*** Tammitenavat vk 13 ***
Uusi pino uudelle viikolle. Vanhat jutut tarjolla täällä: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12700909&p=2&mpage=1&tmod….
Pääsiäisreissusta selvittiin kunnialla. Ihan kiva oli reissata, mutta ihanaa olla kotona! Sain kahtena iltana tytsyn laitettua vaunukoppaan nukkumaan ja nukkui siellä ekat neljä tuntia. Pitää yrittää kotonakin järkätä pinnasänky paremmin käden ulottuville.
Sammermanni: Ilman muuta pitää järkätä tapaamista itäisillekin ihmisille sopivassa paikassa.
Ametisti: Tuollainen maatilalomahan voisi olla hyvä idea! Taloudellisesti, ekologisesti ja vaivannäöllisesti helpompi kuin joku ulkomaanreissu. Olikos kivaa?
Mantelihammas: Mulla on myös dementia tosi pahana. Suusta tulee ulos välillä hyvinkin eriskummallista puutaheinää... Onneksi muillakin. ;)
Allulla oli hienoja uutisia! Hyvä hyvä.
Frimmy: Niinhän se tuntuu olevan, että mitä pienempi ihminen sitä enemmän sille tarvitaan tavaraa reissuun. :) Tosin musta tällainen ihan pieni on vielä vähän helpompi kuin puoli vuotta isompi. Myöhemmin tarvitaan vauvalle omat ruoat, ruokalaput, unilelut ja ehkä jotain muutakin lelua. Nyt pärjää kun on vaippaa, vaatetta ja puklurättejä.
Kuolaavatko muut tammivauvat paljon?? Meidän neiti on alkanut kuolata liki solkenaan. En muista, että pojat olisivat näin aikaisin kuolanneet juuri lainkaan, kuolaaminen alkoi vasta lähempänä ensimmäisten hampaitten puhkeamista.
Strutsi ja neiti 31.1.
Kommentit (47)
Olipa kiva lukea teidän kuulumisia. On hauska huomata, miten samanlaisia juttuja vauvoilla on. Esim. tuo nyrkin syöminen. Sitä ei meillä ole aiemmin ollut, mutta nykyään nyrkki on pojan suurta herkkua:) Ja kuolaa kans tulee PALJON. Sitäkään ei aiemmin ollut, ainoastaan puklua.
Meillä on jotenkin nuo vauvan tavat muuttuneet ihan erilaisiksi kuin ennen. Jossain muistaakseni lukikin, että 3 kuukauden iässä rytmit muuttuu. Poika ei esim. ennen suostunut nukkumaan ollenkaan ulkona, mutta nyt kun hän on 3 kk niin unet maistuu terassilla paremmin kuin hyvin. Nukkuu siellä kolmekin tuntia inahtamatta. Ihan luksusta, koska ennen unet ulkona oli sellasia että vartin välein sai käydä heijaamassa itkevää lasta. Samoin yöunille meno on helpottanut. Ennen sai kanniskella ja heilutella vaikka kuinka kauan, että toinen nukahti, mutta nykyään poika nukahtaa useinmiten tosi helposti ja vielä pinnasänkyyn!! Ennen pinnansänky oli kuin mörkö, poika heräsi samantien kun sinne laski, mutta nykyään hän jää sinne mielellään ja mikä erikoisinta - hänet voi laittaa sinne joskus myös hereillään, nukahtaa sinne ihan itsekseen! Ja ennen meilläkin kukuttiin puolilleöin, mutta nykyään poika menee nukkumaan jo yhdeksältä tai kymmeneltä, ja eilen meni jo Salkkareitten aikaan! Tosin miinupuoli siinä oli, että hän sitten heräsikin jo aamulla viideltä:( Siinä hän ähisi melkeen koko aamun, laitoin sitten yhdeksältä " päikkäreille" ulos ja siellä nukkuu edelleen.
Ipu kertoi, että vauva tarvitsee nukahtaakseen äidin, ja meilläkin oli ennen niin, mutta nyt sekin on muuttunut. Me ollaan pikkuhiljaa saatu vauva nukkumaan pinnasänkyyn ja olen saanut koko sängyn vain minulle ja miehelle, ihanaa. Vauva on nukkunut pari ekaa jaksoa pinniksessä ja sitten yöllä joskus neljän aikaan olen ottanut viereen, koska aamuisin hän herää niin usein. En jaksa siirrellä vauvaa pinnasänkyyn ja takaisin, ja pinnasänky on vielä toisessa huoneessakin. Meillä on kans samanlaista rytmiä kun teilläkin Miukkis07 että eka pätkä max 4 tuntia ja sen jälkeen herätään parin tunnin välein. Tai useamminkin. Tuo on 4 tuntia on ennätys, minkä poika on nukkunut yhteen putkeen. Sekin ennätys tuli tällä viikolla.
Sammermanni kyseli raskauskiloista. Mulla niitä ei enää ole, kaikki 15 kiloa on lähtenyt. Mutta esikoisesta ne ilmeisesti lähteekin helposti. Ei ole tarvinnut tehdä mitään sen eteen.
Mulle asetettiin eilen hormonikierukka, olipa kyllä kivuliasta hommaa! Onneksi se ei kestänyt kauaa. Ensin vierastin ajatusta, että mun sisällä olis joku ylimääränen esine, mutta nyt olen ihan tyytyväinen että päädyin kierukkaan. Eihän se miltään edes tunnu, ja on huomattavasti helpompaa kun ei tartte joka päivä muistaa syödä pilleriä. Söin pari liuskaa Cerazette-pillereitä ja ne sopi hyvin, toivotaan ettei tuosta hormonikierukastakaan tulis sivuvaikutuksia.
