Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

~*~*~*HUHTIHIPPUSET viikolla 12*~*~*~

17.03.2008 |

en ainakaan huomannut että meillä olis vielä pinoa kasassa..? :) mukavaa uutta viikkoa kaikille!!!

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran oli luettavaa muutaman päivän lukemattomuuden jäljiltä, etten jaksa kuin ihan lyhyesti pinoutua.

Iiiisot vaaleansiniset onnittelut sekä Elisabethille että Mrs_Starlightille! Ihanaa kuulla, että kaikki oli mennyt hyvin teillä molemmilla! Jotenkin konkretisoitui kummasti itsellekin, että kohtapuoliin on omakin nyytti sylissä.

Mettäntytölle jaksamista surun keskelle.

Yritän tulla pääsiäisen pyhien aikana kommentoimaan muuta + kertomaan oman navan kuulumiset.

Ronjaruu rv 36+6 ja esikoinen _eilen_ 1v6kk (hämmästyttävän samaa tahtia mennään siis Annika33:n kanssa =)

Vierailija
62/88 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut mrs starlightille pienestä pojasta. Älä ahdistu liikaa alhaisesta mielialasta, se kyllä korjaantuu sitä mukaa kun hormonit tasoittuvat ja oppii lapsensa tuntemaan. Ja jos jaksaminen on kortilla niin neuvolasta saa apua, se ei ole heikkouden merkki vaan sitä varten neuvolathan Suomessa ovat!

Ja samaa sinulle, hitsit kun en muista nimim. mutta jolla lapsi perätilassa. Ei voi pakottaa lakautta ulos, mutta jos siihen päädytte niin paikalla on kyllä koko lääkäriarsenaali ja synnytys hoidetaan tavanomaista tarkemmin läpi. Joos näyttää s iltä että lapsi on iso eikä luonnollinnen synnytys onnistu iin sitten sektio on se keino. Sektiohaavan paraneminen on jokaisella yksilöllistä ja silloinkin saa kotiin apua jos tuntuu ettei pärjää. Ja hirmuisen pieni osa lapsista syntyy perätilassa, moni pyörähtää oikeisiin lähtökuoppiin viime metreillä.

Mullakin tämä muksu on vasta oppinut että pää alaspäinkin voisi jo olla. Edelleen liikkuu reippaasti asennosta toiseen, tilaa on kun on pieni lapsi. Neuvola oli eilen ja taas th ihmetteli kun ei oikeiin hahmota lapsen asentoa kun on niin omituisella kiemuralla nukkumassa :)

Paino + 500g viime viikosta

RR 109/73

Hb 122

SF 33

Syke 140 paikkeilla

Rt, ei lähelläkään kiinnittymistä ;)

Tajusin eilen että itse synnyin 4 pvä päästä kun äiti oli näillä viikoilla. Tuli sitten kiire laittaa remontti finaaliin! Eilinen päivä kiinniteltiin kylpyhuonekalusteita. Tänään Tapellaan kattolistoja kiinni kieroon betoniin. Rehellisesti sanottuna v****mainen homma. Mutta tapetit vaativat kattolistat niin ne on laitettava nyt kun vielä voi. Ja komeroihin vielä viimeiset korit kiinni. Jos vielä ehtisi siivota ja laittaa lapsen nukkumispaikan valmiiksi ennen synnytystä niin hieno homma. Ikkunatkin voisi ehtiä pesemään... Mies nauroi että me kuljemme rautakaupassa kuin lintupari joilla pää nykii ja on tukko ruohoa nokassa. Pesänrakennusvimmako?

Iloista, ihanaa ja aurinkoista pääsiäistä kaikille!

Pumpulipingu 37 tasan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh... Ronjaruun ja Annikan esikoiset on jo 1v6kk.. Mun pikku muru on vasta huomenna 1v6kk! :D Mut siis samoissa mennään..

Winkun paikoissa oli tapahtunu edistystä... Vau! :) Mulla ei oo tapahtunu moneen aikaan mitään muutosta. :)

Lueskelin noita kuulumisia, mutta oikeen mitään ei jääny mieleen. Paitsi VIVAn kysymys sektiojutuista. Uusimmassa Sydänääni-lehdessä oli juttu Aktiivisesta sektiosta. Se oli ihan mielenkiintonen. Siinä se äiti oli tehny toivelistan ihan samaan tapaan ku alatiesynnytykseenki, mutta tietysti koskien sektioo. Se oli laittanu siihen ihan pikkujuttuista lähtien isompiin asioihin, esim." ei oteta silmälaseja päästä kun haluaa nähdä mitä tapahtuu" , " haluaa että kerrotaan mitä tapahtuu" , " vauva syntymän jälkeen masun päälle mikäli molempien vointi sallii - sit vasta pesulle" , " vauva heräämöön ensi-imetykselle" , " vauva isän kanssa siihen asti, että vauva pääsee äidin luo" , jne... Siinä artikkelissa kehotettiin tutustumaan sektion vaiheisiin ym. ja sit sen mukaan esittämään omia toiveita jos niitä löytyy. Esim. sektioviillon paikasta voi keskustella lääkärin kanssa etukäteen jne..

Oma napa: Eilen oli päivällä muutaman kerran alavatsalla semmonen jännä kipu/vihlasu. Muistelin, että Heidistä oli samanlaisia parina edeltävänä päivänä ja sillon illalla vähän ennen ku ne vedet meni... :) Ja sit illalla kun oltiin miehen serkun juhlissa, ni oli pariin otteeseen semmonen jakso, jollon oli menkkamaista kipua alavatsalla.. piti ihan hieroskellakin välillä. :) Noinkohan se synnytys alkaa pikku hiljaa lähestyy?! :) Ainakin mulla on semmonen olo vähän ollu noitten eilispäivästen juttujen jälkeen.

