ketään juristia tai muuta yrityslakia tuntevaa paikalla?
yrityslakiin liittyvä kysymys:
onko rakennusalalla pääurakoitsijalla oikeutta pidättää aliurakoitsijalta rahaa, joka on laskutettu ja työt tehty vedoten siihen, että joitakin virheitä on työn laadussa? kysymys on aika isoista rahoista ja korjaustöitä ei olla pyydetty tekemään.
Kommentit (12)
Automaattisesti ja mielivaltaisesti tilaaja ei voi pidättää mutta useimmiten urakkasopimuksessa on asiasta maininta tai ainakin pitäisi olla. Sen mukaan sitten eletään.
Itse olen ollut monesti tilanteessa jossa urakkasopimuksen pykäliä tutkitaan em. syystä.
ja reklamointikin pitää tehdä mahdollisimman nopeasti. Työmailla pitäisi olla tarkastajat (pääurakoitsija tmv.) joka ottaa kantaa heti työn laatuun ja viimeistään työlistoja tarkistaessaan. Tämä siis teoria, eri asia käytännössä.
Neuvoisin kyselemään raksaliitosta lisää, auttavat yleensä ihan mielellään.
Sopimuksessahan tuo asia pitäisi olla sovittu.
Itse olen töissä ollut tilaajan asemassa ja olen juuri tuota menettelyä käyttänyt jos alihankkijoiden kanssa ongelmia. Se ei tietenkään ole mikään eka kortti, jonka vetää pakasta. Jos siis keskutelut ovat tuossa vaiheessa, niin sitten ollaan jo aika huonossa jamassa.
Pitää siis tosiaan ensin antaa korjausmahdollisuus. Reklamaatiohan kantsii tehdä heti. Kannattaa myöskin kommunikoida viraliset asiat kirjallisesti.
Tokihan tuo on todella melko viimeinen temppu, sen jälkeen on vaikea rakentaa toimivaa yhteistyötä
on/pitäisi olla osaava vastaava mestari. On paikalla usein ja reklamoi virheistä nopeasti ja saattaa ne rakennuttajan tietoon.
on/pitäisi olla osaava vastaava mestari. On paikalla usein ja reklamoi virheistä nopeasti ja saattaa ne rakennuttajan tietoon.
ja liitän siihen vielä edellytyksen REHELLINEN. Mestareitakin kun on joka lähtöön. Tiedän erään, joka pelaa tilaajien pussiin ja osaa huijata aloittelevia firmoja niin, ettei työn tehnyt pikkufirma saa lopulta latin latia... Vetkutellaan ja vetkutellaan tarkastuksissa ja lopulta kiistetään kaikki työt.
ja tosiaan meille ei olla tarjottu mahdollisuutta korjata asiaa. Paska tilanne! t.ap
eivät auttaneet vaan sanoivat etteivät ole yrittäjiä vaan työntekijöitä varten.. t.ap
p.s. jos joku vielä osaisi sanoa onko laillista pidättää meiltä osa rahasta kokonaan vedoten virheisiin? eli voimmeko laillisesti jäädä ilman rahaa?
ihan oikeaan asianajajaan. Kai teillä on sellainen?
Tuo kannattaa viedä eteenpäin. Eihän se tilaaja voi yksipuolisesti määritellä, miten paljon pidättää maksusta - siitä pitää päästä joko sopimukseen tai sitten arvioida tilanne oikeuden kautta.
Meillä on tosiaan tuon yhden k*päämestarin takia juttu menossa oikeuteen, saatavaa on reilut 20.000. Yhtäkään työtuntia eivät maksaneet, töitä tehtiin toista kuukautta!!
Tuossa tilanteessa teillä ei ole kovin paljoa oikeuksia. Jos olette siis lähteneet urakkaan ilman mitään sopimusta, niin urakoitsijahan voi ihan hyvin väittää, että olette harjoittelumielessä olleet ilmaiseksi työmaalla. Sopimus on kyllä ihan kaiken a ja o.
Mä en tunne rakennusalaa (vaan puhuin ihan toisen alan kokemuksella aiemmin), mutta onko rakennusalalla joitain valmiita mallisopimuksia? Niitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Jos teillä ei ole sopimusta, niin teidät voidaan vetää vastuuseen myös muiden kuin teidän itse tekemistä virheistä, koska teidän vastuuta ei ole rajattu millään lailla.
Jos kyseessä on merkittävät rahat, niin juristi asialle ja kiireen vilkkaa. Jos on kyseessä muutama tonni, niin sitten on vaan oppirahat maksettava. Juristi tulisi todennäköisesti kalliimmaksi.
Toki aina voi pyytää juristilta arvion mitä ja millä kustannuksilla tuossa tilanteessa voi edetä.
Käänny huomenna asianajajan puoleen, joka auttaa. Toki asiantuntevasta neuvosta joudut maksamaankin, mutta se lienee tilanteessasi parasta.
pyytää korjaamaan ja reklamoida asiasta. Koko summaa ei kuitenkaan tarvitse maksaa ennen kuin "tavara" on toimitettu. Mutta alihankkijalle on annettava mahdollisuus korjata virheet.