No siinäpä sitä juttua tulikin, nyt täytyy mennä syöttää poikaa, itkuhälyttimestä kuuluu ähinää.
Kaura ja poika 3 kk 1 viikko
Piti vaan kommentoida että Allu, oli tosi huojentavaa kuulla noi sun uutiset. Piti kommentoida jo aiemmin, mutta en sitten ehtinyt. Toivottavasti siellä menee jatkossakin kaikki hyvin.
Niin ja meillä on kans välillä noita kitinäpäiviä. Ne on ihan kamalia, tuntuu, ettei enää jaksa. Onneksi toiset päivät on sitten parempia ja se taas luo uskoa, että kyllä tästä vauva-elämästä selvitään. Mulla on kans välillä hartiat kipeenä vauvan kanniskelusta, mutta kuten äsken jo kirjoitinkin, niin viime päivät on menny tosi hyvin eikä suurempia kitinöitä ole ollut. Huomenna meillä on 3 kk neuvola, saa nähdä mitä siitä rokotuksesta seuraa. Jännittää jo valmiiksi.
Ihanalta kuulosti tuo Magda_lenan eilinen ilta! Siis siideriä ja unelmien poikamies:) Mäkin olin ihan onnessani kun sain kattoa salkkarit ja unelmien poikamiehen ihan rauhassa kun poika nukkui. Mun alkoi tehdä ihan kauheesti mieli siideriä kun luin tuon juttus.. no jos ei kuitenkaan, nyt on päivä:) Mutta jospa sitä illalla yhden lonkeron siemailis:)
Mutta eipä tän ihmeempiä, palaillaan taas.
Kaura
Tänään kaikki tuntuu jo valoisammalta, vaikka ihan riittävästi kitinää on ollut tänäänkin jo. Mutta Ohto on sentään nukkunut aamupäiväunet tänään, luulen että se jo helpottaa iltaan päin kun ei ole niin yliväsynyt.
Neuvolassa käytiin tänään, hyvin on poika kasvanut. Lähes 5,5kg on painoa jo. pituus taas oli vähentynyt edellisestä, mutta todettiin usean mittauksen jälkeen että viime kerralla lienee tullut mittavirhe, aika kova pituuskasvu olikin ollut viimekerralla. Nyt siis 55,5cm.
Neuvolassa epäili huudon ja puklailun voivan liittyä korvikkeeseen. NAN siis on ollut käytössä. Vähän outoa vaan että se nyt vasta alkaisi vaivaamaan, kun on saanut sitä 2vk iästä asti, vasta 7vk iässä alkoi vaivat. Noh, kävin kuitenkin ostamassa tuttelia, voihan sitä kokeilla jos merkin vaihdos auttaisi. Meidän lähikauppa vaan ei edes myy tutteli1, kökköä jos pitää aina maidot kauempaa hakea. Ja mitä muuten on tuo tutteli omneo mistä monet puhuu hyvänä, myydäänkö sitä ihan kaupoissa...??? En mä vaan löytänyt läheltä enkä kauempaa.
Ei neuvolantäti oikein kiinnostunut mun refluksi-epäilyistä, ihan mahavaivoiksi vaan kaiken epäili. Tai totesi vaan että voihan se tietysti olla että on takaisinvirtausta...mutta jospa kokeilisit sitä korvikemerkin vaihtoa.. No, toivottavasti menisikin näin.
Ja magdalena, älä huoli, en mä nyt liikaa säikähtänyt. Järkeilin itsekin että ei vakavat seuraamukset kovin yleisiä voi refluksitapauksilla olla kerta niihin ei puututa kovin herkästi..
Justus: kiitos kestovaippalinkistä! Oon mä varmaan noillakin sivuilla joskus käynyt mut enpä hoksannut ennen että sieltä yhteystietoja löytyy.. Enimmäkseen kaikki jutut on kyllä näköjään kaukana meistä, mut löytyi tuolta yksi kestovaippatukihenkilö ihan samalta kylältä jopa. Vähän oudolta vaan tuntuu alkaa ottamaan yhteyttä johonkin yksittäiseen ihmiseen tuolleen, mutta kait ne sitä varten on tietonsa antaneet että niin saa ihan hyvillä mielin tehdä.. Kun mua tosissaan kiinnostaisi alkaa kestovaippailemaan. Eri asia vaan on miten saan miehen ymmärtämään asian, se ei toistaiseksi ainakaan ole ollut asian suhteen mitenkään vastaanottavainen..
Raskauskiloista oli puhe... Mulla on vielä jotain 5kg jäljellä, ollut siitä asti kun poika oli 2vk. Aluksi kilot lähti vauhdilla, mut tuohon vaan stoppasi täysin. Ja maha on hirveä röllykkä, näytän tällä hetkellä siltä kuin olisin puolessavälin raskaana.. Treenaillut en ole vielä mitenkään, koska sektion jälkeenhän on syytä olla varuillaan sen suhteen. Muutenkaan en ole kovin liikunnallinen, ennen kilot on pysynyt kurissa suht itsestään.. Nyt varmaan tarttis tehdä jotakin ettei kohta kaikki luule että meille jo pikkukakkosta pukkaa..
