Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa: terveyssiteet 60-luvulla

Vierailija
27.08.2014 |

Millaisia olivat, netistä ei löydy kovin helposti tietoa. Ilmeisesti jotain kangasrättejä ja kuminauhavöitä. Mistä saitte te, jolla kuukautiset alkoivat 60-luvun alussa? Milloin teippisiteet tulivat? Kaikki muistelot tästä aiheesta kiinnostavat!

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1982, kun synnytin esikoiseni, osastolla oli juuri tuollaiset kuminauhat vyötärölle ja siihen sidottavat jättisiteet. Minkäänlaisia housuja ei saanut siellä sairaalassa pitää. Oli noloa kuljeskella lyhyehkössä paidassa ja aamutakissa ilman housuja. Aamuisin oli sängyt sotkussa, kun ei nuo viritelmät estäneet vuotamista mihin sattuu.

Vierailija
82/101 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat käyttivät 60-ja 70 luvuilla valkoisia melko lyhyitäkin mekkoja töissä. Joutuivat kyykkimään ja pyllistelemään. Miten se onnistui  tuon ajan kk-suojien kanssa?

Toinen asia mitä ihmettelen: Onko nykynuorilla kuukautisia ollenkaan (onko ne siis jatkuvalla hormoonien syönnillä lähes poistettu) koska kaikki twerkkaavat persvako housuissa tai käyskentelevät vaaleissa trikoissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla oli sellaisia, joiden alapinnassa oli ohut vaahtomuovikerros, minkä piti olevinaan pitää side paikallaan. No ei oikein toiminut.

Automaateista sai siteitä, jotka kiinnitettiin hakaneuloilla!

Vasta myöhemmin tuli teippimallit. Siteet olivat paksuja eikä todellakaan mukavia tai huomaamattomia, jos vaatteet olivat ihonmyötäiset.

Vierailija
84/101 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan käyttänyt Tassaway-kuukautiskuppeja? Muistan kyllä nähneeni niiden mainoksia vanhoissa suomalaisissa aikakauslehdissä. Ihmetyttää kun kuukupeista puhutaan ikääm kuin nykyajan keksintönä, jota ne ei ole.

http://www.mum.org/CupTsway.htm

https://collection.maas.museum/object/354459

Vierailija
85/101 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Always-mainokset alkoi pyöriä 90-luvun alussa, olivat ohuita ja mukautuvaisia liikkeisiin. Tampax-mainoksia oli myös. Itelläni alkoi menkat 1991, pääsin suoraan Always-maailman uutuuksia käyttämään. Äidin siteet tuntuivat olevan sentin paksuisia ja karheitakin. Onneks teknologia kehittyi :)

Minulla alkoi kuukautiset 1979 ja kyllä jo silloin oli Always-siteitä. Ne olivat jo silloin ohuempia kuin muut, joista muistan Nainen ja Vuokkoset -merkit.

Vierailija
86/101 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan käyttänyt Tassaway-kuukautiskuppeja? Muistan kyllä nähneeni niiden mainoksia vanhoissa suomalaisissa aikakauslehdissä. Ihmetyttää kun kuukupeista puhutaan ikääm kuin nykyajan keksintönä, jota ne ei ole.

http://www.mum.org/CupTsway.htm

https://collection.maas.museum/object/354459

Muistan nuo, koska Perfectan 'kylkiäisenä' tuli näitä näytteeksi. Eivät olleet oikein kuukuppeja, mutta sinnepäin. Hankalia ja ISOJA, ohivuoto lähes varma (siinä oli omalaatuiset ikäänkuin jengat *2 - 3 kpl* siinä kuppipäässä, ilm. tarkoitus estää ohivuotoja, mutta toimivat nimenomaan päinvastoin). Lisäksi yököttävän värisiä. Kerran koiramme hoksasi nuo eikä sitä näytettä saanut millään pois koiralta - koira sitten pureskeli sitä sen päivän aarteenaan.:D

Vierailija
87/101 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella-side oli käytössä, Vuokkoset, Perfekta. Ja sidevyö tietty. Aika alkeellista oli. Tai sitten vain vanha repaleinen kangasriepu joka pestiin ja pantiin kuivumaan johonkin piiloon esim. pyykkinarulla toisten pyykkien alle. 

Miten tuollainen kangasriepu saattoi toimia? Itselläni on jotain nykyaikaisia kestositeitä, joissa on PUL-kangas (sama kuin kestovaipoissa eli neste ei pääse läpi). Ovat sen verran vanhoja, että ainakin yhdessä on ilmeisesti se PUL mennyt rikki tai kulunut, koska se päästää läpi. Ja vaikka noissa on monta kerrosta hyvin imukykyistä bambua, niin eihän ne runsaimpina päivinä toimisi lainkaan, vaan olisi housut ihan veressä. Kun edes tuollainen ei toimi ilman vuotoa estävää kangasta, niin miten joku kangasriepu on voinut toimia? 

