Vankilassa olevan miehen avovaimo vastailee kysymyksiin
Kommentit (93)
lapsen tulevaisuudelle on hiukkasen tärkeää, millaisen kasvatuksen/roolimallin hän kotoaan saa, mutta jos te opetatte esimerkillä " älä tee niinkuin isukki, ettet päädy kiven sisään" , niin mikäs siinä=)
Ei ole ok olla rikollinen, mutta se ei myöskään määrittele koko ihmistä pahaksi ja kelvottomaksi. Ja sellaisissa yhteiskunnan kultapojissa voi olla paljon piilevää pahaa, kuten pedofiliaa ja perheväkivaltaa jne.
Mutta kaiketi tätä no turha selittää mammoille, kun on paljon helpompi ajatella, että kaikki jotka ovat vankilassa tai edes joskus olleet ovat pahoja, ja taasen ne nokian insinöörit on aina todellisia miessukukunnan helmiä.
iskä on oikeasti hyvä mies, se on meidän oma vika, kun iskä vetelee turpaan, eiks niin?
Tässä kun oli nyt näiden kahden asian vastakkain asettelusta kysymys (siis ainakin mun puoleltani), onko oikeasti niin, että perheestään välittävä mies, joka on tehnyt rikoksia, ja istuu/istunut niiden takia linnassa huonompi puoliso ja isä, kuin sitten se nokian insinööri, joka on muuten puhtoinen, mutta hakkaa ja alistaa perhettään...
Onneksi mulla on tuo ensimmäinen versio, koko perhe voi hyvin.
PS. Mun mieheni on kyllä viimeisen tuomionsa istunut jo vuosia sitten, mutta sitä ennen oli monta kertaa linnassa. Nykyään on kyllä itsekin insinööri, mutta hiana sellainen. Paitsi tietysti av-mamman mielestä, koska on kerran ollut rikollinen...
kuinka venkuloiden muijat yleistävät, vai? Kuka on sanonut, että nuo venkulat ovat täysin pahoja,mitä? Itse en kyllä sellaisen kanssa lapsia tekisi, koska yleensä tyhmyys periytyy, ja älykäs ihminen ei vankilaan joudu.
sen kirjoitetun tekstin perusteella, vai?
Eli jos kirjoitat henkisesti yhtä lahjakkaasti kuin simpanssi, niin sellaisena sinua on pakko pitää.
Nähtävästi herättää oikein tosissaan tunteita tämä aihe. Eihän tässäkään esimerkiksi kukaan ollut vaatimassa rikollisille mitään kunnioitusta rikosten takia. Mä ainakin olen puhunut vain siitä, että se, että ihminen on tehnyt rikoksia, ei määritä häntä kokonaan. Että rikoksia tehnyt ja vankilassa ollut ihminenkin voi olla oikeasti ihan hyvä ihminen. Mutta se tuntuu olevan liikaa mammoille. Kannattaa kuitenkin miettiä, kumpi auttaa meitä kaikkia enemmän: se, että vihataan ja halveksutaan rikollisia, vaikak nämä kuinka yrittäisivät tehdä parannuksen, vai se, että otetaan ihmiset ihmisinä, teot tuomitaan, mutta kun ne on sovitettu, saa ihminen aloittaa puhtaalta pöydältä...
Mää en muuten ole mikään " kessukka" , vaikka mieheni entinen konna onkin. Päin vastoin. JOhan sen aikanaan vankilanjohtajakin miehelleni sanoi, että on kaksi syytä, miksi moninkertainen rikollinen ei palaa linnaan. TOinen on uskoon tulo ja toinen tiukka muija.
Vierailija:
ajattelen=) Et mistään. Sen toki tiedän, että Suomessa ei joudu ihan pikku rikkeestä vankilaan ja myös sen, että tosi monet uusivat rikkeensä, kun pääsevät vapaalle. Jostainhan noita kessukoita, jotka " rakastuvat" kaiken maailman murhamiehiin, löytyy ja usein päätyvät itse otsikoksi iltapäivälehtiin. Yleistä kunnioitusta rikolliset eivät koskaan tule saavuttamaan, päinvastoin.
eipä sinunkaan tekstisi mistään älystä ole näyte=) Linnavenkula on aina linnavenkula ja syystä yhteiskunnasta eristetty, piste. Toki tapansa voi muuttaa ja mikäs siinä, mutta valitettavan moni ei sitä tee.
" Tavismammat ei ymmärrä, että on ihan ok olla rikollinen, niinkö?"
Niin eipä noista hirveän älykästä kuvaa saa.
En ole vielä yhtään järkevää kommenttia ainakaan tästä ketjusta aiheesta lukenut.
JA hei, älykäs ihminenkin voi jäädä huumekoukkuun, oletko kuullut sellaisesta? Ja silloin ryhtyä tekemään rikoksia. Myös esim. ADHD on yksi todella suuri tekijä rikolliselle tielle joutumisessa, mutta tuskin sinäkään väität, että kaikki ADHD-ihmiset ovat tyhmiä.
Ymmärrän toki, että jos ei ole itse ihan varma älynlahjoistaan, on helpompi yrittää nostaa itseään jonkin kokonaisen ihmisryhmän yläpuolelle.
Vierailija:
kuinka venkuloiden muijat yleistävät, vai? Kuka on sanonut, että nuo venkulat ovat täysin pahoja,mitä? Itse en kyllä sellaisen kanssa lapsia tekisi, koska yleensä tyhmyys periytyy, ja älykäs ihminen ei vankilaan joudu.
ja sitten toinen syy on että joutuu multiin, se elämäntapa käy usein hengen päälle.
Mä oletan, että sulta irtoaisi fiksumpaakin tekstiä, vaikutat ainakin sellaiselta noin muuten.
Mutta tämä taitaa vaan olla sellainen aihe kuin sektio tai imetys, ei muuta kuin hutkimaan sen kummemmin ajattelematta. Kuten toi, että sanot, ettei tekstini ole näyte älystä, kerrotko vielä että miksi? Mikä niissä on niin kovin epä-älykästä?
Vierailija:
eipä sinunkaan tekstisi mistään älystä ole näyte=) Linnavenkula on aina linnavenkula ja syystä yhteiskunnasta eristetty, piste. Toki tapansa voi muuttaa ja mikäs siinä, mutta valitettavan moni ei sitä tee.
Ja lapset joille valehdellaan että isi ei ole vankilassa vaikka selvästikin on kun kerran siellä käydään sitä tapaamassakin niin...
miksi ihmeessä isin vankilassaolo pitää salata lapsilta jos siinä ei ole mitään pahaa?
Maailman parhaita isiä tietenkin ovat kaikki sellaiset, jotka eivät ole edes paikalla kun ovat vankilassa... eivätpähän pääse pätkimään lapsiaan. Ja kaikki jotka eivät ole vankilaan joutuneet tietenkin ovat jotain pedofiilejä ja lastensa pahoinpitelijöitä.
Miksi jumalauta te niitä väkivaltaisia ja epärehellisiä paskiaisia oikein ihannoitte?
Hyvä isä ei hankkiudu vankilaan vaan elää niin että pystyy pitämään huolta perheestään.
Eivät he pahoinpitele tai raiskaa ketään eivätkä varastele toisten rahoja tai autoja.
linnaan huumausainerikoksista ja niiden liitännäisistä, siis varkauksista jne. ELi sitä elämää kymmenisen vuotta, mutta oli jo alkanut kuntoutua kun me kohdattiin. Koska mä taas olen täysin erilaisesta " maailmasta" , niin musta oli suuri apu miehen lopulliselle kuiville pääsemiselle.
JA siis mies on ollut jo vuosikaudet täysin kuivilla, lukenut itselelen korkeakoulututkinnon ja on tällä hetkellä erittäin hyvässä työpaikassa. Meillä on kolme lasta ja elämä varsin normaalia. Suurin kiitos miehen parantumisesta kuitenkin kuuluu sen vanhemmille, jotka ei koskaan hylänneet poikaansa, vaan jaksoivat tukea, ja painostaa myös opiskelemaan silloinkin kun elämä ei ollut yhtään hallussa.
Ylipäätään, määrittele millainen on " hyvä" ihminen? Ja millainen " paha" ?
että nuo ressukat tarvitsevat vain minua ja ohjaustani, niin ne muuttuvat ja niistä tulee " hyviä" . Kyllä pahojakin ihmisiä on olemassa ja valitettavan usein ne ehtivät tekemään paljon pahaa, täysin viattomille.
Ensimmäinen vaatimus edes noin likimain hyvälle ihmiselle on että se osaa edes muodon ja maineensa vuoksi käyttäytyä niin kuin ihmisten kuuluu eli ei riko lakeja, ei mätä ketään turpaan, ei varastele, ei tehtaile petoksia, ei kaahaile kännissä ja vaaranna toisten henkeä, ei tapa, ei raiskaa, ei myy huumeita.
Toinen vaatimus sitten, jonka täyttää vähän paremmat ihmiset kuin edellämainitut on se, että ymmärtäisi MIKSI ihmisen kuuluisi käyttäytyä noin. Sinä et ehkä ole vielä tällä tasolla.
" paha" ihminen ei välitä muista, vaan tekee kaikkensa saavuttaakseen omaa mielihyvää.
Siis että huumevenkulat eivät ole hyviä vanhempia. Entiset sellaiset taas voivat oikein hyvin olla. Myös ne jotka ovat toipumassa, vaikka eivät vielä " täydellisiä" olisikaan, voivat olla.
Meidän ei tarttenut asiaa salata, kun lapsi oli 1-v 3kk kun isä pääsi vikan kerran vankilasta. Mutta ei me siis lapsille (nyt niitä on jo monta) olla kerrottu että isä on ollut vankilassa, pitäisikö muka jonkun mielestä? Ehkä sitten joskus teini-iässä varoittavana esimerkkinä...
Mä en taas tajua miksi pitää olla noin puusilmä, eikä voi lukea tekstiä normaalisti? Ei kukaan ole väittänyt, että linnakundit olisi automaattisesti jotain unelmapuolisoita, ja " tavalliset" miehet heti pedofiilejä. Mä ainakin olen yrittänyt vain kirjoittaa siitä, että ei se kuitenkaan niinkään yksinkertaista ole, että kaikki linnassa olevat ovat ihan paskoja kaikilla elämänalueilla ja kaikki vapaana olevat työssäkäyvät taasen sitten olisivat automaattisesti niitä hyviä isiä ja puolisoita jne.
Ja yllätys sulle: kaikki linnassa istuvat eivät ole väkivaltaisia.
Vierailija:
Ja lapset joille valehdellaan että isi ei ole vankilassa vaikka selvästikin on kun kerran siellä käydään sitä tapaamassakin niin...miksi ihmeessä isin vankilassaolo pitää salata lapsilta jos siinä ei ole mitään pahaa?
Maailman parhaita isiä tietenkin ovat kaikki sellaiset, jotka eivät ole edes paikalla kun ovat vankilassa... eivätpähän pääse pätkimään lapsiaan. Ja kaikki jotka eivät ole vankilaan joutuneet tietenkin ovat jotain pedofiilejä ja lastensa pahoinpitelijöitä.
Miksi jumalauta te niitä väkivaltaisia ja epärehellisiä paskiaisia oikein ihannoitte?
Hyvä isä ei hankkiudu vankilaan vaan elää niin että pystyy pitämään huolta perheestään.
Täällä kun ei tunnetusti järjellä loistella...
Voitko vielä kertoa, että mikä on se aikaraja, jossa ihminen muuttuu taas hyväksi? ELi jos mun mies on nyt viimeiset 5 vuotta elänyt kunnon kansalaisen elämää, niin onko se jo hyvä ihminen?
JA taasen, muuttuuko ihminen pahaksi heti sen ensimmäisen kerran, kun vaikka kännissä tappelee?
yritän vielä kerran sanoa: mun ainoa pointti on ollut se, että yksi asia ei määrittele koko ihmistä. ONko esim. mieleltään järkkynyt ihminen paha? Sellaiset kun saattaa tehdä todella pahoja tekoja, vaikka eivät itse sitä ymmärtäisikään.
Vierailija:
Ensimmäinen vaatimus edes noin likimain hyvälle ihmiselle on että se osaa edes muodon ja maineensa vuoksi käyttäytyä niin kuin ihmisten kuuluu eli ei riko lakeja, ei mätä ketään turpaan, ei varastele, ei tehtaile petoksia, ei kaahaile kännissä ja vaaranna toisten henkeä, ei tapa, ei raiskaa, ei myy huumeita.Toinen vaatimus sitten, jonka täyttää vähän paremmat ihmiset kuin edellämainitut on se, että ymmärtäisi MIKSI ihmisen kuuluisi käyttäytyä noin. Sinä et ehkä ole vielä tällä tasolla.
ajattelen=) Et mistään. Sen toki tiedän, että Suomessa ei joudu ihan pikku rikkeestä vankilaan ja myös sen, että tosi monet uusivat rikkeensä, kun pääsevät vapaalle. Jostainhan noita kessukoita, jotka " rakastuvat" kaiken maailman murhamiehiin, löytyy ja usein päätyvät itse otsikoksi iltapäivälehtiin. Yleistä kunnioitusta rikolliset eivät koskaan tule saavuttamaan, päinvastoin.