Kertokaa: terveyssiteet 60-luvulla
Millaisia olivat, netistä ei löydy kovin helposti tietoa. Ilmeisesti jotain kangasrättejä ja kuminauhavöitä. Mistä saitte te, jolla kuukautiset alkoivat 60-luvun alussa? Milloin teippisiteet tulivat? Kaikki muistelot tästä aiheesta kiinnostavat!
Kommentit (101)
60 luvulla näitä perfektejä jossa solmut päissä. Koulussa piti aina varoa ettei pojat päässeet taakse räpsyttämään solmuista. Ne kun näkyivät aina vaatteiden läpi.
Vuodesta -66 käytin siteitä. Ne tosiaan kiinnitettiin erilliseen vyöhön. Ostettiin ihan tavallisesta kaupasta. Siirryin hyvin pian tamponeihin, kuten useimmat muutkin. 60-luvulla oli muistaakseni vain Tampaxeja. Ob:t tulivat 70-luvun alussa ellen väärin muista. Joku tuolla ylempänä mainitsi, että jossain olisi käytetty pestäviä siteitä vielä 60-luvulla. Kuulostaa erikoiselta, olen itsekin maalta ja kyllä silloin kaikki olivat käyttäneet kertakäyttöisiä suojia iät ajat. Muistanko oikein, että teippisiteet tulivat 60-70luvun vaihteessa?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:32"]Mutta kyllähän ainakin vuosikymmen lopulla oli jo tampooneita. Tampaxeja ainakin, millos ob tampooneita tuli. Ainakin ihan 1970- luvun alulla niitä oli.
[/quote]
Tampaxit tulivat 50-luvulla
"Olin armeijassa 2000-luvun alussa ja siellä oli Pääesikunnan vessassa sellainen musta muovipussipakkaus, jonka sisällä mustia minigrip-pusseja joiden sisään oli tarkoitus laittaa siteet ja tamponit ja sitten vasta heittää roskikseen. Pakkauksessa päällä sellainen erittäin 60-lukulainen naisen kuva. Missään muualla en ole vastaavia nähnyt."
Ohis: meillä on tänäkin päivänä työpaikan naisten vessankopeissa muovipusseja, joihin siteet ja tamponit laitetaan ennen roskikseen sullomista, vaikka se roskapönttö sijaitsee siellä samassa kopissa. Pussit ovat tosin ilman 60-lukulaisen naisen kuvaa :)
Ulkosuomalainen
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:52"]
Vuodesta -66 käytin siteitä. Ne tosiaan kiinnitettiin erilliseen vyöhön. Ostettiin ihan tavallisesta kaupasta. Siirryin hyvin pian tamponeihin, kuten useimmat muutkin. 60-luvulla oli muistaakseni vain Tampaxeja. Ob:t tulivat 70-luvun alussa ellen väärin muista. Joku tuolla ylempänä mainitsi, että jossain olisi käytetty pestäviä siteitä vielä 60-luvulla. Kuulostaa erikoiselta, olen itsekin maalta ja kyllä silloin kaikki olivat käyttäneet kertakäyttöisiä suojia iät ajat. Muistanko oikein, että teippisiteet tulivat 60-70luvun vaihteessa?
[/quote]
Ainakaan minulla ei koskaan ollut muita kuin teippisiteitä, kuukautiset alkoivat 70-luvun alussa. Ihanan pehmeitä siteet olivat mutta löytyivät milloin edestä milloin takaa liian ylhäältä, harvoin paikoiltaan, vaikka ihan napakoita pikkuhousut oli, ei mitään lahjehousuja. Aika pian aloin käyttää OB-tamponeja, Tampaxit oli minusta vanhojen naisten tamponeja kun äitini niitä käytti, siinä vaiheessa kun minulla kuukautiset alkoi hänellä olikin ikää 31v.
Olen itse Saba-sukupolvea, mutta muistan todella mummoni kertoneen että omatekoiset rätit oli käytössä. Siitä sanonta "rättipäivät". Kuulemma naisilla oli usein rokulipäiviä eli eivät pahimpina vuotopäivinä kehdanneet lähteä minnekään. Mummo oli stadista ja puhui "mooniksista". Hän kertoi että koulussa heillä sai jumppatunnilla jäädä istumaan, jos oli "moonikset", piti vain viitata opettajalle ja sanoa "L.S." eli laillinen syy.
