G: onko mielestäsi noloa, jos morsiamen vanhemmat maksavat häät?
siis kuulin eilen kun joku noin 25-30v nainen puhui hääsuunnitelmistaan. Sain sen käsityksen, että vanhempansa maksavat ruuat, paikan ja morsiamen puvun. Itse maksavat sormukset, miehen puvun, kampaajan ja valokuvaamon, tosin kampaajan äiti "saattaa" maksaa.
Musta sellainen ois tosi noloa, jos ei omalla rahalla pääsis naimisiin?
Kommentit (26)
Ehdottomasti noin, jos vain morsmaikun vanhemmilla on varaa ja halua! Miksi ei, jos haluavat maksaa. Itse olisin antanut kenen vaan maksaa kekkerit, jos joku olisi tyrkyttänyt. Jos joku haluaa helpottaa jollain tapaa meidän elämää ja jollain on siihen varaa, niin tottakai otan avun kuin avun vastaan. Meillä valitettavasti laitettiin kolmeen osaan eli kummankin vanhemmat ja me itse.
Eli jos on hyvätuloiset vanhemmat, maksavat. Jos ei ole, sitten morsiuspari saa itse maksaa. Eli siitä käy ilmi millaisesta perheestä morsian on kotoisin.
Vanhemmat maksaa = hyvä perhe, morsiuspari maksaa = persaukiset vanhemmat.
Itse en kuitenkaan halunnut vanhempiamme (kummankaan!) maksumiehiksi. Jos ollaan niin aikuisia, että mennään naimisiin, luulisi rahatkin olevan omasta takaa!
Tämä siis minun mielipiteeni. Mutta ei minusta ole noloa tuokaan. Kukin tyylillään:)
vai oikein parempien piirien? Huh. Yök, mikä ihminen!
kulujakopolitiikka oli suurin piirtein sama. Ei tosin ollut ku noin 30 hlö vieraina. Meillä oli silloin sellainen elämäntilanne, johon upposi kauheesti rahaa ja muutenkin, pienipalkkaisessa työssä molemmat.
Mun vanhemmat tarjoutui itse maksamaan, joskus häitä miettiessä heitin et jaahas, alas isukki kaivaa kuvetta mutta ikinä en mitään silleen pyytänyt. Äiti tarjoutui ihan oma-aloitteisesti maksamaan. Ehdotti eka ruokailua kotonani ja oisin siihenkin ilomielin suostunut mutta laskimme et pitopalvelu tuli maksamaan about saman verran.
ja mun vanhemmat makso noin 2/3 ja miehen 1/3. Itsellemme jäi jotain pientä. Oltiin opiskelijoita. Ihan mielellään olisivat mun vanhemmat maksaneet koko kekkerit, mutta miehen vanhemmat halusivat osallistua ihan vapaasta tahdostaan. Vieraita oli 150 täysin ulkoistetut, joten kulujakin oli jonkunverran. Minun puolesta olis ihan kuinka vaan käynyt, jopa niin, että oltaisiin itsekkin osallistuttu enemmän, mutta näin halusivat, joten mikäs siinä. Olen samoilla linjoilla sen kirjoittajan kanssa, että jos elämässä jotain saa helpommalla ja joku haluaa auttaa, niin miksi ei ottaisi apua, olipa minkä ikäinen tahansa?
mutta siis kai niillä rahaa sitten on, kun ovat tukeneet opiskeluja ja matkoja ja sellaisia. Ja antavat joskus edelleenkin rahaa isoihin ostoksiin.
Ja edelleenkään, en ole vuosiin pyytänyt rahaa (paitsi pari kertaa LAINAKSI) mutta mielestäni siinä ei ole mitään pahaa että vanhempani antavat sitä, jos heillä sitä on. Auttelen vanhempiani aika paljon asioissa, itse asun kaupungissa ja vanhempani maalla, joten aina ennen kotiin menoa juoksen päivän kaupungilla hakemassa sitä sun tätä. Samoin aina vien jotain tuliaisia ja muutenkin auttelen isää joissain yrityksen asioissa.
