 2kk1vkon iässä 59cm ja vajaa 5,5kg? Nyt 3kk neuvolaa ja rokotusta odotellen.

Pelkällä tissimaidolla tässä mennään.Ja tällä hetkellä meneillään jo toinen rintatulehdus. Peräkkäin! Vaikka parani jo tossa 10pv:n kuurin aikana hyvin ja olin pari päivää ilman antibioottia ja taas pamahti! Samaan rintaan, vähä eri kohtaan. Vaikken ole mielestäni kylmää saanut eikä ole pakkautunutkaan. Mutta taas uusi kuuri päällä siis. Harmi, mutta toivottavasti nyt menis ohi. Ja kaikki tyhjennyskeinot käytössä tietty... Säälittää vaan kun vauvakin saa antibioottia maidon mukana. Mutta molemat syödään maitohappobakteereita, jos auttas masuun ja ehkäsis multa hiivan.

Matkailusta oli puhetta... Me ollaan jo kaks kertaa käyty 500km/siivuunsa matkat,kun on ollut vähän kuin pakko. Mutta onneksi on mennyt mukavasti matkat ja majoittuminenkin. Tietty olluthiukan levoton sittereissun jälkeen. Olisihan vauvan paikka tosiaan kotosalla! Ja shoppailemassakin olen käynyt vaunujen kanssa ihan liian montamontamonta kertaa (sanoo myös pankkitili, jonne napsahtaa tuo päiväraha ;) )

Paino on entisellään ja vanhat vaatteet menee. Ainoastaan tissien kohdalta kinnaa ;) Ehkä vielä hetken, sitten ei taida paljon ollakaan jäljellä.... Ja huomaahan sitä, etteikroppa ihan entisellään ole, kun ei niin pääse liikkumaan. Ja syön kaiken, mitä eteen tulee. Pitäis hiukkasen kai rajoittaa. Ainakin tuota suklaata, koska se kai allergisoikin.

Meillä muuten vyöhyketerapia taisi auttaa masuvaivoihin! Tai sitten se oli vauvan lisääntynyt ikä....

Ihanaa aurinkoista ja piristävää päivää kaikille toivottelee

Floora ja poju (melkein 3kk)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve,

Toivottavasti Sammermanni on laulamassa karaokea!

K@ura: Meillä myös esikoinen rupesi nukkumaan täysiä öitä todella pienenä n. 2kk iässä. Olen itse hyvä nukkuja, nukun siis paljon. Ja mies ihan vajoaa koomaan, kun nukkuu. Lienee hyvä perimä :). Tosin esikoinen sitten rupesi heräämään kello 6 aamulla. Muistan ne loputtomat päivät jotka alkoivat anivarhain.

Pajunkukalle ihania ristiäisiä! Yövierasmäärä on kyllä huikea. Tuleeko tytölle numeksi Raita? Johdattelin tuosta Pajusta.... Kuten Strutsikin kirjoitti on vauvoista vaikea nähdä sukupuolta. Mua on myös luultu pojaksi ihan teini-ikään saakka. Sit sain " vähän" lihaa luiden ympärille.

Tuosta aasinsillasta kiloihin. Sain siis raskausaikana lisää vaivaiset 30 kg. Ensin laihduin 3kg, laihtuminen oli kielletty, sisätautilääkäri kielsi. Pystyin elokuusta alkaen syömään ja sitten vain söin, söin ja makasin. Synnytyksessä lähti se pari kiloa. Eli noi 10 kg oli/on turvotusta. Nyt olen laihtunut 15 kg ja toiset 15 kg on vielä lantioilla. Maha on edelleen valtava, vastaa noin 7 kk raskaana olevaa. Mitkään vanhat vaatteet eivät mahdu, edes ne jätti-isot joita käytin joskus pulskempana.

Miten saan tämän mahani pois ja kilot pois? Imetän, syön normaalisti, liikkumaan en pääse kinttuni ja mahani takia.

Huolista ja murheista: Huolehdin itseni loppuun esikoisen takia, hän oli niin valtavan pieni ( 1 200g), kun syntyi. Hän oli 2 kk sairaalassa kasvamassa. Nyt makasin raskausajan, että tämä vauva olisi isompi. Hän on iso ja terve. Jotenkin vaan luotan, että kaikki menee hyvin. Vauvat huutavat, valvovat ja raastavat hermoja. Vauvat myös vain kasvavat ja tulevat vanhemmiksi. Kai sitä on vaikea uskotella ensimmäisen vauvan vanhemmille. Olen enemmän huolissani omista edelleen jatkuvista vaivoista.