Menkat mulla ei oo vielä alkaneet, vaikka en ole enää täysimettänyt 1,5kuukauteen. Onneksi siis eivät, ei oo ikävä. Viikko sitten aloitin minipillerit, hitsi miten tiukkaa tekee muistaa ottaa ne ajallaan. pakko olla puhelimessa joka päivä muistutus.. Nyt melkein jo mietityttää että oisko pitänyt valita joku laastari tai rengas, niitä ei tarttis muistaa kuin kerran viikossa.. Kierukkaa mä en kuulemma saa kun en oo alakautta synnyttänyt..
Tämmöistä tänään.
Frimmy ja Ohto 2kkja pari päivää.
meilläpäin löytyy vain isoimmista marketeista. Kyseessä on siis jauhe. Tietääkseni se on alunperin kehitetty koliikista kärsiville/pulautteleville vauvoille ja ennen sitä on saanut vain apteekista. Koostumus on paksumpi kuin nestemäisissä korvikkeissa, hyvin silti tulee 0-5kk:n tutista. Maku on kieltämättä aika " äitelä" verrattuna muihin korvikkeisiin, mutta vauvalle näyttää uppoavan siitä huolimatta =)
Minun piti laittaa ruokaa nyt kun neiti nukkuu ja pojat kattoo Viirua ja Pesosta, mitä ihmettä minä taas teen täällä...
aksiina
Esikoinen on jo kuumeeton. Vaatimustaso kasvaa. Olavi nukkuu levottomasti ulkona. Mummo HÖSSÖTTÄÄ ja siivoaa. Kävin taas lymfassa polvea kuntouttamassa ja asioilla Mummo oli lapsenvahtina.
Strutsi: Oike maatila on nimeltään Iloranta. Mun tuttuja on ollut siellä ja ovat kehuneet paikkaa. No näissä hormooneissa googletin vastaavan nimen ja maalila löytyi. Sitten siellä rytöläjän keskellä lomaillessa pihalla muistin, että sen maatilan nimihän on Iloranta eikä tämä Ilo...
Sinne maatillalle oli tuotu lisää rakennuksia ja kaikki oli pilkottu minihuoneiksi ja paneloitu lattiasta kattoon. Kalusteina oli jotain sänkyjä ja kaatuva kaappi, lastulevyä :). Ei ollut vaan halua tai osaamista tehtdä mitään kunnolla. Tai ahneus; pienet huoneet täyteen maksavia lomalaisia. Niillä oli oikein jokin Hämeen hyvät lomat sertifikaatti :DDDDD.
Magdalena: Ei muuta kun rauhotut, jos kykenet. Siideri teki varmasti hyvää. Varmasti uskaliasta sanoa, muuta jos luopuisit imetyksestä? Siistyisit korvikkeisiin tai siihen apteekin korvikkeeseen. Tai pidä nyt se dietti ainakin pari viikkoa niin näet tuloksen. Vauvan suolisto kypsyy kolme kuukautta ja vaivojen pitäisi vähetä. Pidä taukoa syötöissä ja röyhtäytä välillä. Vauvan pää aina sängyssä koholla. Koita jaksaa älä lue lääkärikirjoja.
Kuulumisiin!
Ametisti ja pesue
Kurjaa että niin monilla on monenlaista vaivaa ja murhetta. Ja kun muistan että Magda_lenalla on ollut alusta asti vaikeaa, toivon totisesti sinnekin aurinkoisempia aikoja.
Hymyilytti kun luin Magda_lenan illanvietosta... Minä olin eilen (jälleen kerran) lasten kanssa yksin kotona ja alkoi tuossa pinna kiristymään aika paljonkin itkujen ja raivareiden vuoksi. Siispä rauhoitin itselleni Salkkarit ja Unelmien poikamiehen ja siihen pari lasia viiniä. Esikoisen komensin pesulle jo ennen Salkkareita ja poikamiehen aikana laitoin sen jo nukkumaan. Nuorempi mieskin kai uskoi äidin komentoa ja antoi mun katsoa rauhassa. Loikoili vain sitterissään...
En koe kamalan pahaksi tuota pientä nautintoa illalla, siis viinilasia tai tölkillistä olutta. Minulle se on ollut ehkä alun vaikeuksien jälkeen mielialalääkkeen korvike.
Kaura@lle oli laitettu hormonikierukka. Minäkin ajattelin sellaisen ottaa, mutta kauhistuttaa ajatuskin että jotakin työnnetään sisään kun sieltä on juuri järkyttävällä tuskalla saanut jotakin ulos! Siis sattuiko se ihan kamalasti? Kuinka kauan asennus kesti? Ahdistaa tuo ajatuskin. Jälkitarkastuksen papanäytteenkin otto inhotti keskimääräistä enemmän. On kai ronkkimisen suhteen tullut mitta täyteen ;)
Mua nyppii nyt tämä ilmasto. Olen kurkkuani myöten täynnä lunta ja sohjoa ja tuulta ja tuiskua. Raivostuttaa märät ja toisaalta hikiset vaatteet ja omien hiusten sekaisin meno pipon tai tuulen ja sateen vuoksi (turhamaista joo, mutta pitkät hiukset harakanpesänä ovat kauhea näky). ARGH. Tulisi jo oikea kevät ja auringonpaiste.
