Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älkää täditelkö!

Vierailija
13.03.2008 |

Rakkaat av-mammalaiset! pyydän hartaasti että lopetatte tädittelyn kaupoissa, kaduilla missä vain. Olen alle 30 ja harva se päivä saan kuulla kaupassa kun äidit neuvovat aktiivisia lapsiaan ' varopa kulta tätiä' , ' äläpä ole tädin tiellä' ! Mää en ole mikään täti! Vaikka nainen, akka, eukko, tyttökin. Mutta ei täti.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöjä tytöttelen, naisia tädittelen. Pojat on poikia ja miehet setiä.

Vierailija
2/36 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun ystäväni ovat tätejä " Tiina-täti" vaikka ollaan alle 25-vuotiaita!

Se on vakiintunut sana puhuttaessa lapsille.. Ei kannata ottaa loukkauksena tm.

tai no saas nähdä kun seuraavalla kerralla sanon, että " varo akkaa"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiselle sanoisin tietysti et " olet tuon naisen tiellä" mutta koska lapsi toistaa ku papukaija niin sanon tädin koska se nainen pikkumiehen suusta kuulostaisi turhan tylyltä...

Vierailija
4/36 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten kierrän ja sanon esim. " Katso eteesi" , " varo ettet törmäile muihin" , " väistäpä nyt" .

Joskus saatan sanoa " nainen" . Lapsikaan ei käytä tätiä kuin sukulaisista ja kysyy esim. " mihin toi nainen menee" .

Vierailija
5/36 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää puhua lässynlässyn kieltä? Tätejä ja setiä palapla. En ole opettanut omille lapsilleni kyseistä termiä lainkaan. Paitsi kun on kyseessä oma oikea täti.

Vierailija
6/36 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Nainen" on helposti töykeän kuuloinen. " Rouva" on hölmö ilmaus jostain nuorekkaasta kolmekymppisestä - vanhemmasta ihmisestä voin käyttääkin.

Englannin " lady" ja " madame" ovat niin helppoja.

Vierailija
7/36 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Englannin " lady" ja " madame" ovat niin helppoja.

Vierailija
8/36 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim " Peku, anna läskiperseelle tietä"

Vierailija
9/36 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mamistu turhemmistakin asioista.

Vierailija
10/36 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun liikut esim. kaupassa. Ei kuulosta ihan normaalilta jos sulle jatkuvasti joku saa olla tätittelemässä.

Vierailija
11/36 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

selväksi tämän palstan luonne. Kohteensiirto on aina hieno asia.

Vierailija
12/36 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opetan lapselle, että kaikki vieraat naiset on " tätejä" ja vanhemmat naiset ovat " rouvia" . Minusta tuntuisi oudolta sanoa, että " varo naista" lapselle. Voin sanoa varo muita/ muita ihmisiä, mutta musta tollainen tädittely on ihan normaalia.

Vierailija
13/36 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun töissä täditellään. Olen siis lto ja vanhemmat puhuu lapsilleen että: sanoppas tädille heippa. Vittu meillä on nimetkin!

Vierailija
14/36 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vielä enemmän korvaan särähtää rouvittelu, jota jotkut vanhat miehet harrastaa. Neiti on ihan ok. Suomessa ei oikein ole sopivan neutraalia ja helppokäyttöistä nimitystä.

Vierailija
15/36 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sen sanan osaa sanoa jopa tyttökin, eikä kuulosta ainakaan minun korvaan tylyltä.

Kertokaa minulle, missä vaiheessa te tädittelijät alatte puhumaan lastenne kanssa/lapsillenne naispuolisista ihmisistä naisina?

Hassua, ihan kuin nainen olisi jotenkin häveliäs sana... toisaalta kyllähän tässäkin ketjussa huomasi toisille tulevat mielleyhtymät kuten horoperse, laardivittu jne. Että sellaiseen kategoriaan pistätte itsenne hyvät äidit. Kiva asenne opetettavaksi omille lapsille.

En ole ap, mutta naiset naisina ja miehet miehinä.

Vierailija
16/36 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aina edes tunne kaikkia, kun sijaiset vaihtuvat. En itse asiassa muista tällä hetkellä kuin yhden sijaisen nimen. Sitä paitsi kun kysyn yleisesti lapselta vaikka, että " sanoivatko tädit sitä tai tätä" niin en todellakaan ala luetella, että sanoiko Riitta, Marja, Veera tai joku sijaisista sitä tai tätä. Jos nyt ollaan esim. kotiin lähdössä, voin sanoa, että sanopa Riitalle hei. Jos siis on täti, jonka satun tuntemaan.

Vierailija
17/36 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon " päiväkodin akkoja" aina hoitajiksi, lapselle. Esim, että mene hoitajan luokse, en mä niitä osaa täditellä, ovat hyvin eri-ikäisiä. Mutta muuten varmaan tulee tuota täti sanaa käytettyä.

Vierailija
18/36 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin yleissana mies/nainen. Ja meillä täti setä nimitystä käytetään myös ystäväpiirin aikuisista jotka ihan oikeasti kokevat sen kunnioittavana terminä.

Eli meitä on moneen junaan, eikä tässä olekaan varmaan sitä oikeaa sanaa olemassa!

Vierailija
19/36 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyrin olemaan käyttämättä mitään muotoa, kuten joku muukin tuossa jo kirjoitteli " varo muita...siirry pikkasen..." .

Rouva, tyttö, mies, herra ovat meillä muuten käytössä.

Vierailija
20/36 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muita tädittelyn vastustajia :D rispekt

ap