G: onko mielestäsi noloa, jos morsiamen vanhemmat maksavat häät?
siis kuulin eilen kun joku noin 25-30v nainen puhui hääsuunnitelmistaan. Sain sen käsityksen, että vanhempansa maksavat ruuat, paikan ja morsiamen puvun. Itse maksavat sormukset, miehen puvun, kampaajan ja valokuvaamon, tosin kampaajan äiti "saattaa" maksaa.
Musta sellainen ois tosi noloa, jos ei omalla rahalla pääsis naimisiin?
Kommentit (26)
jotenkin kummaa, et joillekin se aikuisuuden mitta on raha. TUntuu et jos pitää ulkoisista asioista etsiä omaa aikuisuuttaan, niin ei sitä sitten kovin aikuinen ole...
Kerjääminen tai pakottaminen on noloa. Tai velvottaa vanhemmat maksamaan ja sen jälkeen paisutella kuluja älyttömästi.
Meillä ainakin maksoi mun vanhemmat häät, koska miehen vanhemmat on köyhiä ja mun taas varakkaita. Heille heittää meidän suhteellisen pieniin häihin 4000 Euroa ei ollut lähellekään edes kuukauden säästösummansa. Ts. heille jäi sinä kuukautena silti säästöön. En pyytänyt maksamaan, mutta tarjoutuivat perinteen mukaan ja olihan se meille ok. Me olemme töissä, hyvissä ammateissa, mutta on asuntolainaa ja palkatkaan ei vielä niin isot, joten meillä tuo 4000 Euroa ei tosiaan olisi mennyt heittämällä. Häämatkan maksoimme itse, vaikka vanhemmat tarjosivat siihenkin rahaa...
Mä en ymmärrä, miksei vanhemmat voi maksaa, jos haluavat? Vai pitääkö itse maksaa ensin ja sitten ottaa muuten vaan ennakkoperintöä kahta kuukautta myöhemmin...?
Tosin; sittemmin on selvinnyt että tämän kaverin perhe on tosi köyhä. Eli siis kysymys kuuluu: onko kaikki joille tämä taloudellinen itsenäisyys on niin tärkeää, lähtöisin köyhistä oloista?
[/quote]
Tosin vanhempani ovat lähtöisin vaatimattomista oloista, joten ehkä sitä kautta tulee tietynlainen tahto itsenäiseen toimeentuloon. Nyt en kehtaisi ottaa rahaa vastaan vanhemmilta (ainakaan suuria summia - nimellisesti voisivat olla mukana, jos haluaisivat), koska heillä on rahaa about saman verran kuin meillä.
mun vanhemmat maksoivat meidän häät ja mitäpä sitä nolostelemaan. heillä on varaa, he halusivat, oli hauskat juhlat, kiitos vaan...
siis häissä mutta myös yleensä, opiskeluissa jne. Eräs kaverini oli ihan ehdoton, että naimisiin ei mennä jos ei itsellä ole varaa ja käsittääkseni sitten itse kaiken maksoivatkin. Tosin; sittemmin on selvinnyt että tämän kaverin perhe on tosi köyhä. Eli siis kysymys kuuluu: onko kaikki joille tämä taloudellinen itsenäisyys on niin tärkeää, lähtöisin köyhistä oloista?