Nyt on selkä kipee.. En tiiä oonko lepäilly huonossa asennossa, vai mistä johtuu, mut mä taidan mennä kattoo noi ruokatouhut (keitän riisipuuroo ja j.liha-perunalaatikko on uunissa) loppuun ja meen olkkariin tekee vähän niitä joogaliikkeitä jos ne auttais?! :)

Burde & viltsu 37+5 (+ heidi - huomenna 1v6kk)

Vierailija
64/88 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja wautsi burde jos muistat nuo " oireet" /" tuntemukset" ennen ensimmäisen synnytyksesi alkua ja nyt siis taas samat tuntemukset...huhhuhh, ettei pian tulisi teidän vauva maailmaan...eikö ensimmäisesikin tullut aika ajoissa ennen laskettua aikaa.???? Vai sekoitanko nyt johonkin muuhun??....

Mä olen ihan sippi, vaikka just tulin päiväunilta..mutta me oltiin noin 3 tuntia meren jäällä. Ajettiin moottorikelkalla+ reki perässä merellä yhteen saareen, tehtiin nuotio ja paistettiin makkaraa ja syötiin muutakin evästä..pojat juoksivat ja seikkailivat saaren pikku metsikössä ja itse rohjotin reen kyydissä naama aurinkoa päin niin että naama nyt kuin särellä!!!! Mutta aivan ihanaa oli ja ilma tosi hieno..pikkasen kävi viima mutta niinhän se aina siellä on tapana..Tunsin vaan itteni niin kömpelöksi kun oli kalsaria ja miehen toppahousut ja villapaitaa ja paksua toppatakkia, että olin kuin pingviini. Nyt laittamaan jotain pyhäruokaa päivälliseksi eikä vaan käristemakkaraa..;)

Viettäkääpä leppoisaa pääsiäistä kotona tai reissussa.. jokunen oli tänne pohjoiseenkin ( ei nyt kuiten lappiin, vaan oulun seudulle) tullut loman viettoon...

klematis rv 36+4..eikä oirettakaan synnytyksestä..vielä pitkääään aikaaaaan..

Vierailija
65/88 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää pääsiäistä!

Ensiksi hurjasti onnea Mrs_Starlight! Toivottavasti hormonit pian asettuu ja olo normalisoituu ja poju oppii imemään.

Ja burdeko sitten onkin seuraava hippusen hakija kun jo juilii ;) ?!

VivaS kyseli ¿menkkakivuista¿, mullakin on ollu just semmosia tuntemuksia lähinnä aina iltaisin alavatsalla. Ja supistelee paljon, muttei kipeitä juurikaan.

Eilen oli neuvola ja aika masentava olo siitä jäi =( .

rv oli 37+0

paino: +1400 (yhteensä tullut nyt 21 kg!)

turvotus: ++

RR: 140/92 ja 145/87

pissa puhdas

Hb 121 (viikko sitten 131)

sf: 36 (+1cm/viikko)

tarjonta: RT, tosi korkeella vielä ja liikkuu kunnolla

vauvan syke 140

Oli lähellä kyllä etten alkanu itkeen siinä punnituksessa, kun oon todella tehnyt kaikkeni sen eteen ettei painoa, turvotusta olis tullu lisää. Ja olihan sitä taas tullu ihan liikaa. Mun vihkisormukset kiristää jo pikkusormessakin niin ettei voi pitää siinäkään. Ja jalat on kipeet kun on niin täynnä nestettä, kuoppia vaan jää jalkapöytiin jos kevyesti painaa. Kyllä vetää mielen matalaksi :( . Sais jo syntyä, vaikka taitaa olla kyllä ihan turha toivo että ennen l.a.ta syntyis.

Rentouttavaa pääsiäistä kaikille hippusille ja mahoille!

vanilja rv 37+1

Vierailija
66/88 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea paljon täältäkin Mrs_Starlight!!! Ihanaa saada lueskella näitä vauva-uutisia!!! Näinköhän tosiaan pääsiäisenäkin saataisiin Hippusia mailmaan?! Burdella ainakin kuulostaa lupaavalta siellä! Itsellänikin on taas eilen ja tänään tullut sitä limatulppaa, mutta tää päivä on kyllä ollut ihan supistukseton, vaikka oon imuroinut, leiponut ja siivonnut tuon kakkosen huonetta, eilen viimeeksi oli sama urakka ja tänään se taas näytti siltä, ettei sille oltas tehty mitään aikoihin! Kummityttö kävi leikkimässä mein neidin kanssa, ja kyllä siellä tosiaan olikin leikitty... Pitäisiköhän laittaa osa leluista jäähylle, kun ei näytä neiti ymmärtävän tuhansista käskyistä huolimatta, että leikit täytyy myös siivota pois...

Onpas meillä monella 1,6v lapsia :D! Meidän poika sai tuon puolitoista vuotta mittariin 17. päivä!!! Nyt kun tuo LA vaan lähenee ja lähenee, niin miun silmissä tuo pikkumies näyttää aina vaan enemmän ja enemmän vauvalta itsekin... Voi toista, toivottavasti vauvan tulo ei saa tuota pikkuista tuntemaan itseään ihan hylätyksi! Ihan jännittää, miten sitä saa ajan riittämään kummallekin, niin ja noille isommillekin tietysti?!