Vierailija
88/101 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella-side oli käytössä, Vuokkoset, Perfekta. Ja sidevyö tietty. Aika alkeellista oli. Tai sitten vain vanha repaleinen kangasriepu joka pestiin ja pantiin kuivumaan johonkin piiloon esim. pyykkinarulla toisten pyykkien alle. 

Miten tuollainen kangasriepu saattoi toimia? Itselläni on jotain nykyaikaisia kestositeitä, joissa on PUL-kangas (sama kuin kestovaipoissa eli neste ei pääse läpi). Ovat sen verran vanhoja, että ainakin yhdessä on ilmeisesti se PUL mennyt rikki tai kulunut, koska se päästää läpi. Ja vaikka noissa on monta kerrosta hyvin imukykyistä bambua, niin eihän ne runsaimpina päivinä toimisi lainkaan, vaan olisi housut ihan veressä. Kun edes tuollainen ei toimi ilman vuotoa estävää kangasta, niin miten joku kangasriepu on voinut toimia? 

Minun ei tarvinnut riepuja käyttää, mutta äitini oli nuorena joutunut niitä käyttämään. Niitä piti vain laittaa paksu kerros housuihin ja riepuja piti olla aika paljon, että oli mistä vaihtaa. Toisaalta kyllä ne ihan kohtuullisesti imivät, koska olivat puuvillaa ja vielä kun oli paljon pesty, niin pinta oli pehmeä. Mutta olihan se epävarmaa ja niistä pääsi usein vuoto läpi. Sitä en ymmärrä miten ne rievut pysyivät siellä alushousuissa.

Vierailija
89/101 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveää, että kuukautisia on joutunut häpeämään :( Ja osa joutuu varmaan vieläkin. Kauheaa, että siteitä ja rättejä on pitänyt kuivata jossain sängyn alla, vaikka kuukautiset ovat ihan normaali, luonnollinen asia!

Juu 50-luvulla  ei maria nordin värjänyt pääsiäismunia kuukautisverellä ja laittanu myyntiin:)

Vierailija
90/101 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 55 v. ja sen muistan, että kun olin noin 14-15v. ja kävin kioskilta ostamassa siteitä, niin myyjä tiskin alla sujautti sidepaketin ensin ruskeaan paperipussiin ja vasta sitten ojensi sen minulle. Tämä oli yleinen käytäntö. Niin häpeällistä oli ostaa siteitä.

Tosin olisin ihan hyvin voinut ottaa sen sidepaketin ilman pussiakin. Meillä kotona asiaa pidettiin luonnollisena eikä sitä tarvinnut hyssytellä.

Vierailija
91/101 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakensin 90-luvun alussa itselleni siivekkeellisiä siteitä yhdistämällä poikittain olevia pikkuhousunsuojia siteeseen. Runsaat kuukautiset niin oli pakko olla kekseliäs. Oli helpotus kun siivekkeelliset tuli markkinoille, oisin voinut patentoida sen oman viritelmäni , heh.

Vierailija
92/101 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen-siteet oli kamalia suorakulmaisia tiiliskiviä. Kulmat näkyivät pillifarkkujen persauksista ja piti vetää paita siitä yli.

Vierailija
93/101 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuon sidevyön idea oikein on ollu? Eikö side olis pysyny siellä alushousuissa ilman kiinnityksiäkin?

Voit testata, tunge trikooputkeen pumpulia ja talouspaperia sellainen pari senttiä paksu kerros noin 20 cm pituudelta. Laita se sitten löysimpiin alushousuihisi ja kokeile kauanko se pysyy paikallaan.

Vierailija
94/101 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1960-luvulla ensimmäinen poikaystävä sanoi minua puunukeksi. Vasta aikuisena ymmärsin, miksi. Minulla oli paksu side, emmekä menneet suutelua pidemmälle.

Vierailija
95/101 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti: „Kyllä niitä kankaisiakin käytetiin ihan yleisesti ainakin 60-luvun maaseudulla, ne kaupasta ostettavat oli kalliita. Olihan vessapaperikin yleisesti vielä vanhoja sanomalehtiä vaikka kaupasta saikin jo "oikeaa". Raha ratkaisi monessa perheessä.“

Tämä on varmasti sadas kerta kun huomaan tällä keskustelupalstalla miten takapajuista maalaisten elämä on ollut verrattuna meidän kaupunkulaisten elämään. Ei ainoastaan käyttäytyminen, asenteet, koulutus, ruokatottumukset j.n.e. vaan jopa terveyssiteet! Meillä ei todellakaan ollut pestäviä rättejä vaan kertakäyttösiteet, enkä ikinä ole takapuoltani vanhoihin sanomalehtiin pyyhkinyt vaan aina oli wc-paperia. Ja olen syntynyt 1950-luvulla.

