Lapsen seks. hyväksikäyttö - miten suhtautua, kun myös hyväksikäyttäjä itsekin lapsi?
Tilanne: 3-vuotias ja 11-vuotias ovat tehneet keskenään jotakin sopimatonta, luonnollisesti isomman lapsen aloitteesta. Tuotan uteliaille pettymyksen, enkä kerro sen tarkemmin, mistä on kyse. Onneksi sentään ei ole tapahtunut mitään raiskausta tai muuta yhtä vakavaa.
Jos kyseessä olisi esim. ollut kaksi 3-4-vuotiasta, voisin ohittaa koko tapauksen harmittomana lääkärileikkinä, omaan ja toisen kehoon tutustumisena. Koska kuitenkin lasten ikäero on noinkin suuri ja toinen osapuoli on vähintääkin jo esipuberteettivaiheessa ja varmasti tietää ns. sallitun ja kielletyn rajan, vaikka lapsi vielä onkin, niin en voi ohittaa asiaa pelkällä olankohautuksella.
Ja sanottakoon vielä, että kyseessä ei ole sisarukset, vaan muuten melko paljon toistensa kanssa tekemisissä olevat lapset.
Miten siis suhtautua, mitä tehdä asialle?
Olisin tosi kiitollinen asiallisista vastauksista.
Kommentit (27)
Laitoin juuri 11 v:n äidille sähköpostia asiasta, en viitsinyt soittaa enää näin myöhään ja muutenkin ilmaisen itseäni paremmin kirjallisesti. Eikä ainakaan vaaraa, että lapset kuulevat keskustelumme...
Vaikea mennä sanomaan, onko 11-vuotiasta mahdollisesti hyväksikäytetty, eikä se asia oikeastaan minulle sitten enää kuulukaan. Avioeroperheestä on kyse ja monenmoista murhetta on heillä muutenkin ollut, mutta lapsen äiti kuitenkin ns. " kunnon ihminen" .
Tulen vaikka huomenna kertomaan, miten lapen äiti reagoi viestiini.
t. ap
PS. Onko kenelläkään mitään vinkkejä siihen, miten taata jatkossa lapsen kasvu kohti tervettä ja normaalia seksuaalisuutta? Onko aiheesta esim. mitään kirjallisuutta olemassa?
Toiseksi, 11-vuotias on jo niin vanha lapsi, että kyllä moraalitajun pitäisi olla jo muodostunut.
Muistelen itseäni tuonikäisenä ja todellakin erotin silloin jo mikä on väärin ja oikein, eikä toisen, 11-vuotiaan näkökulmastakin pienen lapsen koskeminen todellakaan ole oikein tai tervettä.
Eri asia tietenkin jos olisi kaksi samanikäistä lasta, mutta ei ole kyllä normaali 11-vuotias tuo.
tosin alkeellisesti seksuaalisuuteen. Se vaihe meni ohi ja se on normaalia. Tietenkään kolmevuotiasta ei saa tuollaiseen tilanteeseen päästää ja se on vanhempien tehtävä.
Luultavasti 3v puhuu ihan totta ja tulee muistamaan tuo tapahtumat jollain tasolla aina.
Näin kävi minulle ja siskolleni, kun yksi sukulainen teki vastaavaa meille, eri aikaan kylläkin.
Monesti jälkeenpäin asia nousi mieleen ja ajattelin että olenkohan keksinyt koko jutun, kunnes siskoni kerran otti asian puheeksi.
Molemmille meille on jäänyt jonkin asteiset traumat tapahtuneesta.
Sisko ei ole koskaan uskaltanut seksiin kenenkää ukon kanssa.
JA mä olen aivan ylihysteerinen lasten kanssa, en uskalla antaa vieraille tai alaikäisille hoitoon ollenkaan, päiväkoti eri juttu kun muitakin hoitajia on.
JA tiedän että johtuu ainoastaa tuosta. JA olen myös 6-v ylöspäin sanonut lapsille aina että kukaa toinen ei saa mennä koskeen heidän alapäähän, että jos joku niin tekee niin siitä pitää heti kertoa vaikka joku uhkailis ettei saa kertoa..
Kolmivuotias ehkä tarvis jotain apua ja tämä 11-v pitää puhutella ja häntäkin auttaa.
Aika iso lapsi on ja varmasti ymmärtää että on tehnyt väärin. Jos ei ymmärrä niin nyt on hyvä sauma opettaa.
JA mahdollisuus on myös että 11-v on käytetty hyväksi!
JA olen myös 6-v ylöspäin sanonut lapsille aina että kukaa toinen ei saa mennä koskeen heidän alapäähän, että jos joku niin tekee niin siitä pitää heti kertoa vaikka joku uhkailis ettei saa kertoa..
Siis kun lapsi 6v täyttää niin olen kertonut heille suoraa et kukaa ei heihin saa koskee eikä he toisiin että ne on jokaisen henk. kohtasia paikkoja.
Hiukka epäselvästi seposta. Kiireellä ku kirjottaa.:)
ja mitää apua ei saatu keltään, koska emme koskaan kertoneet vanhemmille asiasta. Vanhemmat ovat kyllä myöhemmin kuulleet asiasta mut sanovat ettei mitää merkkejä ole huomanneet, uskovat kyllä et on tapatunut tuo, mutteivät sillon ole mitää osanneet arvata.
;(
Tuommoset asiat jää kyllä kummittelemaa lopuksi ikää. Niiden kanssa on vain elettävä!!
tiedän tapauksen missä ystäväni yllätti lapsensa ja naapurin lapsen " suuseksistä" . Naapurin lapsi oli nuolemassa. Kyseessä alle kouluikäiset eli
olisikohan tämä naapurin lapsi nähnyt vanhempien tekevän moista? Tämän tapauksen jälkeen naapurin lapsi ei ole enää vieraillut.