Oletko usein rikkonut sääntöä, että lapsi saa olla erossa vanhemmistaan vain ikävuosiaan vastaavan määrän öitä?
Eli esim. 1v saa olla yhden yön mummolassa ja 2v kaksi yötä jne.
Oletko vahingoittanut lapsiasi ja pitänyt kauemmin yökylässä?
Ja sitten tietenkin pakottavat syyt, kuten sairaalassa olo tms. on poikkeuksia.
Kommentit (135)
kun vajaa 2-vuotias oli pari viikkoa putkeen mummolassa ja 2,5-vuotiaana puolitoista viikkoa, nyt kolmevuotiaana menossa taas kahdeksi viikoksi. Joillakin on isovanhempiin niin lämpimät, kodinomaiset ja läheiset suhteet, ettei lapsi taida erottaa, onko kotona vai mummolassa. Tai siis puhuu " mummolan kodista" . Koko kylä kasvattaa.
Ja kyllä, ap on yh :)
Ei mun tarvi, tiedän, että äiti on parasta vauvalle. Ja piste. Siinä ei ole mitään " kyllä oon parempi, kun mummo" -asetelmaa, ei tietenkään, koska äiti ja mummo ovat täysin eri asia. Mummo ei korvaa lasta.
59, sinulla voi olla omat ajatuksesi ja myös mun lapsellisuudesta.
Mun ajatus on, että pieni lapsi tarvitsee äitinsä tai isänsä. Ja hänen kehitykselleen ei ole hyväksi olla erossa vanhemmistaa, ainakaan kauempaa kun ikävuotensa.
Ja jos nyt satuit unohtamaan tämä nyrkkisääntöhän ei ollut minun keksintöni! Olen itse ajatellut kyllä aina samatsuuntaisesti, mutta oli mukava huomata, että oieassa olen. Ihan maalisjärjen sekä kasvatusalan opintojen ansiosta varmaan.
Ajattele sinä kuinka haluat ja huolehdi lapsistasi kuinka haluat, mun mielipidettä et kuitenkaan voi kääntää. Mun mielstäni pienen lapsen äidillä eu ole mitään syytä laittaa lastaan pitkäski aikaa yökylään. -ap
Pientä suhteellisuudentajua kiitos. Jos vahinko on samaa luokkaa kuin mustelma polvessa niin tuskin kannattaa melua pitää. Ja ap kun sinä väität että asia X on näin, todistustaakka on sinulla. Eli ala kaivaa sitä/niitä tutkimusta/tutkimuksia joihin tuo sääntö perustuu.
Itse olen lukenut myös tuosta säännöstä, mutta samaisessa jutussa todettiin että satunnainen, lyhytaikainen ero vanhemmista tutun ja turvallisen hoitajan parissa ei vahingoita lasta jonka perusturvallisuus on kunnossa vaikka ero ylittäisikin tuon säännön määrän. Toki tässäkin pitää säilyttää suhteellisuudentaju.
Minä myös haluaisin tietää miten 2 v alkaisi tokana aamuna unohtaa vanhempansa, siis millä tahdilla. 2 v kun muisti ihan hyvin ihmisiä joita ei ollut nähnyt moneen kuukauteen.
Mummo ei korvaa lasta tosiaankaan, mutta hän voi antaa ihan yhtä hyvää perushoivaa kuin äitikin ja paljon oikein ekstraspesiaalia mummon rakkautta.
eivät ole juuri meistä erossa olleetkaan... keskimmäinen on tainnut pisimmillään olla poissa kotoa viikonlopun ja ikää on 8 vuotta. Kuopus on ollut pari kertaa yhden yön poissa ja ikää on 5 vuotta.
Mun mielstäni on tärkeää, että lapsella on oma koti. Mummola ei todellakaan ole sama asia. Mummo on tärkeä ihminen lapsen maailmassa, mutta ei missään nimessä korvaa tai yllä lähellekään omaa kotia. Paitsi tietysti, jos koti on jollain lailla lapselle huono. Tärkeintä on siis ajatella aina lapsen parasta.
Ja ymmärsinko oikein viimeisen heittosi? Epäilet siis mun oleva yh? No, pieleen meni. Kyllä mä olen ihan ydinperheen kannattaja. Onnellisinta lapselle olisi kasvaa ydinperheessä, jossa vanhemmat rakastavat toisiaan. Mutta ennenkun taas riemastutte, niin erotkaa rauhassa ja perustakaa uusperheitä, jos se on lapselle parempi. -ap
et ole " huomannut" olevasi oikeassa, olet vain päättänyt että juu, minä olen aina oikeassa, vaikka mitään kunnollisia perusteluja väitteelleni ei olisi.
Vierailija:
Mun mielstäni on tärkeää, että lapsella on oma koti. Mummola ei todellakaan ole sama asia. Mummo on tärkeä ihminen lapsen maailmassa, mutta ei missään nimessä korvaa tai yllä lähellekään omaa kotia. Paitsi tietysti, jos koti on jollain lailla lapselle huono. Tärkeintä on siis ajatella aina lapsen parasta.Ja ymmärsinko oikein viimeisen heittosi? Epäilet siis mun oleva yh? No, pieleen meni. Kyllä mä olen ihan ydinperheen kannattaja. Onnellisinta lapselle olisi kasvaa ydinperheessä, jossa vanhemmat rakastavat toisiaan. Mutta ennenkun taas riemastutte, niin erotkaa rauhassa ja perustakaa uusperheitä, jos se on lapselle parempi. -ap
Ei kukaan ole väittänyt, että mummolan olisi tarkoitus tai tarpeen korvata oma koti, mutta mummolasta löytyy ihannetapauksessa ihmisiä jotka rakastavat lasta todella paljon, ja tämä on maalaisjärjen mukaan (ja väitän, että jos Kaksplussan psykologilta kysyttäisiin niin myös hänen mukaansa) lapselle vain etu.
Ei noin vanha lapsi varmasti vahingoitu yhden yön pidemmästä ajasta. Mutta ei hänelle hyvää tee olla erossa vanhemmistaan noin kauaa. Kyllä se särön hänen kasvuunsa ja kehitykseensä tekee. -ap
Vierailija:
Mummo ei korvaa lasta tosiaankaan, mutta hän voi antaa ihan yhtä hyvää perushoivaa kuin äitikin ja paljon oikein ekstraspesiaalia mummon rakkautta.
Juu, mummo ei korvaa lasta, ei. -ap
koskaan vielä yökylässä ja ikää 2 v. aika tasan tarkalleen.
Kuten sanoin, minä en tarvitse tutkimustuloksia ajatuksieni ja tämän psykolgin ajatusten tueksi. Jos te epäilette, niin etsikää itse tämän väitteen kumoavaa tutkimusta.
Oliskos teillä linkkejä niihin? Ja naurettavaa tälläinen kilpailu-asetelma. Itse lapsellisesti jankkaatte, etä juu, lapsen on hyväksi olla viikkokausia erossa vanhemmistaan. Minä puolustan vaan omaa mielipidettäni, mullahan on ihan sama mite te ajattelette asiasta. -ap
eikä tunne oloaan turvalliseksi esim. mummonsa kanssa, niin ap:n sääntö pitää varmasti paikkansa.
Jos sen sijaan isovanhemmat ovat paljon lastenlastensa elämässä, niin tuota säännöstä voi hyvin poiketa (niin kuin asiantuntijatkin ovat todenneet).
Meidän lapsillamme on aina ollut monta läheistä aikuista, isovanhemmat kun asuvat lähellä, ja näin ovat välit isovanhempiin todella läheiset ja lämpimät. Kesät olemme omien vanhempieni kanssa samalla tontilla mökkeilemässä ja lapset sukkuloivat meidän mökin ja mummin mökin väliä ihan omaa tahtiaan. Jos istumme iltaa viettämässä mummin mökissä, ovat pienimmät nukahtaneet sinne ja jääneet samantien yöksi jopa reippaasti alle vuoden vanhana (kunhan ovat sentään tissistä vieroittuneet).
Täysin vieraan ihmisen kanssa en taas antaisi alle 5-vuotiaan yöpyä yhtään yötä, ellei olisi aivan pakkotilanne.
Onko se vaurio samaa luokkaa kuin mustelma, murtunut varvas, apuntoitu jalka...
Omasta kokemuksesta voi kertoa sen verran, että olin 5 v ikäisenä viikon mummolassa kun isä ja äiti olivat matkalla. Minulla oli niin hauskaa, että pyysin jo kuukauden kuluttua päästä uudestaan mummolaan yksin. Ilmeisesti kuitenkin vaurioidun?
-62
Kuten huomaat, osaan myöntää virheeni.
Monet täällä eivät osaa, kun jankuttaa samaa mielipidettään lapsellisuuteen asti. -ap
Vierailija:
Monet täällä eivät osaa, kun jankuttaa samaa mielipidettään lapsellisuuteen asti. -ap
Se psykolgi antoi tälläisen nyrkkisäännön, en minä. -ap
olen kyllä sitä mieltä ihan oikeastikin. Minun lapsillani on vahva perusturvallisuus, eivätkä he unohda minua ollessaan kolme yötä mummolla eivätkä koe että heidät on hylätty. Sinun mitä ilmeisimmin kokisivat ja unohtaisivat. Tämä kertoo minulle hyvin päivänselvää kieltä siitä, että minun lapsillani on huomattavasti paremmat mahdollisuudet selvitä maailmassa kuin sinun lapsillasi, jotka joutuvat kohtaamaan äidin poissaolon katastrofina, luultavasti siksi että sinä olet rakentanut äidin poissaolosta katastrofin.