Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitaloissa asujat!

Vierailija
22.03.2008 |

Kompostoitko?

Minkälainen komposti?

Jos et niin mikset?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompostoitko?

-Kyllä, mutta vain kesäisin. Kompostoin lehdet ja nurmikonleikkuujätteen, joskus tulee laitettua mukaan kahvinporot tms hienojakoinen keittiöjätekin.

Minkälainen komposti?

-Mun äitini rakentama puinen laatikko.

Jos et niin mikset?

-Asutaan sellaisella paikkakunnalla, jossa biojätteen lajittelu on tehty tosi helpoksi. Sekajäte laitetaan valkoiseen tahi kirjavaan pussiin, biojäte mustaan. Nämä molemmat pussit saa laittaa omaan piharoskikseen, josta ne kerran kahdessa viikossa hakee jäteauto. Pussit lajitellaan jäteasemalla.

Vierailija
2/10 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

L&T:n Globe ja hyvin toimii

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

syy: kompostissa on vielä edellisen asukkaan ruuanjätteet mädäntyneenä sisällä eikä tiedetä mitä niille tehtäisiin. muutettiin aikoinaan joulukuussa ja komposti oli jäätyneenä eikä saatu sitä käynnistymään keväällä niin ruuat mätäni sinne. sellaisena se on nyt ollut kolme vuotta, joka kesä käännetty ympäri mutta mitään ei ole tapahtunut.

olen kyllä ajatellut että pitäisi hankkiutua noista jotenkin eroon ja ostaa uusi lämpöeristetty kompostori. kun hyvähän se olisi kompostoida...

Vierailija
4/10 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan suunniteltu Biolanin kompostorin tms. hommaamista, mutta hinnat ovat niin korkeat ettei tässä elämäntilanteessa (minä hoitovapaalla) ole varaa sellaisiin " ylellisyystuotteisiin" .

Mitään halpis-kompostia emme halua, vaan mieluummin kerralla kunnollisen. Kierrätämme kuitenkin paperit, pahvit ja lasin, joten jotain teemme ympäristön hyväksi.

Vierailija
5/10 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja että siitä saa hyvää lannotetta kotiin ja että jätehuollon maksut olisivat pienemmät. Näyttää siltä että voitais harventaa jäteastian tyhjennys 2 viikon välein tapahtuvasta 3 viikon välein tapahtuvaksi (ollann just muutettu oktaloon).

Vierailija
6/10 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa jätteen päälle reilusti kuiviketta ja sekoittakaa. Sitten aloitatte normaalisti kompostoinnin. Kasaatte kuin täytekakkua, jätettä ja kuiviketta, jätettä ja kuiviketta. Välillä hiukan möyhitte sitä. Kyllä se siitä käynnistyy ja vanhatkin jätteet hajoaa, kun kompostori kuumenee kunnolla.

Vierailija
7/10 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut, että yleensä kompostoijilla on ongelmat nimenomaa Biolanin kanssa.

Vierailija
8/10 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

entisen asukkaan itse väsäämä puuviritys joka ei enää mene edes kunnolla kiinni. ollaan sekoitettu siihen lehtiä ja käännetty kerran kesässä mutta sielä ne perunanpalat vielä olla möllöttää.. no, ehkä ensi kesänä on jotain tapahtunut :) ja uusi kunnollinen kompostori pitäisi saada, on vain niin pieni tontti ettei uudelle ole tilaa ennenkuin tuon vanhan saisi tuosta pois.

jostain kompostinherätteestä olen kyllä kuullut, kannattaisikohan sitä kokeilla?

Vierailija
9/10 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajaa saman asian kuin herätekkin. Heräte on ureaa.

Vierailija
10/10 |
23.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka rakentaa vanhasta arkkupakastimesta toimiva kompostori.

En muista sivua, mutta googlettamalla varmaan löytyy. Meillä on mökillä vanha pakastin, odotan innolla että pääsen sen muuntamaan kompostoriksi. On siis sitten myös talvikäyttöinen kun kerta eristykset on mukana jo. Freonit on kuitenkin muistettava hoitaa pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän