***~LOKAKUISET~***VKO 13
Huomenta vaan kaikille ja onnea uudelle viikolle!
Meillä oli ultra 13.3. ja laskettu aika hieman muuttui. Saanen kuitenkin pysytellä lokakuisten mukana, kaksi edellistäkin kun ovat sen muutaman päivän viiveellä tulleet ;o). En enää tässä vaiheessa jaksaisi muuttua toiseen ryhmään. Alustavastihan se oli 3.10 mutta nyt ultrassa mittojen mukaan otettuna olisikin 26.9., viikolla siis siirtyi.
Ultrassa kaikki ok, mittoja en nyt muista kun ei neuvolakortti ollut mukana. Parhaiten jäi mieleen se, kun ultraava lääkäri " keskusteli" vauvalle yrittäen 20 minuuttia saada kääntymään sellaiseen asentoon, että niskapoimu voitaisiin mitata. Lopulta antoi periksi kun sanoin, etten tässä nyt sitä tietoa hakemaan tullut ja että syke kyllä riittää meidän perheelle.
Pääsiäinen meni aurinkoisista keleistä nautiskellessa, nyt jo työn parissa (vaihteeksi taas yövuorossa). Kurkkukipua tuntuu olevan koko perheellä, lapsilla ehkä jopa tulirokkoa/streptokokkia (kts. erill. kysymys aiheesta) ja miehellä taas vaihteeksi korvatulehdus. On se vaan kumma kun lapsille sitä ei tule mutta yli 40 v mies saa vähän väliä...
ÄITIYSVAATTEITA joudun kaivamaan enemmän ja enemmän esille kaapin uumenista. Ekassa raskaudessa olin tätä kokoa rv 29 ku olin ollut jo lähes 10 vkoa rajoitetulla liikkumisella supisteluiden vuoksi. Toisessa raskaudessa olin näissä mitoissa suunnilleen rv 19 ja nyt siis puristaa ja ahdistaa kaikki vaatteet. Mitähän tuleman pitää...
Mm rv 12+3
Kommentit (72)
Ai täällä muutkin kärsivät noista päänsäryistä, tämä on kyllä kamalaa :(
Minuakin särki koko loman ja taas jomottaa, en tiä johtuisiko tuosta auringon paisteesta vai mistä..
Aurajuustosta: Ilmeisesti aurajuustoa voi syödä kuumennettuna aivan samalla tavalla kuin niitä sulate- ja tuorejuustojakin? Näin minä ainakin olen ymmärtänyt. Eräällä nettisivulla luki näin: Valion neuvonnasta kerrotaan: " Listeria kuolee jo pastöroinnin yhteydessä eli hieman yli 80 asteessa. Kaikki Valion juustot valmistetaan pastöroidusta maidosta eli niissä listeriavaaraa ei ole." Minä ainakin käytän uuniruoissa. :)
Esikoiselle kertomisesta: Me emme varsinaisesti missään vaiheessa ole kertoneet 4-vuotiaalle esikoiselleni, mutta jotenkin hän on sen arvannut, joten emme ole kieltäneetkään asiaa. Ainoa siihen vihjaava mitä olen sanonut oli, että " varo äidin mahaa" , kun tyttö tuli sänkyymme aamulla riehumaan. Oli siis huudellut päiväkodissa, että äidin mahassa on vauva ja kertoi siskollenikin sen ennen kun minä ehdin! Olin samaa mieltä, että olisin itse kertonut vasta kun maha selvästi näkyy, koska nyt tyttäreni kysyy melkein joka päivä, että " joko vauva tuli?" . Yritäppä siinä selittää sitten tytölle, joka ei jaksa odottaa ruokaa kymmentä minuuttia, että vauva tulee vasta 27 viikon päästä...
Eipä tässä muuta tällä erää, jaksamisia kaikille!
Lillian 12+6
Pakko heti hehkuttaa ihania uutisia. Vihdoin koitti se eka neuvolapäivä ja asia konkretisoitui, kun vauvasta puhutiin ja juteltiin odotukseen liittyvistä asioista. Kaiken kruunasi vauvan syke joka löytyi helposti! Ainakin 170 sykkeellä tykytti pieni menemään. Olinkin jutellut sille jo aiemmin, että jos vaan suinkin sopii niin tulisi sitten neuvolapäivänä ulkokehälle tyrkylle, jotta syke saataisiin kuulumaan. Ja niinhän se sitten löytyi.
Mies oli mukana ja oli kyllä ihana kun oltiin yhdessä kokemassa kaikki tämä uusi ja jännittävä.
np-ultra-aika saatiin parin viikon päähän.
Viiru 9+1
Takana mukavan pitkä vapaa, nyt taas töissä. Pyhien aikaan olotila pysyi suhteellisen siedettävänä kun pystyi välillä lököilemään sohvalla. Käytiin pulkkamäessä lasten kanssa parina päivänä ja sunnuntaina käytiin pitkästä aikaa miehen kanssa kunnon kävelylenkillä. Olipas mukavaa saada oikein kunnolla hiki pintaan! Vaikka sitten loppupäivän olikin taas pahempi kuvotus... No jos tämä olo tämmösenä on, niin tämän vielä kestää. Väsyttää tosin aikalailla vieläkin ja iltaa kohti aina kuvotus pahenee.
Me kerrottiin lapsille vauvasta jo muutama viikko sitten. Oli pakko antaa järkevä selitys sille, että äiti vaan makaa sohvalla ja välillä käy oksentamassa:) Sanottiin, että teille tulee syksyllä pikkusisko tai -veli, johon 6- vuotias tuumasi, että " ai, kuka synnyttää?" :)) Isoveljensä ei meinannut ensin millään uskoa asiaa. Lopulta totesi vain, että " kiva" . Nyt on sitten lapset ahkerasti miettineet nimeä tulokkaalle ja muutenkin suhtautuneet erittäin positiivisesti.
Ultraa tässä malttamattomana jo odotetaan, ens keskiviikkoon pitäis vielä jaksaa...
T: ellu333 10+4
Me kerrottiin meidän 8-vuotiaalle saman aikaan kuin tulevalle anopille, tädille ja sedälle. Poika oli aivan innoissaan. On jo suunnitellut mitä kaikkea voi opettaa uudelle tulokkaalle yms. :)
Mulla oli eilen jo poikkeuksellisen hyvä olo,mut tänään sit jo ennen kahta olin ehtinyt oksentamaan 4 kertaa.. Vähän tätä oloani mietin kun ensi maanantaina pitäis aloittaa 3kk:n työrupeama joka on asiakaspalvelua,tavaroiden kantamista,nostamista,istuttamista yms. Sopis olon kohentua suht ripeästi tai mä oon aivan entinen.Nytkin jo pulssi nousee kun kävelee portaita ylös tai vaan keräilee ton täystuhon tavaroita lattialta tms normaalia.
Huomenna aamulla klo 9 on eka ultra.Hiukan jännittää,pakko myöntää. Kunpa kaikki ois hyvin...
Tästäkin on voinu olla juttua mut enhän mä mitään muista kun on sama pää kesät talvet,mut onko teillä kotona ollu puhetta haluaako mies mukaan synnytykseen? Meillä isäntä ois hirveästi tulossa. Sanoo et kun tää ilmeisesti on häne ainoa mahdollisuutensa kokea se (ei aiempia lapsia ja mun puolesta tämä saa olla viimeinen.Poika on aiemmasta suhteestani). Ite oon kyllä aika vastaan tuota ainakin tällä hetkellä,mut onhan tässä aikaa miettiä tuota.
T:Määitte & Mini08 12+2
sen verran, että aivan varmasti mies tulee mukaan, ei ollut edes vaihtoehtona, että jäisi pois. Se on kuitenkin meidän molempien lapsi joka syntyy, enkä voisi kuvitellakaan tekeväni sitä ilman häntä :) Siellä kuitenkin on seura ja tuki paikallaan, voihan sen ukon heittää sitten pihalle sieltä, jos hermot menee ;) heh.
Juuri pääsin viime pinossa kehumaan, etten ole oksentanut kertaakaan vaan kuvottava olo on. Niin eiköhän sitten samana iltana lentänyt ja kunnolla illallinen pönttöön =) Ja vielä pahempi kuvotus on jatkunut nyt parina iltana. Huoh! Kyllä tän just just kestää, odotan tosin innolla sitä aikaa milloin todella saan alkaa taas nauttia raskaana olemisesta =)
äitykkäinen: mullakin oli ekassa neuvolassa hemoglobiini 119. Tosin meidän neuvolasta sanottiin, ettei missään nimessä saa syödä rautaa ennen raskausviikkoa 12. Onko teillä toisenlaiset ohjeet raudan syöntiin vai oletko aloittanut ihan oma-aloitteisesti?
Katsoin edellisistä neuvolakorteista, että molemmissa aikaisemmissa raskauksissa on ollut suunnilleen samoissa tuo hemppa, joten en nyt vielä huolestu ja yritän siis ruokavaliosta saada sitä rautaa viikolle 12 asti.
yrttimaaria 9+3
Ensimmäistä kertaa tänne kirjoittelen, onpa hauskaa lukea muiden samassa tilanteessa olevien kirjoituksia :) Pahaa oloa ja päänsärkyä olen minäkin potenut ja miettinyt esikoiselle ja pomolle kertomista. Taikauskoisena aion odottaa vielä 2 viikkoa vaikka pahoin pelkään että alati kasvava mahani antaa minut ilmi. Yksi kollega jo kysyikin odotanko vauvaa, ei tosin kuulemma pyöristyneen vatsan vaan sen hipelöimisen takia. Olisi niin helpottavaa vain kertoa!
Me olimme ultrassa kuulemassa vauvan sydänäänet jo pari viikkoa sitten koska raskaus alkoi keinohedelmöityksellä. Ensimmäinen kerta epäonistui ja siksi olenkin varovaisen huippuonnellinen nyt. Ihanaa odotusta kaikille!
Ihan hirvee olo! Musta tuntuu että pahoinvointi on vaan voimistunut ja sitä on pitkin päivää. Närästää, röyhtäyttää ja pierettää ja kaikkee siltä väliltä.
Nyt alko uudestaan tää kurkku- ja korvakipu, siis räkätauti, mikä oli jo tuossa n.3vkoa sitten.
Maha on aikaisemmin ollut turvoksissa kun jalkapallo ja ihmiset huomas että raskaana ollaan (joo, vähän noloa näillä viikoilla). Mutta nyt tuntuu että se olis kuihtunut pois (eikä sekään tietysti tunnu hyvältä. Ensin kun sitä oli, ajattelin että olen lihonnut ja nyt kun sitä mahaa ei ole, ajattelen, että kaikki ei ole hyvin. mikään siis ei ole hyvä ja joka asiasta pitää stressata.
Onko täällä sählyn/salibandyn tms. harrastajia? Kuinka pitkään olette pelanneet? Kohtapuoliin olis pari turnausta. Jos uskaltais olla ne mukana ja sit jäädä siitäkin mammalomalle.
Niin, onkos kellään napakorua ollut raskauden aikana? Vielä tuo tuossa roikkuu, ei kai siitä mitään haittaakaan ole?
Nyt tuntuu, ettei renniet riitä:( onko kellään tiedossa mitään tujumpaa närästyslääkettä?
huitshapeli ja lilliputti 9+1
Tänään oltiin ultrassa ja siellä se pikkuinen huitoi pienillä käsillään. Oli niiin liikuttavaa nähdä toinen siellä ja nyt oikeastaan ekaa kertaa on sellainen olo, että ihan oikeesti kyllä tässä raskaana ollaan!
Paha olokin on (ainakin toistaiseksi) helpottanut, joten vielä kun tästä väsymyksestä pääsisi, niin ehkä tästä raskaudesta voisi jopa nauttiakin sitten! Olo on siis kutakuinkin hyvä.
Huomenna pitäis ilmoittaa töihin, että tämä mamma se ei palaa vielä syksylläkään työelämään. Vähän jännittää...
Aurajuustosta on ollut puhetta: Kyllä sitä voi aivan hyvin syödä, mikäli on käynyt uunin kautta. Jotkut väittää, että voisi syödä Valion Auraa ihan sellaisenakin, mutta en sitten tiedä pitääkö paikkansa.. Mieli tekis kyllä syödä..
Hyviä vointeja kaikille!
Cisse rv 11+3
määitte kysyi että haluaako miestä synnytykseen mukaan. Kyllä meillä on mies ainakin kovasti tulossa ja hyvä niin. Tää on kuitenkin meidän molempien eka ja niin toivottu ja kyllä se on koettava loppuun asti. Olihan se ihan alussakin mukana ;) Mä ennemminkin suuttuisin jos se ei tulis mukaan. Kyllä se antaa myös voimaa kun siinä on rakas kannustamassa.
Moni on puhunut siitä kun maha kasvaa eikä omat housut mahdu jalkaan ja ihmiset huomaa raskauden. Mulla ei tuota ongelmaa vielä ole. (koputtaa puuta) Hyvin pieni pömppis on havaittavissa, sanoi mies kun oltiin lauantaina saunassa. Mutta ei niin huomattava että sen huomais mun vaatteiden läpi. Veikkaan ja toivon että pysyykin piilossa ainakin ultraan asti.
Ei sitä vieläkään uskalla kovin iloita kun meidänkin pinossa on niin monta jolla on kesken mennyt. Sitten kun lähenee tuo 12rv rajapyykki, vaikka se ei tarkoitakkaan sitä etteikö se vois enää kesken mennä. Toivotaan että huonot uutiset km-suhteen on meidän pinossa loppunut ja pysytään kaikki mukana ihan loppuun asti =)
Nyt otan hyvän asennon sohvalla ja katson nuo kaksi C.S.I -jaksoa. Mieskin on töissä niin mitä sitä muutakaan tekis.
Parempia vointeja meille kaikille!
mtj08 9+1
Olin ajatellut että voi rentoutua np-ultran jälkeen. No nyt sitten aamulla pissalla paperiin jäi verta, ei nyt paljon mutta kuitenkin. Täytynee seurata tilannetta, en tiedä onko mahdollisuutta ettei mitään hätää ole. Enkä oikein että pitääkö soittaa johonkin?
Rouvaii 12+1, toivottavasti vielä
pidän peukkuja sulle rovaii ettei olis mitään vakavaa, voihan olla että seon vaan limakalvoistakin johtuvaa, mutta kannattaa soittaa neuvolaan jos se jatkuu tai mieltäsi askarruttaa niin ne voi siellä sitten kuunnella sydän äänet yms. toivotaan parasta<3
kävin eilen neuvolalääkärissä ja siellä se pieni sydän jumputti 160 kert/min. oli niin ihana kuulla että masussa elämää, mulla kuulemma taaksepäin kallistunut kohtu ja lääkäri ensin meinas ettei välttämättä saa sydän ääniä kuuluviin, mut onneks kuitenkin sai, meillä vasta seuraava ultra kolmenvkon päästä ja olis ollu kurja sinne asti odotella..mut nyt on levollinen mieli kun kaikki hyvin:)
terkuin misa ja masu 12+0
Mulla oli neuvolassa hemoglobiini 121. Yleensä on ollut taipumusta alhaiseen arvoon ja kysyin raudan syönnistä. Olen ostanut apteekista sellaista nestemäistä rauta-yrttijuomaa ja sitä toisinaan ottanut ruokalusikallisen. Neuvolatäti sanoi että ihan hyvä tapa ja suositti jatkamaan satunnaista käyttöä.
Viiru 9+3
Np-ultrasta tultiin hetki sitten kotiin. Kaikki on oikein hyvin, sydän jumputti mukavaa 156 vauhtia ja Mini esiintyi oikein edukseen. Kerran käänsi selän meille et " antakaa mun nukkua.." :) Mut hirmuisesti potkiskeli ja heilutti käsillään. Ja moikkasi vielä kun oltiin lopettelemassa! :D Isäntä vaihtoi heti tietokoneen taustakuvan kun päästiin kotiin. ;) Nyt siellä näkyy meidän pikkuinen ultrassa.
Olo on hiukan parempi kuin vaikka vajaa viikko sitten,myt kehumaan en menisi vieläkään.
Toivotaan et me loput " vanhat" ja mahdolliset uudet ilmoittautuvat lokakuiset pysytään täällä eikä enempää ikäviä uutisia tulisi.
T:Mäitte & Mini08 nyt 11+5 (jossain kohtaa laitoin viikon väärin,heh)
Tänne ei mitään kummempia. Paha olo on hiukan helpottanut, tänään ei ole tullut leksa kuin kertaalleen :D Mutta uutena juttuna on tullut se, että ihan koko ajan on jano. Juon varmaan viisi litraa vettä päivässä (ja käyn pissalla viisikymmentä kertaa...). Vasta tultiin muksun kanssa tunnin koiranulkoilutuslenkiltä ja harkitsin jo lumen syömistä janooni...
Eilen käytiin katomassa yhtä kivaa asuntoa, joka on tässä ihan lähellä (asutaan nyt kaksiossa, ja vaihto olisi ollut edessä ihan yhdenkin kasvaessa). Hieman tosin mietityttää, että onkohan 84 neliötä liian pieni kahdelle lapselle, ei kuitenkaan viitsis aloittaa asunnon osto/myyntirumbaa taas parin vuoden päästä. Mutta toisaalta on tosi kiva kun tässä on nyt kaikenlaista äksöniä (eli siis tämä odotus ja kämpänkatsastukset, meikä on etuovi.comin suurkuluttaja :D )
Pitää vaan pikaisesti vastailla kun Määitte kyseli tuosta siipan tulosta synnytykseen. Itse olen vähän miettinyt, etten ottaisi häntä mukaan. Omasta mielestäni itse saan päättää otsanko kenet/ketään mukaan synnytykseen, mutta jos siippa ilmoittaisi ettei hän halua tulla synnytkyseen niin olisi kyllä piru irti ;) Tuossa toistaiseksi ainoassa synnytyksessä hänestä ei ollut mitään muuta hyötyä, kuin että otti välillä piuhoja irti, että pääsin oksentamaan. Muutenkin mulla oli synnytys kestänyt 6-7h kun siippa tuli paikalle ja noin kolmen tunnin kuluttua muksu syntyi. Kiva siinä sitten kun mies heti ensialkuun selitti kaikille, että ihan iisi juttu, arhg! Mutta siis, itse en kokenut miehestä(ni) olevan mitään hyötyä, melkeinpä päinvastoin kun kätilöiden piti koko ajan tarkistaa miten HÄN voi (pyörrytti...) ja siippa ei osannut omatoimisesti tehdä yhtään mitään. Toisaalta itsellä sitten olisi se tilanne, että synnyttämään mentäisiin sitten ihan yksin, joka sekin kyllä sinällään ehkä hirvittäisi. Noo, onhan tässä kuukausikaupalla aikaa miettiä :D
Mutta turhakai tässä on alkaa romaania väätämään kun ei tosissaan mitään kummempia ole tapahtunut!
Onnittelut muuten monille kivoista ultrakuulumisista! Itse pitäisi vielä kaksi viikkoa odotella :)
Coltsfoot ja mini-Helmi 12+2
Hei vaan kaikille!
Tässä siis uusi listalainen ilmoittautuu näin jälkikäteen... Tuo esikoisemme pitää äitiä niin kiireisenä ettei ehdi edes netissä nötkumaan. Ajattelin nyt kuitenkin tulla lukemaan muiden lokakuisten kuulumisia ja liittyä joukkoon mukaan vaikken niin usein sitten ehdikkään konella käymään.
Tosiaan odotan toista lastani. Esikoisen ja tämän " Tuikun" väliin tulee vain 1v 3kk joten kiirettä on pidetty. Olemme jo käyneet np-ultrassa ja kaikki näytti olevan ihan hyvin. La:ta povasivat hieman syyskuun puolelle, mutta kun esikoisemmekin meni 11 päivää yli, niin ajattelin että tämä on minulle se oikea palsta. Ei tämä " Tuikkukaan" varmaan (toivottavasti) tule ennen aikojaan.
ROUVAII: Onko sinulla kenties myös -07 kesäkuinen? Nimimerkkisi kuulostaa niin tutulle.
Cana rv 13+0
Eilen illalla alkoi lunta pyryttää ja vieläkin tulee. Ja paljon on tullut. Koiran kanssa kun kävin kävelyllä niin se pomppi lumipenkassa kun mikäkin aropupu. Sitten kun jano yllättää niin se syö lunta. Luulis hampaissa kylmä lumi tuntuvan, mutta ei.
Aikaisemmin oli pientä keskustelua raudan syönnistä. Mulle ei neuvolassa siitä puhuttu eli en usko että tarvitsen. Multivita purkin sain mukaan ja sanoi että popsi noita. Mulla oli hemoglobiini 131 ja verta otetaan ensi käynnillä kun eivät pääsiäisen pyhien takia voineet sitä torstaina ottaa.
Hienoa kun vieläkin tulee porukkaa mukaan. Kyllä tänne mahtuu. Montas meitä nyt on? En ole edes laskenut. Ihme homma kun mulla on tänään ollut aika hyvä olo (koputtaa puuta (päätä)). Näinköhän se alkaa helpottaa. Hyvä niin, sillä mulla olis tossa kiva kasa pyykkiä silitettävänään että tekemisestä ei ole ainakaan puutetta.
mtj08 9+2
eli sama tyyppi ja sama ikäero tulee lapsille:)
Soitin naistenklinikalle aamulla tuon vuodon takia ja sanoivat ettei pitäisi olla mitään hätää. Käskivät vaan tarkkailla ja huolestua vasta jos vuotoa tulee esim. niin että sidettä täytyy vaihtaa. Mulla vaan ei esikoista odottaessa ollut mitään vuotoa ennenkuin synnytys alkoi, että kummalta tuntuu. Kätilö veikkasi limakalvoja tai sitä että istukka on ollut edessä ja lähellä kohdunsuuta ja liikkunut suuntaan tai toiseen (niinhän se saattaa tehdä). Noh yritän olla huolehtimasta, mutta täytyy nyt tarkkailla miten on.
Rouvaii 12+1
Pinon alussa joku mainitsi painnousun - täällä yksi lisää, jonka on vaan ihan pakko syödä koko ajan. Muuten tulee epämääräinen huono olo ja *todella* kiukkuinen tai mistään-ei-tule-mitään -fiilis. Mä en tosin tiedä, paljonko paino on noussut, mutta jos se oli jo viikkojen 6 & 8 välilä keulinut 2 kg niin kaipa tänne 11 viikolle on tullut sit sama kilo per viikko. Kaveril on viikkoja 20 ja pienempi vatsa!!! Ihan hirveää, mutta ei voi mitään. Mulla on ollut sama ed. raskauksissa. Ykkösestä passittivat sokerirasitukseen, josta selvisi, että mun veren sokerini laskevat erittäin jyrkästi, labratäti tulikin kysymään, että ööö, tuleeks sun helposti ja nopeasti nälkä?! Mikälie käänteinen diabetes... Hirveää kun joutuu koko ajan syömään, mut mä yritän ajatella että ehkä tarttee tuleva huippuneronobelisti jostain aivojen raksaamiseen ainetta ;-)
Mutta siitä oikeasta raskaus-diabeteksestä sen verran, että kantsuu kattoa onko omalla kunnallasi tosi tiukat raja-arvot (vaihtelee tosi paljon kunnittain) vai onko tulokset oikeasti huonot eikä vaan tulkinnasta ja raja-arvoista kiinni. Suomessa on myös kuulemma maailman alimmat sokrurajat raskaanaoleville noin ylipäätään, moni suomalainen raskausdiabeetikko olisi esim ruotsalaisittain ihan terve. Huom! En tarkoita tällä vähätellä raskausdiabeteksen vakavuutta, mutta muistuttaa että ihan välttis tilanne ei ookaan niin paha kuin neuvola antaa ymmärtää eikä kannata heti järkyttyä. Aiheesta on keskustelua esim (jos nyt näihin saa linkkejä laittaa): http://www.helistin.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=25641&postdays=0&pos…
Jaksuja kaikille!
voikisu ja salamatkustaja, kait 11 ja jotain
Heips. Me kerrottiin tossa pari viikkoa sitten 9- vuotiaallemme vauvasta. Jotenkin helpompi olla kun hän tietää että äidin väsymys ja huono olo johtuu tästä vauvasta mahassa. Eilen kyllä kommentoi kun korotin ääntäni jostaan aivan turhasta että " sä oot vaan kiukkuinen kun se vauva on sun mahassa" . Piti korjata tilannetta hiukan!
Mut se on tietty eri asia kun lapsi on jo noin iso kun meillä on.
Tosi vaikea tuollaisen pienenkin loman jälkeen päästä työhön taas kiinni.. nyttenkin töissä ja täällä vaan roikun niin miltä vaikuttaa..??
katjaäippä ja masukki 12+0