Siinä tämän päivän potutuksen ykkösaihe. Niin, ja kakka. Vauva kakkaa useita kertoja päivässä ja AINA vaipat vuotaa. Siis joka kerta tulee läpi. Sitä on pitkin vauvan selkää ja sivusta tulee vaipasta ulos. Eli pyykkiä tulee järkyttävä määrä. Saan pestä kolmekin koneellista päivässä kun milloin menee sitterin kankaat, milloin peitot ja tyynyt ja vaikka mitä. Vaatekertoja kuluu pojalla noin 5 päivässä. Ja sitten tietysti omat kuteet kun päälleen niitä aina ajoittain saa.
Nyt oli esikoisellakin maha sekaisin, joten lisää pyykkiä odotettavissa. Äh. Yhtä skeidaa tämä touhu täällä...
ipu ja äijänrötkäle 2kk 1vko
Voi Ipu, ei käy kyllä kateeks ton kakka-asian kans. Mä kun luulin olevani ainut jolla vaipat vuotaa, mutta ei sit näköjään.. meillä tulee pojalla kakkaa 2-3 päivän välein ja joka ikinen kerta kakat tulee yli!! Mutta mä oon näköjään onnekas - ei sentään montaa kertaa päivässä. Meillä kun tulee kakat niin sitä kakkaa on sit joka paikassa ja tosiaan kaikki vaatteet menee vaihtoon. Ennen kakkaa tuli joka päivä, mutta sillon sitä tuli vähemmän kerrallaan eikä tällasta ongelmaa ollu.
Ja sit viel tosta hormonikierukan laitosta. Mä vedin särkylääkkeitä ennen operaatiota, mutta sattuihan se silti. Mulla vähän sama juttu eli oon aivan täynnä sitä ronkkimista enkä enää kestäis yhtään kipua, mikä liittyy alapään ronkkimiseen. Mutta positiivista tossa eilisessä kivussa oli se, että sitä kesti ihan vähän aikaa, korkeintaan puoli minuuttia. Mutta sekin tuntui pitkältä ajalta, meinasin ihan huutaa kivusta. Ja luulin vielä siinä vaiheessa, että se laittaminen kestäis minuuttitolkulla ja olin ihan onnessani kun lääkäri sitten totesi, että se oli siinä, voit nousta pöydältä. Toivottavasti mä en nyt säikytä muita, mutta mä ainakin koin ton laittamisen tosi kivuliaana hommana. Mutta jokainen kokee sen erilailla. Koin mä kyllä synnytyksenkin ihan helvetillisenä ja joku muu ei tunne kipua juuri ollenkaan. Mutta ei sitä sen kivun takia kannata jättää ottamatta, se on nopee kirpasu vaan:)
Täällä voidaan ihan hyvin. Pientä tylsistymistä ilmassa vaikka kävin tänään markkinoilla ja vieraitakin kävi taas äskön. Mutta kun toi äijäkin asuu tua saunassa. Se siis edelleen rakentaa sitä. Mutta eipä oo ainakaan samanlaista taidesaunaa sitten kellään =). On tähtitaivasta, ledejä, erikoisia muotoja ja materiaaleja..
Vikli: Mekin mennään Turkkiin! Ja jännittää kans. Tosin vasta syyskuussa eli Pinja on silloin puolivuotias. Mukana ekan viikon on mun äiskä, sisko lapsensa ja poikaystävänsä ja poikaystävän lapsen kans. Nää on vaan kauheesti sitä vastaan että oltasiin siä toinenkin viikko. Kauan te ootte ja missä? Me mennään Alanyaan. Oon ollu siä ennenkin ja eihän siä sinänsä mitään nähtävää oo kaheks viikoks mutta tällä kertaa hotelli on parempi ku yleensä matkoilla joten eiköhän siä viihdy. Vauvan kans ei viä uskalla mennä mihkään eksoottiseen vaikka kyllähän se Intia kiehtois.. Thaimaassa ollaan oltu kahdesti, kerran Meksikossa ja viimeks Gambiassa. Saat sitten kertoo kaiken miten meni ja mitä kannattaa ottaa mukaan ja huomioon, ja mitä kaikkee vauvan kans voi tehdä. Matkarattaat tarttee hommata ainakin ekana..
Vilmahilja: Mullakin maidontuotanto jotenki tyrehty tissitulehduksen myötä mutta nyt taas tulee joten ollos huoleti. Täytyy kyllä myöntää muuten että vaikka en tod. toivo että maito loppuu niin jollain tapaa kuitenkin ootan että tää imetys loppuu. On tää jotenkin ressaavaa ja sitovaa...Ainakin tietäis varmaks että vauva on saanu tarpeeks ruokaa ja ruokailut on selkeempiä, ei tämmöstä jatkuvaa tissin nirheemistä mitä meillä tuntuu olevan. Ja univälit pitenee eikä koko ajan vuotais ympäriinsä ja haisis semmoselle happamalle maidolle..
Ensviikolla on jälkitarkastus. Pitäs siis päättää ehkäsystä. Kortsut ei tuu kysymykseen koska ukollani on kumiallergia eli ei tiä miten kikkelille kävis jos sen kumiin laittais =/ Ja kumittomat kortsut apteekissa maksaa 18¿ 5kpl. Morjens! Taidan ottaa pillerit koska taidetaan jättää ehkäsy pois heti ensvuoden puolella. Onko kellään muulla jo seuraava suunnitteilla? =)
Menkat ei oo viä täälläkään alkanu.
Viimeviikolla oltiin neuvolassa. Likka on nyt melkein 5kg ja 58cm. Kuinkahan pitkä siittä lopulta tulee =).. Tuleekohan isäänsä joka on hoikka ja melkein kaksmetrinen.
Meilläkin on kans tollanen unirytmi että eka unta n. 4h ja sit tissittelyä kahen tunnin välein. Merkillistä on että meni Pinja mihkä aikaan vaan nukkuun, eka herääminen tapahtuu aina klo 01.30. Tää heittää korkeintaan 10 minuutilla. Seuraava herääminen klo 04.00. Aina. Seuraava kuuden kieppeillä ja sit pumppaillaan myös ilmoja.Siittä eteenpäin välit vähä elää. Ylös noustaan n. klo 11.
Tänään käytiin ekan kerran yhes suihkussa. Se onnistu niin että riisuin vauvan ja laitoin pyyhkeineen sitteriin kylppäriin. Sit pesin eka itteni ja sitten vauvan sylissäni suihkussa. Lopuks nostin vauvan pyyhkeensä sisään sitteriin kun ite puin. Tais onnistua kun ei kuulunu valitusta.
Heippa taas!
ps. meidän kullannupun kasteilmotus on sunnuntain aamulehdessä jos jotain kiinnostaa
T: Xena77 ja Pinja 070208
Magda_lenalle kiitokset Dammenberg-vinkistä! Sitä löytyy jopa meidän kylästä.
Magdalle vinkki takaisin päin: olen ainakin Stockalta ja Citarista bongannut kuivattuja mansikoista, hyviä!
Täältä kun löytyy asiantuntijoita, niin kertokaas hyviä vinkkejä maidottomaan ruokavalioon (ihan mitä vaan, herkkuja, mitä ei voi syödä, jne.). En ole vielä jaksanut enkä kyllä ehtinytkään googlettaa. Eniten mietityttää mitä laittaa leivänpäälle.
Meiltä löytyi Omneo-jauhetta S-marketista.
Meille sopii paremmin tavallinen Tutteli kuin Omneo, varsin outoa!
Frimmylle vielä äitiyspakkauksen flanellivaipasta. Oletko pessyt sen moneen kertaan? Se saavuttaa nimittäin imukykynsä vasta about kuuden pesun jälkeen. Itse pesin 10 kertaa, ennen käyttöönottoa.
Jee, gyneltä hyviä terkkuja: repeämä parantunut!
Justus
Magda, todellakin vaippaihottuma on yksi yleisimmistä allergiaoireista.Sinänsä hyvä että nyt olet huomannut yhteyden dieettiisi.Joku sun diettaamista tuo vauvalle ihottumaa ja luultavasti myös vatsavaivat.Nyt selvität vaan mikä.Parin viikon kuluttua jos vauvan olo on parempi sen aikaa, lisäät yhden diettaamasi aineen kerrallaan ruokavalioosi ja ootat 3vrk.Jos ei oireita tule, vauva ei ole sille allerginen.
Vieno oli neuvolassa: 5455g ja 58cm.Pituudessa menee alle käyrän ja painossa yli. Kakat teki tädille=) Ja sai rokotuksen, ai että mun teki pahaa.
sammermanni ja vieno
Maidottomia herkkuja on mm.irtokarkit, lakut, Yosa-jugurtit, Vanajan kanelikorput, kuivatut hedelmät, Jos soija käy niin soijajäätelöt jne.Maidon sijaan voi laittaa ruokaan kauramaitoa tai kaurakermaa tai kookoskermaa tai riisimaitoa.lettutaikinassa maidon voi korvata vissyllä, tulee hyvät plätyt.On olemassa soijajuustoja ja kaikenlaisia soijajuttuja. Yosa-jugurtit ovat maidottomia.Tarkkana pitää olla , kun joihinkin tuotteisiin on tungettu heraa, maitoproteiinia tai muita maidon osia. Sininen keiju-margariini on maidoton.
Vinkiksi vielä, että jotkut vauvat ovat tosi allergisia kaakaolle eli suklaan diettaamista kannattaa kokeilla, se on kivutonta ja laihduttavaa=)
Kiitokset Sammermannille tiedoista!
Onkohan mitään einestä, missä ei ole maitoa?
Yks kaveri kehui pakastealtaasta löytyvää mutakakkua. Se on myös maidoton!
Magda_lenalle piti vielä sanoa tuosta soijalesitiinista. Että sitä on sitten lykätty vähän joka paikkaan. Jopa lääkekapseleiden kuorissa saattaa olla sitä!
Frimmylle vielä kerran kestoista. Kannattaa aloittaa kestoilu käytetyillä vaipoilla. Niissä on kaksi hyvää puolta: hinta on edullinen ja ne on jo sisäänajettu, eli imukyky on kohdillaan. Vaippoja saa mm. huuto.netistä, Babyidean nettikirppailta tai Kestovaippainfon sivuilta.
Ja jos mies ei kestoista välitä, niin sä voit käyttää kestoja ja mies kertiksiä. Sit kun itsekin tiedät enemmän kestoista, niin voit alkaa markkinoida niitä. Ne kun on parhaimmillaan yhtä helppoja kuin kertiksetkin.
Moi taas,
USKOMATONTA: vauva nukkuu jo toisen kerran liikkumattomissa vaunuissa partsilla (oon kyllä varma, että koska nyt alan fiilistellä tätä näin " rajusti" , haihtuu asian taika ja kohta ollaan taas sisällä vauva sylissä ja yritettään nukuttaa sitä -- onko kenelläkään toisella tällaisia fiilistely-pelkoja? Eli ken onni on, se onnen kätkeköön jauhaminen on sisäistetty suomalaiseen tapaan täällä. Hyvin on mennyt jotkut opit sitten perille..)
Kiitos Justus ja Sammermanni vielä ohjeistuksista. Kyllä tuntuu hyvältä ettei ole ihan yksin asian kanssa.
Pakko lähteä, näen yhden kaverin hkin keskustassa jolla on 0,5 vuotias poika. Taidan ottaa kuoharia.. (hitto soikoon mikä juoppo;)) Eivaan, ne ketkä tuntee meikäläistä, tietää että se on ihan hyvä vaan ottaa lasillinen silloin tällöin - tällä luonteella. Aksiina, tiedän siis tunteen oikein hyvin kun on huolissaan ja tarkkailee vauvaa. Mun synnytys ei ainakaan edesauttanut mitään huolettomuuden tilaa.
Kiitos Ipu, kyllä meillä on ihania hetkiä ja hyviä päiviä jo tullut!!!!
Magda_lena
Mitä sulle sielä gynellä sanottii?? Mulla oli ke. jälkitarkastus ja haava oli edellee auki ja muutenki tulehtunu=( Sain siihen flagyl kuurin, toivon että auttaa ja meidän vauva ei saa siitä mitää reaktiota koska imetän! Tänää vasta ton kuurin alotan, koska olen huolella selvitelly voinko toella tuon kuurin syödä, siinä pakkausselosteessa ku sanotaa ettei imetys aikana?!
Meillä siis tyttö (Elina) 8vk. Imetyksen kans olen taistellu. Joitain masuvaivoja ollu. Meillä ja vauva kuolaa ja syö nyrkkiä. Elina nukkuu aamulla 3-4 tuntia. Iltapäiväl ja illal unet menee välil " koiranuneksi" . Ulkona tyttö nukkuu parhaiten. Ihana vauva on, kovasti juttelee ja hymyilee. Ensviikolla on lääkäri-neuvola, sielä nähää miten on kasvanu. n.1x viikko olen tuttelia antanu n. 40-60ml. Eli aika mitättömän määrän, mut kitinää se on aina auttanu!
Juotteko imetysteetä ym. mä juon sitä Weledan teetä ja on kyllä aikas tehokasta=) Apteekista olen sitä aina tilannu...
Moi!
Eilinen ilta ja tämä aamu ON mennyt paremmin kuin edelliset päivät. Ohto nukkuu jo toisia päiväuniaan tälle päivää! Saattaa siis olla että tuo korvikemerkin vaihto auttoi. tai sitten vaan nyt sattui taas paremmat ajat, olihan niitä parempia päiviä ennenkin välillä. Eiköhän tää muutamassa päivässä kuitenkin näytä, mitä tästä seuraa.. Voisin kyllä uskoakin että tutteli sopii paremmin meidän pojalle, kun nyt ei ole sitä saatuaan pulautellut läheskään niin paljon. Harmi vaan kun juuri ennen vaihtopäätöstä tuli ostettua lava isoja NAN-tölkkejä...mies jo ensin ehdotti että jos nuo juotetaan ensin pois.. Huomautin kuitenkin että ei ehkä ole järkevää huudattaa poikaa viikkoa ylimääräistä jos vaihto auttaa, ei tuo lava kuitenkaan maksanut kuin reilun kympin tai jotai..! (meillä vierastetaan hyvin paljon kaikkea tuhlausta ja hukkakäyttöä, mut joku järki nyt sentään säästämisessäkin..!)
Justus: Sen äp:n vaipan pesin vain kahdesti ennen ekaa käyttöä. Nyt on taas päällä, olisiko nyt vasta jotain 8kertaa pesty.. Nythän tuo on saanut olla jo tunnin ja poika edelleen tyytyväinen. Pieneksi vaan alkaa pian käydä se.. Mitään kuivaliinaa mulla ei ole siinä edelleenkään, kun en oo päässyt käymään missään, enkä osaa tässä kuivaliinaksi muuttua..
Ja niin mä olin ajatellutkin että hankin vaippoja sitten käytettynä. Mutta en niitäkään haluaisi edes käytettynä hankkia sellaisia mitkä ei olekaan hyviä, maksaa nekin. Ja me kun ei rahassa kylvetä.. Pitäisi saada aikaiseksi ottaa yhteyttä yhteen paikalliseen yhdistykseen, sieltä voi vuokrata koekäyttöön erilaisia vaippoja, niin sillähän tuon näkisi mikä sopii meille.
Nyt tässä tuota kestovaippailun aloitusta odotellessani (odottelen siis sitä hetkeä kun saan itseni aktiivisemmaksi!) ostin muuten dailyn kertiksiä. Ajattelin kokeilla, kun ovat 5centtiä halvempia/kpl kuin aiemmin käytössä olleet liberot. Ja eipä ole mitään pahaa sanottavaa ollut dailystä! Ihan yhtä hyvin toimivat kuin liberot, tällä hetkellä ehkä jopa istuvat paremmin, kun nuo liberon 3-6kg alkoi käydä pieneksi (jäi painaumat reisiin), dailyn 3-6kg tuntuu vähän tilavammilta. Isompaan kokoon en ihan vielä halunnut siirtyä, kun ne taas tuntuu vielä niin suurilta.
Frimmy ja Ohto2kk+
muuta ei ehdi. Ristiäiset huomenna ja on sitä hommaa nyt kuitenkin, vaikka kaksi keittiöalan ihmistä (sisko ja miehen äiti) hoitaa aika pitkälle tarjoiluihin liittyvät asiat. Kaupassa kuitenkin ollaan käyty kolmeen otteeseen hakemassa kaiken näköstä, leivonta-aineksista kynttilöihin ja kukkiin... äsken kävin kahdestaan vauvan kanssa hankkimassa vielä kotiin viikonlopun ruoat, meillä kun on aika paljon vieraita. Iso reppu ja vaunujen tavarakori oli aivan pullollaan tavaraa, ja arvatkaa oliko kiva kiivetä kaiken sen tavaramäärän plus vauvan kanssa tänne tokaan kerrokseen, meillä kun ei ole hissiä...
Tänään meillä yöpyy oman porukan lisäksi viis ihmistä ja huomenna niistä neljä lähtee, mutta viis muuta tulee tilalle. On varmaan suht' rankka vkonloppu, mutta toisaalta ihanaa nähdä ihmisiä, mun paras ystävä esim. tulee tänne toiselta puolelta Suomea, hän on tietty sylikummina vauvalle.
Meidänkin kasteilmoitusta voi kiinnostuneet etsiä sunnuntain Hesarista. Vinkki: Nimimerkkini ja vauvan syntymäpäivän avulla oikea ilmoitus varmaan löytyy ;) Nojei, kyllä mä tuun sit ku joskus ehdin, kertoo teille sen Tiitiäisen virallisen nimen tännekin :)
Aurinkoista viikonloppua kaikille!
Pajunkukka+Tiitiäinen s. 29,1.
P.S. Meillä oli vasta tänään se keskustelu papin kanssa. Pappi sanoi ensimmäiseksi, että " ja poika nukkuu niin sikeästi." Hmpph... no ei meidän Tiitiäisestä niin hyvin kyllä tosiaan nää onko se tyttö vai poika, mutta sillä oli sentään vaaleanpunainen myssy päässä > (
Ihanaa magdalena, että vauvasi on rauhallisempi nyt=) Se siinä dieettaamisessa onkin ihanaa.Muutenhan sitä ei jaksais erkkikään (saati väsynyt äiti), mutta kun näkee vauvansa voivan paremmin, se kannustaa.
Vieno nukkuu toisia päikkäreitään partsilla jo. Aamu-unet oli 3h. Viime yö meni niin että 21-01 nukkui, sitten heräs syömään (yleensä ei herää) ja nukkui taas seiskaan asti. 1v sitten halusikin aloittaa päivänsä tänään klo 05.20=/
Illalla menen parin ystävättären kanssa ulos. Minna on tehnyt salaattia ja jutustellaan hänen uudessa kodissaan.Uuden kodin lisäksi löytyy hänellä uusi mieskin, joten juttua varmasti piisaa. Ei mua kauheesti kiinnostaisi,mutta hyvää se vaan tekee joten lähden vaikkei innostkaan. Karaokebaariin ovat menossa. Tykkään laulaa, mutta nää raskaudesta jääneet kilot ärsyttää.Noh, saas nähdä innostunko lähtemään vai sinkoanko siinä kohtaa kotiin vauvojan luo, kun muut menee baariin.
Hauskaa viikonlopun alkua kaikille!
sammermanni ja vieno tasan 3kk <3
Vauva nukkuu ulkona jo viidettä tuntia :). Esikoinen räkii ja askartelee ja PUHUU.
Vauvat näköjään, myös meidän, välillä kitisevät, karjuvat ja ovat huonolla tuulella ja välillä taas kaikki on aurinkoisen hyvin.
Olavi on löytänyt rytminsä, illalla hän menee nukkumaan klo 20-20.30. Nukahtaa itsekseen omaan sänkyynsä maidon jälkeen. Sitten hän herää kerran tai kaksi yöllä syömään ja nukkuu aamulla klo 8.oo saakka. Seurustelua ja ruokaa ja ulos nukkumaan klo 9.30 noin viideksi tunniksi. Sitten alkaa iltakitinä, hän saa nukutuksi vain pieniä pätkiä. En ymmärrä miksi se uni on niin levotonta alkuillasta?
Magdalenalle vain hermoja. Vauvat kitisevät, mutta ovat vahvoja. Vauvaiän mahdollinen allergia voi myös poistua. Näin kävi tutulle.
Mies tulee kohta lepolomalta töistä. Hän menee töihin lepäämään :).
Lymfa toi lisää kipuja mahaan ja polveen. Maha ihan tärisee itsekseen. Lienee siellä lihakset ja hermot etsivät toisiaan. Lymfa auttaa myös maidon tuloon, maito suorastaa suihkuaa tissistä. Rinta-alueen lymfaa voi käyttää maidon tulon lisäämiseen, ken haluaa ja tarvitsee.
Ihana ilma, tosin tuulinen täällä Espoossa.
Voikaa hyvin! Nauttikaa vauvasta!
Ametisti ja ihana Olavi-poika 2kk ja rapiat
Voi että harmittaa, just ehdin kirjottaa tänne pitkän tekstin ja sitten se vaan katos johonkin.. aargh! Ja tää ei oo eka kerta kun näin käy.
