Asuntokaupan riitauttaminen osa 2
Jokunen päivä kyselin, miten asuntokaupan riitauttaminen käytännössä tapahtuu, kun sisareni on ilmoittanut riitauttavansa äitini asuntokaupan. Erään lakimiehen mukaan ostajapuoli aina joskus riitauttaa kaupan, koska ovat saaneet virheellistä tietoa, mutta myyjän puolelta hän piti tilannetta ennenkuulumattomana, tällaista ei tapahdu paitsi esim avioerotilanteissa.
Otin yhteyttä tuohon välittäjään, eivätkä he antaneet sitä siskoni sähköpostiviestiä minulle, mutta oman vastauksensa antoivat:
Kaupan purkaminen tapahtuu aina oikeusteitse ja tarvitsee oikeuden päätöksen. Käsittääkseni tässä ei ole mitään perusteita kaupan purkamiselle, koska asunto oli yksin äitinne nimissä ja hän on käsittääkseni oikeustoimikelpoinen. Soitin myös itse asuinkaupungin maistraattiin ja tarkistin, että äidillänne ei ole ollut aiemmin eikä kaupantekoon mennessä edunvalvojaa.
Lakimiehen mukaan kuitenkin Suomessa jokaisella on oikeus hakea itselleen oikeutta ja tällaista urkintaa ei voi estää. Jos sisko olisi itse tehnyt korkeamman tarjouksen kuin ostaja, niin riitautus voisi olla mahdollinen. Mutta kuten välittäjä jo vastasi, niin perusteet ei tässä tapauksessa riitä. Luulen siskoni kysyneen asuntokaupan toteutunutta hintaa, kun sitä ei saa julkisista tiedoista. Ostaja näet kielsi sen julkaisun (HAH HAH). Siellä systeri nyt puree kynsiään, kun luulee että sen asunnon myyminen oli mammalle lottovoitto. En tule antamaan mitään selvityksiä vaikka poliisikoirat perään laittaisi....