Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julki-imettämisestä näkemyksiä;

Vierailija
24.03.2008 |

eli kuinka montaa häiritsee se että esimerkiksi ravintolassa joku imettää nurkkapöydässä vauvaa imetyspaidan ja/tai harson suojissa? Siis niin ettei rinta edes vilahda muiden silmiin. Viekö tuo todellakin monelta ruokahalut?

(Tässä siis todella kysymys siitä etteä imetys hoidotaan vilauttelematta. En halua tähän mitään juttuja jossa äiti housee istumaan keskelle pöytää ja repii rinnan esiin siinä.)

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

2-vuotiasta julkisesti aina, kun hän tisua haluaa. Ei voisi vähempää kiinnostaa, vaivautuuko joku siitä. En käsitä tällaista kysymystä ollenkaan. Aivan kamalaa, että tällaisen keskustelun on joku joutunut avaamaan.

Enkä ole muuten koskaan pelleillyt minkään harsojen tai kantoliinojen kanssa. Ei sellaisia ehdi välttämättä käyttää tosipaikan tullen. Eikä tuollaista taaperoa ainakaan saisi liinaan tisuttelemaan. Kun on täytynyt julkisesti imettää, niin olen tehnyt sen, oli tilanne mikä hyvänsä, ja edessä kuka hyvänsä.

Joskus on hyvä olla edes hiukkasen kiinnostunut siitä mitä muut ajattelee, noin on toivoa että jotain kiinnostaisi sekin mitä sinä ajattelet.

Miksi liinaa ei ehtisi vauvalla käyttää tosipaikan tullen? minulla liina oli sidottuna ylleni ja kun vauvalle tuli nälkä, nostin hänet siihen. Sujui itseasiassa nopeammin mitä vapaan istumapaikan etsiminen. Ja harson sai heitettyä oolen yli vielä nopeammin.

Meillä julki-imettämiset loppui siihen kun vauvalle alkoi olla mahdollista tarjota ravinto muutenkin, eli 6kk iässä. Siitä asti julkisesti läheisyyden tarve täytettiin sylillä ja halilla, ravintopuoli muuten.

Vierailija
42/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset mielipiteet ovat säälittäviä. Aivan kuin minua liikuttaisi mihinkään suuntaan, että tätä ihmistä häiritsee, että annan 2-vuotiaalleni tisua. Annan, ja annan vielä, kun hän täyttää kolme, jos hän vaan haluaa.

Enkä halua missään nimessä ärsyttää ketään. Pidän vain omista oikeuksistani kiinni. Ei kellään ole mitään oikeutta tulla arvostelemaan meikäläisen imetyksen pituutta, eikä imetyspaikkaa. Minua ei tarvitse katsoa, kun imetän 2-vuotiastani julkisesti. Todella estoisia ja luonnosta vieraantuneita ihmisiä täällä. Katsokaa peiliin, ja yrittäkää nyt jo hyväksyä muitakin mielipiteitä ja elämäntapoja!

...Vierailija:

Vanhempi lapsi onkin jo toinen juttu, sellainen ainakin minua häiritsee. Ja yleensäkin se, että vielä 2-vuotiaallekin annetaan tisua kun se haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA jos me ollaan vauvan kanssa liikenteessä vaikka 4 tuntia kesäaikaan, niin en varmasti vauvalle syötä mitään monta tuntia kuumassa pullossa seissyttä rintamaitoa. Korviketta mä en tosiaan jonkun estyneen aikuisen takia rupea vauvalle syöttämään, jos kerran imettämään pystyn.

Ja imetän kyllä niissä lastenhoitohuoneissa, jos sellainen on järkevän matkan päässä kun vauvalle tulee nälkä. Myös liinassa aion opetella imettämään seuraavan kanssa.

Ja en tiedä millaiset lonttatissit sulla on, mutta ei mun ainakaan tarvitsen niitä kenellekään esitellä, kun vauva alkaa syödä.