Magda_lena: mustakin tuntuu, ettei ikinä kannata hehkuttaa mitään. Mäkin täällä eilen hehkutin että poika menee nukkumaan jo klo 21 ja eilen hän taas sitten kukkui puolilleöin.. mutta onneksiolkoon, että vauvasi on oppinu viihtymään liikkumattomissa vaunuissa! Meilläkin se tapahtui vasta vähän aikaa sitten ja voi sitä äidin riemua:)
Ametisti, kylläpä sun vauva nukkuukin ihanan hyvin! Mä en edes muista millon oon viimeksi nukkunu yli seittemään. Tänään poika heräs jo kuudelta, eilen viideltä:( Poju meni nukkumaan puoliltaöin, heräsi kahdelta ja viideltä syömään, nukkui vielä tunnin ja sitten heräsi kokonaan. Mutta päivisin hän kyllä nukkuu ihan kivasti, tänäänkin 9-10.30, 11.30-13.30 ja nyt taas nukahti.. meillä oli tänään neuvola ja tuli se rokote, en tiedä onko sillä vaikutusta kun poikaa niin nukuttaa..
Frimmy, tuli mieleen kun kerroit että menee lavallinen korviketta hukkaan niin mua kans harmittaa kun meillä on hirvee kasa vaippoja, jotka on jo menossa pieneksi. Menin ihan sekaisin Pampers-tarjouksesta tässä jokunen aika sitten ja ostin 5 pakettia vaippoja, kussakin 66 kpl vaippoja. Nyt sitten huomasin, että vois jo siirtyä isompaan kokoon ja vielä on melkeen 3 pakettia käyttämättä.. meillä käytössä midi koko 4-9 kiloa ja poika kun on niin iso (nyt jo yli 7kg) niin isompikin koko vois jo mennä. No, täytyy yrittää saada noi kaikki vaipat käytettyä. Ennen vaan vaippoja kului enemmän kun poika kakkas koko ajan ja sen takia noita vaippojakin hamstrasin, mutta nykyään ei kakkaa enää tule kuin muutaman päivän välein ja päivässä ei mene yleensä kun 5 vaippaa. Joskus vaan neljä.
No ei tässä tän ihmeempiä, hyviä viikonloppuja kaikille! Ja kivoja ristiäisiä niille, ketkä sellasia viettää. Tää vastaussysteemi on muuten vähän huono, kun samaan aikaan ei pysty kelailla muitten viestejä niin ei pysty heti tarkistamaan kuka on kirjoittanut mitäkin. Pitäs avata tohon viereen toinen sivu, josta vois aina katella muitten kirjotuksia.
Kaura ja poika 3 kk
Joo..
Täällä oli sit viimeinen kerta eilen että googletan sanaa refluksi ja vauva... Löytyy hirveyksiä ja sit meikäläinen lähtee kuvittelemaan loput. Ja hermostutan täällä esim Frimmyn--> SORRY!!!!!! Älä siis usko mun hourimista. Not true!
Ja kiitos teille aiheeseen kommentoineet ainakin Aksiina, Justus, Sammermanni ja Strutsi (saatoin unohtaa mainita jonkun, ei ole tarkoitus, muisti vaan pätkii täälläkin)
Nauratti tuo Strutsin: " Elähän panikoi - vaikka panikoit kuitenkin.." Hei, tyyppi alkaa oikein tuntea mua! Ai teillä on suksiostosten aika - aika taloudelliseen vaiheeseen muuten pukkaa tuota lunta kun kamat myydään jo alennusmyynnissä.
Olin eilen suorastaan hermoraunio. Mies otti lopulta vauvan hoitaakseen ja meikäläinen katseli Unelmien poikamiestä ja joi siideriä. Oikein kaksikin siideriä lopulta " ryyppäsin" ! Imettänyt olin just, joten se mulle suotakoon. (tuli siis parin tunnin väli imettämiseen)
Justus: ihanan suklaan löysin Ruohonjuuresta. En muista nimeä, kun ei ollut tuttu. Jokin luomusuklaa. Ja Dammenbergin tumma (55%) löytyi Stockalta joka on täysin maidoton. Tosin sehän menee multa nyt kieltoon.
Täytyy alkaa etsiä itselle sopivia herkkuja.
Sammermanni kyseli raskauskiloista: tätä menoa ollaan kohta miinuksen puolella.
Pari viikkoa painan nyt tällä dieetillä ja katson kuinka käy. Vauvan munien ympäriltä ihottuma on hävinnyt! Voiko dieetti vaikuttaa siihen että vaippaihottumaa ei olisi...?Ollut aikaisemmin ihan tulipunainen vaikka mitä olisin tehnyt ja nyt yhtäkkiä kadonnut kun alotin uudelleen dieetin.. Sehän kertois sit siitä että jotakin allergiaa on. Turhauttavinta on kun kaikki jauhaa, että mä en saisi kokeilla noita dieettejä ja vauvalla on aina mahakipuja. (erit meidän äiti ja isä taas.....joiden mielestä on normaalia että vauvaan sattuu ja se huutaa monta tuntia päivittäin - jota meillä ei tosin aina edes tapahdu.. eikä saa kunnolla nukuttua) Mutta te kaikki äidit tiedätte, että kyllä sitä haluaa yrittää mitä vaan, että oma vauva olisi kivuttomampi ja itse saisi nukuttua enemmän.
Mahtavaa Ipu että teillä muuten sujuu paremmin! Sulla oli kuitenkin melko rankka raskaus suppareiden vuoksi, joten kyllä helpompaa jaksoa saikin tulla jo.
Olikohan tässä kaikki.
KIITOS TEISTÄ!
Magda_lena