Minusta se on täysin normaalia ja olen varautunut maksamaan suuren osan jopa tytärpuoleni häistä. Morsiamen vanhemmille kuuluu perinteisesti vähintään ruokatarjoilun järjestäminen.
miten nää numerot oikein pomppii???
kun sulhasen suvulle piti maksaa että ottaa meidän tytön. Me maksoimme häämme ihan itse. Opiskelijoita oltiin, mutta kivat häät ja hauskaa oli. Jos ei ole rahaa "prinsessahäihin" niin kannattaisikohan järjestää vähän vaatimattomammat häät. Ja jos se on häiden komeudesta kiinni, niin onkohan se avioliitto sittenkään oikea ratkaisu.
Eikö perhe ole juuri sitä varten, että autetaan?
Tulee ihan mieleen mun entinen poikaystävä, joka ei voinu ees tulla kimppakyydillä kauppaan, koska se oli turhaa helpotusta elämään kun kerran kävellenkin pääsi-
Itse olen valmis kustantamaan tyttäreni häät (ja vaikka pojankin) jos tuolloin monen vuoden kuluttua oma varallisuuteni vaan antaa myöden. Joka tapauksessa osallistun mielelläni häiden valmisteluun siinä määrin kuin se vain on mahdollista. Niin minun ja puolisoni vanhemmatkin tekivät, kukin osallistui omien mahdollisuuksien mukaan. Appiukko taisi kustantaa pitopalvelun, isäni teki kutsut ja maksoi valokuvat, anoppi maksoi hääsviittimme, äitini antoi vanhan hääpukunsa ja taisi maksaa juhlapaikan kukat, enää en tarkkaan muista miten kukakin osallistui. Ja omistammekin laitettiin, meillä oli yli 100 hengen häät.
Ymmärsit varmaan nyt väärin. Tässä ketjussa oli juuri kyse siitä, että onko noloa, jos vanhemmilla on varaa järjestää ne prinsessahäät, ei ollenkaan kyse siitä, että itsellä ei olisi varaa. Jos vanhemmillla on varaa ja halua, niin eikun vaan prinsessahäät kehiin!
kysymys kuului: Onko mielestäsi noloa jos morsiamen vanhemmat maksavat häät? Ja mielestäni on jotenkin noloa. Jos minä järjestän juhlat, niin minä myös maksan ne juhlat.
että jos ei ole rahaa prinsessahäihin, niin kannattaiskohan järjestää vaatimattomammat häät. Tässähän sitä varaa oli, se vara oli vain vanhemmilla, joten ei missään nimessä kannata oman ylpeyden tähden jättää unelmiaan täyttämättä, jos löytyy joku, joka ne haluaa toteuttaa. Hyviä ihmisiäkin on vielä olemassa. Minä ainakin toivoisin, että minulla olisi varaa tukea lapsiani, kuten omani ovat minua tukeneet niin rahallisesti kuin henkisestikkin. Jos vain millään voin helpottaa omieni tietä tässä maailmassa niin yritän kyllä kaikkeni.
Tässä kysyttiin mielipidettä ja minun mielestäni on noloa jos vanhemmat maksaa minun juhliani. Voisin väittää jopa että tähän kysymykseen ei ole absoluuttisesti oikeaa vastausta vaan vastaus on aina subjektiivinen. Vedä nyt herne nenääsi jos haluat, mutta mielestäni noloa on...
Ottakoon sitten vaikka lainaa jos eivät muuten selviydy.
Me jätettiin morsiamen vanhemmat kutsumatta meidän häihin, koska eivät suostuneet niitä maksamaan.Sulhasen suku oli kyllä paikalla.
noloa vaan se, että esim. morsian automaattisesti olettaa niin tehtävän! Tai sulhanen. Eri asia jos morsiamen vanhemmat sitä itse ehdottavat.
morsiusparin vanhemmat, joten silloin ne ovat myös maksajina! Jos ei vanhemmilla tosissaan ole varaa maksaa, niin eipä ole asiaa häihinkään. Näin munkin mielestä! Jos omat vanhemmat on köyhiä, niin katsii vähän kattoo, miten ne miehen vanhemmat tienaa tai on tienannu :) Valitsee miehensä sitten sen mukaan!
ja ovat työssäkäyviä jne. Ei ole noloa jos ovat nuoria, vasta yhteen asettuneet, opiskelijoita tms.