Vierailija
96/101 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti: „Kyllä niitä kankaisiakin käytetiin ihan yleisesti ainakin 60-luvun maaseudulla, ne kaupasta ostettavat oli kalliita. Olihan vessapaperikin yleisesti vielä vanhoja sanomalehtiä vaikka kaupasta saikin jo "oikeaa". Raha ratkaisi monessa perheessä.“

Tämä on varmasti sadas kerta kun huomaan tällä keskustelupalstalla miten takapajuista maalaisten elämä on ollut verrattuna meidän kaupunkulaisten elämään. Ei ainoastaan käyttäytyminen, asenteet, koulutus, ruokatottumukset j.n.e. vaan jopa terveyssiteet! Meillä ei todellakaan ollut pestäviä rättejä vaan kertakäyttösiteet, enkä ikinä ole takapuoltani vanhoihin sanomalehtiin pyyhkinyt vaan aina oli wc-paperia. Ja olen syntynyt 1950-luvulla.

Ennen ero maaseudun ja kaupungin välillä oli aika jyrkkä. Mutta ei silloinkaan kaikki käyttäneet sanomalehteä vessapaperina ja sisävessassa sitä ei tietenkään voitu käyttää. Se oli vain ulkovessojen juttu.

70-luvulla ei enää ollut yleistä mikään rättien tai virkattujen siteiden käyttö maallakaan. Silloin oli kyllä tarjolla jo riittävä valikoima siteitä kaupoissa kautta maan.

Hygienia-olot olivat vielä aika puutteelliset tuohon aikaan monin paikoin. Kun oli vain ulkovessa ja saunakin lämpeni vain kaksi kertaa viikossa, eikä muuta peseytymispaikkaa ollut, niin puhtauden ylläpito oli haasteellista.

Vierailija
97/101 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä, nythän on taas kestositeitä, joita pestään ja kuivatellaan. Eli teidän mielestänne sellainen on alkeellista? Osa naisista ompeli itse kestositeitä,  ei ne mitään vanhoja riekaleita housuihin tunkeneet.

Monet virkkasivat niitä puuvillalangasta.

Näitä pestiin ja roikkuivat maruöla kuivumassa. Niiden käyttäjät olivat jo vanhempaa polvea.

60-luvulla siteet yleensä olivat kertakäyttöisiä.

Ainakin meidän perheessä.

Vierailija
98/101 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummoankka kirjoitti:

Kuukautiset olivat häpeilyn aihe vielä 60-luvulla. Sain ekat 13-vuotiaana, eikä kukaan ollut kertonut niistä etukäteen. Luulin saaneeni jonkun ihme sairauden. Ei edes koulussa valistettu asiasta ennen kuin oltiin ehkä n. 14-vuotiaita ja suurimmalla osalla menkat olivat jo alkaneet.

Sekin valistus oli sellaista, että liikunnanopettaja ei itse kertonut asiasta halaistua sanaa, vaan pani erään tytön luokan eteen lukemaan jotain kirjasta. Tyttö luki naama punaisena ja nauraa tirskuen. Kirjasta on jäänyt mieleen, että kuukautisten aikana ollaan jotenkin sairaita ja pitää pysyä kotosalla. Kotona olo ajan voisi sitten käyttää mekon ompelemiseen ja aloittaa seuraavan kuukauden uudessa ja raikkaassa mekossa.

Siteitä ei kotoa annettu, jotain rättejä vain. Lehdistä luin sitten sidemainoksia, ja ostin apteekin kemikaliosastolta Monella-nimisiä siteitä. Myyjätär laittoi siteet vielä ruskeaan käärepaperiin, ettei kukaan sivullinen näkisi mitä olin ostanut. Aina ei vaan tahtonut olla rahaa siihen sidepakettiin.  Side oli pitkän mallinen ja siihen tehtiin kumpaankin päähän raksi, josta tavallinen kuminauha pujotettiin pitämään sidettä paikoillaan. Myöhemmin sitten kuulin sidevöistä ja sainkin sellaisen vähillä rahoillani ostettua. Se kuminauha kun hieroi ihon rikki vyötäisiltä.

Itselläni on aikamoiset traumat jäänyt noista kokemuksista. Onneksi oon jo niin vanha, etten enää siteitä tarvi. Luojan kiitos!

Mä muistan tuon Monellan ja alkaa naurattamaan ihan sikana, kun postin nimeksi tuli taannoin Itella. Aina tuli verinen rätti mieleen.

Onneksi muuttivat nimen😅

Vierailija
99/101 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytettiin äiti, sisko ja minä Monella-terveyssiteitä, piti olla terveysside vyö mihin siteen päissä olevat nauhat kiinnitettiin, eihän se oikein paikoillaan meinannut pysyä.

Vierailija
100/101 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun sidemainoksissa kuukautisia sanottiin Pulmapäiviksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan