Älkää täditelkö!
Rakkaat av-mammalaiset! pyydän hartaasti että lopetatte tädittelyn kaupoissa, kaduilla missä vain. Olen alle 30 ja harva se päivä saan kuulla kaupassa kun äidit neuvovat aktiivisia lapsiaan ' varopa kulta tätiä' , ' äläpä ole tädin tiellä' ! Mää en ole mikään täti! Vaikka nainen, akka, eukko, tyttökin. Mutta ei täti.
Kommentit (36)
olet lasten silmiin vanha akka alias täti. ( ;
Minua ei tädittely ole koskaan häirinnyt, mutta omalle lapselleni en jaottele ihmisiä sukupuolen mukaan vaan sanon vaikka " varo ihmistä" .
ja varmasti opetan tapaa edelleen lapsilleni, vaikka selvästikin osa ihmisistä täälläkin on täysin kasvattamattomia.
joo-o, voit olla oikeassa ja sehän se tässä pahiten kuppaakin. Prkl ;)
Mun yhdestä sukulaisesta tuli täti jo alle 4- vuotiaana....
Mutta kun aletaan miettiä mitä kaikkea ' tätiin' liitetään niin ei se aina niin positiiviskaikuista ole. Mm. adjektiivina tätimäinen tuskin koskaan sanottu hyvällä?
Vierailija:
Rakkaat av-mammalaiset! pyydän hartaasti että lopetatte tädittelyn kaupoissa, kaduilla missä vain. Olen alle 30 ja harva se päivä saan kuulla kaupassa kun äidit neuvovat aktiivisia lapsiaan ' varopa kulta tätiä' , ' äläpä ole tädin tiellä' ! Mää en ole mikään täti! Vaikka nainen, akka, eukko, tyttökin. Mutta ei täti.
Ei siitä mihinkään pääse. vaikka itse pidät itseäsi kuinka nuorekkaana, niin sen lapsen näkökulmasta sinä olet vanha, eli täti. Siksi meillä täditellään kaikkia selkeästi yli 21-vuotiaita!
Itse tulin eka kertaa tädiksi 19 vuotiaana ja vaikka mun siskon lapset kutsuu mua: " Maijaksi" , kummitukseksi (eli siskoni keskimmäinen lapsi on kummipoikani), " Maija-kummiksi" , tätsäksi ja harvoin " Maija-tädiksi" , niin ei mua ole koskaan ärsyttänyt tuo tädittely, ei edes silloin, kun olin yläasteella! Enemmän mua kismittää teitittely (ja olen sentäs vasta 25v..), se se vasta saa ihmisen tuntemaan itsensä vanhaksi!
Itse sanon meidän taaperolle esim. kaupassa:
Päästä täti ohi, anna sedän mennä edelle jne.
Harvoin joutuu lasta komentamaan, mutta mun mielestä on aika tökeröä sanoa lapselle: laske mies ohi, anna naisen mennä ohi.
Tyttö/poika sanaa käytetään myös, mutta pelkästään siinä tilanteessa, kun kyseinen henkilö on selvästi lapsi. Eli en todellakaan tytöttele/pojattele teiniä tai esim. parikymppistä.
Vierailija:
Päästä täti ohi, anna sedän mennä edelle jne.
Itse yhdistän täti-sanan sukulaisiin sekä tätimäisyyteen (mikä ei tosiaan ole yleensä positiivinen asia), ja siksi vältän sen käyttöä. Eikä minusta mies tai nainen kuulosta tylyltä lapsen suusta, esim. " mitä toi mies tekee" . Missä iässä se mies/nainen sitten tädittelijöiden mielestä EI kuulosta tylyltä lapsen suusta?
Joku kysyi, koska tädittelijät siirtyy keskustelemaan omille lapsille naisista.. jouduin oikein miettimään, mutta en koskaan käytä naisista sanaa nainen kavereidenkaan kanssa. Yleensä puhutaan muijasta jos ammatti tai nimi ei ole tiedossa, akasta jos tyyppi epämiellyttävä.
Ainoastaan asiakeskusteluissa käytän sanaa nainen. Kai sitä täytyy opetella se nainen-sana kun omat lapset tuosta kasvaa.
Mutta SINÄ aikuisena et voi kutsua nuorta naista tädiksi. Se on tökeröä. Täti on, kuin tantta.
Kutsutteko muuten parikymppisiä miehiäkin todella sediksi? Ei tulisi minulle nimittäin mieleenikään!
Vierailija:
Itse yhdistän täti-sanan sukulaisiin sekä tätimäisyyteen (mikä ei tosiaan ole yleensä positiivinen asia), ja siksi vältän sen käyttöä. Eikä minusta mies tai nainen kuulosta tylyltä lapsen suusta, esim. " mitä toi mies tekee" . Missä iässä se mies/nainen sitten tädittelijöiden mielestä EI kuulosta tylyltä lapsen suusta?
Kyllä se mun mielestä kuulostaa tylyltä. Jaa-a, enpäs osaa vastata tuohon. Luultavasti joskus teininä tuo " nainen-mies" sana on ok lapsen suusta.
Ja kyllä meilläkin käytetään joskus tuota " päästä muut ohi" ym.
Olen muuten päiväkodissa töissä ja pienten puolella kaikki lapset ja vanhemmat puhuvat hoitajista " Maija-täti" ja " Merja-täti" , ei " Maija-hoitaja" ja " Merja-hoitaja" . Isompien puolen lapset käyttävät myöskin tuota täti sanaa, vanhemmat puolestaan vähän sekä että; hoitajaa sekä tätiä.
Vierailija:
kun töissä täditellään. Olen siis lto ja vanhemmat puhuu lapsilleen että: sanoppas tädille heippa. Vittu meillä on nimetkin!
Mutta minusta minua myyjänä saa vieraat lapset ja vanhemmat rauhassa täditellä. He eivät tiedä nimeäni ja olen mieluummin lapselle täti kuin nainen, rouva tai oikeestaan edes myyjä. Joka sekin on kyllä aivan käyttökelpoinen sana :-)
Vierailija:
Kyllä se mun mielestä kuulostaa tylyltä. Jaa-a, enpäs osaa vastata tuohon. Luultavasti joskus teininä tuo " nainen-mies" sana on ok lapsen suusta.
Ja kyllä meilläkin käytetään joskus tuota " päästä muut ohi" ym.
Olen muuten päiväkodissa töissä ja pienten puolella kaikki lapset ja vanhemmat puhuvat hoitajista " Maija-täti" ja " Merja-täti" , ei " Maija-hoitaja" ja " Merja-hoitaja" . Isompien puolen lapset käyttävät myöskin tuota täti sanaa, vanhemmat puolestaan vähän sekä että; hoitajaa sekä tätiä.
Meidän tarhassa lapset puhuttelevat hoitajia nimeltä, samoin vanhemmat. Toisaalta on ruotsinkielinen päiväkoti, eikä ruotsiksi tuollaista tädittelyä esiinny. Kai se siksi omiin korviinkin kalskahtaa kummalliselta ja negatiiviselta (kaksikielinen perhe, oma äidinkieli tosin suomi).
Onko teidän itsetunto siitä kiinni jos joku sanoo teitä tädiksi???
Kyse on nimenomaan lapsen näkökulmasta, vaikka sitä sanaa aikuinen käyttääkin. Ei nuo nuoret naiset ja miehet tietenkään lapsen vanhempien mielestä ole tätejä ja setiä, vaan he ovat niitä lapsille. Ja täti ja setä ilmaisevat suomen kielessä muutakin kuin sukulaissuhteita.
Minusta sellainen lto, joka suivaantuu siitä, että häntä kutsutaan tädiksi, ei ole ihan oikealla alalla.
tarkoittaa äidin siskoa tai miehen siskoa. Ei vierasta naista kaupassa.