Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka olette käyneet terapiassa!

Vierailija
18.03.2008 |

Onko terapeutin kanssa koskaan tullut puheeksi käsite false self? En tiedä mikä on suomennos, joku valeminä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä googlettamalla tai kirjastosta löytyisi tietoa...

Vierailija
2/4 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

False self (vale-minä tai mukautunut minuus) suojaa itseyden ydintä, true selfiä (tai real selfiä, todellista minää). -----

Myös terveillä yksilöillä on False self, joka on sopeutunut kompromissinomaisesti yhteisölisiin oloihin - ei kuitenkaan orjamaisesti. ----

Vaikeammilla false self-personallisuuksilla valeminä on muodostunut ikään kuin todellliseksi, ja myös lähimmäiset saattavat pitää mukautunutta minää reaalisena. Kuitenkin varsinkin läheisemmissä ihmissuhteissa jotakin elävää ja todellista puuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on ihminen ja persoona vain suhteessa muihin ihmisiin. On olemassa yksityisiä alueita persoonassamme ja tunne-elämässä, mutta ei mitään sellaista " itseä" , joka ei näyttäytyisi kenellekään muulle. Koostumme siitä, mitä olemme suhteessa muihin ihmisiin. Patalogia sitten erikseen.

Vierailija
4/4 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyvän tietoa. Olen törmännyt tuohon määritelmään myös psykologisissa seuloissa jonka löysin netistä, tai siis esimerkkiseulassa jossain psykologiaopusten kaupassa.

Löysin nimittäin tällaisen tekstin netistä ja teki mieli itkeä, koska tässä on mun elämäntarina pähkinänkuoressa. Just toi ongelma, että mitä paremmin " menestyn" , sitä pahemmalta musta tuntuu :(. Olen täälläkin joskun ihmetellyt, miten mielestäni onnistuneen päivän jälkeen herään säännönmukaisesti masentuneena enkä tajua itseäni ollekaan.

" (a) particular danger arises out of the not infrequent tie-up between the intellectual approach and the False Self¿ The world may observe academic success of a high degree, and may find it hard to believe in the very real distress of the individual concerned, who feels ' phoney' the more he or she is successful. When such individuals destroy themselves in one way or another, instead of fulfilling promise, this invariably produces a sense of shock in those who have developed high hopes of the individual." (1960, p. 144).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä