Kertokaa: terveyssiteet 60-luvulla
Millaisia olivat, netistä ei löydy kovin helposti tietoa. Ilmeisesti jotain kangasrättejä ja kuminauhavöitä. Mistä saitte te, jolla kuukautiset alkoivat 60-luvun alussa? Milloin teippisiteet tulivat? Kaikki muistelot tästä aiheesta kiinnostavat!
Kommentit (101)
Vielä 60-luvulla oli varmasti monia kouluja, joissa ei valistettu tyttöjä millään tavalla. Onneksi juttu kiersi kaveriporukassa, ettei ihan yllätyksenä sitten kerran alushousut olleet veressä. Kotona ei asiasta puhuttu. Äiti vain komensi polttamaan käytetyt siteet. Koulussa luettiin biologiassa kasvien lisääntyminen huolella, mutta kun tuli nisäkkäiden, siis myös ihmisen vuoro, siirtyi opettaja tiukkatahtiseen sanelukirjoitukseen ja punoitti kuin piooni. Näitä läksyjä ei edes kuulusteltu! Kuitenkin todella hyödyllistä asiaa. Joskus ihan liian myöhään liikunnanopettaja jakoi jonkun vihkosen kuukautisista. Joka likka tiesi siinä vaiheessa jo omasta kokemuksesta, mistä oli kysymys. Muistan, miten me naureskelimme vihkoselle, joka oli kirjoitettu hyvin lapsellisella tyylillä.
Sisäliikuntatunnilla sai vielä 60-luvun alussa "istua" ja opettaja piti kirjaa, ettei tullut pinnauksia. Tuli silti! Sitten joskus 60-luvun puolivälin paikkeilla ei enää istuttu. Ainut myönnytys oli, ettei tarvinnut silloin käyttää jumppapukua, vaan sai olla esim. verkkareissa.
Joku arveli, että ob-tamponit tulivat vasta 70-luvulla. Oli niitä jo 60-luvun lopullakin. Olimme 1967 lähdössä eräänlaiselle nuorisomatkalle Keski-Eurooppaan ja laskeskelin, että kuukautiset ehtii tulla matkan aikana. Niinpä sitten opettelin tamponin käyttöä juurikin ob:llä. Olin aikaisemmin kokeillut Tampaxia, mutta en pitänyt niistä, sillä tamponi ei levinnyt kostuessaan vaan piteni ja laski vuotoa ohi. Aluksi ob:n kanssa oli ongelmia, kun ei ollut asetinta ja tuntui ilkeältä työntää sormea sisäänsä, mutta sinnepä upposivat lopulta ob:t.
Ihan hirveää, että kuukautisia on joutunut häpeämään :( Ja osa joutuu varmaan vieläkin. Kauheaa, että siteitä ja rättejä on pitänyt kuivata jossain sängyn alla, vaikka kuukautiset ovat ihan normaali, luonnollinen asia!
Vierailija kirjoitti:
:-0
Mitä sinä hait tämän vanhan ketjun nostolla, johon tuskin kenelläkään on enää noin 4 vuotta myöhemmin mitään lisättävää?
En tarvinnut siteitä vielä 60-luvulla, mutta muistelen vanhemmilla tytöillä oli sellaisia, mitkä solmittiin narulla kiinni vyötärölle. Näyttivät vähän samalta kuin nykyään stringit. Kertakäyttöisiä ne minun mielestä olivat. Itselläni oli ensimmäiset siteet 70-luvun loppupuolella sellaisia, missä oli ohut vaahtomuovi toisella puolella. Se piti siteen paremmin paikoillaan housuissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei liity varsinaiseen aiheeseen mutta minusta siteet ovat nykyään huonompia kuin ennen. Kovin muovisia ja hiostavia, eivätkä yhtään miellyttävän tuntuisia iholle. Mun lempisiteeni nuorena oli joku sininen?, siinä oli sinisessä paketissa päällä naisen kuva ja ne siteet oli ihanan pehmeitä. Huippua oli se kun tuli siivekkeelliset siteet.