Vierailija:

paljon helpompaa. ja ei ämmän tarvsi tissejään vilautella.

Vierailija
44/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan oikeasti, jos niin ahdistaa, niin vaihda sinä paikkaa. SIllä vauvalla ja äidillä on ihan yhtä suuret oikeudet olla kahvilassa tms. kuin sullakin. VOi sunkin ryystäminen ja niistäminen ja ylipäätään nyrpeä naamasi ahdistaa muita, mutta ei sua silti käsketä häipymään.

SUllakin on muuten sellainen vaihtoehto: ÄLÄ TUIJOTA IMETTÄJÄÄ.

Vierailija:

näille ei oo vaihtoehtoo, imettämiselle on --> pullosta, ja ei ei se vauva siihen kuole, ja ei ei imetys häiriinny siitä jos harvoin saa pullosta.

Vierailija
45/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku haluaa tupakoida sinun ja lapsesi vieressä niin onhän hänellä siihen oikeus (jos ei olla sisätiloissa), jos joku haluaa linja-autossa istua ison koiransa kanssa vastapäätä sinun koirapelkoista lastasi, hänelläkin on siihen oikeutensa jne.

Vierailija
46/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että imettäminen on näin suuri tabu.

No, onneksi kaikki miehet eivät asiasta vaivaannu. Me olimme kesällä piknikillä, mukana kaksi 2-3 kk ikäistä vauvaa. Olin itse häveliäs, hieman outoa porukkaa siinä. Sanoin, että voisin käydä autossa imettämässä. Miehet siihen tokaisivat, että kun kaverit lapsia saa sitä täytyy tottua tissin vilautuksiin :D Musta asennoituminen oli aivan mahtava, vaikka kaikilla ei lapsia itsellään ollutkaan. Siinä sitten imeteltiin toisen äidin kanssa ihan luontevasti.

Imettämisen voi suorittaa monella tavalla. Itse olen aina ollut vähän estoinen, enkä oo halunnut että tissi näkyy. Imetyspaita, huivi tms on hyvä apu.

Sitä EN YMMÄRRÄ miten joku voi häiriintyä huivin takana tapahtuvasti imetystuokiosta? Ei siinä ole mitään seksuaalista, vaan lapsi ihan vaan syö. Myöskään ei ole toisten asia arvostella sitä, jos joku 2- ta 3-vuotias syö vielä rintaa. Kasvakaas aikuisiksi, te imetysfoobikot. Olette aika naurettavia kiihkoilijoita!

Vierailija
47/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA kyllä mä ainakin näin meidän avoimessa päiväkodissa tässä yhden äidin imettävän ainakin 2-vuotiasta lastaan. Kyllähän se vähän oudolta näytti, mutta en mä siitä mitään stressiä ottanut.

Vierailija:

Vierailija:

2-vuotiasta julkisesti aina, kun hän tisua haluaa. Ei voisi vähempää kiinnostaa, vaivautuuko joku siitä. En käsitä tällaista kysymystä ollenkaan. Aivan kamalaa, että tällaisen keskustelun on joku joutunut avaamaan.

Enkä ole muuten koskaan pelleillyt minkään harsojen tai kantoliinojen kanssa. Ei sellaisia ehdi välttämättä käyttää tosipaikan tullen. Eikä tuollaista taaperoa ainakaan saisi liinaan tisuttelemaan. Kun on täytynyt julkisesti imettää, niin olen tehnyt sen, oli tilanne mikä hyvänsä, ja edessä kuka hyvänsä.

Joskus on hyvä olla edes hiukkasen kiinnostunut siitä mitä muut ajattelee, noin on toivoa että jotain kiinnostaisi sekin mitä sinä ajattelet.

Miksi liinaa ei ehtisi vauvalla käyttää tosipaikan tullen? minulla liina oli sidottuna ylleni ja kun vauvalle tuli nälkä, nostin hänet siihen. Sujui itseasiassa nopeammin mitä vapaan istumapaikan etsiminen. Ja harson sai heitettyä oolen yli vielä nopeammin.

Meillä julki-imettämiset loppui siihen kun vauvalle alkoi olla mahdollista tarjota ravinto muutenkin, eli 6kk iässä. Siitä asti julkisesti läheisyyden tarve täytettiin sylillä ja halilla, ravintopuoli muuten.

Vierailija
48/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei oikeasti, keksi parempi vertaus, toihan on ihan naurettavaa. Ei imetyksestä ole sentään kenenkään terveydelle vaaraa. Minua alkaa oikeasti naurattaa koko tämä keskustelu. Kuinka tämä aina voi herättää näin kuumia tunteita. Aion edelleen imettää aivan rauhassa julkisesti. En minä siitä mitenkään erikoisesti nauti, mutta ei se minua hävetäkään. Minä katson lastani, ja hän minua. Jos meitä joku katsoo, niin katsokoon, jos huvittaa.

Jos joku haluaa tupakoida sinun ja lapsesi vieressä niin onhän hänellä siihen oikeus (jos ei olla sisätiloissa), jos joku haluaa linja-autossa istua ison koiransa kanssa vastapäätä sinun koirapelkoista lastasi, hänelläkin on siihen oikeutensa jne.

[/quote]

Vierailija
49/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin imetys harvemmin ketään ihan kamalasti pelottaa, ja varsinkin lapsia se tuskin häiritsee tippaakaan, ellei sittne äiti ole onnistunut tekemään lapsistaan yhtä ahdasmielisiä kuin itse on.

Vierailija:

Vierailija
50/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vaan pitävät kiinni omista oikeuksistaan välittämättä siitä mitä muut tuosta ajattelevat.

Vierailija
51/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se auta et ku vinkuu tissiä niin se annetaan heti eikä pulloa jos siihen aikoo opettaa. kärsivällisyyttä.

mutta sitä joillain mammoilla ei ole.

Vierailija
52/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen empaattinen ja toisia huomioonottava ihminen, vaikka tuntuukin leuhkalta sanoa noin itse. Minusta on vain naurettavaa, että nykyaikana imetyksestä on tullut tuollainen tabu. Eihän sitä kaikkeen tarvitse alentua.

61 ja se, joka imettää 2-vuotiastaan julkisesti

Vierailija:

Ihmiset vaan pitävät kiinni omista oikeuksistaan välittämättä siitä mitä muut tuosta ajattelevat.

Vierailija
53/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulle tämä pitää kertoa? Onko ymmärryksessäsi jotain vikaa?

Vierailija
54/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itsekin imettänyt, en mielelläni, mutta kuitenkin.

meillä oli pakko jossain vaiheessa siirtyä pulloon kun lapsi oli todella allerginen tapaus. pullao ei huolinut ei millään, mutta kun tajus että se tissi ei suuhun tule vaikka kuinka haluais niin jo vei nälkä voiton.

eli oppii jos haluaa että oppii.

ei täydy opettaa en sitä sano. mutta se että muksu ei pulloon opi niin on väärin ajateltu. vanhempien täytyy vaan olla kärsivällisiä, eikä antaa lohdutustissiä heti kun pullo ei kelpaakaan.

66

Vierailija
55/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihanaa, kun voin antaa lapselleni lohdutustissiä. Harmi, ettet itse pystynyt imettämään, mutta annat hieman julmia ohjeita muille. Minun mielestäni tissi on erittäin mukiinmenevä lohdutuskeino, vaikka HUOM! Meillä harrastetaan myös muita lohdutuskeinoja.

2-vuotiaan julkitisuttelijan äiti.

Vierailija:

ja itsekin imettänyt, en mielelläni, mutta kuitenkin.

meillä oli pakko jossain vaiheessa siirtyä pulloon kun lapsi oli todella allerginen tapaus. pullao ei huolinut ei millään, mutta kun tajus että se tissi ei suuhun tule vaikka kuinka haluais niin jo vei nälkä voiton.

eli oppii jos haluaa että oppii.

ei täydy opettaa en sitä sano. mutta se että muksu ei pulloon opi niin on väärin ajateltu. vanhempien täytyy vaan olla kärsivällisiä, eikä antaa lohdutustissiä heti kun pullo ei kelpaakaan.

66

Vierailija
56/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiahan on tietysti hyvä ja täysin hyväksyttävä syy siirtyä tissistä pulloon. Jos lapseni olisi pahasti allerginen enkä enää itse pärjäisi imetysdieetillä, varmaan opettaisin minäkin lapseni pulloa syömään, vaikka sitten huudon kanssa.

Mutta nyt, kun ei ole mitään oikeaa syytä lopettaa tissiä ja vaihtaa pulloon, en ala lapselleni pullokoulutusta pitämään. Eikun niin, onhan tietysti aina se syy että joku heikkohermoinen saattaa saada slaagin jos tietää tai arvaa minun imettävän(!) tissistä(!) vauvaani! Lähdenkin tästä ostamaan kymmenen erilaista pulloa ja tuttia, jospa joku niistä vauvalleni kelpaisi...

Peace, sisters.

Vierailija
57/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä todellakaan noilla niin suurta eroa. kun ulkotiloissa ollaan vieressä seisovan ihmisen yhdestä tupakasta ei varmasti koidu suuria terveydellisiä haittoja sinulle eikä lapsellesi. Toki haju voi olla epämiellyttävä ja ärsyttävä, mutta jos se teitä haittaa niin voittehan siirtyä kauemmaksi.

Koirapelkoinen lapsi saa astmakohtauksen kun koira tulee viereen linja-autossa??!? *reps* Tuskin koirapelko astmakohtausta laukaisee, tietty voi lapselle olla kovin epämiellyttävää istua vieressä jos pelkää koiraa. Mutta niin kauan kun koira käyttäytyy asiallisesti aikä aiheuta vaaraa kanssa matkustajille, ongelma on vain lapsen korvienvälissä, ei koirassa eikä tämän omistajassa. Äiti voi toki viedä lapsensa muualle istummaan jos koira heitä häiritsee.

Näissä esimerkeissä inmiset eivät tee mitään väärää tai laitnta. Toki he voisivat olla ajattelevaisempia ympäristöä kohtaan ja siirtyä sivummlalle polltamaan tupakkansa kun huomaavat lapsen tai linja-autossa huomatessa lapsen pelkäävän koiraa mennä muutaman penkkirivin kauemmaksi.

Aivan kuin sinä voisit, jos kaksivuotias lohtutissiä kaipaa, mennä syrjemmälle missä ette ole aiheuttamassa muille ahdistavaa oloa. Vaikka tissittely ei sinulle ole ongelma, ei sitä ole tukakka tupakoitsijalle eikä iso koira omsitajelleen.

(mitä muuten tulee tuohon tissin tarjoamiseen heti kun 2v sitä haluaa kuulostaa aika hurjalta. Meidän 2v haluaa milloin mitäkin, enkä suinkaan täytä kaikkia toiveitaan, ainakaan hetipaikalla)

Vierailija
58/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko naiselta aivotkin ulos synnyttäessä?

Vierailija
59/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuten 66 ja muutama muu tässä on todistanut jo, niin sivistyneet on keskimäärin imetysmyönteisempiä ja sivistymättömät keskimäärin imetyskielteisempiä.

Vierailija
60/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanaa v.... tavallisissa keskusteluissa. Muutenkin tekstisi oli kieleltään kömpelöä.

Ihanaa, että valtaosa ihmisistä kuitenkin suhtautuu julkiseen imettämiseen positiivisesti. Jatkakaamme samaan malliin. Itse en todellakaan opettaisi vauvaa pullolle vain imetyskammoisten kanssaeläjien vuoksi. jos imetys ärsyttää, voi katsoa muualle tai kävellä pois. Jos tupakointi häiritsee, voi itse siirtyä muualle.