Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luin salaa pojan puhelimesta tekstiviestit...

Vierailija
27.11.2008 |

Tiedän että niin ei saisi tehdä, mutta tulos kuitenkin järkytti. 11v. poika on "tyttöystävälleen" viestien perusteella puhunut itsemurhan teosta:( Lähetetyt viestit oli poistanut, mutta saapuneissa oli tyttöystävältä viestejä tyyliin: "mä en kestä jos teet itsarin, mä tuun sun perässä, rakastan sua niin" . Siis apua, en mä ainakaan oon huomannu että poika ois mitenkään masentunut. Kavereita on paljon ja ei kyllä paljon kotona oo, kun aina kavereiden kanssa ulkona. Ja tosiaan esimurrosikä nyt vasta menossa. Miten pitäs toimia?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin itsemurhaa enemmän tai vähemmän vakavasti. Vasta kuitenkin 17-vuotiaana yritin ensimmäisen kerran. Toisen kerran reilut kaksikymppisenä. Aika kauan sai munkin vanhemmat odottaa, ja sitten se kuitenkin muka oli shokki.

Vierailija
22/40 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukea alaikäisten lasteni viestejä heidän puhelimestaan. Lapseni myös tietävät että näin teen, pistokoe periaatteella. Jumanlavita nainen, lapsesi on vasta 11 v. !!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuttiin vierekkäin, pidettiin kädestä kiinni ja läheteltiin rakkauskirjeitä.

Miten 11-vuotias muka edes seurustelee?

Seuraava seurustelusuhde olikin sitten vasta parikymppisenä.

Vierailija
24/40 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vie yksityiselle psykiatrille, heti. vaadi lääkitystä, terapiaa, hoitoa. pakota poika sinne. julkinen puoli toimii liian hitaasti ja tehottomasti. toimi sinä nyt kaikilla resursseilla mitä sinulla on, niin ei tarvitse myöhemmin katua.



minä menetin veljeni hänen ollessaan 15 vuotta, hän oli suunnitellut itsemurhaa jo monta vuotta sitä ennen. se kävi ilmi hänen päiväkirjastaan, jota luimme hänen kuolemansa jälkeen. pari kuukautta ennen kuolemaansa kävi julkisella keskustelemassa, laitettiin pitkään terapiajonoon, olisi ehkä pääässyt puolen vuoden sisään, sinne asti ei elänyt.



nyt jälkiviisaana, jos olisimme vuosia ennen kuin kuoli hänen päiväkirjaansa päässeet lukemaan, olisi pitänyt toimia heti. minun mielestäni tässä ei ole oleellista se, että olet lukenut viestit, se on pikkujuttu. kerro totuus tai kehitä jokin valhe että luit vahingossa, luulit omaksi puhelimeksesi. tai sano että luit koska olet huolissasi pojan voinnista, olit muka huomannut jotain käytöksessäään. tämä on pikkujuttu. se iso juttu tässä on pitää poikasi hengissä.



itsemurhia tapahtuu oikeasti. hän saattaa tehdä sen jo tänään. toimi hyvä äiti, ja toimi nopeasti.

Vierailija
25/40 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos poika tietäs että luen hänen tekstiviestit, niin varmasti pitäs huolen, että poistaa kaikki samantien:(



ap

Vierailija
26/40 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain on kyllä todella pielessä, ota ihmeessä nyt jonnekin yhteyttä!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/40 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritin varovasti kysellä onko kaikki hyvin? Onko kavereiden kanssa mitään riitoja tai "tyttöystävän"? Kuulemma kaikki on ihan hyvin. Olin itse eilen niin järkyttynyt ku tänne kirjoitin, että laitoin pojan olevan 11v vaikka on 12v:( No puhuin siskoni ja äitini kanssa vielä illalla ja poika menee siskoni luokse viikonlopuksi, ja siskoni aikoi jutella hänen kanssaan enemmän. On poikani kummitäti ja puhuu nykyään hänelle enemmän asioistaan kuin minulle... Toivottavasti siinä sitten selviää onko ollut pelkkää läppää nämä jutut vai mitä....



ap

Vierailija
28/40 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän tässä on nyt asian ydin eikä jokin "poikani ei saa suuttua minulle". Herää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/40 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se suuttuminen on nyt pikkujuttu. Se ei ole tässä se oleellinen asia. Kysy itse, näytä että äiti välittää. Ota vakavasti. Vielä ei ole liian myöhäistä.