Olen onnellinen, että mun kuukautiseni alkavat olla loppusuoralla ja loppunevat varmaan kohta kokonaan.
Vuokkoset ”cotton” -siteet eivät tunnu muovisilta, kuten esim allways. Pelastivat tän hellekesän menkat, ovat sitäpaitsi kotimaisia! Suosittelen, vaaleansininen pakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkoi kuukautiset vuonna -88 ja muistan paksut kaupan siteet. kotona äitini pakotti käyttämään vanhoja sideharsoja. Siis sellaisia mitä on nykyäänkin äitiyspakkauksessa. Ne taiteltiin sopivan muotoiseksi ja pestiin käytön jälkeen. Kaupasta ostetut poltettiin keskulämmitysuunissa ja muistan kuinka äiti huusi kun laitoin epähuomiossa sideharson sinne.
Mulla alkoi menkat myös v88 ja olin piirun vaille 14. Kyn sanoin peloissani äidille että kuukautiset alkoivat, niin äiti sai raivarit ja huudi että nytkö se huoraaminen alkoi, verirättejä en sitten halua nähdä ikinä!!
En saanut rahaa siteisiin eikä niitä ostettu mulle. Koko asia oli tabu. Itse tein vessapaperitsitoksia ja sanomalehteä suojaksi, salaa pesin nyrkkipyykkinä ohivuotoalkkareita iltaisin kun muut nukkui.
Lakanavahingosta tuli huutoa ja syytteet huoraamisesta. Siteitä sain ostettua vasta 16v ekan kerran omilla kesätyörahoilla.
En ymmärrä vittumaista äitiäni. Ei tukenut mitenkään eikä opastanut mitään, ei ostanut siteitä eikä antanut niihin rahaa. Ikäänkuin sulkemalla silmät ja jättämällä lapsi yksin adia ikäänkuin katoaa.
Itselleen osti kyllä siteitä reilusti ja rähähti ilkeästi että niihin et sitten koske!!
Mulla on ihan hirveet traumat vessapaperitaitoksista ja ohivuodoust. Ja lapsuuden perhedynamiikasta ylipäätään.
Joo samalla tavalla minunki lapsuudessani häpeiltiin kuukautisia. Minulla ne alkoivat (onneksi) vasta 15- vuotiaana 80- luvun lopulla. Äiti kerran näytti sidettä häpeillen, että tämmöisiä sitten käytetään. Koskaan ei niitä kuitenkaan ostanut! Jouduin taittelemaan talouspaperista tolloja housuihin ja aina sai pelätä läpivuotoa.
Vähistä rahoistani sitten sain ostettua siteitä ja ainakin ne mitä ostin olivat paksuja ja kömpelöitä. Aika pian sitten 90- luvun alussa tulivat ohuet siteet, joita käytin.
Sanomattakin selvää, että omien tyttärien kanssa ei kuukautisista ole tehty häpeän aihetta. Samanlailla se on eritettä ihmisestä mitä ovat räkä, oksennus, sylki yms. Normaali elämään kuuluva asia.
Aivan järkyttävää luettavaa nämä muistelot! Tästä huomaa hyvin miten eksponentiaalista nykyihmisen kehitys on. Olen itse syntynyt 90-luvulla, äitini 60-luvulla ja mummoni 20-luvulla. Äitini ja mummoni ovat varmasti maalla asuneina käyttäneet kaikenlaisia viritelmiä suojina, myös kuukautisista puhuminen ja asiaan kasvatus on varmasti ollut melko puutteellista. Itse sen sijaan tiesin jo hyvissä ajoin mikä homma ja suojia on yltäkylläisesti joka lähtöön. Asia on omassa elämässä niin normalisoitunut että siitä voi nolostelematta keskustella kenen kanssa hyvänsä. En ole myöskään joutunut jättämään mitään tekemättä menkkojen takia, eivätkä ne muutenkaan vaikuta elämääni millään merkittävällä tavalla.
Kuukautiset olivat häpeilyn aihe vielä 60-luvulla. Sain ekat 13-vuotiaana, eikä kukaan ollut kertonut niistä etukäteen. Luulin saaneeni jonkun ihme sairauden. Ei edes koulussa valistettu asiasta ennen kuin oltiin ehkä n. 14-vuotiaita ja suurimmalla osalla menkat olivat jo alkaneet.
Sekin valistus oli sellaista, että liikunnanopettaja ei itse kertonut asiasta halaistua sanaa, vaan pani erään tytön luokan eteen lukemaan jotain kirjasta. Tyttö luki naama punaisena ja nauraa tirskuen. Kirjasta on jäänyt mieleen, että kuukautisten aikana ollaan jotenkin sairaita ja pitää pysyä kotosalla. Kotona olo ajan voisi sitten käyttää mekon ompelemiseen ja aloittaa seuraavan kuukauden uudessa ja raikkaassa mekossa.
Siteitä ei kotoa annettu, jotain rättejä vain. Lehdistä luin sitten sidemainoksia, ja ostin apteekin kemikaliosastolta Monella-nimisiä siteitä. Myyjätär laittoi siteet vielä ruskeaan käärepaperiin, ettei kukaan sivullinen näkisi mitä olin ostanut. Aina ei vaan tahtonut olla rahaa siihen sidepakettiin. Side oli pitkän mallinen ja siihen tehtiin kumpaankin päähän raksi, josta tavallinen kuminauha pujotettiin pitämään sidettä paikoillaan. Myöhemmin sitten kuulin sidevöistä ja sainkin sellaisen vähillä rahoillani ostettua. Se kuminauha kun hieroi ihon rikki vyötäisiltä.
Itselläni on aikamoiset traumat jäänyt noista kokemuksista. Onneksi oon jo niin vanha, etten enää siteitä tarvi. Luojan kiitos!
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:56"]
70-luvun alussa muistaakseni oli istuvia alushousuja ja erityisiä siteisiin tarkoitettujakin, kaikissa siteissä ei ollut teippejä. Mutta Monella-siteet eivät pysyneet silti.
Vöiden ja teippien välillä sellainen side, jossa oli ohut superlon-kerro ikään kuin tarrana. Ne taisivat poistua markkinoilta 1980-luvun alkupuolella. Mikä olikaan se merkki?
Kyllähän ne ohuet alwaysit tuntuivat kovin muovisilta niiden harsopäällysteisten jälkeen.
Mimosept oli noiden " tarra" siteiden nimi.
Ne virkattiin tai kudottiin ja pestiin padassa lähes kiehuvassa vedessä lipeän kanssa. Kuivattiin jossain piilossa (saunan takana).
Jaa muitakin jolla menkat alkaneet 1980-luvulla ja vielä silloinkin vanhoilliset asenteet kuukautisiin! Mulla alkoi menkat 1984. Siihen aikaan koulussa oli jo asiallisesti ja häpeilemättä kerrottu että sellaiset tytöille tulee ja on normaali kehitykseen kuuluva asia.
Joten kun kummallinen alavatsakipu päätyi siihen että alapäästä alkoi tulla verta, en tajunnut että asiassa on mitään hävettävää, vaan pidin sitä jopa iloisena asiana: minusta oikeasti tulee nainen nyt! Järkytys oli suuri, kun äidille sanoin että minulla taisi nyt kuukautiset alkaa, onko meillä siteitä, ja äidin ilme ihan panikoitui: ettei vaan isä tai veljet olisi kuulemassa missään! Hän antoi kaikin tavoin ymmärtää että tämä on asia josta EI puhuta, ja näytti alakerran vessan kaapista alahyllyn, josta voi huomaamattomasti ottaa siteitä kun tarvitsee.
Roskiin vieminen piti olla myös kovin hienovaraista. Siihen aikaan siteissä ei ollut yksittäispakkaus-muovia ja äiti ei hyväksynyt että haisevia käytettyjä siteitä olisi vessan roskiksessa. Niinpä niitä piti käytön jälkeen kääriä vessapaperiin ja salakuljettaa keittiön roskiin, ja siellä työntää kaikkien ruokaroskien alle niin ettei yhtään näy sidettä. Muistan valtavan häpeän joka tuli jos vaikka veli tai isä tuli eteisessä vastaan kun yritin salakuljettaa sidettä keittiöön - mitä jos se huomaa!
Sen ajan siteet oli myös runsaan vuodon omaavalle järkyttäviä. Ne ei ollut muotoiltuja, vaan sellainen paksu suorakaide, jossa keskellä yksittäinen heikkolaatuinen tarranauha. Mulla jotenkin aina liikkuessa koko side meni ruttuun siihen keskelle, ja sitten vuoto ohi. Käytännössä usein tunginkin vessapaperia emättimeen siteen lisäksi, koska en sietänyt sitä vuodon hulahtelun tunnetta kun tiesi että kuitenkin menee taas siteestä ohi. Tamponeja äiti ei suostunut ostamaan, ne ei kuulemma sopineet neitsyille.
Kun synnytin ensimmäisen lapseni v-88, sairaalassa oli edellä kuvattujen kaltaisia pitkiä siteitä,jotka kiinnitettiin päistään kuminauhaan. Veret oli pitkin kinttuja kun siteet falskasivat helposti:(
Katselin tuota 80luvun kuvaa: "Täältä tullaan elämä", siinä poika ihmetteli Tampaxia.
Sitten etsin, milloin tulleet markkinoille.
Minulla henkilökohtainen muisto, että 1956 olen ostanut ensimmäiset Tampaxit.
Olin jatkokoulussa vielä, kun alkoivat, siis 15v vanha!
Alkoi, kun useampaan kertaan piti käydä kotoa pyörällä hakemassa käsitöitä kevätnäyttelyyn.
Eipä sitä ennen paljoa tietoa.
Vahingossa tuli apteekista ostettua: apulaisena rouva pyysi ostamaan ehkä Tannopon?, änkytin, sain Tampaksit.
Pidin itse ja hain lääkkeet uudelleen.
Tällaiset muistot 8kymppisellä mummelilla.
Lasten huopatossu housuihin ja sillä hyvä. Toinen oli pesussa ja housuissa.
:-0 20.9.18 VAI VIELÄ TURHAA?
Kyllä näitä kokemuksia vielä löytyy ja mukava lukea.
Tuota kyllä ihmettelen, että vuosien jälkeenkin
omaan kirjoitukseeni tuli jatkoa!
Täytyy ihmetellä myös, että monilla ollut niitä "alkeellisiakin" suojia käytössä, kun minulla ennen 60lukua.
Tai itsellä ei ollut kylläkään tietoa, ehkei koulussakaan.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:56"]
70-luvun alussa muistaakseni oli istuvia alushousuja ja erityisiä siteisiin tarkoitettujakin, kaikissa siteissä ei ollut teippejä. Mutta Monella-siteet eivät pysyneet silti.
Vöiden ja teippien välillä sellainen side, jossa oli ohut superlon-kerro ikään kuin tarrana. Ne taisivat poistua markkinoilta 1980-luvun alkupuolella. Mikä olikaan se merkki?
Kyllähän ne ohuet alwaysit tuntuivat kovin muovisilta niiden harsopäällysteisten jälkeen.
Muistan ainakin Saba-siteet, joita aloin käyttämään 70-luvun loppupuolella. Niissä oli tuollainen tosi pitävä ihan ohut superlooni pitämässä sidettä paikallaan ja hyvin pysyi. Muutenkin ne olivat imukykyisiä. Sitten nekin taisivat muuttua teipillisiksi ja hävisivät jossain vaiheessa markkinoilta. Taisi olla juuri 8O-luvun alussa.
Minulla alkoi kuukautiset vuonna -88 ja muistan paksut kaupan siteet. kotona äitini pakotti käyttämään vanhoja sideharsoja. Siis sellaisia mitä on nykyäänkin äitiyspakkauksessa. Ne taiteltiin sopivan muotoiseksi ja pestiin käytön jälkeen. Kaupasta ostetut poltettiin keskulämmitysuunissa ja muistan kuinka äiti huusi kun laitoin epähuomiossa sideharson sinne.