Julki-imettämisestä näkemyksiä;
eli kuinka montaa häiritsee se että esimerkiksi ravintolassa joku imettää nurkkapöydässä vauvaa imetyspaidan ja/tai harson suojissa? Siis niin ettei rinta edes vilahda muiden silmiin. Viekö tuo todellakin monelta ruokahalut?
(Tässä siis todella kysymys siitä etteä imetys hoidotaan vilauttelematta. En halua tähän mitään juttuja jossa äiti housee istumaan keskelle pöytää ja repii rinnan esiin siinä.)
Kommentit (63)
naiset jotka eivät kestä julki imettämistä pelkäävät että niiden miehet näkevät tissin!!!
ravintoloissa, puistonpenkeillä, kahviloissa, juna-asemalla yms. valitsin vain hieman suojaisan paikan ja käytin harsoliinaa sekä imetyspaitaa. Ihan sama, mitä jotkut nyrpistelijät ajattelevat. Kyllä minuakin häiritsee, kun ihmiset eivät avaa ovia vanhuksille, ryntäilevät ostoskeskuksissa, heittävät roskia luontoon, kävelevät kireä ilme naamallaan jne...
4 taisi olla ketjussa ainoa jota asiallisesti hoidettu julki-imetys häiritsi. Hänkin kielsi olevansa imtyksenvastustaja.
16 tostesi imetyksen oelvan luonnollinen asia, mutta sillekin on omat paikkansa.
Kaikki muut ovat olleet tämän julki-imetyksen kannalla, mistä ihmeestä olet repinyt tähän imetyksenvastustajia??
näille ei oo vaihtoehtoo, imettämiselle on --> pullosta, ja ei ei se vauva siihen kuole, ja ei ei imetys häiriinny siitä jos harvoin saa pullosta.
Jos vaivautuu niin se on hänen ongelmansa. Rintojani en vilauttele ja hoidan imetyksen aina niin huomaamattomasti kuin mahdollista.
t 38 v
Ja vaikka pullo kelpaisikin niin en näe mitään syytä olla imettämättä. Tekee ihan hyvää joillekin elämästä vieraantuneille joutua kohtaamaan ihan oikeita elämään kuuluvia asioita =)
Vierailija:
näille ei oo vaihtoehtoo, imettämiselle on --> pullosta, ja ei ei se vauva siihen kuole, ja ei ei imetys häiriinny siitä jos harvoin saa pullosta.
Vierailija:
Palkka ajatus että siinä vauva imeskelee rintaa voi todella vaivata monia miespuolisia ravintolavieraita niin että koko ruokailu menee pialle.
Kiva huomata että asialliseen julki-imetykseen suhtaudutaan näin positiivisesti :)
Imetyksen vastustajia en minäkään täältä löytänyt ja laskelmani mukaan noita kahta tapausta lukuunottamatta kaikki hyväksyvät ravintolassa huomaamattomasti tapahtuvan imetyksen.
Mietin näitä siksi että meille syntyy kohta toinen lapsi ja haluaisin imetyksen onnistuvan tällä kertaa. Ensimmäisellä kertaa olin liian hermostunut enkä meinannut kehdata imettää missään julkisilla paikoilla lopulta imetys loppui ennen aikojaan. Nyt toivoisin että pystyisin kesällä kulkemaan vauvani kansa ulkona ja imettämään häntä suojaisasti ilman että herätän paheksuntaa.
ap
En sen takia jättänyt käymättä asioilla ja joskus oli pakko lapsia julkisesti imettää. Koska itsekin olen joutunut näin tekemään, niin ei minua muitten julki-imettäminen häiritse.
Tuntuu, että itsestään epävarmat ihmiset eivät " kehtaa" imettää julkisesti tai eivät kestä katsella, jos joku imettää.
Mä imetin aikoinani missä vaan, enkä kyllä koskaan huomannut kenenkään sen kummemmin reagoivan vauvan ruokailuun. Useimmiten kommentti kanssaihmisiltä tuli ennen imetystä, kun lapsi alkoi itkemään. Siis tyyliin: " pitäisköhän pienen saada jo tissi suuhunsa?" . Luonnollinen asia, johon ei kenenkään tarvitse kiinnittää huomiotaan.
Voihan se olla etten ole vain huomannut kun en ole itse ihmisten reaktioita tarkkaillut.
Vierailija:
Käyttäydyttekö ja toimitteko te aina niin kuin toiset ihmiset haluavat?
Jos jollakin menee ruokahalu siitä että pieni vauva syö niin siinä on jo omassa päässä jotakin vikaa?
Naisella on rinnat ja ne on tarkoitettu vauvan ruokkimiseen. Jos jotkut miehet ajattelevat jotain pervoja ajatuksia siitä niin pitäisikö olla ruokkimatta omaa lastaan?! en ymmärrä
Tottakai olen itsekin omia aivoja käyttänyt siinä etten ole paljasta pintaa esitellyt enkä kenenkään kylkeen kiinni liimautunut. Mutta ilman häiriöitä olen kaikkia saanut imetettyä.
ei mulle tulisi mieleenkään, että ihmiset ei niin saisi käyttäytyä MUN takiani.
Ihan sama imetyksen kanssa. Jos se on ongelma jollekin muulle kuin imettäjälle, niin sellaista se elämä on. Välillä täytyy sietää pientä epämukavuutta.
Vierailija:
Veljeni kerran sanoi kuinka vaivautuneeksi tuntee itsensä tuollaisssa tilanteissa vaikkei tissi esillä olekaan. Palkka ajatus että siinä vauva imeskelee rintaa voi todella vaivata monia miespuolisia ravintolavieraita niin että koko ruokailu menee pialle.
2-vuotiasta julkisesti aina, kun hän tisua haluaa. Ei voisi vähempää kiinnostaa, vaivautuuko joku siitä. En käsitä tällaista kysymystä ollenkaan. Aivan kamalaa, että tällaisen keskustelun on joku joutunut avaamaan.
Enkä ole muuten koskaan pelleillyt minkään harsojen tai kantoliinojen kanssa. Ei sellaisia ehdi välttämättä käyttää tosipaikan tullen. Eikä tuollaista taaperoa ainakaan saisi liinaan tisuttelemaan. Kun on täytynyt julkisesti imettää, niin olen tehnyt sen, oli tilanne mikä hyvänsä, ja edessä kuka hyvänsä.
Vierailija:
Tuli vaan mieleen tapaus kun linja-autoasemalla vauva rupesi itkemään ja äiti tunki vauvoinensa keskelle täyteen ahdettua penkkiä istumaan ja rupesi siinä imettämään. Vaikka rintaa ei näkynyt niin tilanne hyvin kiusallinen vieressä istujille jotka eivät kuitenkaan kehdanneet heti nousta pois vaan hetken istuttuaan keksivät jotain näkemistä sivullapäin ja häipyivät vähin äänin. Vaikka istumapaikoista oli pulaa, kukaan ei tullut tuon äidin viereen ja vanhempiakin ihmisiä joutui seisomaan metyksen tähden.
Vanhempi lapsi onkin jo toinen juttu, sellainen ainakin minua häiritsee. Ja yleensäkin se, että vielä 2-vuotiaallekin annetaan tisua kun se haluaa.
muille ihmisille? Jotenkin luulis, että ihminen saattaisi elämässään pahempiakin asioita nähdä...
Ehkä tässä voisi antaa myös muille ihmisille vinkin: jos alat nähdä hirveän ahdistavaa ja traumatisoivaa imetystä, niin varaudu etukäteen noihin tilanteisiin: kahdella terveellä jalalla on todella helppo tehdä 180 asteen käännös, ja keskittyä muihin asioihin sen 5-10 minuuttia, mitä tuo iljettävä toimitus kestää. Onnistuu vähän sairaammillakin jaloilla.
Vierailija:
Monien olen nähnyt ja kuullut imettävän vauvaa kantoliinassa katseilta suojassa. Se on ihan hyvä idea ja onnistuu missä tahasa seisaalteen, ei tarvi viedä muilta istumapaikkoja (ihan noin monikossa). Tai sitten voisi etsiä sivummalta tai ulkoa portailta sen paikan missä imettää rauhassa. tai vaikka ottaa sen korvikepullon mukaan niitä tilanteita varten missä ei rauhallista imetyspaikkaa löydy.Huomioi vielä tässä: EN KÄSKE KETÄÄN IMETTÄMÄÄN INVA-WC:SSÄ, van ainoastaan välttämään imetystä ihan toisten nenän alla.
Vierailija:
Lastenhoitohuoneet on imettämistä varten.
Niinkuin esim meidän 1-vuotias, ei ole koko elämänsä aikana suostunut imemään pullosta yhtään mitään vaikka yritetty on.
Ja ei, en imetä sitä 1-vuotiasta julkisesti, ei ole mitään syytä. Sen ikäinen syö muutakin jos nälkä tulee.