Tänään oli kolmas päivä sisätiloissa erittäin suulaan, aktiivisen ja liikunnallisen kuumeesta toipuvan tytön 5,5v. kanssa. Illalla paloi sitten mun käämi, eli tyttö vei voiton :(. Hermot meni, vein tai oikeastaan raahasin hänet pikkueteiseen oven taakse huutamaan ja raivoamaan. Kyllä ottaa kupoliin, että en muuta keinoa keksinyt. Hän sitten raivosi, mökötti,äksyili ja peusteli omia tekemisiään. Sain hänet onneksi nukkumaan ja iltalaulut laulettua. Huomenna menemme ULOS.

Voikaa hyvin kääröjenne kanssa!

Ametisti ja nukkuva Olavi

Vierailija
44/47 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli oikein mukavaa eilen kaakattaa akkojen kans-ilman lapsia=) Tosin tytöillä meni myöhäiseksi se baariin lähtö, joten lähdin kuin lähdinkin siinä kohtaa kotiin.Kyllä tissitkin jo huus armoo ja oli ihanaa päästä tyhjennyttää niitä vauvan masuun=) Meitä oli 6+minä, kaikki yli 30v ja vain mulla ja yhdellä toisella on lapsia. Kaksi on jättänyt jo ehkäisyn pois, mutta toisella siitä on jo pian 2v aikaa-ei halua hoitoja ellei natsaa.Yhdellä ei oo oikein miestäkään. Myöhäiseksi on mennyt nykyjään lasten hankkiminen. Ja sitten on aika paljon jo ihan siitäkin johtuvaa lapsettomuutta.

Tänään jatkuu juhlaputki, kun menemme miehen kanssa 40v-juhliin, tosin vauvan otamme mukaan.Kolme muuta huligaania jää kotiin hoitajan kanssa.

Vienolle on tullut taas karsta takaisin=/ Olen öljynnyt ja harjannut hulluna, mutta se on sitkeää sorttia.

Oli vihdoin luovuttava jo noista 56cm bodyista, sen verran piukkoja. Jäi muutama tosi vähälle käytölle, eritoten pään yli vedettävät.Kietaisut on niin paljon kätsympiä.

Ostin Vienolle Liberoja kun ei ollu Muumeja siinä Alepassa ja näyttää tulevan punotusta pepulle. Tolle vuosikkaalle ei aikoinaan ne Dailyt sopineet, falskas aina, mutta pitäis varmaan kokeilla Vienollekin, lapsikohtaisia nuo vaippa-asiat.

Laitan nyt nuo koululaiset 1v:n kanssa pihalle ja aloittelen lauantaiiivousta.

sammermanni ja vieno 3kk

Vierailija
45/47 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frimmy, tosi hyvä jos jos teillä päin on tuo vaippavuokraamo! Mutta jos ostat itse jonkun, mistä et sitten pidäkään, niin vaippojen jälleenmyyntiarvo on hyvä.

Itse suosittelen jotain taskuvaippaa lisäimulla.

Uusi, kyseli gynekäynnistäni. Mulla ei ollu siis repeämä parantunu jälkitarkastukseen mennessä ja lääkäri kommentoi sitä vai: ai, tästä tulee vielä verta kun koskettaa. Ja kun oli lapset mukana, en huomannu kysellä enempää. Terkka sit muistutti usein toistuvista alapään pesuista ja Ceridal-suihkeöljyn käytöstä. Floora taas muistutti tällä palstalla, että lantiopohjanlihasten treenaus edistäisi jumppaamista. Kiitos siitä! Sairaalasta kun lähdin, niin kätilö taas suositteli makaamista peppu tyynyn alla. Ja ilmakylvyt pitää kans muistaa.

Mutta siis se gyne: kertoi että repeämä on parantunut ja suositteli punaisille + aroille limakalvoille Ovestin-voidetta. Voiteen avulla limakalvot pitäs olla toipuneet synnytyksestä kolmessa kuukaudessa, kun muuten menis puolikin vuotta.

Toivottavasti tosta oli jotain iloa sullekin! Jos sun kanssa ei sovittu uutta tarkastusta, niin suosittelen sitä oman mielenrauhan vuoksi! Mulla ei nimittäin ollut itsellä haisuakaan siitä, etteikö repeämä oliskaan parantunu jälkitarkastukseen mennessä. Enkä tienny ennen gynellekään menoa. Oli siis positiivinen yllätys.

Saas nähdä miten kellojen siirtäminen vaikuttaa lasten rytmiin! Toivon, et positiivisesti. Vauva kun menee nukkumaan seiskan pintaan ja alkaa ähistä sängyssään jo viideltä. Esikoinen taas herää viimestään puol seiska. Kun kävin töissä, niin heräsin viideltä, joten en osais ees kuvitella nukkuvani esim. kasiin asti, vaikka enemmän unta tarviisinkin.

Mä olen kuulkaattens ihan finaalissa. Kannoin torstaina vauvaa oikeastaan koko päivän ja nyt särkee ihan joka paikkaa. Lisäks mun ripuli ei ole hellittänyt vieläkään. Se on kestäny jo 1,5vk. Nyt lähti ruokavaliosta viljatkin. Tuntuu että pää hajoo ihan lopullisesti! Varsinkin kun miehestäkään ei ole mitään iloa, kun aina vaan on raksalla. Onneks mun äiti on paljon tukena, mutta sekin vaan viikonloppuisin. Taas meinaa itkettää nämä omat ongelmat, kun vähänkin ajattelee... Onneksi lapsilla on kaikki ok!

Ainiin, poika kääntyi nyt 2,5kk iässä ekaa kertaa selältä oikealle kyljelle. kovasti jo yrittää siitä vielä mahalleen!

Justus ja poju 14.1.

Vierailija
46/47 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ehtinyt edes pinoa nyt loppuviikosta lukea. Vanhimmalla tytöllä oli synttärit ja niitä järjestellessä menikin aikaa. Hienosti nuo 9-vuotiaat osaa jo keksiä tekemistä ja pelejä keskenään. Ei edes mennyt hirmuiseksi hulinaksi, vaikka vieraita oli 10. Aadakin nukkui n. puolet synttäriajasta ja 2-vuotias viihtyi tiiviisti sipsi- ja karkkiastioiden lähettyvillä... No, nyt pidetään taukoa herkuttelusta!

Xena77: Juu, Alanyaan ollaan mekin menossa! Tosin ensimmäistä kertaa. Hotelliksi valittiin Finnmatkojen Blue Star Flower Garden. Vaatimuslista hotellin ominaisuuksille oli pitkä; kävelymatka keskustaan ja rantaan, huoneistohotelli aamupalalla, väh. 4 tähteä ym... Todellakin, vaikka noi on ihan tavallisia vaatimuksia, niin ei niitä vaihtoehtoja silti niin paljoa ollut! Me aiotaan suunnata ainakin Water Planet vesipuistoon ja pitää ne tippukiviluolatkin nähdä. Kulkuvälineiksi otetaan lapsille (2v ja vauva) yhdet rattaat, kantoliina ja Ergo-reppu. Kokeilin tuota pehmeätä kantokoppaa meidän matkarattaisiin, ja se sopi niihinkin. Mutta täytyy kokeilla lähempänä reissua, että onko se liian ahdas, vai pitääkö sittenkin ottaa Emmaljungan rattaat kovalla kopalla. Rattaita voi sitten vaihdella vauvan ja 2v:n kesken, kun toinen matkaa aina repussa tai liinassa. Ja noihin luolaretkille tai muihin " rattailla pääsemättömiin paikkoihin" otetaan lapset reppuun ja liinaan. Että näin. Ja korvikkeet ja mahdolliset muut vauvan ruuat otetaan Suomesta mukaan, kun ruuat on kuulema kalliita siellä ja korvikkeita ei löydy. Tässä muuten pitkä ketju liittyen aiheeseen lapset ja matkailu:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=3647291&p=1&tmode=1&smode…

Niin, ja bongasin ilmoituksesi:) Kiva nähdä tuttujakin lehdessä:)

Strutsilla oli vielä yksi kysymys koskien maidottomia eineksiä. Silloin kun olin itse maidottomalla dieetillä, niin käytin paljon valmisruokia sellaisina päivinä, kun ei tarvinnut koko perheelle tehdä ruokaa. Ja tuli siis syötyä lihaperunasoselaatikkoa, maksalaatikkoa ja hernekeittoa. Noi ainakin tuli mieleen maidottomina. Ja perunasalaattikaan ei sisällä maitoa.

Minäkin olen kokeillut noita vähän halvempia vaippoja. Ennen meillä on siis ollut käytössä vain ja ainoastaan Liberon vaippoja, jotka olen kokenut hyviksi. Ostin sitten kokeilumielessä yhden paketin Lidlin Toujours vaippoja (paketti maksoi 9,90 eur ja siinä on 56 vaippaa, eli 0,17 eur/kpl.) Ja hyvin on nekin toiminut. Ei ole mitään punotusta tullut pyllyyn.

Korvikkeena meillä juodaan NAN-korvikejauhetta. Sitä vaan mietin, että kuinka teillä, joilla isompi sisarus nukkuu samassa huoneessa vauvan kanssa, toimii tuo yöllinen syöttö; herääkö isompi lapsi vauvan itkuun? Siinä menee kuitenkin jonkin aikaa, kun saa sen korvikkeen lämmitettyä mikrossa ja haettua keittiöstä. Mietin, että pitäisikö ostaa niitä tetroja yökäyttöön, ne saisi nopeammin laitettua, kuin jauheet. Ensimmäisen kerran vauva herää n. klo 2-3 aikaan syömään. Silloin 2-v on niin sikeässä unessa, ettei herää vauvan itkuun, mutta aamuyön syöttö onkin enemmän ongelma, kun silloin 2-v tahtoo herätä, eikä enää nukahdakaan uudestaan. Kauanko korvike säilyy huoneenlämmössä? Tai voisiko sitä laittaa termariin valmiiksi yöpöydälle?

Mukavaa päivän jatkoa, ja muistakaahan siirtää kelloja!

T:vikli80 ja Aada 4.1.08

Vierailija
47/47 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisesti vain muutama juttu, täytyy sitten lähteä nauttimaan tuosta ihanasta säästä.

Vikli: Muistaakseni lämmitetty korvike säilyy huoneenlämmössä korkeintaan tunnin. Korjatkaa jos olen väärässä. Tuohon yösyöntiongelmaan voisi kokeilla, että otat ekalla yösyötöllä valmiiksi seuraavaa kertaa varten kiehuvan kuumaa vettä tuttipulloon. Se on sopivan syöntilämpöistä noin kolmen tunnin kuluttua ja tarvii vain lisätä jauhe. Minä toimin näin mm. reissuille lähtiessä, otan minigrip-pussiin vain sopivan määrän korvikejauhetta ja juuri keitettyä vettä pulloon. Eipä tarvi sitten kahviloista metsästää mikroja, joissa vois ruokaa lämmittää. Näiltä vauva-sivuilta olen tämän niksin löytänyt, en olis itse hoksannut =)

Justukselle voimia! Piti kysyä tuosta Ovestinista, että käytätkö sitä, jossa on asetin ja voide ruiskaistaan emättimeen? Mullakin lääkäri jälkitarkastuksessa totesi punotusta kohdunsuulla, mutta ei maininnut mitään millä sitä voisi hoitaa. Aikaisemmin olen emätintulehdukseen tuota Ovestinia käyttänyt. Taas on oireet vähän sen suuntaisia: paksua kokkareista valkovuotoa ja kutina... Saattaahan se tosin olla hiivakin. Pitäis kokeilla jättää ruokavaliosta valkoset jauhot, hiiva ja sokeri, se yleensä auttaa mutta kun tuo makeanhimo on edelleen valtaisa...

Tutulta kuulostaa tuo Ametistin " taikinointi" esikoisen kanssa. Meidän 4-vuotiaasta reippaasta miehestä on tullut kans oikea kärtymakkara, isi ei kelpaa enää mihinkään, hälle pitäis olla koko ajan järjestämässä ohjelmaa ja suuttuu jos minä en kuuntele mielestään kunnolla mitä hänellä on sanottavaa. Perhekerhossa nysvää koko ajan kyljessä jne. Jospa se kohta helpottaa kun vauva ei ole enää niin äidissä kiinni. Onneksi sentään esikoisen elämässä on menossa taas hyvä vaihe.

Raskauskiloista: kyllä niitä edelleen roikkuu matkassa noin 6kg. Sitten toinen mokoma, jota tuli salakavalasti ennen raskautta. Jos 10kg saisin pois ja kroppaa kiinteytymään, olisin tyytyväinen. Liikkumaan pääsee aivan liian harvoin ja silloin tulee sitten vedettyä itsensä niin piippuun, että on monta päivää lihakset jumissa, eli ei mitään järkeä...

Ihmetyttää, miten nopeasti nämä pienet ihmiset muuttuu. Vastahan tuo neiti oli avuton pieni käärö ja nyt jo tuollainen touhupakkaus joka tarkkailee tosi intensiivisesti ympäristöä, tavoittelee esineitä jne.

Nyt sinne ulos! Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

aksiina ja Annu 28.1