Vierailija
30/40 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yleensä sellainen joka itsemurhaa oikeasti suunnittelee ei yleensä kerro siitä. Voi kirjoittaa päiväkirjaansa tai vast. mutta ei puhu siitä.

Ja tuon ikäiset päästelee suustaa kaikenlaista ajattelematta asian vakavuutta lainkaan...



Mutta ilman muuta nyt täytyy hoksottomien olla vireessä ja jututtaa poikaa missä mennään..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/40 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) et itse pysty ottamaan asiaan keskusteluun pojan kanssa vaan sysäät vastuun jollekulle toiselle

b) suhtaudut 11 v kuin täysikäiseen tuon viestin lukemisen (ehkö muunkin?) suhteen. Kyseessä on oma alaikäinen lapsesi, lainkin silmissä sinulla on oikeus (ja velvollisuus) olla tietoinen häneen liittyvistä asioista

c) pelkäät niin kovasti lapsesi suuttumista ettet uskalla tunnustaa hänelle "rikostasi"

Vierailija
32/40 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) et itse pysty ottamaan asiaan keskusteluun pojan kanssa vaan sysäät vastuun jollekulle toiselle

b) suhtaudut 11 v kuin täysikäiseen tuon viestin lukemisen (ehkö muunkin?) suhteen. Kyseessä on oma alaikäinen lapsesi, lainkin silmissä sinulla on oikeus (ja velvollisuus) olla tietoinen häneen liittyvistä asioista

c) pelkäät niin kovasti lapsesi suuttumista ettet uskalla tunnustaa hänelle "rikostasi"

Onhan nyt hemmetti kumma, ettei ÄITI osaa hoitaa hommiaan!Et sinä ole poikasi kaveri vaan vanhempi ja sinun velvollisuutesi on pysyä siinä asemassa eikä pelätä sitä, että poika 12 v. suuttuu! Tää on niin tätä! Lapset remuaa yömyöhään ja kaiket päivät kylillä eikä vanhemmilla ole aavistustakaan, mitä niille kuuluu! Minulla on myös 11-vuotias poika eikä todellakaan vielä seurustele! Käsittämätöntä, mihin tämä maailma on menossa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/40 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan sitä, että ei kerro sen jälkeen mulle enää mitään asioitaan, kun kuulee mun lukeneen hänen viestit:( Ja ei meillä todellakaan poika remua yömyöhiin ulkona, kyllä meillä on ihan normaalit kotiintuloajat tyyliin arkena klo 20 ja viikonloppuna klo 21. Ja tiedän keiden kanssa poika liikkuu jne. Mutta otanpa tosiaan sitten itseäni niskasta kiinni ja kysyn suoraan asiasta!



ap

Vierailija
34/40 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yleensä sellainen joka itsemurhaa oikeasti suunnittelee ei yleensä kerro siitä. Voi kirjoittaa päiväkirjaansa tai vast. mutta ei puhu siitä.

Ja tuon ikäiset päästelee suustaa kaikenlaista ajattelematta asian vakavuutta lainkaan...

Mutta ilman muuta nyt täytyy hoksottomien olla vireessä ja jututtaa poikaa missä mennään..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/40 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, nyt on trendi että seukataan jo aika nuorena, mutta tuo 10-13 vuotiaiden seurustelu ei nyt kuitenkan ole ihan samanlaista kuin murkkujen.....

Toisekseen jos ap kertoo pojalleen lukeneen tämän tekstiviestejä, tulee 100 varmasti tästä lähin poistamaan KAIKKI viestit puhelimesta. Mielestäni ap toimi siinä oikein että ei kerro urkkineensa puhelinta vaan hänellä on vain ollut sellainen olo ettei lapsella kaikki ole hyvin.



ja se joka itsemurha-aikeistaan kertoo, ei sitä todellisuudessa ole edes tekemässä, vaan hakee huomiota. henkilö joka todellakin hautoo itsemurhaa, ei hiisku siitä kenellekkään.

Vierailija
36/40 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pitää huolen ettet näe enää viestejään. Toisaalta, tiedät jo sen kaikkein kauheimman, mitään pahempaa tai suurempaa kerrottavaa ei ikinä voisi ollakaan kuin suunnitelmia tehdä itsemurha. Kaikki mitä tulevaisuudessa mahdollisesti salaa on pienempiä asioita kuin tämä.



Ota sellainen asenne että vanhemmilla on oikeus lukea noin pienen lapsen tekstiviestit, ei mitään anteeksipyyteleviä asenteita vaan suoraan asiaan.



Vie edes muutaman kerran psykiatrille, ole kiltti. Hän osaa arvioida tilanteen vakavuuden, toivottavasti ainakin. Perheenjäsenet ovat usein sokeita näissä asioissa, ovat liian lähellä.

Vierailija
37/40 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että oikeasti tekoa harkitsevat eivät siitä kertoisi. Se on yleinen harhaluulo.



Ottamalla tilanteen vakavasti et häviä mitään. Jos nyt olisikin niin että liioittelet ja otat turhan vakavasti ja ei hän oikeasti mitään suunnitellut jne, niin hyvä vaan. Poika voi hyvin, hyvä juttu. Mutta entäs jos onkin tosissaan, etkä ottanut asiaa tarpeeksi vakavasti ja tehnyt kaikkea voitavaasi? Menee loppuelämä syyllisyydessä ja jossitteluissa kieriskellen.

Vierailija
38/40 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoinkin että asia pitää ottaa vakavasti.



Monelle itsemurha tulee yllätyksenä: " en huomannut mitään, ei sanonut koskaan mitään!"



Ja tiedän useampi ihmisiä mitkä ovat sanoneet riistävänsä itseltään hengen mutta niin vaan ovat vielä hengissä vaikka sanomisista on aikaa vuosikausia.

Ja sitten on taas niitä jotka eivät sanoneet mitään eikä niistä huomannut mitään kunnes päättivät päivänsä.



En pyytänyt vähättelemään mutta en nyt lääkepurkkiakaan hakisi vielä.

Vierailija
39/40 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut paljon hyviä vastauksia. Asia pitää ottaa todella vakavasti.



Minulle tuli mieleen, olisiko mahdollinen sellainenkin näkökulma, että poika olisi uhkaillut tyttöä itsemurhalla, jostain syystä, vaikka hän ei olisikaan masentunut? Siis pitääkseen vallassaan jollain tavalla, tietäen, että tyttö palvoo häntä (jos tyttö esim. on uhannut jättämisellä).



Tämä on epätodennäköistä omastakin mielestäni! Todennäköisemmin on kyse todella siitä, että poika on masentunut. Mutta kirjoitin tämän vain siksi, että kaikki vaihtoehdot tulee ottaa huomioon, vaikka epätodennäköisetkin.

Vierailija
40/40 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos tyttö on uhannut jättää pojan kiintymyksestä huolimatta. Jos suhteessa jokin on kuitenkin vialla ja tyttö haluaisi siitä irti, vaikka onkin kiintynyt poikaan. Tai sanoo rakastavansa, vaikkei rakastaisikaan..

Oudolta tosin tuntuu, jos tuon ikäisillä olisi jo tällaista ihmissuhdepeliä.