Mun aikana lukiossa piti jumpasta pois ollakseen ilmoittaa opelle, joka todella piti kirjaa jokaisen mimmin "menkoista" (kuten me sanottiin koulussa). Nykyään varmaan rikkois intimiteettilainsäädäntöä? Mutta usein maikka vaan antoi kipulääkkeen ja käski mukaan liikuntaan. Mutta jos käytti siteitä, kaikki ei tamponeja saanut sisään, niin olihan se sellaista että vähän kun liikkui vilkaammin niin yhtäkkiä side olikin menossa ristiselän kohdalla hyvää vauhtia housunkauluksesta ylös!
Ennen kuin siivelliset suojat tulivat, ohivuodot oli yleisiä. Olin teininä kesätyössä pesulassa ja siellä oli oikein oma päivänsä valkopyykille, joka piti liottaa kylmässä ja pestä kuumassa että vuodoista kärsineet lakanat saatiin pestyä - niitä kutsuttiin nimellä "veriset". Siinä sitten päivystettiin mankelilla ja viikattiin "verisiä" koko päivä.
Hauskoja on myös termit, kuten "terveysside" - siis mikä hemmetin terveys siinä on kyseessä? Ihme ettei tätä ole uusittu. No erittäin hauskoja vaihtoehtojahan on, joskus kuulema kutsuttu "linnunkiikuiksi" :-)
Ja eräässä filmissä oli kerran kohtaus, jossa mies kertoi, kuinka äiti oli lähettänyt hänet lapsena pojan ostamaan kaupasta "hiirenpatjoja" :-D
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 21:06"]
"Olin armeijassa 2000-luvun alussa ja siellä oli Pääesikunnan vessassa sellainen musta muovipussipakkaus, jonka sisällä mustia minigrip-pusseja joiden sisään oli tarkoitus laittaa siteet ja tamponit ja sitten vasta heittää roskikseen. Pakkauksessa päällä sellainen erittäin 60-lukulainen naisen kuva. Missään muualla en ole vastaavia nähnyt." Ohis: meillä on tänäkin päivänä työpaikan naisten vessankopeissa muovipusseja, joihin siteet ja tamponit laitetaan ennen roskikseen sullomista, vaikka se roskapönttö sijaitsee siellä samassa kopissa. Pussit ovat tosin ilman 60-lukulaisen naisen kuvaa :) Ulkosuomalainen
[/quote]
Juu ja ulkomailla tuollaisia pusseja on monesti hotellien kylpyhuoneissa. Ihan tätä tarkoitusta varten.
Tätä ketjua lukiessa olen kiitollinen, että menkkani alkoivat 90-luvulla ja ovat suht niukat. Sidevyöt sun muut kuulostavat kamalan hankalilta.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:50"]
Vielä 50-luvun lopulla meillä ei tiedetty mitään valmissiteistä. Siteinä käytettiin pumpulilangasta virkattuja pitkänmallisia lappusia taisivat sentään olla kaksinkertaiseksi käännettyjä. Ne kiinnitettiin hakaneuloilla alushousuihin. Tietenkin ne päästivät vuodon läpi.Rättejä liotettiin saunan lauteiden alla kylmässä mäntysuopavedessä.Ja kuivattiin piilossa. Rättejä tehtiin myös vanhoista alushousuista. Ne tuntuivat inhottavilta kun kastuivat. Usein oli hameetkin veressä koulussa. Koulun voimistelutunnilta sai vapautuksen kuukautisten aikana.Osa tytöistä istui silloin voimistelusalin näyttämön laidalla. Opettaja piti kirjaa, ettei kukaan istunut liian montaa kertaa kuukaudessa.Tunnit olivat usen sellaisia, että marssittiin ympäri salia ja opettaja löi tampuriinia. Toki silloin asiaan kuului, että kuukautiset tulivat suurena yllätyksenä kukaan ei ollut asiasta valistanut.
[/quote]
Samanlaisia muistoja minullakin 60-luvulta, ei kuukautisista puhuttu mitään. Keskikoulussa luettiin biologiassa lisääntymisestä ja katseltiin punastellen kuvia kirjan sivulta. Asuin maaseudulla ja salasin kuukautiset tarkkaan. Olin nähnyt pyykissä ( äidin apuna saunalla pyykkipäivänä ) merkillisiä rättejä ja samanlaisia rättejä aloin itsekin sitten laitella housuihin hakaneuloilla kuukautisten alettua. Vintiltä löytyi vanhoja vaatteita, flanellipaitoja yms , mistä revin itselleni kuukautisrättejä.
60-luvun lopulla aloin käyttää niitä "hännällisiä" kaupan siteitä ja nehän olivatkin jo luksusta vöineen kaikkineen.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:56"]
70-luvun alussa muistaakseni oli istuvia alushousuja ja erityisiä siteisiin tarkoitettujakin, kaikissa siteissä ei ollut teippejä. Mutta Monella-siteet eivät pysyneet silti.
[/quote]
Vöiden ja teippien välillä sellainen side, jossa oli ohut superlon-kerro ikään kuin tarrana. Ne taisivat poistua markkinoilta 1980-luvun alkupuolella. Mikä olikaan se merkki?
Kyllähän ne ohuet alwaysit tuntuivat kovin muovisilta niiden harsopäällysteisten jälkeen.
[/quote]
Mulla on kuukautiset alkaneet vuonna 1983 ja silloin oli käytössä jo melko ohuet teippisiteet. Libresse oli merkki. Muistan kuitenkin äitini käyttäneen just tollaisia teipittömiä siteitä, joissa oli pohjassa ikäänkuin superlonia pitämässä sidettä paikallaan. Muistelen, että merkki on jotain tyyliin Comfort (ei siis ihan comfort kun se on se huuhteluaine, mutta sinnepäin).
Lapsena musta ikävää kuukautisissa oli se, että käytettyä sidettä ei saanut missään nimessä kääriä vessapaperiin vaan äiti oli leikellyt jostain käärepapereista palasia, joihin side piti kääriä. Vessassa ei myöskään ollut roskista vaan piti käyttää keittiön roskista. Mulla oli kaksi veljeä ja mä aina häpesin, että ne huomaa mitä mä teen kun ensin vessasta kuului "hirveä rapina" kun käärin sen siteen käärepaperiin ja sitten yritin salakuljettaa keittiön roskikseen....
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:18"]
Siteet on olleet paperisia II maailmansodasta lähtien. Ne kehitettiin ensin sodan aikana haavasiteiksi ja markkinoita laajennettiin sit kun haavoittuneita sotilaita alkoi olla liian vähän.
Kankaiset kestositeet on tulleet takaisin vasta 2000-luvulla.
[/quote]
Kyllä niitä kankaisiakin käytetiin ihan yleisesti ainakin 60-luvun maaseudulla, ne kaupasta ostettavat oli kalliita. Olihan vessapaperikin yleisesti vielä vanhoja sanomalehtiä vaikka kaupasta saikin jo "oikeaa". Raha ratkaisi monessa perheessä.
[/quote]
Varman jossain Karjalan perukoilla. Kyllä tavallisissa perheissä siteet ostettiin kaupasta, kertakäyttöisiä ja paksuja olivat, vähän samanlaisia kuin nyt sairaalassa synnärillä käytettävät. Kankaisia siteitä tuskin käytettiin, koska virkatut siteet imi paremmin.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:50"]
Vielä 50-luvun lopulla meillä ei tiedetty mitään valmissiteistä. Siteinä käytettiin pumpulilangasta virkattuja pitkänmallisia lappusia taisivat sentään olla kaksinkertaiseksi käännettyjä. Ne kiinnitettiin hakaneuloilla alushousuihin. Tietenkin ne päästivät vuodon läpi.Rättejä liotettiin saunan lauteiden alla kylmässä mäntysuopavedessä.Ja kuivattiin piilossa. Rättejä tehtiin myös vanhoista alushousuista. Ne tuntuivat inhottavilta kun kastuivat. Usein oli hameetkin veressä koulussa. Koulun voimistelutunnilta sai vapautuksen kuukautisten aikana.Osa tytöistä istui silloin voimistelusalin näyttämön laidalla. Opettaja piti kirjaa, ettei kukaan istunut liian montaa kertaa kuukaudessa.Tunnit olivat usen sellaisia, että marssittiin ympäri salia ja opettaja löi tampuriinia. Toki silloin asiaan kuului, että kuukautiset tulivat suurena yllätyksenä kukaan ei ollut asiasta valistanut.
[/quote]
Mistä tämän tiedon imit? Kouluissa oli valistusta jo 50-luvulla (tosin vain tytöille).
Jos on kiinnostusta lukea vähän vanhemmista sidejutuista niin kannattaa tsekata tää opinnäytetyö:
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/20071
Tuo on linkki tiivistelmään ja siitä alempaa löytyy linkki varsinaiseen opinnäytetyöhön, joka on siis ihan suomeksi kirjoitettu.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:18"]
Siteet on olleet paperisia II maailmansodasta lähtien. Ne kehitettiin ensin sodan aikana haavasiteiksi ja markkinoita laajennettiin sit kun haavoittuneita sotilaita alkoi olla liian vähän.
Kankaiset kestositeet on tulleet takaisin vasta 2000-luvulla.
[/quote]
Kyllä niitä kankaisiakin käytetiin ihan yleisesti ainakin 60-luvun maaseudulla, ne kaupasta ostettavat oli kalliita. Olihan vessapaperikin yleisesti vielä vanhoja sanomalehtiä vaikka kaupasta saikin jo "oikeaa". Raha ratkaisi monessa perheessä.
[/quote]
Varman jossain Karjalan perukoilla. Kyllä tavallisissa perheissä siteet ostettiin kaupasta, kertakäyttöisiä ja paksuja olivat, vähän samanlaisia kuin nyt sairaalassa synnärillä käytettävät. Kankaisia siteitä tuskin käytettiin, koska virkatut siteet imi paremmin.
[/quote]
Jaa, mitä ne "tavalliset perheet" ovat? En ole tuo kirjoittaja, mutta olen myös niin "epätavallisesta perheestä", että 60-luvulla meillä käytiin hyysissä (ulkohuussi ) ja pylly pyyhittiin sanomalehdellä. Terveyssiteitä ei myöskään vielä ostettu, vaan rättejä käytettiin. Kotoisin olen tavallisesta maalaiskylästä Pohjanmaalta. Eikä ollut juoksevaa vettä, vaan kaivovesi lämmitettiin hellan päällä. Ja saunassa käytiin kerran viikossa : ) Usko nyt vaan!
Perfekta ja Monella siteet.
Sidevyö oli valkoinen ja kiinnittimet metalliset tai muoviset.
Sidevyöllä side kiinni semmoseen kiinnitimeen ja menkka alushousut, niis oli muvi haarapala ettei vuotanut jos side petti.
Jos ei ollut sidevöytä niin käytin talvisin alaliivejä, vyötarö liivit jossa oli sukkanauhat, niihin side kiinni hakaneuloilla etu ja takapuolella liivin ala reunaan ja reisi sukat sukkanauhoilla kiinni liiviin
Terveyssiteet 60 luvulla linkki, kuukautis museon sivut, jos kiinnostaa:http://www.mum.org/belts.htm
Mun menkat alkoi 70-luvulla 11-vuotiaana. Kaupoissa oli jo teippikiinnityksellä siteitä ja erilaisia tamponeja. Siteet oli tosin paksuja, yksi malli oli keskeltä hurjan paksu ja päistä ohut, ja sitä mainostettiin "muotoiltuna ja huomaamattomana". Imukyky ja pito eivät olleet hyviä, usein laitoin 2 yhtäaikaa, että oli varmaa.
Äidillä oli sellainen "sidevyö" joka oli käytännössä kuminauhaviritelmä, johon side kiinnitettiin edestä ja takaa. Yritti kaupata mullekin, en huolinut.
Kuukautiskuppeja ei ollut, ainakaan kaupoissa. Muistan lukeneeni jostain imukuppimenetelmästä, jolla "kuukautisveren voi imaista kerralla pois", ja mietin, että mahtavaa mutta eipä siitä tainnut tulla tuotetta (kuulostaa ihan omituiselta, olisiko ollut huonosti käännetty ja väärin ymmärretty juttu kuukautiskupista).
Jostain keskustelusta luin "piikana" toimineen naisen muistoista, kuinka talon emäntä pesetti kestorättinsä piialla. Eli hän joutui pesemään ne käsin ja kuivattamaan pattereilla. Tämä oli 50-60 lukua.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:00"]
Pestäviä trikooriepuja käytettiin. 70-luvun alussa kertakäyttöisiä jotka eivät pysyneet paikoillaan, kunnes hoksattiin tamponit, vaihtaminen oli kauheaa kun koulun vessoissa ei ollut ovia. Opettajat eivät tuntuneet välittävän kun sanoimme, uudessa koulussa oli ovelliset vessat. Ajattelin aina että itse en pakottaisi lapsia yhteissuihkuun kuukautisten aikana, joku yksityisyyden kunnioitus tuntui puuttuvan ja kai vähän tahallaankin kiusattiin jollain häpeän tunteella.
[/quote]
Mun ala-asteella oli myös tyttöjen vessat "armeijatyyliä" eli ei ovia ollenkaan! Seinät vaan pönttöjen välissä. Vaihda siinä sitten siteitä.. kaverin kanssa tehtiin aina niin, että toinen päivysti ovella tuleeko joku ja toinen vaihtoi mahdollisimman äkkiä puhtaan siteen.
mulla alkoi menkat -88 ja silloin oli siteet vielä sellaisia superpaksuja, vaippamaisia pötkylöitä, jotka pullottivat selvästi haaroista kun oli housut jalassa. Hävetti kun oli selvää, että kaikki näki kun oli menkat. Muutaman vuoden niitä käytin, sit 90-luvulla alkoi tulla niitä ohuepia ihmesiteitä. Ei niitä ensin uskaltanut pitää kun ei tiennyt pitääkö niin ohuet oikeesti vuodon.