Onko kellään ollut streptokokkibakteeria odotusaikana?
Eli siinä se kysymys tulikin otsikossa ja sitten vielä kiinnostaa, että jos jollakulla tämä ollut niin millä se on hoidettu??
Itse olen viikolla 16+ ja mulla ollut viisi viikkoa suppareita ja vihdoin viime viikolla lääkäri teki jotain ja otti tämän saga-näytteen ja multa tosiaan tuli näyte positiivisena takaisin. Sain kyseiseen bakteeriin dalacin nimisen emätinvoiteen jota pitäis viikko käyttää. No luin käyttöohjeet ja pelästyin aivan järkyttävästi haittavaikutuksista joissa on mm. epäsäännöllinen tai jatkuva kohtuverenvuoto, virtsaamisvaikeudet, virtsatietulehdus, epänormaali synnytys???!!! hiivasieni-infektio, vatsakipu, vatsakouristukset, bakteeri-infektio, selkäkipu yms yms....
Nyt olen ihan paniikissa, kun lääke pitäisi aloittaa tänä iltana enkä tiedä uskallanko. Kertokaa nyt joku onko tästä bakteerista/ lääkkeestä haittaa vauvalle?? Ja voiko tää lääke esim. aiheuttaa keskenmenon??
Kommentit (7)
Mulla tälläistä kokemusta.... Kakkosen synnytys käynnistyi rv38 ja synnärillä ottivat tuon streptokokki näytteen ihan varmuuden vuoksi, kun viikot tosiaan tuon rv 38. Juuri, kun olin ponnistamassa, niin toinen kätilö ryntäsi huoneeseen ja huusi, että pidätä vielä, annetaan ensin penil.tippa, että sulla on streptokokkibakteeri!!! Tippa nopsasti sitten tiputettiin ja sain luvan ponnistaa, eikä onneksemme vauvamme saanut kyseistä bakteeria. Kuulemma kuitenkin hyvin harvinaista, että vauvaan tarttuisi, mutta mahdollista kyllä (siis synnytyksen yhteydessä.) Kolmosta kun aloin odottamaan, niin mulla alkoi ensimmäiset pikkusupparit jo rv 18 tienoilla ja kunnon supparit rv33, pyysin streptokokki näytteen ottoa varmuuden vuoksi, mutta silloin mulla ei sitä ollut. Lääkäri sanoi, että hoitona olisi silloin käytetty myös tätä samaa penil. kuurina. Lääkäri sanoi, että yleensä suurin osa naisista ei edes tiedä kantavansa tätä ja raskaudessakaan ei ole poikkeavaa. Ja jos ei raskauden aikana ole supistuksia ym. oireita, annetaan penil. lääkitys vasta synnytyksen käynnistyttyä...siis jos on tämä bakteeri todettu sillä hetkellä.
Minustakin tuota mainitsemaasi lääkitystä ei suositella raskauden aikana. Soitappa ja kysy asiaa vielä tulevasta synnytyssairaalastasi, ettet suotta joudu tällaisen kanssa vaivaamaan päätäsi. Sullahan oli kuitenkin suppareita yms..joten bakteeri on hyvä hoitaa. Pyydä synnytksen lähestyessä vielä varmistamaan, ettei bakteeri ole uusiutunut.
Itse olen nyt rv 13+4, joten minäkin varmaan josain vaiheessa taas pyydän näytteen ottamaan. Toivottavasti sait nyt sepostuksestani jotain selvää.....Toivotaan, että saat mahdollisimman pian asiaan selvyyden:))
Lalla ja pallero
Streptokokki plussalla. Supistelujen takia näyte otettiin. Dalacin voiteen käytin (rv24) ja sitten söin vaivaan vielä antib.kuurin eikä näilläkään mennyt.
Toinen lääkäri totesikin, ettei sitä välttämättä tarvi hoitaa kuureilla pois, koska ei läheskään aina tehoa eli hoidetaan sitten vasta synnytyksessä. Synnytyksessä annettiin tiputuksena antibiootit, ettei vauva saa infektiota. Mä en muista, että mulle olis tullut mitään sivuvaikutuksia emätinvoiteista tai puikoista koskaan. Nämähän on tietysti yksilöllisiä juttuja. Luulen kuitenkin, ettei lääkäri niitä määräisi jos niistä olisi tuollaisia haittavaikutuksia. Todella harvoin kai noin vakavia haittavaikutuksia tulee, mutta ne on varmaan pakko siinä selostuksessa aina ilmoittaa. :)
Esikko siis sai synnytyksen yhteydessä tartunnan (sain synnytyksen aikana antibiootit, mutteivät ne ennättäneet vauvaan, oireita raskausaikana ei ollut). Tämän raskauden aikana strepto aiheutti viikkokausien verenvuotoa ja hoidettiin Dalacin kuurilla. Itse en mitään haittavaikutuksia saanut, raskaus oli toisella kolmanneksella kuurin aikana. Mieluummin ottaisin vaikka uuden kuurin haittavaikutusten uhallakin kuin jättäisin vauvan antibiooteille synnytyksen jälkeen.
Kyllä helpotti mieltä todella paljon. Luin kans netistä, että tätä dalacinia ei sais käyttää raskaudenaikana, mutta tän lääkkeen määräs mulle gynekologi, joka on siis mun neuvolalääkäri, että kai sen pitäisi tietää aiheuttaako tämä lääke vaaraa vauvalle. Ja olihan sekin sitä mieltä, että täytyy yrittää hoitaa pois ettei aiheuta vaaraa vauvalle synnytyksessä. Ihan pihalla vaan olen koko asian kanssa, kun en ole ennen tämmösestä kuullutkaan ja esikoisen kanssa tällästä vaivaa ei ollut. Kaippa nyt uskallan aloittaa ton kuurin ja soitan kyllä huomenna tälle lääkärille, kun sillä puhelinaika on ja varmistan vielä asiaa ihan oman mielenrauhan takia.
Oon varmaan ihan ylihermona koko asian takia, mutta tää vauva on ollut pitkään yrityksessä ja alku on sujunut todella epämääräisesti kaikkien vuotojen ja supistusten kera. Ehkäpä tämä tästä helpottaa.
Kiitos vielä kaikille vastanneille ja lisää saa laittaa omia kokemuksia!!
Minulla myös ko. bakteeri löytyi ekassa raskaudessa, varmaan viikoilla 20 ja jotain. Supistelujen tähden menin lääkäriin ja positiivinen oli löydös. Minua ei kuitenkaan lääkitty mitenkään raskauden aikana, mutta neuvolakorttiin laitettiin tästä merkintä ja TYKS:ssa ainakin laittoivat tipan automaattisesti, vaikka tietenkin siitä mainitsin synnärillä. Neuvolassa sanottiin, että sitä on turha häätää, koska tulee helposti takaisin. Olin tietenkin ihan sydän syrjällään, mutta ihan turhaan, sillä antibioottitippa estää tehokkaasti bakteerin tarttumista. Luullakseni tässä toisessa raskaudessa on ihan sama käytäntö, mutta aion asian vielä varmistaa. Eli pidä vain huoli, että saat tipan, niin ei tarvitse murehtia sen enempää. Ota vaikka vielä neuvolassa puheeksi teidän paikkakuntanne käytäntö. Tsemppiä raskauteen :-)
T. Happy73 rv 13 + 5
Minulla oli myös emättimeen annosteltava Dalasin kuuri noin 30 raskauviikolla. Kannattaa käyttää. Emätintulehdus voi aiheuttaa keskenmenon tai ennenaikaisen synnytyksen. Käsittääkseni kuitenkin aika yleisesti käytetty lääkä raskausaikana.
olen tänään saanut kokemusta. Sain tänään 4 eri vahvaa lääkettä suolitulehdukseen ja niidenkin tuoteselosteessa lukee vaikka mitä... Kerroithan omalle lääkärillesi raskaudesta? Jos olet epävarma, kannattaa odottaa huomiseen ja varata lääkärille puhelinaika ja vielä varmistaa, ettei lääkkeistä tuoteselosteesta huolimatta ole haittaa vauvalle.
Omalla kohdallani lääkäri (naistenklinikan sisätautilääkäri) sanoi, että tuoteselosteessa lääkefirmat varmistavat usein selustaansa ja että omista lääkkeistäni on jo vuosikymmenen kokemukset eikä vaaraa ole, varsinkaan koska raskauteni on jo vkolla 21. Sitä paitsi sairauteni hoitamatta jättäminen on lapselle vahingollista, joten valitse siitä nyt sitten.
Varmista asia vielä ja kysy onko muita vaihtoehtoja, jos ei, asia lienee ratkaistu puolestasi.
Tsemppiä.