Voi Vanilja! Toivottavasti teidän hippunen syntyisi pian, että siun olo helpottaisi! Kuulostat tosi tuskaiselta! Tsemppiä täältä sinne suuntaan viimeisille viikoille!!!

Klematis: Kuulostaa ihanalta tuo teidän retki!!! Tänään on ollut tosi kaunis ilma, olisi varmasti ollut ihanaa paistatella päivää vaikka Saimaalla, nyt meni koko päivä hellan ääressä pullan paistossa ja kahvitellessa vieraiden kanssa.

Toivottavasti Annikan vauva kääntyisi oikein päin ihan itsekseen! Onneksi siulle ei sattunut pahemmin, kun kaaduit, mutta tuo kipeä häntäluu ei kuulosta ollenkaan kivalle synnytystä ajatellen :(

Huh huh! Sasen paineet on ihan pilvissä! On siulla varmaan olemista noin korkeiden lukemien kanssa?! Jaksamisia vaan sinnekin! Toivottavasti lääkkeet pitää paineet kurissa, ettei siun tarviaisi osastolle joutua!

Jotakin muutakin piti kommentoida, mutta enpäs muista, että mitä se nyt oli. Hyvää pääsiäistä kaikille!!!

Niina ja Nirppu rv 38+2(Hui...)

Vierailija
67/88 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=green] [b] Klematiksen [/b] perhe oli ollu ihanalla retkellä!!! Mekin käytiin jäällä kävelemässä miehen ja Heidin kanssa, mutta vaan haaveiltiin makkarasta ja nuotiosta.. :) [/color]

[color=red] Ääh.. Nyt mä jo unohdin.. eiku olikos se [b] Vanilja? [/b] , joka oli käyny neuvolassa ja oli tullu taas paljon painoo. Tsemppiä! Koita olla murehtimatta ja syyllistämästä ittees. Kun oot kerran tehny parhaas, ni se riittää. Sit jos sitä turvotusta vaan tulee ja sen takii myös sitä painookin, ni ei sille oikeen sitten mitään mahda. Onneks se kuitenkin lähtee sit synnytyksen jälkeen pian pois ja saat rauhassa pitää sormuksiakin. :) [/color]

[color=blue] Mitähän sit vielä... Jotain oli mielessä, mut en enää muista ja kun en paperille laittanu ni joopa joo... Ehkä ens kerralla sitten?! [/color]

[color=orange] Oma napa: Älkää ny vielä innostuko. =) Tuskin tuo Viltsu tuolta vielä syntyy, vaikka tänäänki saunan jälkeen on " uuh" :ta ja " aah" :ta tullu vuoronperään (kun on ollu niitä juilimisia/vihlomisia mitä eilenki). ;) Automatkalla anoppilasta kotiin tuli yks tooooosi pitkä supistuskin, mutta tuskin ny vielä kuitenkaan syntyy?! :) Mies tosin jo välillä ohimennen " painelee" masua alaspäin.. :D Kuulemma viltsu sais jo sen puolesta syntyä. ;) Kai se kuvittelee, että kun masua vähän painaa alaspäin (hellästi), ni viltsu tulis sieltä nopeemmin? ;D

Doula tulee vasta maanantaina takas reissusta, joten jos sen aikoo synnytykseen saada mukaan, ni sit täytyy toivoo, ettei synny ennen sitä. Heh! Mut siis joo.. en usko, että vielä kuitenkaan. Tai mistäs sen tietää... ;)

Mä muuten laitoin eilen viltsun äitiyspakkauslaatikko-kehdon valmiiks ja kannen vielä päälle, ettei Heidi mee purkaa niitä petivaatteita pois ja ettei pölyynny turhaan. =) Siellä se ny oottaa meidän makkarissa pikku miestä tai tyttöö. <3 Kaikki on siis valmiina, lukuunottamatta vaipanvaihtopaikan alustaa, mutta se ny on nopeesti otettu vaatehuoneesta ja vuorattu liinoilla. =)

Jaa.. taidan mennä kattoo miehen kaa Hauskoja kotivideoita. =) Moi moi.

Burde & viltsu 37+5

Vierailija
68/88 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos rantsu ja burde lohdutuksesta! Oon kyl joo aika masentunu noista kiloista ja tää massiivinen turvotus vaikuttaa olotilaan jo tosi paljon. Mutta toisaalta, kolme viikkoo l.a.han ja kolme viikkoo on loppujen lopuks niin lyhyt aika elämästä että kai se menee vaikka päällään seisten!

Ja hei, huomasitteko että ens yönä on täysikuu?! Eikös silloin synny aina paljon vauvoja?! Rantsullakin jo limatulppaa tullut monta päivää..! Vaik burden vauva kai odottaakin doulaa sentään ennen kun tulee.

vanilja edelleen 37+1

Vierailija
69/88 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin.. Isot onnittelut Mrs_Starlight!! Kirjoittelehan vielä kuulumisia vauvan kanssa, kunhan ehdit.

Vanilja: Mulla on tullut molemmissa aikaisemmissa raskauksissa parikymmentä kiloa lisää, mutta ne on kyllä karissut imetyksen aikana melkeistä itsestään! Älä siitä painosta stressaa (helpommin sanottu, kuin tehty..), sitäpaitsi sinulla on turvotukset noin voimakkaana joten sekin vaikuttaa asiaan. *hali*

Rantsu3: Miten sulla on aikaisemmassa raskaudessa menny tuon limatulppa-asian kanssa? Joko saa lähetellä etänä supisteluja ihan urakalla? ;)

Pumpulipingu: Tämä on just parasta aikaa tehdä jotain remppa hommaa, kun tulee ainakin tehtyä rivakasti!

