Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa: terveyssiteet 60-luvulla

Vierailija
27.08.2014 |

Millaisia olivat, netistä ei löydy kovin helposti tietoa. Ilmeisesti jotain kangasrättejä ja kuminauhavöitä. Mistä saitte te, jolla kuukautiset alkoivat 60-luvun alussa? Milloin teippisiteet tulivat? Kaikki muistelot tästä aiheesta kiinnostavat!

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuon sidevyön idea oikein on ollu? Eikö side olis pysyny siellä alushousuissa ilman kiinnityksiäkin?

Vierailija
22/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi kuukautiset vuonna -86. Siteet olivat paksuja tokkuloita vielä silloinkin. Muutama teippirantu oli "pohjassa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:03"]

Mikä tuon sidevyön idea oikein on ollu? Eikö side olis pysyny siellä alushousuissa ilman kiinnityksiäkin?

[/quote]

Side luisti näin ainakin muistan, että oli jollain saatava kiinni.  Joskus kiskaisin näistä solmittaviksi tarkoitetuista nauhoista että sai kohdalleen.

Onnellinen se joka onnistui saamaan tamponin vaikka oli virgo, sisareni ei saanut millään sitä asetettua.

Vierailija
24/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän OT, mutta tuli noista mainituista sentin paksuisista siteistä mieleen, kun olin 2000-luvun alkupuolella vaihdossa Yhdysvalloissa. Pari kertaa kokeilin käyttää sellaista paksua sidettä, kun perheen äiti sellaisia oli ostanut mulle ja host-siskolleni. Hyi että tuntuivat inhottavilta pitää! Suomessa en ollut koskaan edes nähnyt sellaisia myynnissä.

Vierailija
25/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllähän ainakin vuosikymmen lopulla oli jo tampooneita. Tampaxeja ainakin, millos ob tampooneita tuli. Ainakin ihan 1970- luvun alulla niitä oli.

Vierailija
26/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun osuikin kohdalle. Tyttärelläni alkoi kesällä kuukautiset ja kysyi sitten isomummiltaan että mites ne hoidettiin sinun aikaasi. Mummuni, joka on nyt 92-v eikä mikään ujo ihminen, kertoi mulle ommelleensa tyttärille ja itselleen siteitä, jotka kiinnitettiin kummallisella vyöllä. Mutta itse oli pelannut sota-aikaan hakaneuloilla ja räteillä. Olin nähnyt kyseisiä vaaleanpunaisia vöitä mummolan ehtymättömällä muistojen ullakolla. Oltiin talossa yötä ja niinpä esittelin ne tyttärelleni. Muistuttavat sukkanauhavöitä. (ullakolta löytyy mm. ukilleni tehtyjä pitsireunaisia nimikoituja nenäliinoja. Oikein hienoja mutta ei niin hygieenisiä.... Nythän kertisnessut ajaa saman asian..) Kyllä likkaa huvitti ja järkytti.

Vierailija
27/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivekkeet ja yksittäispakkaukset tulivat 90-luvun taitteessa, samalla kun siteet alkoivat oheta. Sitä ennen oli kiva ala-asteella olla semmosen kauhean paksun vuokkoset-siteen kanssa, joka oli tasapaksu pötkylä ilman muotoilua. Pikkuhousunsuojatkin oli hirveitä rohjoja.

Alwaysiä en kyllä pidä minään voittokulkuna muuta kuin sen pakkauksen ja ohuuden osalta. Se muovisuus hautoo ihon rikki.

Vierailija
28/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihmetteli, miksi siteet eivät pysyneet alushousuissa ilman vyötä tai hakaneuloja. Täytyy muistaa, että ennen alushousut eivät olleet mitään nykyisenkaltaisia pikkupöksyjä, vaan niitä pitkäpunttisia. Eli housuissa ei ollut sellaista napakasti istuvaa haaraosaa, vaan ikään kuin olisi esim. lyhytlahkeiset pyjamahousut tms. jalassa. Siinä ei side pysy ilman kiinnitystä, etenkin jos on hame päällä. Olisi ollut noloa, jos lahkeesta olisi tippunut käytetty side.

Olettaisin, että ennen tapahtui paljon enemmän "kuukautisvahinkoja". Meillä oli vanhanaikainen liikunnanope yläasteella 90-luvulla ja silloin sai "istua" jos oli kuukautiset. Ei siis tarvinnut osallistua liikuntatunneille. Itse en ilennyt pyytää lupaa vaan osallistuin liikuntaan. Tosin tuolloin oli Always tullut juuri markkinoille, joten sen puoleen siteet olivat jo samanlaisia kuin nykyään.