Sase-86: Toivottavasti saat lepäiltyä verenpaineita hieman alemmas! Hyvät viikothan sulla on, joten ei olisi enää pitkää aikaa kärsittävänä.

Tuikku73: Hyvin se leikkaus meenee. Kannattaa mainita hoitajille, että sinua jännittää kamalasti. Itseä ainakin helpotti, kun sai hoitajien kanssa rupatella muustakin kun leikkaukseen liittyvistä asioista ja mulle selitettiin tarkasti kaikki mitä tehtiin.

Itsellä alkaa jo olo hieman parantua, supisteluista ja päänsärystä huolimatta. Taitaa olla pahin vika välillä korvien välissä.. ;) Ehkä sekin on helpottanut, että miehellä on tässä useampi vapaapäivä peräkkäin, eikä tarvitse aivan kaikesta huolehtia yksin. Vauvalle pitäisi pestä vaatteita valmiiksi ja vaunujen kuomu odottaa myös puunausta. Muuten alkaisi olla jo valmista ihan sairaalakassia myöten, vaikken uskokkaan lähdön koittavan vielä viikkoihin.

Ihanaa ja rauhallista pääsiäistä! Ja isommilla viikoilla oleville supistuksia oman pääsiäisnyytin syliin saamiseksi =)

Lillero & Hippunen rv 35+0

Vierailija
70/88 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä neidit vetelee suklaamunia - viime viikonloppuna saatuja, kun on karkkipäivä. Kuopuskin naama virneessä ottaa ainokaistaan suklistaan...

Burdella oli sektioon hyvä vinkki - meillä omassa yksikössäni nuo kaikki toiveet tulee huomioitua ihan ilmankin, vauvan saa nähdä ennen kuin siirretään pesupaikalle - sinne on lämpölampun alle mentävä laittamaan vauvalle vähän lämmintä päälle ja sitten saa mennä tuhisemaan äidin poskea vasten (jos isä mukana, niin isä saa pitää siinä, jos ei niin anest.hoitaja tai lääkäri sen tekee) siksi aikaa kun kätilö tekee muita juttuja. SItten vauva lähtee isän ja kätilön kanssa alas pesuille ja mittauksille ja sitten odottelee isin kanssa äidin tuloa.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, ettei tuo heräämöaika kovin pitkältä tuntunut, kun olin niin väsy, et teki hyvää, et sai sen pienen hetken levätä. Ja saipahan isi tutustua vauvaan :) Miulla se ei estänyt maidon nousua mitenkään - ensimmäisenä iltana tarvitsin jo kaurapusseja - siis sektion jälkeen ja ensi synnyttyjällä harvinaista :)

Leikkausviillon paikasta ei kyllä kovin helposti voi sopia, kun on anatomian vuoksi tehtävä tavallisessa/kiireellisessä tuonne ihan alas ja sitten taas hätäsektiossa pystyyn....

Tänään vois yrittää saada otettua seuraavan koon vaatteita esille tuolle kuopukselle. Pitää kaivaa 92 senttiset, kun 86 vilkkuu jo nilkat (neiti 1v3kk - pituutta 84,5cm). Siihenhän se päivä meniskin, kun niitä kävis läpi ja vaatekaapista pienet pois. Tosin, jos malttais odottaa tän tulokkaan, niin voisi ehkä laittaa suoraan punaiset kirppislaatikkoon (huomatkaa, etten luota siihen poikaan vieläkään, ennen kuin näen ne vehkeet maailmassa ;) ) Eilen ompelin fleecekuoren ja toinen odottaa tuolla ompelemista. Miulla on kaksi pientä pakettia vaippoja, mut aloittelen aika heti kestoilla ja käytän sit samalla nuo kertikset pois.

EIlen tuntui, et tää ipana tulee mahasta läpi - niin järkkyi potkuja tuli tuohon kylkikaaren alle - hyvä ettei varpaita pystyny laskemaan ;) Mistä tulikin mieleen eräs kerta, kun pesin äidin masua sektiossa, niin hällä oli niin vähän rasvaa ja ohut iho, et se vauva näkyi sieltä mahasta läpi -- oli aika kauheeta pestä siinä kirkkaassa valossa...... Siis toisaalta söpöä, mut......

Nyt taitaa eka pesukoneellinen olla pessyt vaatteet, joten taidan mennä ne laittamaan kuivumaan.

--Mirpa kera pesueen ja masukin--

Vierailija
71/88 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis apua!!! Eiliset makkarat ja mausteiset liharuuat tunkee tänään ulos käsistä, jaloista ja naamasta. Sellanen turvotus ettei koskaan..Älä VANILJA huolestu sun kiloista ja turvotuksesta, täällä sulle kohtalotoveri. Aemmissa raskauksissa kiloja tullut n.15 kiloa ja loppu ajan turvotus siis nostanut lukemaa, nyt tulee pohjat..kaiken kaikkiaan tullut jo 16kiloa ja eikun pahenee loppua kohden (en uskaltanut mennä edes puntarille tänä aamuna )..mutta en minä rupea näitä kiloja stressaamaan, sillä kun imetys käynnistyy niin yks hujaus kun kilot lähtee...Mutta pahallehan tämä tuntuu, kun sormia ja jalkoja kuumottaa ja kasvot niin pöhöttyneet :O...en tahtonut aamulla saada maitopurkkia auki ( myötätuntoja reumaatikoille...)...Täytyy ottaa tämä päivä kevyemmän ruuan ja runsaan vesimäärän kera!!!

Limatulppaa en ole koskaan nähnyt..vaikka pojat menneet yli lasketun ajan niin ei ole lima antanut mitään ennakkomerkkiä synnytyksestä. Että enpä odota nytkään moista mössöä tulevan..Siskollani on molemmissa raskauksissa tullut limaa rv 36 alkaen ja lapset syntyneet sitten rv 38+ jotain...että onko sekin sitten yksilöllistä tuleeko vaiko ei ja kuinka pitkään ennenkuin synnytys lopulta käynnistyy???

Juu, nyt lenkille ja nesteille kyytiä...Supistussäteitä sellaisia toivoville-----********

klematis lyllertäen liukenee....

Vierailija
73/88 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kaikki raskaudet päätyneet yli lasketun ajan ja joka kerta on synnytys käynnistetty joten ei kokemusta siitä miltä tuntuu kun vauveli rupeaa syntymään ihan itekseen.

supisteluja on ollut koko aika,mutta ei silleen että rupeaisi supistelemaan ihan säännöllisesti esim.viiden minuutin välein.mutta kuitenkin,tänä aamuna vessassa käydessä samalla reissulla pulpahti ulos semmonen limanen köntti,ei ollut mitenkään verinen tai punertava.olen kuullut puhuttavan siitä limatulpasta niin olisko sitten se.....olis kyllä ihan kiva jos vauveli rupeaisi jo syntymään olo on jo tosi iso ja epämukava.

mutta,hyvää ja aurinkoista pääsiäistä kaikille

äityliini-81 ja poppoo

Vierailija
74/88 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=teal] Onko meidän perheellä vähän köyhät pääsiäissuunnitelmat, kun mä oon koko ajan täällä hengailemassa?! Heh.. No ei vaan.. ;) Neidin päikkäreiden jälkeen lähetään käymään miehen siskon perheellä ja huomenna mennään miehen tädille.. :) Et on tässä jotain aktiviteetteja, vaikka ei mihinkään pidemmälle lähettykään.

[color=darkviolet] Vanilja [/color] kirjotteli täyskuusta! Mä oon kuullu samaa.. ja nyt uusimmassa Sydänääni-lehdessä oli mun doulan kirjottama artikkeli " Andien naiset ja syntymän riitit" ja siinä oli, että " Perussa sairaanhoitajat tekivät viidentoista vuoden ajan tutkimusta siitä, minkä kuun vaiheen aikana syntyy eniten lapsia, ja voittaja oli täysi kuu. Täyden kuun aikaan raskaana olevan naisen vedet ovat täyteimmillään, joten siinä mielessä ajoitus sopii hyvin kuvaan." :D Ja sit tais olla jotenki niin, että mustan kuun aikaan syntyy eniten tyttöjä?? Jos muistan oikein..

[color=darkviolet] Lillero [/color] kerto jo pakanneensa sairaalakassin. Mä kans pakkasin sen eilen (vai toissapäivänä). =) Nyt se oottaa tuolla eteisenkaapin päällä. :D Heidin kanssahan kävi niin, että kassia pakkailtiin vasta kun vedet oli jo menny. :D

[color=hotpink] Limatulpasta... [/color] Mä en kans oo törmänny moiseen... En nyt (vielä) enkä Heidin odotus/synnytysaikaan. Mulla meni vedet holahtamalla kun nousin nojatuolista seisomaan, enkä tiiä sitten että tuliko se sit siinä sen mukana vaivihkaa.. Mutta ainakaan mitään selkeetä ei pikkareista ja housuista huomannu, kun ne vaihdoin kuiviin. Mut sen tosiaan oon mäki kuullu ja lukenu, että limatulppa voi tulla viikkookin ennen synnytystä...

Mulla olis kans yks kysymys... Onko teistä kukaan huomannu muutosta [color=hotpink] valkovuodossa [/color] näin loppua kohden mennessä? Nyt tai edellisissä raskauksissa? Tää on nyt tämmöstä yök- osastoo, mutta... Mulla on nyt kolmena päivänä ollu ihan erilaista valkovuotoo mitä ennen... Se on paaaaaaljon limasempaa ja vähän keltasempaa kuin ennen. Plus sitä tulee enemmän. Viime vessareissulla sitä oli oikeen semmonen klimppimäinen satsi. En usko, että se kuitenkaan on limatulppaa, vaan ihan valkkaria. Mietin vaan, että voiko se olla yks merkki lähestyvästä synnytyksestä? ;)

No joo.. Se siitä valkovuodosta.. =) Heidi meni äsken päikkäreille ja mies tossa koittaa korjata käsisuihkua, kun se ruikkii vedet pihalle jos lavuaarin hanassa on vähän painetta... Saa nähä kun se on kasannu sen takas (jos on kohta enää kasattavissa), että kuinka monta osaa jää " ylimääräseks" . ;)

Mukavia jäljellä olevia pääsiäispäiviä kaikille... :)

Burde & viltsu 37+6 (jee! huomenna saan alkaa tekee niitä vyöhyketerapian kohtualueita!!!!!)

Vierailija
75/88 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin on hieman köyhät pyhät kun ei voida minnekään lähteä.. Täällä kotosalla vaan sairastellaan. Viivi on paranemaan päin, nyt ollaan mä ja mies kipeenä. Molemmilla flunssaa ja mulla ilmeisesti sen seurauksena poskiontelotulehdus.. Nostin tuon viime viikon pinkanki sen tähden tähän, kun muistin et siinä oli jotain juttua em. tulehduksesta.. No ei, tuo höyryhengitys ei tehoa mulle ja lääkäriinkä en haluis mennä niin kai se on pakko vaan kestää :( Äsken kävin kuumassa suihkussa parantelemassa pikkusen oloa muttei sekään auttanu. Jos tiistaina vielä vaivaa niin ottaa sitten neuvolalääkärissä puheeks..

HIRMUSEN PALJON ONNEA Mrs_Starlightille SINISESTÄ KÄÄRÖSTÄ! Näin ne viikot vaan menee ja kohta meillä kaikilla on omat nyytit kainalossa. Joillakin on jo hirmusen paljon viikkoja kasassa, täältä paljon supistustuulahduksia niitä kaipaileville ******** <3

VATSAN YMPÄRYKSEN mittasin eilen, kokoa oli tasan 95cm. Vaan..

Burde kyseli VALKOVUODOSTA, mulla on ollu tollasta reilu puolivälistä lähtien niin en osaa sanoa.. Välillä oon ihan luullu et vedet vuotais ennen aikojaan, kun on niin runsaasti tullu. Tosin sulla on hyvin viikkoja kasassa plus supistelua ni ehkä se voikin olla merkki..

LIMATULPPAkokemuksia ei itselläni ole..

VESIEN MENOSTA SUIHKUSSA, kyllä sen huomaa jos vaan kunnolla lorahtaa :)))

Sitten vielä hiukan OMAA NAPAA & ASIAA: puolesta viikosta tuli parin päivän ajan kipeitä jaksottaisia supistuksia vähän väliä, nyt eilen ei mitään ja sainkin aikaiseksi laitettua/pestyä vauvan tarvikkeita ja vaatteita. Enää tarvitsisi pakata sairaalakassi ja Viiville varakassi jos täytyykin laittaa hoitoon (miestä kun ei kovin helpolla saa herätettyä, jos nukkuu). Tarkoitus oli laittaa nyt pyhinä kaikki kuntoon, mut kannattaisi ilmeisesti pikemminkin huilata ja parannella itseään?! Ei tässä sentään mikään kiire ole, kun meillä mennään kumminkin tuonne toukokuun puolelle.... Niin ja viime yönä taas huonosti nukuttu yö takana, nilkka tuntui makuuasennossa puutuvan. Mahtoikohan se johtua täysikuusta? ;)

G: (kahden tai useamman synnyttäneelle) Onko ollut eroja synnytyksen käynnistymisissä paljonkin? Esim. vuorokaudenaika tai vesien menot vs. supistukset, onko ollut eroja tytöillä ja pojilla?

Nyt menen huilimaan joksikin aikaa, koittakaahan muut pysyä terveinä niin sairastelen kerralla kaikkien puolesta! :P

Turvonneille & Paineikkaille jaksamiset ja voimahalit.

Vieläkös joku oli perätilassa (niinkun täälläkin ilmeisesti..)? Käännöskäskyt pienokaisille *U*

t.Ufa (35+2) & Viivi (huomenna 1v1kk)

Vierailija
76/88 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taalla tosin ei silta yhtaan tunnu.. Tassa maassa kun ei paasiaista juhlita, niikuin ei muitakaan kristillisia juhlita. Ja me ei olla mitenkaan erityisen uskonnollisia, niin jaa kylla juhlinnat aika vahiin.

Burde kyseli valkovuodosta. Valitettavasti mulla ihan sama juttu, ja just sellasen vajaan viikon ehka. Allottavaa, mutta minkas teet.

Onnea kovasti Mrs Starlight:lle pienesta pojasta!!!! Toivottavasti hormonihuurut tasoittuu pian ja imetys lahtee kunnolla kayntiin. Ja jos ei lahde niin ei kai se pulloruokintakaan niin pahasta ole.

Joku mainitsi ( sori en muista nikkia) et sektion jalkeen maitoa tuli jo niin paljon, et illalla piti turvautua kaurapusseihin! Mulla oli sama juttu ja imetys oli mulle ja esikoiselle todella helppoa heti alusta. Senkun laitoin vauvan rinnalle ja heti alkoi imemaan ja sita jatkui sitten 13kk. Nyt tietty tulee kaikki mahdolliset vaikeudet..... Muutenkin alkanut mietityttaa tuleeko tama uusi tulokas olemaan kuin sisarensa, vai ihan erilainen. Pianhan se tosin nahdaan :)

Mulla vihdoin sairaalakassi pakattuna. Hetken kesti ennenkuin tajusin, et VAIKKA meilla on sektiopaiva selvilla, se ei tarkoita etteiko vauva syntyisi ennen sita..

Oikein paljon jaksamisia kaikille loppumetreille ja pian varmaan saadaan taas uutisia! Elisabeth72 ja Mrs Starlight, tulkaa kertomaan miten elama vauvan kanssa on lahtenyt kayntiin!!!!

B 37+2 ja pikkuneiti 2v

Vierailija
77/88 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhallista pääsiäistä täälläkin on vietetty. Anoppilassa oltiin yötä ja siellä tuli järven jäällä tallattua ihanassa auringon paisteessa. Isommat lapset olivat pilkillä ukin kanssa. Mutta kyllä kävi selväksi että missään en ole ennen synnytystä yötä kuin kotona ja pakon edessä sairaalassa. Oma sänky on kuitenkin se parasvaihtoehto.

Limatulpasta oli keskustelua. Ensimmäisessä synnytyksessä limatulppa tipahti synnytyspäivän aamuna vessanpyttyyn ja siitä alkoikin heti supistella, tosin sitä en tajunnut noviisina kun vain selkään sattui. Liikkeiden tuntumattomuuden vuoksi mentiin aamupäivällä synytysvastaanottoon ja kotiin eivät päästäneet, oli kuulema synnytys jo hyvin käynnissä. Toisella kertaa ei tietoakaan limatulpasta, vain vaaleanpunertavaa vesimäistä eritettä valui pitkin päivää. Samalla supisteli kivuttomasti ja epäsäännöllisesti. Illalla rupesinn miettimään josko se on kin lapsivettä ja lähdimme käymään synnytysvastaanotossa ja taasen sinne jäin kun synnytys käynissä ja se ei ollut lapsivettä kuitenkaan vaan jotain muuta eritettä.

Oma olo on ollut ihan hyvä, pientä krempaa nyt toki, mutta ei pahempia. Turvotusta ei onneksi ole ollut, mitä nyt touhukkaamman ja pystyssä vietetyn päivän jälkeen nilkoissa. Supisteluja kivuttomia tulee päivittäin kun tekee jotain raskaampaa ja välillä levossakin. Ja mikä jänänää nämä supistukset tuntuvat päässäkin sellaisena pantamaisena tunteena tai paineen tunteena. Ennen en ole tälläistä huomannut, mutta nyt jo useamman viikon ajan ollut tälläistä tunnetta.

Vipe 38+4

Vierailija
78/88 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaapa monilla olemaan jo supistuksia ja epämääräisiä vuotoja/limoja. Mutta niinhän se onkin meidän aika jo tosi lähellä.

Eipä syntynyt tämäkään hippunen täysikuun yönä ei, vaikka sitä eilen kovasti turvotus-tuskissani toivoinkin. Seuraava täysikuu onkin sitten vasta 20.4¿ toivottavasti ei odota niin pitkään! Ai mutta burdehan sanoit, että mustan kuun aikaan syntyy eniten tyttöjä?! ;) Mä synnytänkin silloin! Eli siis kahden viikon päästä :D .

Klematiskin turvoksissa! Voi meitä! Vettä vaan ja ananasta ja sopivassa suhteessa liikuntaa ja lepoa. Ja tarvitaan tässä jo huumoriakin, varsinkin kun mun tosi isot raskausajan kengät alkoi tänään kiristää julmetusti, ei meinannut jalkapöydät mahtua sisään! Eli huumorilla joutuu ottaan, jos joutuu ens viikolla lähteen crockseilla kauppaan.. Ne on nimittäin sit seuraavat mahdolliset kengät ¿ja ainoat. Onneks täällä helsingissä ei oo lunta ;) .

Ja lillerolle ja muillekin kiitos tsempeistä, kait ne kilot nyt onkin sivuseikka, kunhan saa hippusen terveenä syliin niin kerkiäähän sitä sitten taas painoo pudotella..

Ihan hassua olla näin pääsiäisenä ihan kotosalla, toisaalta hirveen mukavaakin. Taitaa olla ihan eka (ja vika) pääsiäinen kun ollaan miehen kanssa ihan kahdestaan kotona vaan. Aika luksusta! Nyt ei vaan ihan viittiny lähteen lasketteleen ;) eikä mua hotsittanu matkustaa edes anoppilaan, on toi kolmen tunnin ajomatka kuitenkin niin tajuttoman raskas mulle jo. Eli täällä nautitaan vapaapäivistä ja tapaillaan kavereita. Meillä olikin käymässä yhdet kaverit puolitoistakuisen tyttövauvansa kanssa ja ai että se oli ihana! Ja mikä erityisen positiivista, mun mies meni ihan oma-aloitteisesti mukaan vaihtaan vaippaa ja harjoittelemaan :) ja siis kyseessä oli vielä kestovaipat, joita meilläkin kaapissa odottelee käyttäjää. Muutenkin mies kanniskeli ja " hoiteli" vauvaa ja kaiken kukkuraks kokeili sen päälle meidän pikkuruisia pelastusliivejä (tietenkin) ! Ei kyllä neiti niistä kovin välittänyt ja oli tosi hassun näköisetkin sen päällä. Saas nähdä sitten miten meidän vauva niihin ens kesänä suhtautuu...

No tulipas sitä tarinaa, vaikka pikaisesti piti vaan jotain laittaa. Hyviä pääsiäispyhiä!

vanilja kera hippusen rv 37+2

Vierailija
79/88 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys remontin keskeltä! Ihanaa, kun pölisevät piikkaus-, kittaus -& hiontahommat on nyt tehty ja olen jo saanut osan superhienosta pölystä pois alakerrasta. Takkahuonekin näyttää jo aivan toiselta, vaikka seinissä ja katossa on vasta pohjamaali ja lattia pelkkää betonia. Mutta ne entiset karsean huonosti kuultolakatut puolipaneelit, irvistelevä parketti yms. oli paaaaaljon pahempaa. Ja on kyllä sekin kivaa, että äitini miehineen lähtee huomenaamulla kotia ja ovat tulevan yön siskoni asunnolla, joten saadaan vaihteeksi olla ihan omalla porukalla. Naureskeltiin, että seuraavan kerran nähdäänkin mun jakaannuttua.

Täällä on puhuttu valkovuodosta ja limatulpasta. Tuo valkkarin määrä on ihan järkyttävää täälläkin = parit, kolmet pikkarit menee joka päivä. Limatulppaa en nähnyt viimeksi ja eipä sitä takuulla nytkään ole, kun kerran oli jo to paikat kahdelle sormelle auki... Lapsivedet mulla meni ekassa synnytyksessä vasta ekalla ponnistuksella, joten sitäkään en pysty kommentoimaan, että huomaako hulahduksen suihkussa.

Vaniljalle ja muille turvonneille tsemppiä! Itsellä oli viimeksi pahemmin turvotusta, mutta pahoin pelkään, että jälleen se pukkaa kunnon tuvotuksen vasta synnytyksen jälkeen. Viimeksi mä tulin 3 vrk sairaalassa olon jälkeen painavampana kotiin, kuin synnärille menessä. Ja pihalle tuli kuitenkin lapsi " oheistarvikkeineen" eli turvotusta oli ainakin about 5 kg. Ei näkynyt säärestä alaspäin kuin yhtä pullamössöä. Musta tuon turvotushomman pahin puoli oli se, että oli todellakin hankalaa löytää jalkaan sopivia kenkiä. Vanilja olikin jo keksinyt, että Crocksit voi pelastaa. Minä vinkkaan puolestani ihan perus kumppareiden käyttöä. Etenkin, jos on vähän viileämpää tai sattuu asumaan siellä, missä talvella on vielä lunta.

Pääsiäistä on mekin viettty kotona, huomenna tosin käydään ihan päiväretkellä appivanhempien kakkosasunnolla, kun ei olla nähty heitä pitkään aikaan ja lähtevät kohta lappiin lomailemaan. Herkkuja on syöty, lampaasta & minttuhyytelöstä mämmiin ja kermaan. Nyt painun heittämään pyykit rumpuun ja laittamaan savuporosalaatin iltapalaksi. *njam!*

Nautinnollisia pääsiäispyhiä,

Winku ja Veera, 36+5

Vierailija
80/88 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, eipä syntynyt tännekään hippusta täydenkuun aikaan :D. Taas ihan supistukseton yö takana, en edes vessaan kertaakaan herännyt!!!

Limatulpasta: Niin no joo... Se lima, mitä miulta on nyt viikon verran tullut, kuulostaa aikalailla samalta kuin Burdella. Siis mie oletan sen olevan sitä limatulppaa, sellaista melkein kirkasta, ehkä ihan aavistuksen kellertavää, TODELLA limaista (venyy ja paukkuu :D) ja tän lisäksi miulta tulee sitä normaalia valkovuotoa. Ennen esikoisen syntymää pikkareihin tuli samanlaista limaa, mutta siinä oli verijuovia mukana. Valitettavasti en oo tajunnut kirjoittaa ylös, kauan siitä liman tulosta meni synnytyksen käynnistymiseen, sen muistan, ettei siitä heti kyllä mihinkään lähdetty. Kakkosesta ja kolmosesta en sitä limatulppaa bongannut ennen synnytystä ollenkaan. Oon kuullut, että siitä menee joillakin vielä kaksikin viikkoa ennenkuin synnytys käynnistyy, joillakin heti perään tulee vedet ja se on menoa sitten. Saa nähdä, milloin oma koitos on edessä. Jotenkii voisin vaikka vannoa, että se on sen kaksi päivää LA:n jälkeen, kun tää hippunen näkee päivänvalon.

UfaKuk kyseli, millaisia eroja on ollut synnytyksissä. Mie en oo huomannut minkäänlaista ero näiden kolmen välillä (poika, tyttö, poika). Kaikki synnytykset on alkaneet yöllä supistuksilla, vedet meni esikolta synnärin ammeeseen, kakkosesta ja kolmosesta kalvot puhkaistiin. Kestoissakaan ei oo paljon eroja ollut, esikolta tunsin ekat supistukset klo 3.45 ja sairaalaan mentiin klo 9 aamulla, poika syntyi klo 14.21. Kakkosesta heräsin ensimmäiseen supistukseen keskiyöllä melkeinpä tasan ja sairaalaan lähdettiin jo klo 2, kun supistukset olivat niin kipeitä, ettei jalat enää pitäneet alla supistuksen aikana. Neiti syntyi klo 7.31. Kolmosesta heräsin ekaan supistukseen klo 2 ja sairaalassa oltiin klo 6.40 ja poika syntyi klo 12.47.

Meilläkin ollaan pääsiäistä vietetty ihan kotosalla. Eilen siis leivoin ja kestitsin vieraita. Tänään käytiin koko porukalla kaupassa, Mäkkärissä, siivottiin yhdessä ja käytiin koko perhe saunassa, miekii, joka inhoan saunomista ihan hirveästi! Toivoin kai salaa, että josko tää yksi S saisi jotakin aikaiseksi, mutta ei tässä oo tullut kuin muutama hassu kivuton supistus. Josko tää ilta päättyisi sitten vielä siihen yhteen S:ään, ja tulisi lähtö, kun kaikki kolme S:ää on sitten jo tältä päivältä kokeiltu ;D.

Mutta nyt tää lähtee tästä tuijottelemaan tuota telkkaria, josko sieltä tulisi jotakin katsottavaa...

Jaksuja!

Niina ja nirppu rv 38+3