Vierailija
29/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä  50-luvun lopulla meillä ei tiedetty mitään valmissiteistä. Siteinä käytettiin pumpulilangasta virkattuja pitkänmallisia lappusia taisivat sentään olla kaksinkertaiseksi käännettyjä. Ne kiinnitettiin hakaneuloilla alushousuihin. Tietenkin ne päästivät vuodon läpi.Rättejä liotettiin saunan lauteiden alla kylmässä mäntysuopavedessä.Ja kuivattiin piilossa. Rättejä tehtiin myös vanhoista alushousuista. Ne tuntuivat inhottavilta kun kastuivat. Usein oli hameetkin  veressä koulussa. Koulun voimistelutunnilta sai vapautuksen kuukautisten aikana.Osa tytöistä istui silloin voimistelusalin näyttämön laidalla. Opettaja piti kirjaa, ettei kukaan istunut liian montaa kertaa kuukaudessa.Tunnit olivat usen sellaisia, että marssittiin ympäri salia ja opettaja löi tampuriinia. Toki silloin asiaan kuului, että kuukautiset tulivat suurena yllätyksenä kukaan ei ollut asiasta valistanut.

Vierailija
30/101 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:03"]

[/quote]

Onhan nykysiteissäkin teipit pitämässä sidettä paikallaan, vaikka alushousut nykyään ovat tiukkoja ja ihonmyötäisiä. Aikoinaan housut olivat sellaisia paljon löysempiä, puntillisia versioita. Ei mitenkään olisi side pysynyt niissä paikoillaan sellaisenaan. Sidevyön avulla sen sai kiristettyä, kun vyön ulokkeet vetivät sitä sekä edessä että takana ylöspäin. Ja siltikin sitä piti tasaisin väliajoin korjailla, muistan kyllä...

Vierailija
31/101 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi kuukautiset -83 ja olivat tosi runsaat. Äiti osti valtavia NAINEN-merrkisiä siteitä tai oikeammin vaippoja ja silti vuoti ohi. Nainen-side oli valtava ja neliskanttinen, näkyi farkuista läpi sen rajat :(  Myöhemmin keksin itse laittaa ensin poikittain kaksi pientä terveyssidettä ja sitten ison normisiteen pitkittäin niitten päälle eli keksin siivekkeelliset siteet ennen kuin ne tuli markkinoille !! Libresse myi ekoja siivekkeellisiä talvella -89/-90 ja ne oli huonompia kuin mun omat viritelmät.

Vierailija
32/101 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perfekta, Monella ja Sanella (Itellaa ei ihan ollut). Olivat aika paksuja, mutta muistaakseni ihan imukykyisiä ja kaupasta sai ostaa leveästä kuminaihasta tehtyjä vöitä, joissa oli kiinnikkeet, mihin siteen päät laitettiin .Norm tamponeja oli myös, ainakin Tampax.
Anteeksi, jos samat jutut oli jo, mutta en ehtinyt lukea kaikkia.
t.mummeli

Vierailija
33/101 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:35"]

Olen synnyttänyt 1994 esikoiseni, ja silloin sairaalassa siteet sidottiin vyötärölle kuminauhaan! Muuta vaihtoehtoa ei ollut, omia ei suositeltu käyttää.

[/quote]

Mulla oli semmoisen verkkohousut jo pari vuotta aikaisemmin synnärillä.

Muistui mieleen  pari nimeä: Mimosept, ja olikohan siitä erikseen mini ja comfort, juuri niitä superlonisia. 1970-luvun alussa ei muistaakseni suomalaisissa kaupoissa teipillisiä ollut, en ainakaan käyttänyt kun ensimmäisissä oli aika ikävät teipit, taisi olla vaan sellaiset raidat.

1960-luvulla terveyssidepaketin käärittiin häveliäästi valkoiseen puotipaperiin, ja ne piti erikseen pyytää tiskin takana seisovalta kauppiaalta.

Vierailija
34/101 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:44"]

Joku ihmetteli, miksi siteet eivät pysyneet alushousuissa ilman vyötä tai hakaneuloja. Täytyy muistaa, että ennen alushousut eivät olleet mitään nykyisenkaltaisia pikkupöksyjä, vaan niitä pitkäpunttisia. Eli housuissa ei ollut sellaista napakasti istuvaa haaraosaa, vaan ikään kuin olisi esim. lyhytlahkeiset pyjamahousut tms. jalassa. Siinä ei side pysy ilman kiinnitystä, etenkin jos on hame päällä. Olisi ollut noloa, jos lahkeesta olisi tippunut käytetty side.

Olettaisin, että ennen tapahtui paljon enemmän "kuukautisvahinkoja". Meillä oli vanhanaikainen liikunnanope yläasteella 90-luvulla ja silloin sai "istua" jos oli kuukautiset. Ei siis tarvinnut osallistua liikuntatunneille. Itse en ilennyt pyytää lupaa vaan osallistuin liikuntaan. Tosin tuolloin oli Always tullut juuri markkinoille, joten sen puoleen siteet olivat jo samanlaisia kuin nykyään.

[/quote]

70-luvun alussa muistaakseni oli istuvia alushousuja ja erityisiä siteisiin tarkoitettujakin, kaikissa siteissä ei ollut teippejä.  Mutta Monella-siteet eivät pysyneet silti.

Vierailija
35/101 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:56"]

70-luvun alussa muistaakseni oli istuvia alushousuja ja erityisiä siteisiin tarkoitettujakin, kaikissa siteissä ei ollut teippejä.  Mutta Monella-siteet eivät pysyneet silti.

[/quote]

Vöiden ja teippien välillä sellainen side, jossa oli ohut superlon-kerro ikään kuin tarrana. Ne taisivat poistua markkinoilta 1980-luvun alkupuolella. Mikä olikaan se merkki?

Kyllähän ne ohuet alwaysit tuntuivat kovin muovisilta niiden harsopäällysteisten jälkeen.

Vierailija
36/101 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vielä mökillä tallellakin niitä Perfecta-siteitä. Niissä on harvaa sideharsoa, jossa pitkät päät, joista voi vetää kiinni sideharsovyön muovisiin tappeihin. Solmua ei tarvita.

Sideharson sisällä on mukavuuden takia ensin pumpulia ja sitten imevänä aineena sellaista paperia, joka on kuin yleisissä vessoissa se kellertävä käsipyyhe, jota otetaan telineestä kappaleittain. Sitten on muovi läpivuotojen estoon.

Vierailija
37/101 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen minäkin tavallisesta helsinkiläisperheestä, kuukautiset alkoivat 60-luvun alussa ja äiti haki terveyssiteitä rohdoskaupasta ja sidevyöt myös tietysti. Ja meillä oli ihan reilusti kerrottu kuukautisista, ei tullut yllätyksenä. Kyllä meillä vaan oli sähkövalot, kylpyhuone ammeella, joka päivä peseydyttiin, välillä saunassakin toki ja sitä kiiltävää rapisevaa ohutta wc-paperiakin oli ja juokseva ja kuuma vesi vaikka vanhassa omakotitalossa asuttiinkin. Ei kyllä kukaan kaverinikaan käyttänyt mitään "rättejä"

Vierailija
38/101 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt 1994 esikoiseni, ja silloin sairaalassa siteet sidottiin vyötärölle kuminauhaan! Muuta vaihtoehtoa ei ollut, omia ei suositeltu käyttää.

Vierailija
39/101 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:50"]

Vielä  50-luvun lopulla meillä ei tiedetty mitään valmissiteistä. Siteinä käytettiin pumpulilangasta virkattuja pitkänmallisia lappusia taisivat sentään olla kaksinkertaiseksi käännettyjä. Ne kiinnitettiin hakaneuloilla alushousuihin. Tietenkin ne päästivät vuodon läpi.Rättejä liotettiin saunan lauteiden alla kylmässä mäntysuopavedessä.Ja kuivattiin piilossa. Rättejä tehtiin myös vanhoista alushousuista. Ne tuntuivat inhottavilta kun kastuivat. Usein oli hameetkin  veressä koulussa. Koulun voimistelutunnilta sai vapautuksen kuukautisten aikana.Osa tytöistä istui silloin voimistelusalin näyttämön laidalla. Opettaja piti kirjaa, ettei kukaan istunut liian montaa kertaa kuukaudessa.Tunnit olivat usen sellaisia, että marssittiin ympäri salia ja opettaja löi tampuriinia. Toki silloin asiaan kuului, että kuukautiset tulivat suurena yllätyksenä kukaan ei ollut asiasta valistanut.

[/quote]

Mistä tämän tiedon imit? Kouluissa oli valistusta jo 50-luvulla (tosin vain tytöille).

[/quote]

En ole tuo kirjoittaja, mutta luulen, että hänkin kertoi oman kokemuksensa.

Olen itse aloittanut keskikoulun 60-luvun alussa ja varmaan tuo valistuksen antaminen oli kiinni siitä, minkälainen opettaja sattui kohdalle. Muistan, että se oli voimistelunopettaja, joka jakoi pienen vihkosen tytöille kuukautisista, se oli ainoa valistus.

Maaseudulla kaikilla opetusta antavilla ei välttämättä ollut opettajan pätevyyttä, esim meillä voimistelun-,käsityön-, ja kotitaloudenopettajina toimivat jonkun kunnan silmäätekevän rouvat. Ei heillä mitään opettajan koulutusta ollut.

Vierailija
40/101 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:29"]

No olen minäkin tavallisesta helsinkiläisperheestä, kuukautiset alkoivat 60-luvun alussa ja äiti haki terveyssiteitä rohdoskaupasta ja sidevyöt myös tietysti. Ja meillä oli ihan reilusti kerrottu kuukautisista, ei tullut yllätyksenä. Kyllä meillä vaan oli sähkövalot, kylpyhuone ammeella, joka päivä peseydyttiin, välillä saunassakin toki ja sitä kiiltävää rapisevaa ohutta wc-paperiakin oli ja juokseva ja kuuma vesi vaikka vanhassa omakotitalossa asuttiinkin. Ei kyllä kukaan kaverinikaan käyttänyt mitään "rättejä"

[/quote]

Ero maaseudun ja esim Helsingin välillä olikin vielä 60-luvun alussa suuri. Eihän niitä vesijohtoja ollut vielä maaseudulla. Sähköt meillä kyllä oli, mutta ei ollut rohdoskauppaa, oli apteekki ja osuuskauppa.

Kylpyammeen näin Kotilieden sivuilla, olin jo iso tyttö, kun näin omin silmin kylpyammeen : )

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi